Döbbenetes adat: a rendszerváltozáskor a magyar főváros utcáin már több taxis volt, mint New Yorkban. Miért volt vonzó megélhetési forma a taxizás a politikai-gazdasági átmenet éveiben? Peredi Péterrel, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkárával beszélgettünk.
Taxisblokád Magyarországon
Húsz éve, 1990. október 25. és 28. között taxisblokád bénította meg az ország közlekedését. A váratlanul bejelentett, október 26-án életbe lépő 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakozva a taxisok és magánfuvarozók megbénították előbb Budapest forgalmát, majd a közúti közlekedést az ország nagy részében. A tiltakozó mozgalom október 28-án az Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkavállalók, a munkaadók és a kormány közötti kompromisszumos megállapodással ért véget.
Magyar Nemzet
A húsz évvel ezelőtti taxisblokádra emlékeztek vissza a résztvevők, ám mintha az azóta eltelt időszak lett volna a valódi témája a Kölcsey Kör estjének. A konferencián egyetértett mindenki Balsai Istvántól, Lezsák Sándortól Csurka Istvánig hogy előre megtervezett puccsról volt szó az akkori balliberális ellenzékkel a háttérben. Konszenzus volt: a nemzeti-keresztény erők ellen akkor indított kíméletlen támadássorozat két évtizeden át folytatódott. Mint az idei választásokon kiderült: sikertelenül.
Fasizmus – marxizmus – taxizmus
19 évvel ezelőtt kezdődött a TAXISBLOKÁD
Sokan látták úgy: a várt és igényelt fogyasztói paradicsomból nekünk csak a kígyó jutott. Alma nélkül. Arra, hogy a Rákóczi úton ugyanolyan legyen a választék, mint a Mariahilfer Strassén (idézek egy korabeli reményt), nem volt esély. Az elégedetlenség hirtelen formát talált és kitört. Az események pedig „kiragyogtattak” néhány tehetséges arcot, valamint rákényszerítettek bennünket bizonyos tanulságok levonására. Ezekből a legfontosabb, máig aktuális: tárgyalni kell, tárgyalni és tárgyalni! (Aki megnézi Bokor Péter Blokád című háromrészes dokumentumfilmjét az M2 műsorán, maga is megláthatja.) BÖLCS ISTVÁN élményei és emlékei.
17 éve kezdődött a taxisblokád
17 éve, október 25-én csütörtökön pár nappal a rendszerváltás utáni első önkormányzati választásokat követően kirobbant a fiatal demokrácia egyik legkomolyabb válsága. A taxisblokád közvetlen kiváltó oka a kormány üzemanyagár-emelésről szóló bejelentése volt, de a 3 és fél napos válság az egész országot megmozgatta.
-Kihívás a társadalomtudományok számára-
A sokat emlegetett és vészhelyzetekben, illetve a közös veszélyeztetettség esetén valóban létezõ taxisszolidaritás, amely a blokádnál is mûködésbe lépett, nem jellemzi a taxistársadalom mindennapjait, amikor az egyének és csoportok éles konkurenciaharca érvényesül. Különösen igaz ez a tiltakozás kiindulópontjául szolgáló Budapestre, ahol a taxik száma aránytalanul megnõtt a válság idõszakára. Ebben a korábbi jó kereseti lehetõségek mellett közrejátszott a munkaközvetítõ hivatalok tevékenysége, ahol a munkanélkülivé vált autótulajdonosoknak a magántaxizást javasolták.
TAXIS BLOKÁD 1990.10.25-28
MAGYAR NEMZET
1990.10.29
Vasárnap országosan feloldották a tilalmat.
TAXIS BLOKÁD 1990.10.25-28
A felháborodott taxisok 1990. október 25-én délután előbb a budapesti Felvonulási téren, majd a Kossuth téren gyülekeztek. A tüntetők az Országház előtt találkoztak Siklós Csaba akkori közlekedési miniszterrel, aki nem volt hajlandó átvenni a petíciójukat.