A fiúk akkor fogadtak el kollegának, amikor elkezdtem rádiózni.
- Másodszor említed, most már vissza kell kérdeznem.
Nem minden nőt fogadnak el kollégának?
- Nem, és addig nem is nagyon kellett hogy elfogadjanak, amíg mezítlábasként dolgoztam. De amikor rajtaütésszerűén elkezdtem rádiózni, attól kezdve már jelen voltam, hallhattak a csatornán, és fontos volt, hogyan kezelnek. És akkoriban divattá vált, hogy minden garázs saját URH-frekvenciáján akart működni egy URH bizottság. Azért csak akart, mert igazából nem működött, hiszen ezek olyan önjelölt vezetők voltak. Sose fogadom el, hogy
egy gépkocsivezetőt egy másik akarjon macerálni. És a szakma sem viseli, ha közülük valaki ellenőrizni, felelősségre vonni akarja.
- Mit tudott csinálni egy ilyen bizottság?
- A fegyelemre vigyázott éberen. Nehogy süssünk-főzzünk, mossunk a csatornán. Volt egy rádiózási szabályzat, ami messze volt a BM eredeti rádiózási szabályaitól. Annak a gyerekes, íróasztal melletti változata. Nem mikrofon mellett született, és azt hiszem, ezzel mindent elmondtam.
- Nem egészen. Mert, ha valaminek a fegyelmét szabályozni kezdik, megfogalmazzák a tiltásait, akkor ott valami olyan történik, amit nem szeretnének. És ezt nem mondtad el.
- Hogyne. Megjelent a kódkijelző, ami egy azonosító jel. Olyanok voltak a rádiók, hogy a kód és az adó külön berendezés volt, egy vezetékrendszer kapcsolta őket össze. Ha megnyomtam a kezelőgombot, akkor úgy indult be az adó, hogy előbb a hívójelemet játszotta le a kódadón, ezt meg kellett várni, és csak utána volt vehető a szöveges adásom. A kódomat digitális jellé alakította egy szerkezet, és az látható volt a központos számára. De azért ügyes a taxis, hogy mindennek az ellenszerét ő találja ki elsőnek, mindegy, hogy az elszámolási mód, URH-kódadó, vagy taxióra. Az URH-ra kitalálták a kétkezes megoldást, amivel úgy beszélhettek, hogy a kódadó nem azonosította a hívó kollégát.
Az volt a trükkje, hogy a kódadónak bizonyos áramerősségre volt szüksége. Ha a másik kezeddel abban a pillanatban önindítóztál, amikor a kezelőgombbal a kódadót beindítottad, akkor csak a töredékét tudta a hívójelednek leadni, vagy annyit sem, de az adód ment. Nem kellett hozzá más, csak jó ritmusérzék, amivel a kollégák többsége hála istennek, rendelkezett. És elváltoztatott hangon mindenfélét mondhatott, mert ottmaradt bekapcsolt adóval, de nem ment ki az azonosítója. Én soha nem titkoltam a hangom. Egyrészt mert jellegzetes, másrészt hónapokig az egyetlen nő voltam a csatornán.
Hát ezt akarta ellenőrizni ez a társadalmi bizottság, amiben volt társadalmi ellenőr, csoportvezető, tehetségtelen taxis, mindenféle cezaromániás önjelölt. Közutálatnak örvendtek a gépészek között. Egyszercsak szólt az egységvezetőm, nincs más ember, Kata, csak te, itt ez az URH-s autó, csináltasd meg a revízióját, és dolgozz vele. Ez lesz az állandó beosztásod ezután. Jó, csinálják a revíziót, majd jövök ki a kívül-belül csillogó autóval. Drót a tetőmön. És itt tudnod kell, hogy nálam egy emberi kapcsolat úgy kezdődik, hogy köszönök, bemutatkozók, kérdezek. Hát a sorompónál odajön egy ápolatlan, mit mondjak többet? … inkább nem is... Löki, hogy hát a kolléganő, hogyan került URH-s autóba, kitől kapott engedélyt? Hu, ez sok volt. Mondom, vettem a Közértben. Erre ő, hogy ez nem válasz. Mondom, mert nem is volt kérdés. Hogyhogy nem volt? Azért, mert ahhoz három dolog kell. Először is haza kell menni, bemutatkozni a tiszta ruhának, meleg víznek, szappannak, törülközőnek, fogkefének, borotvának, és amikor már szoros barátságba kerültek, akkor ide lehet jönni a kocsimhoz köszönni, bemutatkozni, és utána esetleg kérdezni. Persze nem biztos, hogy válaszolok.
Igen ám, de ez a fazon úgy jött el a büféből, hogy most megszívatom a nőt. Jöttek utána a fiúk hallgatózni, és nagy röhögés, mert mindenre számítottak, csak erre nem. Ott volt előttem a sorompó lezárva, a kapus várt, mert én voltam a szimpi, de ez társadalmi ellenőr és URH bizottsági tag, az utasításait végre kellett hajtani. Hebegi a fazon, hogyhogy nem biztos, hogy válaszolni fog? Na, mondom, a pap is egyszer prédikál, jövőre ugyanitt elmondom. Akkor volt sláger a Jövőre veled ugyanitt. Ha lehet, még nagyobb röhögés fogadta. A kapus érezte, hogy itt gríz van, gyorsan felnyitotta a sorompót. Még hátraköszöntem a fiúknak, és tűz ki a kapun. Ment a fazon az egységvezetőhöz, ki ül ebben a rendszámú kocsiban? A Kata. Ki adott neki URH-engedélyt? Hát én. De én vagyok az URH bizottság vezetője. Hát kit érdekel, adtam neki egy rádiós kocsit, és hogy rádiózni tudjon, adtam hozzá egy engedélyt. És tud uerházni? Majd megtanul. Nem tudhatta, hogy abban a pillanatban dehogy akartam még rádiózni. Örültem, hogy egy revízión töltött éjszaka, meg egy fél nap után hazamegyek, megfürdök, és lefekszem kicsit aludni.
Az első rádiós leckén ugyan túl voltam, mert a revízión az egyik legnagyobb rádiós sráccal álltam szomszédos aknán. Átült hozzám, amíg bontották az első futóművét, és kérdezte, értesz-e a szerkentyűhöz. Nem, de majd belejövök. Na várjál. És levette az antennát, amíg csinálták az autómat, elmondott mindenféle technikai trükköt, kezeléstől a zsiványságokig. Mire vigyázzak, hogyan hívjak segítséget, mit csináljak, mit ne. Azt se tudtam kicsoda, a végén mondtam, áruld már el, mi a hívód, mert az enyémet azt tudom, de fogalmam sincs, hogyan érjelek el, mert nem ismerem a számodat. Még arra is kiokosított, hogy álló motorral ne rádiózzak gyengülő akkumulátorral, mert elviszi azt a kis áramerősséget, amitől még el tudnék indulni. Hát ezen a szinten lehet megtanulni, mint amit egy éjszaka alatt megkaptam ettől az embertől. A többit úgyis a gyakorlatban tanulja meg az, akinek van rá készsége, meg igénye. Az már a taxis etikán és a szokásjogon alapul. íratlan szabályok, amit nem is lehet leírni, mert akinek nincs rá érzékenysége, azt úgysem lehet kötelezni a betartására. De sajnos ezt a fajta forgalmazást már egyre kevesebben űzzük.
- Mi az, ami a technikán kívül igazi rádióssá tesz valakit?
- Ott kezdődik, hogy kifelé csak akkor veszek fel címet, ha kintről nem jelentkezik rá kolléga. Tehát a pillanatnyi helyzetemhez képest a perem felé csak akkor jelentkezek, ha nincs olyan taxis, aki ezért a címért befelé indulhatna onnan, ahol kint rekedt. Ezért meg kell várni, amikor először beolvassák, hátha rájelentkezik valaki kintről, és csak második feldobásra szólalok meg. Vagy ott van a keksz, ha már volt valami az órában, amikor címet vett fel. Ez vagy azért volt, mert megégett valahogy, és azt az óraállást el kellett adnia, vagy kollégát vitt haza az éjszakában, és betyárbecsület dolga, hogy ne fogadja el a kollégától a pénzt, adja el utasnak. Ezért ha valaki kollégával ment, akkor arra a környékre mondott címet nem vehetett fel más, csak ő. Mert tudtuk, hogy ez neki egy keksz.
Azt mondhatom, hogy a rádiózástól kezdve taxiztam. Mert más eltilinkózni drosztról-drosztra, meg olvasgatni, és szépen eltaxizgatni. Addig, ameddig nem rádióztam, csak taxizgattam. Az igazi taxis tapasztalat a rádiós kocsin keletkezett. Nekem a nappalban voltak állandó fuvarjaim a kis mezítlábas autómra. Azokat megcsinálgattam. Jó pénz volt, jó nyugdíjassal váltóztam, aki csak szombat-vasárnap és este ment ki.
- Az állandó fuvarjaidat minek köszönheted?
- Mindig tiszta, rendes volt az autóm. Én se voltam ápolatlan. így lett állandó utasom a Tolnay Klári. Nem volt ő egy nagy borravalós, tehát önmagában nem egy nagy fuvar, de nekem akkor is fuvart jelentett, ha állt az egész város.De volt állandó kézbesítős fuvarom is. Beindultak a kisszövetkezetek, szakcsoportok, de nem tarthattak autót, mert akkor volt a közületi gépjármű korlátozás. Volt olyan szakcsoportom, ahol a hivatalsegédet vittem fél kilenctől tizenegyig naponta. Mentem, ketyegtem, mentem, ketyegtem, és készpénzben fizetett a gazdaságis. Megérkeztünk a kis postával, a bevásárlással, meg WC-papírral, meg a főnök ebédjével. Ez annyira élesbe ment, hogy amikor beteg lett a szerencsétlen, engem küldtek egyedül. Megmondták hova kell mennem, és rátettek egy százast az órára. A hetvenes évek közepén egy százassal hosszabb az már jó volt. Délig, egy óráig én többet dolgoztam, mint azok az éjszakások, akik estétől reggelig kint voltak.
< Vissza