A helyismeret kivételével a legtöbb tapasztalatom a rádiózáshoz kapcsolódik.
- Ezek szerint mégiscsak kóstolgattad te a szakmát a rádiózás előtt is.
- De a tapasztalataim többsége a rádiózáshoz kötődik.
Ami nem ezzel kezdődött, az a helyismeretem. Sose voltam elveszett ember, jól tájékozódtam, de írásba adom, ha kell, hogy igazi helyismeretet utastól lehet tanulni. Csak az kell, hogy figyelj oda az utasra, amikor címet mond, és figyeld végig az utat. Hadd mondjak erre konkrét példát. Beült egy házaspár egy két és fél év körüli tündéri kislánnyal, aki végigkérdezte az utat, csacsogott egész úton. Felvittem őket a Remetehegy oldalába, a Viharhegyi út aljába, egy eldugott helyre. Kacskaringós szolgalmi úton elérhető panorámatelken egy családi ház. A kislány nem akart kiszállni, anyu én a taxinénivel megyek. Bűbájos, de csak meggyőzöm, hogy vacsorázni és fürdeni kell. Jó, eltelt három év. A Keletinél látom, hogy szerencsétlenkedik egy nagymama egy olyan öt év formájú kislánnyal vagy kétszáz utas között. Minden kolléga otthagyja őket. Berámolom a nagymamát, beül a gyerek is, rám néz, én már téged ismerlek. Jól van, én is téged. Elindulok oda Óbudára, bár senki sem mondta, hogy hova menjünk. A ház elé érkezünk, amikor nézünk egymásra a nagymamával. Azt mondja, egész úton figyeltem magát, most árulja el, honnan tudta, hogy ide akarok jönni. Mondom, félúton én is rájöttem, hogy nem mondott címet, de a gyerek tényleg ismer, és őt már hoztam ide. Hát, kérdezi a kislányt, mikor hozott ide a néni. Amikor az apu meg anyu még együtt voltak. Ültünk a kocsiban megdöbbenve, hogy ennyire megmaradjon a gyerekhez kapcsolódva egy cím. Pedig akkor a belvárosból indultunk, egészen más úton közelítettem meg.
A rádiós kocsiban pedig úgy lehet helyismeretet tanulni, hogy fél füllel mindig rádiózni kell. A kollégák kérdeznek. Lusta elővenni a térképet, vagy nem találja, és valaki megmondja neki. Azt kell megtanulni, soha nem a kérdést. Periférikus tudássá válik. Beszélhetek közben az utassal, de azért halljam a rádiót. Szelektív süketségnek hívják, ha csak azt hallom, ami nekem hasznos, vagy ha engem keresnek. Egyébként engem soha nem hallottak címet kérdezni. És akkor sem jöttem zavarba, ha az utas erre akart játszani. Képzeld, beült Első Pökhendi utasnak. Na levizsgáztatom magát taxizásból. Jó, tessék. Vigyen egy olyan moziba, ahol Belmondo film megy. Óra indul, és kint a Vöröshadseregen a rendőrség mellett a Szarvasnál éppen Belmondót játszottak. Egy szava sem lehetett, ki is fizetett. Pedig a belvárosban is játszották, hatodannyiért elérhettük volna. De hát a leckét én is feladhatom egy ilyen helyzetben. És életrevalóságban legalább ennyi kellett, különben diszpécserként elvesztem volna. Annak ellenére, hogy üzemelésben, meg helyismeretben eleve jobb voltam a legtöbb kollégánál. De az is kellett, hogy se utas, se taxis ne hozhasson zavarba, bármit kérdezhessen telefonon, vagy rádión. Nagyon sarkítva mondom, de az álmaim netovábbja, hogy forgalomirányítóként csak olyan emberek, mindegy, hogy szoknyás, vagy nadrágos, dolgozzanak, akik ilyen adottságokkal és felkészültséggel rendelkeznek. Ne tekintse cselédnek a rádióval elérhető kollégákat, de ne legyen a szolgájuk. Ne kezelje le őket, és tudjon sértődés nélkül kínos helyzeteket is megoldani.
- Ennek a követelményrendszernek, amennyire eddig módom volt diszpécsereket megismerni, elég kevesen felelnek meg.
- Ezért sajnálom a Főtaxi '79-'81 körüli csapatát, mert akkor nagyon jó forgalomirányító társaság volt. Mindenre képesek voltak felelni, és közben dúlt a vidámság. Ha azt mondom: a hülyeség, akkor sem járok messze az igazságtól.
- Attól kezdve, hogy rádióztál belekóstoltál az éjszakai munkába is?
- Elvileg csak éjfélig dolgozhattak a nők. Én még azt is soknak tartottam. Szerintem fél 11, -11 az, ameddig idézőjelben büntetlenül érdemes egy gépkocsivezető nőnek kint lennie. Bár szenteste, szilveszter este, vagy megbeszélt fuvarok esetén dolgoztam én is tovább. Hónapokig jártam Pátyra egy kanaszta partiért szerdán és pénteken. Bárhol voltam, fél tízkor megcsaptam az órát, és elindultam Pátyra. Amikor tíztől szolgálatba lépett a következő kolléganő a központban, szóltam, hogy éjfélkor húzzál ki. Tudtam, hogy 12 előtt 10 perccel akkor is visszaírnak, ha még közigazgatási határon kívül vagyok. Ez a két pátyi kártyanap a bevételem harminc százalékát hozta. A borravalót kikövetkeztetheted, mert duplázták az órát.
- Könnyen elérted, hogy a diszpécser együttműködjön ebben a kis linkségben?
- Ismertem a benti éjszakás garnitúrát és az összefonódásokat. Tudtam, hogy ha nem húz ki az, aki a csatornámon forgalmaz, akkor kihúz a másik, mert a vidék az közös volt. Így valaki mindig odafigyelt, hogy ezeken a napokon éjfélig hivatalosan visszaérkezzek, ha tovább is tart, míg széthordom őket. Megcsinálták azon az alapon, hogy kolléganő voltam, mert ugye én is dolgoztam forgalomirányítóként.
És akkor mindig melóspárti voltam, elvárhattam, hogy a javamra is azok legyenek. Nem érdekelt, hogy mit akart elérni a vezetőség, ha az a közhangulatnak, már a sofőrök és a diszpécserek közötti hangulatnak ártott, vagy nehezítette a munkánkat. Akkor nemes egyszerűséggel nem vettem észre azokat a korlátokat, amelyeket szakmailag, vagy emberileg nem tartottam indokoltnak.
- Volt, hogy ilyesmi miatt csínbe kellett menned?
Jaj de sokszor. Még élt a Gavacs Gyuri bácsi, az általános igazgatóhelyettes. Ő volt a mentsváram, mert sokszor a nyakamat szegték volna azok az irányítók, akik nem embernek, hanem kártékony állatnak tartották a taxisofőröket.
Jóllehet azokból éltek.
Tovább >
< Vissza