Régiségek

Kategória, amit taxisnak neveznek

  • 2021.10.22

A budapesti taxishelyzetről szóló írás először az Autó-Motor 1979/12-es számában jelent meg.

Sivító kerékcsikorgás ijesztett az ablak mellett beszélgetőkre. A szobában hirtelen csend lett, a nagy csattanást váró dermedt csend.
– Á, semmi – törte meg a hallgatást valaki –, nincs baj, biztosan csak egy taxi kanyarodott.
És valóban, akik kihajoltak az ablakon, még láthatták, hogyan távolodik a kockás oldalú Lada. Az eset óta már figyelünk az ijesztő fékcsikorgásokra, a keréknyúzó kanyarodásokra, a durva gyorsításokra, s amikor odanézünk, túl gyakran látjuk, hogy taxi borzolja a környéken lakók idegeit.

Tovább

Főtaxis háttérsztorik az átkosból

  • 2020.06.15

Én elég öreg vagyok, így tudom, érzem, hogy a sztorik néhol kicsit khmmm ....   Sántítanak.
De azért igen jó írás.

Köszönet a Totálkárnak, hogy közzétette!

Lada 50. évforduló: ha taxi, akkor Zsiguli, mert szinte nem volt más húsz éven át

Elképesztő trükközések voltak, furcsa kényszerpályák rajzolódtak ki, de minden mögött egy megdöbbentően olajozottan működő rendszer működött a Főtaxinál. És persze Zsigulik voltak mindenütt. Meg Warszawák és Daciák is, de csak módjával.

Tovább

Mesél a Pesti Taxi Tartalom

  • 2020.04.10


  Mesél a pesti taxi


Régi mániám,
Végighajtani a Stefánián...
Ugye, már ennek a két sornak is varázsa van? A fess fiáker, a konflis.
Vajon ki volt az első „fuvaros" a világon? Melyik volt a történelmi pillanat? Ki kérte, vagy ki ajánlotta fel elsőként, hogy pénzért vagy mondjuk néhány tojásért elszállít valakit? Talán valahol a Távol-Keleten, már több ezer éve? A riksák őse?
Ki tudja? Térjünk inkább vissza a Stefániához. Hiszen a riksa, vagy a századeleji hangulatot árasztó fekete londoni taxi, netán a rikítóan sárga New York-i, amelyben tilos előreülni, és a sofőrt golyóálló üveg választja el az utastértől, merőben más világ, amelyről ugyanúgy kötetek sorát lehetne - több helyen már meg is tették - írni, mint a pesti taxiról. Igen, a pesti taxiról, amely, ha mesélni tudna, megelevenedne a történelem, a mindennapok gyötrelme, szépsége, szégyene, büszkesége, szennye és ékszere.
Megpróbáltam szóra bírni. Meséje izgalmas, lenyűgöző, ízig-vérig pesti. Felfedi a város titkait, csodáit. Csak az a baj, hogy minél többet mond, annál inkább érezzük, hogy ezer és egy éjszaka is kevés lenne, ha végig akarnánk hallgatni. Ne is kérjük hát számon a kezdetet és a befejezést. Lessünk bele a csodálatos történetbe. Mélyedjünk el a pesti taxi rendhagyó meséjében, amelynek minden sora igaz. És ha egyszer-egyszer valaki véletlenül magára ismerne, annyi baj legyen. Arról legalább tudni fogja: tuti fuvar volt!


Budapest, 1989. március
Lukáts György

 

A könyv fóruma
Amikor ébren vannak a patkányok


  • E könyv előkerülése, újabb könyvespolci motyózásom eredménye. Én annak idején nagyon élveztem. Most újraolvasva furcsa érzés, hogy már akkor is úgy beszéltek a múltról, mint valami csodálatos soha vissza nem térő aranykorról, pedig még nem sejtették, mi minden vár ránk.
    Számomra, a könyv születésének ideje volt az aranykor, hiszen én akkor voltam ifjú titán, a könyvben szereplők számára, viszont magam voltam a felhígulás, a tömegesen, már szinte akadálytalanul beözönlő ifjuság!
    És hol volt még a rendszerváltás, a munkanélküliek tömege....?


 

Tovább

Zóna Taxi krónika avagy egy újszülöttnek, minden vicc új :-)

  • 2018.04.18

Lapozgatva archivumunkat, rájöttünk, hogy vannak itt olyan dolgok, amiket érdemes megőrizni az utókornak ...  és megmutatni az azóta nagy tömegben érkezett új kollégáknak.

 

tomajer válasz |       2006.08.16. 23:51:48  (1974)
Urak!
Don Qihóte megpihen!
Dulcíneának tetszik a sárkány!

Azt vártuk 2006.08.15-től, hogy a reptér számonkéri a pályázati dokumentációban és a szerződés tervezetben előre meghatározott pontokat.
Azt vártuk, hogy a Zóna nekigyűrkőzik és megpróbálja teljesíteni ezeket a feltételeket.

Nem így történt. Van egy hangfelvételem (nem nyilvános) amin Lévay Zsolt elmagyarázza, hogy egy szerződés és annak betartatása a két szerződő fél belső ügye, és kéretik nem számonkérni rajtuk, hogy a szerződött partnerükkel ők hogy oldják meg a felmerülő problémákat.
Mindezt a káosz közepén, amikor már egyértelmű volt, hogy az alapelvárásból semmi nem teljesül.

Innentől kezdve természetesen nincs szenzáció, hátra lehet dőlni és nézni, hogy mi történik. A magánügyük!
Aki odamegy dolgozni annak tudatában, hogy nincs más feladata, mint az autóját és munkáját beáldozva elvinni a szolgáltatást a hátán, amíg a Zóna feláll, és meg tudja vásárolni az autóit, csak önmagát hibáztathatja!
Veres úr határozottan kijelentette, hogy a végleges felállásban nem számít vállalkozó sofőrökre, hiszen tudja, hogy ezeket a feltételeket ők nem tudják teljesíteni.
Azt is tudomásunkra hozta, hogy van még angolul beszélő és vezetni tudó ember rajtunk kívül a világon. (azt, hogy magyarul is kell tudnia ennek az embernek, a tenderben még benne volt, de mint tudjuk, a tenderben szereplő kitételek nem tartoznak a szentírás kategóriájába, tehát változhatnak, netán elfelejtődhetnek)
Tehát ne bízzuk el magunkat, lesz aki boldogan vállalja, hogy egy szép autóval napi nyolc órai munkával megkeressen egy tisztességes összeget, (hasraütve, nettó 80-100 000.- forintot) és ha rendesen végzi a munkáját, még borravalót is kap.
Tehát igaza van a Csogunak!
Nincs szenzáció!
Felébredtünk. Magyarországon vagyunk!

Jóéjszakát Budapest!

Tovább

Végtelen mínusz egy

  • 2015.09.28

 
Egyre kevesebben sajátélményeink alapján, és egyre többen utólagosan átpolitizált történetek, értelmezések nyomán. Diósi Pál szociológus a rendszerváltás táján ásta be magát a fuvaros szakma rejtelmeibe. Gyorsan rájött, hogy két párhuzamos, átjárásokat is megengedő, mégis más tevékenységi rendszerrel ismerkedhet interjúi során. Ekkor döntötte el, ikerkönyvet ír e szakmákról
 
A véletlen úgy hozta. hogy a blokád idején kéziratai még nem kerültek nyomdába, így addigra kialakult kapcsolataival olyan helyekre juthatott el, olyan kollégákkal beszélhetett, akiknek segítségével könyveibe beépíthette friss tapasztalatait Ez másoknak csak később, és lássuk be, többnyire célzatos átértelmezésekkel sikerült. Új könyve: a Végtelen mínusz egy című, számadás életéről, munkájáról. Többek között a Taxiskönyv és a Fuvaroskönyv keletkezéséről, a blokád eseményeiről is.

Tovább

Meddig szívatható egy diszpécser, és egy bravúr a pult mellől.

  • 2014.08.29

TAXISKÖNYV   ÉRDEKKÉPVISELET

KATA: EZ ATTÓL SZÉP, AMITŐL VESZÉLYES

Meddig szívatható egy diszpécser, és egy bravúr a pult mellől.

Tovább

A helyismeret kivételével a legtöbb tapasztalatom a rádiózáshoz kapcsolódik.

  • 2014.08.29

TAXISKÖNYV   ÉRDEKKÉPVISELET

KATA: EZ ATTÓL SZÉP, AMITŐL VESZÉLYES

A helyismeret kivételével a legtöbb tapasztalatom a rádiózáshoz kapcsolódik.

Tovább

A fiúk akkor fogadtak el kollegának, amikor elkezdtem rádiózni.

  • 2014.08.29

TAXISKÖNYV   ÉRDEKKÉPVISELET

KATA: EZ ATTÓL SZÉP, AMITŐL VESZÉLYES

A fiúk akkor fogadtak el kollegának, amikor elkezdtem rádiózni.

Tovább

Egy „affér” és a következményei.

  • 2014.08.29

TAXISKÖNYV   ÉRDEKKÉPVISELET

KATA: EZ ATTÓL SZÉP, AMITŐL VESZÉLYES

 Egy „affér” és a következményei.

Tovább

Újabb válás után Főtaxi, ahol sok pénz, összetartás és a fuvar-visszautasítás.

  • 2014.08.29

TAXISKÖNYV   ÉRDEKKÉPVISELET

KATA: EZ ATTÓL SZÉP, AMITŐL VESZÉLYES

 

Újabb válás után Főtaxi, ahol sok pénz, összetartás és a fuvar-visszautasítás.

Tovább