Témakörök > Hírek fórumai > Taxisok is fuvaroznának betegeket A hozzászóláshoz be kell jelentkezned | |
---|---|
tomajer | 2008.01.18. 10:05:47 / # 26338 |
[b]Megkérdeztük Dudás Zoltánt, a taxival történő betegszállítás körüli nyilatkozatháború hátteréről.
|
|
hobbytaxis | 2008.01.18. 10:00:55 / # 26337 |
|
van ebben lővé dögivel
Vita a betegszállításról
2008. január 17.
hvg.hu
Bár idestova másfél éve tervezgeti az egészségügyi tárca, mégsem sikerült súrlódásmentesen különválasztani a mentést a betegszállítástól. A zavarokat azonnali korrekciókkal igyekszik kiküszöbölni - utólag.
A megrendelők nem érdekeltek abban, hogy költséghatékony módon, csak indokolt esetben rendeljenek betegszállítást. Megítélésünk szerint jelenleg az egyszerű betegszállítások fele szakmailag indokolatlan - vélekedett az Egészségügyi Minisztérium és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) abban a közös beszámolóban, amelyet tavaly szeptemberben tárt az Országgyűlés egészségügyi bizottsága elé. Ebben elismerték, hogy az indokoltság ellenőrzése semmilyen eredményt nem hozott, viszont felvetették, hogy a szociális megfontolásból rendelt szállítás finanszírozása kerüljön inkább a szociális tárcához. Ám nem ez történt. Az egészségügyi tárca ugyanis saját felvetését sem szívlelte meg, viszont január 1-jétől anélkül választotta külön a mentést és a betegszállítást, hogy az alapkérdésekre választ adott volna.
Nem csoda, hogy január első napjaiban némi zavarral indult az a rendszer, amely alapjaiban amúgy már évek óta üzemelt. Az egyszerű - szakápoló jelenlétét nem kívánó -, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által finanszírozott betegszállítási feladatok 60 százalékát már 2006 nyarán is az "alternatívok", vagyis magánvállalkozók teljesítették. Ekkor döntött úgy Molnár Lajos miniszter, hogy a tárca megszabadítja az OMSZ-t a betegszállítás nyűgétől, s ezzel egy időben 10 százalékos - több mint hétszáz főt érintő - létszámleépítést jelentett be (HVG, 2006. augusztus 12.). Így olcsóbb lesz a szállítás - vélte akkor a miniszter -, és a mentés is biztonságosabbá válik, mert nem fordulhat elő, hogy miközben más feladat híján csak fuvaroznak a mentőautóval, az időközben beeső riasztásra nem tudnak kivonulni.
Az előkészületekre volt tehát másfél év, mégis csak 2007. december 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben a miniszteri rendelet - külön-külön a mentésről és a szállításról. Ennek melléklete az a betegszállítási utalvány, amelyet az orvosoknak már január 1-jétől használniuk kellene, ám még egyetlen nyomtatványboltban sem kapható. Korántsem mellékes változtatás, hogy az év elejétől módosultak a mentés és a szállítás kategóriái is. Tavaly még lehetett három órán belüli szállítást is kérni, ám ez a lehetőség megszűnt, megmaradt viszont a hat, illetve 24 órán belüli teljesítés. A mentésnél az azonnali, sürgős kivonulás lehetősége nem változott, de az egy órán belüli, illetve egy órán túli vállalási idő a duplájára - két órán belülire, illetve két órán túlira - nyúlt meg.
A kategóriák ilyen megváltozása hatályon kívül helyezte azt az évtizedek óta használt szakmai segédletet, amely megmutatta, hogy a különböző betegségekhez kell-e - s ha igen, mennyire sürgős - szállítási vagy mentési segítséget kérni, szükség van-e mentőápolóra a páciens kórházba, szakrendelőbe juttatásához, vagy elég hozzá az egyszerű kísérő. Újabb, a változásokhoz illeszkedő sillabusz egyelőre nem készült, így ha eddig nem működött annak ellenőrzése, hogy a doktor szakmailag indokolt módon kért-e mentést vagy szállítást, e nélkül még ennyire sem fog. A feladatátvételre több mint egy éve készülő magáncégeket január első napjaiban mégis hatalmas meglepetés érte: egyik napról a másikra 30-40 százalékkal nőtt meg a szolgáltatásuk iránti igény. E jelenség magyarázataként nem volt sokáig tartható Horváth Ágnes miniszteri villámdiagnózisa, amely a váratlan növekedést az ünnepek utáni természetes felfutás számlájára írta. Tévedésének hallgatólagos beismerésére lehet következtetni abból is, hogy már január 10-én az OEP által eddig finanszírozott 427 alternatív betegszállító autó mellé újabb harmincnak a befogadásáról döntött a tárca, s várhatóan még ugyanennyit bekapcsolnak a rendszerbe.
A sokkos állapot kialakulását nagyobb valószínűséggel az magyarázza, hogy a szállítókapacitás alultervezéséhez elszámolási anomáliák vezettek. Az OEP adatai szerint tavaly átlagosan havi 200 ezer esetben vettek igénybe szállítást, ennek 60-75 százalékát az alternatívok teljesítették, 25-40 százalékát pedig az OMSZ. Utóbbi fuvarjainak túlnyomó többségét mentőápolóval végzett szolgáltatásként jelentette az OEP-nek (lásd grafikonunkat), és így is kapta meg érte az emelt összegű finanszírozást. A beteg kórházba vagy onnan hazaszállítása ugyanis nem csak a megtett kilométer alapján járó díjazást tartalmazza, hanem fix összeg formájában plusz 240 forint számolható el, ha kísérő is szükséges ehhez, és 600 forint, ha a biztonságos célba juttatáshoz elengedhetetlen a mentőápoló jelenléte. Januártól ez utóbbi kategória megszűnt, ezért a minisztérium, illetve az OEP úgy számolt, hogy a szakápolós szállítások az OMSZ munkakörébe kerülnek.
Szakmai berkekben közkeletű vélekedés, hogy ezek zömükben feltupírozott elszámolások voltak, a szállítás maga nem indokolta az ápoló jelenlétét (ha egyáltalán ott volt). Most, hogy megszűnt a teljesítményérdekeltséghez kötött betegszállítás, amelynek tavalyi 2 milliárd forintos ellenértékét a költségvetés hozzácsapta a mentés éves büdzséjéhez 18,8 milliárdról 22,4 milliárd forintra emelve azt, a korábbi szakápolós eseteknek legalább a fele azonnal át- és leminősült. A jelek szerint ezekhez elégséges az egészségügyi szakképesítéssel nem rendelkező kísérő, vagy még őrá sincs szükség - ez jelentkezett váratlan többletszállítási feladatként a magánvállalkozóknál. Ezt támasztja alá az OMSZ saját kommunikációja is, amely szerint kapacitásai szabadultak fel, amelyeket átcsoportosítva a mentésben hasznosíthat.
Súlyos hiányhelyzet alakult ki például a nyugat-dunántúli régióban, ahol tavaly alig volt szükség egyszerű szállításra - legalábbis az elszámolási adatok ezt mutatták. Puskás Tivadar - a régió mentőfőorvosa, korántsem mellékesen a Fidesz-KDNP parlamenti képviselője - nem titkolta, hogy nem ért egyet a szállítás magánkézbe adásával, így a feladatok zömét saját hatáskörben el is látták, alig engedve terepet az alternatívoknak. A kapacitások elosztására javaslatot tevő szakmai bizottság ehhez mérte az új szolgáltatók, illetve járművek befogadását, ami utóbb Győr-Moson-Sopron és Vas megye esetében már január elején drámaian kevésnek bizonyult. "Vitatjuk, hogy a szállítók számát a megye lakosságához kell arányítani. Legalább ennyire fontos lenne az úthálózat sűrűségét, az ellátandó terület nagyságát, a kórházak és a települések közötti távolságot is számításba venni" - járult hozzá újabb szemponttal a területi egyenlőtlenségek megértéséhez Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke.
Ha a betegszállítás nem ígérkezett volna profittal kecsegtető üzletnek, bizonyosan nem jelentkezett volna több száz ajánlattevő az OEP-nél, amelyek közül a pénztár 84-gyel szerződött is. A feltételek azonban nem annyira vonzóak, mint amennyire korábban annak látszottak - ezt ma már az alternatívok is tudják. A vállalkozóknak megyénként minden éjszaka legalább egy ügyeletes autót készenlétben kell tartaniuk, s ők sem mentesülnek az egészségügyszerte annyit szidott teljesítménykorláttól, ugyanakkor a területi ellátási kötelezettségük alá tartozó településeken nem utasíthatnak vissza szállításokat. "A várólistának az esetünkben nincsen értelme, hiszen a legtöbb beteget időre kell vinni az előjegyzett vizsgálatra, onkológiai vagy művesekezelésre. Ha viszont a hónap vége előtt kimerül az egy-egy gépkocsira megállapított teljesítménykeret, akkor vagy ingyen dolgozunk, vagy a garázsban marad a kocsi. Ez csapdahelyzet, mert ha nem vállaljuk el a fuvart, az OEP szerződést bont velünk" - magyarázta az MBOE elnöke, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem a vállalkozók vannak nyeregben.
Megváltozott a betegszállítás finanszírozása is. Az egészségbiztosítási alap betegszállítási kasszájában 2007-ben - akárcsak a megelőző két évben - 6,2 milliárd forint volt, amiből 2 milliárdot az OMSZ, 4,2 milliárdot az alternatívok kaptak meg. E számtan megmaradt, csakhogy a 2 milliárd forintot beépítették az OMSZ finanszírozásába, jóllehet szállítani már nem fog, csak menteni, a 4,2 milliárdon pedig az alternatívok osztoznak. Akkor is ennyiből kell kijönniük, ha a feladatuk tartósan több lesz az előre számítottnál, vagyis ha több vállalkozás és több jármű több beteget fog szállítani. Bár így várhatóan minden eddiginél olcsóbb lesz a szállítás, ezzel párhuzamosan a mentés megdrágul. Pedig tavaly összesen 3 milliárd forint soron kívüli többletpénzt kapott az Egészségügyi Minisztériumtól, illetve az Egészségbiztosítási Alap megtakarításából az OMSZ, hogy adósságaiból kihúzzák, s az ellenzék lelkes támogatásával közel 20 százalékkal megemelték évek óta alig növelt költségvetési apanázsukat is.
GÁTI JÚLIA
|
tomajer | 2008.01.18. 07:26:36 / # 26365 |
[b]Hatvan forintért nem szállítanak beteget a taxisok
Egy kamarai érdekvédő ajánlatot tett a szaktárcának a taxisok nevében a betegszállításra. A személyszállítók állítólag háborognak, alacsonynak tartják a tarifát - olvasható a Magyar Nemzetben [/b]
Eddig senki nem kereste meg a taxistársaságokat azzal, hogy részt vennének-e a betegszállításban - írja a Magyar Nemzet. Ezt megerősítette a lapnak nyilatkozó Kovács Gábor, a Taxi 2000 általános igazgatója és Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója is.
Mindez azért több mint érdekes, mert Dudás Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara taxisszekciójának vezetője szerdán ennek az ellenkezőjét állította. Sőt, Horváth Ágnes egészségügyi minisztert arról tájékoztatta, hogy a betegszállításban tapasztalható anomáliákat orvosolandó bevonhatnák az országban működő 12 ezer taxist. A betegszállításért pedig nem kérnének többet, mint 85 forintot kilométerenként (ennyi a szakápoló nélküli betegszállítás tarifája).
A taxisok 60 forintos díjajánlatról hallottak, mellyel szerintük egyszerre három beteg szállításával sem érhető el a jelenlegi piaci diszkont tarifaár, a 170 forint kilométerenként.
A polgári napilap szerint a taxisok háborognak, mert Dudás évekkel ezelőtti árajánlatot tett a szaktárcának.
hirado.hu/Magyar Nemzet
|
|
vi | 2008.01.18. 02:19:50 / # 26349 |
|
A betegszállító cégek is vesznek autót, fizetnek munkabért, járulékot, vannak költségeik. És mégis: Eszük ágában sincs akár csak egy beteget is átengedni a taxisoknak.
Nem lehet, hogy mégis van ebben az üzletben valami?
De ha úgy látjátok, hogy van elég fuvarunk, ilyen piti dolgokat még átgondolni sem érdemes, legjobb mereven elutasítani, akkor meggyőztetek.
(Vajon a szekszárdi taxisokat is, akik 350Ft-ért csinálnak egy fuvart? Ezt az OEP 3 nénike 1,37 km-es szállításáért fizetné ki...)
|
vi | 2008.01.18. 01:58:40 / # 26348 |
|
Felveszed a címet 5-tel (10-zel), odaszáguldasz, vársz...
.
Megpróbálod keresni, csengetsz, vársz...
.
Reklamálni próbálsz, vársz...
.
Reklamálsz, felhívják, vársz...
.
Rögtön jön,vársz...
.
Beszáll, elviszed, fizet, kiszáll.
Ez AZ átlagos fuvar. "Öljük egymást" érte.
(Egyébként most is szállítunk betegeket kórházba (ból), rendelőbe (ből), és bizony néha segítünk is nekik.)
|
tomajer | 2008.01.18. 00:00:11 / # 26344 |
[font size=4][b]INFORÁDIÓ
Parragh:
A taxisok segíthetnének a betegszállításban[/font]
A taxisok számára is lehetővé tenné a betegszállítást a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Parragh László az InfoRádiónak elmondta: a taxis cégek megfelelő infrastruktúrával és kapacitással rendelkeznek ehhez a szakkíséretet nem igénylő feladathoz. Hozzátette: a taxisok már ma is sok beteget és orvost szállítanak egyéni megállapodások alapján. [/b]
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara lehetségesnek tartja a taxis szolgáltatók részvételét a betegszállításban - közölte a szervezet elnöke.
Parragh László az InfoRádiónak elmondta: az ország valamennyi nagyobb városában korszerű diszpécserközponttal rendelkező vállalkozások alkalmasak arra, hogy az igényeknek megfelelően, rövid időn belül, éjjel-nappal, rádiós adó-vevő készülékkel felszerelt gépkocsikat küldjenek a helyszínre a betegek szállítása érdekében. A 12 ezer taxis tudna segíteni ebben a nehéz helyzetben azzal, hogy bizonyos feladatokat átvállalnak - tette hozzá.
A taxis cégeknek ez nem igényelne többlet befektetést - vélekedett a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, aki elmondta, hogy a szervezetet a taxis cégek keresték meg ezzel az elképzeléssel.
Parragh László elmondta, hogy a taxisoknak már jelenleg is komoly szerepük van a vérszállításban, valamint több kórházzal, körzeti orvossal, járóbeteg-ellátóval állnak szerződésben.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szükségesnek tartja az érintettek bevonásával a tárgyalások soron kívüli megkezdését, a szükséges hatósági intézkedések megtételét a kialakult társadalmi feszültségek megszüntetése és a színvonalas betegszállítás megteremtése érdekében.
Hanganyag: Herczeg Zsolt
|
|
tomajer | 2008.01.17. 23:53:07 / # 26366 |
[b]A taxisok oldhatják meg a betegszállítás gondjait?
A kialakult szállítási zavarokat minél előbb meg kell oldani.
– Taxi szállítsa a betegeket – ezt javasolja a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Így oldanák meg a hazai betegszállítás körül kialakult zavarokat.[/b]
......Az MKIK szerint a vállalkozói kör olyan kapacitásokkal rendelkezik, hogy a szükséges járműfejlesztések finanszírozásához közpénzek felhasználására nincs szükség....
.... Bődör József, a betegszállítást végző Pannon Mentő Kht. ügyvezetője szerint az elégtelen tájékoztatás miatt a taxisok saját magukat vihetik csődbe, ha netán mégis lehetőségük nyílna a betegszállításra....
...Ehhez a munkához az ÁNTSZ engedélyére van szükség; igen érdekes elképzelés, hogy valaki délelőtt betegeket szállít egyik helyről a másikra, délután pedig taxizik...
...valószínű csak a tőkeerős személyszállító vállalkozások szállhatnak az üzletbe. Ők ugyanis talán elő tudják teremteni a kényelmes mikrobuszok, vagy a nagyobb személygépkocsik árát...
...A személyszállítók egy része úgy érzi: az MKIK-felvetése nagyot fordíthat sorsukon. A kilométer-pénzről, a finanszírozás egyéb rejtelmeiről kevés az információ, a lehetőség azonban néhány ember fantáziáját elindította...
[b]Nem véletlen, hogy csak rövidke idézeteket tettem ide a cikkből.
Hosszú, de mindenkinek érdemes elolvasnia.[/b]
|
|
csogu | 2008.01.17. 20:43:51 / # 26351 |
Mennyi is a km-díj, ha 3 kedves öreg mamikát szállítasz? (és ha 4-et, vagy 5-öt, esetleg 6-ot?)
Igen, valami ilyesmivel lettem meggyőzve anno, és ha figyelembe vesszük, hogy egy ilyen kedves öreg mamika nem nyom többet, mint 45-52kg, akkor abból 8-at is bepakolok...és akkor még a csomagtartót nem is számoltam:-))
|
|
hobbytaxis | 2008.01.17. 18:51:54 / # 26343 |
|
vi-nek igaza van, csak megint a tüzet csináljátok, ahelyett, hogy figyelmesen elolvasnátok a cikket, és ha nem értitek, akkor kérdeznétek mielőtt baromságokat írkáltok.
Idén már 6 milliárd lesz a betegszállításra szánt költség, ebből lehetne részsednünk, és én bizony szívesen ültetnék össze három utast egy vonalra, mert 3x85 forint az kicsivel több, mint a jelenleg érvényes maximált tarifa.
Ja, hogy a puhos fajta lusta udvariasan besegíteni, bekisérni? Az vessen magára.
|
Fox | 2008.01.17. 15:11:39 / # 26370 |
|
A kettő nem ugyanaz, majd személyesen.. csak elérni téged, pf..:D
Előzmény: #26367 csogu 2008.01.17. 14:58:32 |
csogu | 2008.01.17. 14:58:32 / # 26367 |
Khmmm...múltkor az ellenkezőjét ecsetelted nekem...most akkor melyik is az igaz?:-))
Előzmény: #26364 Fox 2008.01.17. 14:32:20 |
|
Fox | 2008.01.17. 14:32:20 / # 26364 |
|
Ahogy a Malév hazaszállitás vagy beszállitás sem éri meg, hát ez sem. Pedig ott is összeültetés megy.
Róna nagyszámok+16.ker egy belvárosi utcanév go repter egy békásmegyeri transfer feléért. Lehet számolgatni.
Előzmény: #26360 vi 2008.01.17. 14:20:05 |
cbtaxi | 2008.01.17. 14:28:53 / # 26361 |
|
És mennyi időt is fog felemészteni egy ilyen fuvar,egy átlagoshoz képest?
Ahol megérkezel,beszáll,elviszed,fizet,kiszáll!
Itt majd megérkezel,leparkolsz,megkeresed,összegyűjtöd a "4-et, vagy 5-öt, esetleg 6-ot".Letámogatod,vagy gurítod,aztán beülteted,elviszed,felkiséred,csomagokkal együtt.
Kihagytam valamit?
Minden bizonnyal, "ölni fogjuk egymást" ezekért a fuvarokért!
Előzmény: #26360 vi 2008.01.17. 14:20:05 |
vi | 2008.01.17. 14:20:05 / # 26360 |
|
Megint nem gondolkoztok, csak írtok...
Az OEP MINDEN beteg után kifizeti a szállítási díjat.
Mennyi is a km-díj, ha 3 kedves öreg mamikát szállítasz? (és ha 4-et, vagy 5-öt, esetleg 6-ot?)
A betegszállítok sem egyenként hordják őket, hanem a diszpécserük által összeállított útvonalon. Vajon miért volt az első reakciójuk az, hogy ezt taxisok nem csinálhatják, és egyébként is meg tudják ők oldani?
|
Fox | 2008.01.17. 13:57:05 / # 26358 |
|
Naigen, eggyetértek veled.. vigyék csak nyugodtan, ilyenkor szivesen vagyok vesztes ;)
Előzmény: #26356 cbtaxi 2008.01.17. 13:26:33 |
Fox | 2008.01.17. 13:56:22 / # 26357 |
|
Ahogy a droidok nyomnak mindenre, közeli -messzi cimre, nyomnának ezekre is.. őket nem érdekli a guruló (mondjuk), nem érdekli őket a szervizköltség se az amortizáció.. ha megvan a napi leadó és a 3narancs, mehetünk haza.
|
cbtaxi | 2008.01.17. 13:26:33 / # 26356 |
|
Számíthatsz a támogatásomra,nem is kell tendert kiírni!Ha rajtam múlik, 85 ft-ért a Tiétek! :)))))))))))
Előzmény: #26342 hobbytaxis 2008.01.17. 10:50:26 |
tomajer | 2008.01.17. 11:46:03 / # 26345 |
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) lehetségesnek tartja a taxis szolgáltatók részvételét a betegszállításban és ezért soron kívüli tárgyalásokat kezdeményeznek - tájékoztatta az MTI-t a kamara elnöke szerdán.
Parragh László közleményében azt írta: a kultúrált betegszállítás mielőbbi helyreállítása érdekében lehetségesnek tartja a közúti közlekedési taxis szolgáltatók jelentős hányadának bevonását az országos szintű feladat ellátásába.
Indoklásként úgy fogalmazott: az ország valamennyi nagyobb városában korszerű diszpécserközponttal rendelkező vállalkozások alkalmasak arra, hogy az igényeknek megfelelően, rövid időn belül, éjjel-nappal, rádiós adó-vevő készülékkel felszerelt gépkocsikat küldjenek a helyszínre a betegek szállítása érdekében. Hozzátette: a betegszállítás nem igényel szakkíséretet, a fertőző betegek szállítása pedig jelenleg is a mentőszolgálat feladata. Ezek alapján "a közszolgáltatást végző taxikapacitás minden további nélkül alkalmas a feladat részbeni, vagy teljes ellátására" - írta.
Az MKIK szerint a vállalkozói kör rendelkezik olyan kapacitásokkal, amelyek bevonásával a szükséges járműfejlesztések finanszírozásához közpénzek felhasználására nincs szükség, ugyanakkor az így kialakuló versenyképes piacon gazdaságosan üzemeltethető a betegszállítási rendszer - tartalmazza a közlemény.
"A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szükségesnek tartja az érintettek bevonásával a tárgyalások soron kívüli megkezdését, a szükséges hatósági intézkedések megtételét a kialakult társadalmi feszültségek megszüntetése és a színvonalas betegszállítás megteremtése érdekében" - írta Parragh László.
STOP
|
|
hobbytaxis | 2008.01.17. 10:50:26 / # 26342 |
|
Mi itt a minimobiltaxinál szívesen dolgoznánk akár a 85-Ft-os díjért is. Reméljük a Bakuc elcsípi ezt a melót is. Beszéltem a haverokkal a baráttaxinál, ők is örülnének a betegszállításnak.
|
cbtaxi | 2008.01.17. 09:09:47 / # 26369 |
|
Hát ez az! Előbb "felfelé"egyeztetnek ,aztán megpróbálják "lenyomni" a mi torkukon!
Tagdíjemelés szinte minden cégnél,az üzemanyag 300-nál és akkor jön ez az "okosság" 85 ft-ért.
Előzmény: #26368 tomajer 2008.01.17. 07:30:05 |