Hozzászólások száma: 4292
Ugrás a hírhez Oldalszám: 215
Témakörök > Hírek fórumai > Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen, A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
kunó 2016.02.06. 12:26:28 / # 342976
avatar



Együtt a taxik monopolkartellje ellen - kampány. 

hiénakutya 2016.02.06. 11:05:48 / # 342973

Másfél évnyi folytatólagosan és üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás után a NAV eljutott odáig, hogy üzent az Uber-sofőröknek.

Kemény, következetes hatósági intézkedés.

tomajer 2016.02.06. 07:41:54 / # 342967

Kicsit később ....:



tomajer 2016.02.06. 07:40:16 / # 342966
Máshonnan .... :


tomajer 2016.02.06. 07:35:16 / # 342965
Péntek éjszaka:


tomajer 2016.02.06. 07:28:57 / Módosítva / # 342964

Több mint egymillió eurót kell a francia Ubernek kifizetnie egy taxis szervezetnek.

A párizsi döntőbíróság 1,2 millió eurós büntetést szabott ki szerdán az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber franciaországi leányvállalatára, az Uber France-ra a sofőrjeivel való kommunikáció hiányosságai miatt.

Az egyik taxis szakszervezet, a taxisok nemzeti szövetsége (UNT) nyújtott be panaszt a döntőbíróságnál azt állítva, hogy az Uber nem foglalt egyértelműen állást abban a kérdésben, hogy sofőrjei parkolhatnak-e nyilvános helyen utasra várakozva, miközben nincs megrendelésük.

A francia legfelsőbb bíróság tavaly májusban megerősítette azt a 2014 decemberében kimondott ítéletet, miszerint a közösségi személyszállító szolgáltatást nyújtó autóknak két utazás között garázsba kell vonulniuk, ha nincsen előre megrendelt fuvar, azaz nem körözhetnek utas után kutatva, az kizárólag a taxisok joga.

Az UNT a párizsi döntőbíróságon bebizonyította, hogy az Uber France és a másik alperes, a Hollandiában bejegyzett Uber BV a két ítélet között eltelt hónapokban - 2015 januárjától 2015 áprilisáig - nem tett egyértelmű ajánlásokat sofőrjeinek a körözést illetően, éppen ellenkezőleg, arra ösztönözte a sofőröket, hogy a nagyobb kereslettel bíró övezetekben várakozzanak, és vegyenek fel utasokat úgy, hogy két út között nem vonultak garázsba. A döntőbíróság ezért arra kötelezte az Uber France-ot, hogy fizessen 1,2 millió eurót az UNT-nek.

Az Uber France szóvivője a döntésre reagálva közölte, hogy folyamatosan tájékoztatják sofőrjeiket a bírósági döntés betartásának kötelezettségére. Minden e-mailben, számos SMS-ben és egyéb tájékoztatási eszköz segítségével folyton emlékeztetik az Uber-szolgáltatásokat nyújtó sofőröket a garázsba vonulásra vonatkozó szabályra.

Franciaországban szerdán már második napja demonstráltak a taxisofőrök az új típusú és jellemzően olcsóbb fuvarmegosztó szolgáltatások ellen, noha Manuel Valls miniszterelnök előző nap fogadta küldöttségüket és közvetítőt nevezett ki a viták rendezésére. A párizsi körgyűrűn, a két repülőtérhez vezető utakon, valamint a pénzügyminisztériumnál tartottak forgalomlassító megmozdulásokat.

A közösségi személyszállító szolgáltatást nyújtó cégek közül az amerikai központú Uber a legismertebb szerte a világban, de nem az egyetlen.

Franciaországban tavaly ősszel betiltották az Uber mobiltelefonos alkalmazásai közül az UberPopot, amely a legolcsóbb utazási lehetőségeket kínálja fel a leendő ügyfélnek.

tomajer 2016.02.05. 12:21:32 / # 342958
Belföld

Még nem nyomoznak az Uber ellen

Az Uber ellen nagy értékű költségvetési csalás miatt tett feljelentés kiegészítését rendelte el tegnap a Budapesti V. és XIII. Kerületi Ügyészség, mivel a feljelentésben közölt adatok alapján nem lehetett egyértelműen állást foglalni a nyomozás elrendeléséről, avagy a feljelentés elutasításáról. Az ügyészség a feljelentéskiegészítéssel a NAV Bűnügyi Igazgatóságát bízta meg.

Minderre tizenöt nap áll a NAV nyomozóinak a rendelkezésére, a határidő még egyszer ennyivel meghosszabbítható. Ezt követően a nyomozó hatóság elutasíthatja a feljelentést, vagy elrendelheti az abban leírt vagy esetleg más bűncselekmény gyanújával a nyomozást.

Az ügyészség nem kommentálta azokat a sajtótalálgatásokat, hogy a feljelentés most is a taxisoktól érkezett. Mint arról lapunk tavaly elsőként számolt be, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete tavaly áprilisban tett már büntetőfeljelentést az Uber ellen a BRFK-n. A rendőrség a NAV-nak továbbította a feljelentésüket, ahonnan pedig nem kaptak – mert nem is kaphattak – további tájékoztatást.

Nem értek célt a szaktárcával folytatott tárgyalásokon sem. A taxisok azt szerették volna elérni, és azt követelik még ma is, hogy a kormány vagy tiltsa be az Ubert, vagy vezessen be olyan szabályozást, hogy az uberesek is csak a taxisokkal azonos feltételek mellett végezhessenek személyszállítást. Követelésüknek a múlt hónapban Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjának részleges lezárásával adtak nyomatékot. Részben erre is reagálva az Uber azóta szigorította a sofőrjeivel szemben támasztott követelményeket, így ma már csak adószámmal lehet uberezni.

tomajer 2016.02.05. 12:13:36 / # 342956

Az Uber ad számlát, de nem világos, miről


Nem világos, hogy sofőrjei nevében miről is állít ki számlát utasainak hétfőtől az Uber. Tüzetesebben tanulmányozva a letöltött elektronikus számlákat, ugyanis kiderül: azokról hiányzik egy igen lényeges információ, méghozzá az, milyen szolgáltatásról szólnak. A számla erre rendszeresített sorában mind­össze annyi szerepel, hogy „Díj". Mint tegnap megírtuk, a dokumentumnak nem ez az egyetlen hiá­nyossága, hiszen azon a vevő neve olvasható, a címe azonban nem. Az egyik számlát, amit lapunk munkatársa kapott, elküldtük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) azt a kérve, foglaljanak állást: szabályosnak minősül-e az. Válasz egyelőre nem érkezett.
A taxisok is kíváncsiak a konkurens adózási technikájára
A taxisok is kíváncsiak a konkurens adózási technikájára
Szabó Miklós / Népszabadság

A dolog azért nem lényegtelen, mert a NAV honlapján az Uber-sofőröknek szóló tájékoztatás szerint ők szállítási szolgáltatást nyújtanak az utasnak. Ehhez bizonyos hatósági engedélyekre van szükségük, s elviekben a vállalkozásuknak is meg kell jelölniük ezt a tevékenységi kört.

Utánanéztünk, így tett-e az a vállalkozás, amelynek nevében az Uber kiállította a számlát munkatársunknak. Az Opten céginformációs adatbázis szerint a kft. informatikai és mérnöki szolgáltatásokat jelölt meg tevékenységi körként.

Feltettük a kérdést az Ubernek, hogy ellenőrzik-e, vajon autós partnerük cége megjelölte-e a személyszállítási szolgáltatást tevékenységei között, és hogy pontosan milyen szolgáltatásról adnak számlát. Utóbbi felvetésünkre nem válaszoltak, az ellenőrzés kapcsán viszont azt írták, partnereik „független szerződő felek, akik vállalkozói és adózási döntései­ket saját maguk hozzák, de az adózási szabályok betartását megállapodásban vállalják – e nélkül nem is használhatnák az Uber platformját". Vagyis ők nem ellenőriznek semmit, de azok a sofőrök, akik nem tartják be a szabályokat, egyben az Uberrel kötött szerződést is megszegik.

A múlt héten egyébként az Uber megállapodást kötött egy független adótanácsadó céggel, amely minden hozzájuk forduló autóspartnernek kedvezményesen nyújt adózási és könyvelési tanácsokat.

janoutas 2016.02.05. 10:21:22 / # 342954
avatar
Akkor az uber sofőrök mellet az utasok is kezdhetnek gyűjteni egy esetleges (pl. taxisok által benyújtott) kártérítésre!
tomajer 2016.02.05. 06:30:37 / Módosítva / # 342951

https://m.facebook.com/story.php…

Csaba Czifery

Tisztelt tagjaink, leendő tagjaink, kollégák.

Most kaptam meg a meghívót a további tárgyalásokra, egyeztetésre, mely febr.10-én lesz.
Köszönettel:

Magyar Taxisok Szakszervezete

tomajer 2016.02.05. 06:24:06 / # 342950

Levehetik az uberes autó rendszámát

Most készül az az előterjesztés, amely a rendszám levételét is lehetővé tenné, hogy gátat lehessen szabni egy olyan fantomtevékenységnek, amely nem felel meg a magyar jog- és versenyegyenlőségi szabályoknak - jelentette be a M1 esti műsorában Fónagy János.

Az év eddigi legnagyobb demonstrációját tartották a taxisok pár hete a fővárosban. A sofőrök az Uber vagyis utazásmegosztó alkalmazás ellen tüntettek. A vita és a nézetkülönbség nem csillapodik, sőt szinte világszintűvé vált, a héten már a kenyai taxisok is segítséget kértek a kormánytól. Hogy itthon most mi a helyzet, arról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára beszélt a Ma estében.
uber

A kormány tavaly nyár óta, amikor kijött a piac minden szereplőjére érvényes kormányrendelet, folyamatosan egyeztet a különböző taxis szakmai és érdek-képviseleti szervezetekkel, legutóbb a demonstráló taxisok képviselői jártak a minisztériumban, azóta megalakult a taxis szakszervezet is, az egyeztetések pedig jövő hét szerdán folytatódnak – jelentette be Fónagy János az M1 esti műsorában.

A különböző taxis szervezetek követelései lényegében megegyeznek: a magyarországi taxis piac minden szereplőjére, így az uberesekre is, ugyanazok a szabályok vonatkozzanak, a legnagyobb gond ugyanis éppen az, hogy az Uber ezeket nem tartja be. A legnagyobb probléma – tette hozzá Fónagy -, hogy az „Uber gyakorlatilag nincs’. Az államtitkár úgy tudja, a egyesült államokbeli központú multinacionális cég magyarországi tevékenységét két holland cégen keresztül fejti ki: az egyik a beérkező hívásokat fogadja, az utasokat „ellenőrzi”, amikor pedig a gépkocsivezető jelzi a fuvar végét, a másik vállalathoz beérkezik a pénz, annak 20 százalékát ott levonják, a fennmaradó részt pedig a gépkocsivezetőnek utalják. Magyarországon is van ugyan egy bejegyzett Uber-cég, amelyet két fiatalember irányít, de nekik gyakorlati szerepük nincs, inkább a marketinget irányítják és a külvilág felé képviselik a céget – tette hozzá Fónagy.

Fónagy hangsúlyozta azt is, nemcsak az uberes gépkocsivezetők sértik a magyar jogszabályokat, de az utasok is, akik ebben közreműködnek. Emlékeztetett arra is, ahhoz, hogy valaki taxizzon, nagyon szigorú (és drága) tárgyi és személyi feltételnek kell megfelelnie, az uberesek azonban ezeknek rendre nem tesznek eleget, például az utasra semmilyen élet- és vagyonbiztosítás nincs, így baj esetén nincs hova fordulni.

Azok egyébként, akik ebben a rendszerben vállalnak fuvart, nagyon komoly kockázatot is vállalnak, volt, hogy a rendőrség 800 ezer forintos szabálysértési bírságot vetett ki, 600 ezret, mert az autó, 200 ezret pedig, mert a sofőr nem felelt meg a követelményeknek, de komolyan bírságol az adó- és a közlekedési hatóság is. Nem titok azt sem, jelentette be az államtitkár, most készül egy olyan előterjesztés, amely a rendszám levételét is lehetővé tenné, hogy gátat lehessen szabni egy olyan fantomtevékenységnek, amely nem felel meg a magyar jog- és versenyegyenlőségi szabályoknak.
A cél olyan átfogó megoldást találni, amely átveszi az utazóközönség előtt népszerű módszereket, de gátat vet a magyar érdekeket és az utasok biztonságát súlyosan sértő tevékenységnek - hangsúlyozta az M1 esti műsorában Fónagy János.

tomajer 2016.02.04. 20:55:59 / # 342945
Államtitkár: Veszélyes lehet az Uber
2016. február 4. 20:50

Fónagy János szerint több szempontból is veszélyesek az Uber szolgáltatásai, mert azok gyakran nem felelnek meg a magyar jogszabályoknak.

Az Uber szolgáltatásai több szempontból veszélyesek, azok gyakran nem felelnek meg a magyar jogszabályoknak, mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön az M1-en. Fónagy János kiemelte, hogy a taxisoknak az Uber-sofőrökkel szemben szigorú tárgyi és személyi feltételeknek kell megfelelniük.

Egy taxisnak például pályaalkalmassági vizsgát kell tennie, gyakran kell orvosi felülvizsgálatra mennie, gépkocsijának meg kell felelnie a szigorú vizsgaelőírásoknak, és a jármű nem lehet 10 évesnél idősebb. Hangsúlyozta azt is, hogy az Uber-sofőrök nem rendelkeznek az utasra vonatkozó élet- és vagyonbiztosítással sem.

Fónagy János beszámolt arról, hogy a taxisokkal jövő héten szerdán újra egyeztetnek. Olyan átfogó megoldást kell találni, amely az utazó közönség számára népszerű módszereket átveszi, ugyanakkor a magyar érdekeket, a magyar jogszabályokat és a magyar utasok biztonságát súlyosan sértő tevékenységet megakadályozza, mondta. Arra is felhívta a figyelmet, hogy nagy kockázatot vállalnak azok, akik az Uber rendszerében fuvaroznak, mert a szabálysértő sofőrökre a rendőrség és az adóhivatal is bírságot szabhat ki.

tomajer 2016.02.04. 20:00:40 / # 342944
Sok döntés alapötlete került már ki innen! :-P
a-kinti 2016.02.04. 19:46:00 / Módosítva / # 342943
avatar

Egy kis olvasnivaló !!!!!!!!!!!!!!!!

 

DSC 6686

A háromnapos spontán demonstráció többet ártott a budapesti taxisoknak, mint az Uber, mondja Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója. Nagy probléma, hogy az Uber nem adózik eleget, de ez csak a versenyelőnyük kis része. Szunomár szerint hatósági áras egyéni vállalkozó taxisokká kéne válniuk az ubereseknek, annak minden adminisztratív terhével együtt. Ha ezt nem teljesítik, akkor pedig el kéne koboznia a hatóságoknak az autókat, erre tettek is javaslatot. Ha mindig az olcsót keressük, nem biztos, hogy jól járunk, és bár némely taxisnál lehet csalás, dolgoznak rajta, hogy visszaszorítsák őket.

Mi volt ez a mostani, "Tiltsák be az Ubert" taxistüntetés? A Főtaxi benne volt?

Én inkább spontán demonstrációnak mondanám. Kaptunk róla információt, de mi inkább nyugtattuk a főtaxisokat, és nem vettünk ebben részt. Ezt egyébként a demonstrálók kifogásoltak is. Nem a célokkal volt a baj, hanem a módszerrel. Mi a piacról élünk, Budapest lakosságának szolgáltatunk, így soha nem lehet az a célunk, hogy a közlekedésükben kellemetlenséget okozzunk. A feladatunk pont az, hogy ebben a segítségükre legyünk! Akik kinn voltak az utcán, azok döntő többségükben nem taxitársasághoz tartoztak, a kommunikációjuk finoman szólva sem volt összefogott, és ezalatt a három nap alatt többet ártottak a budapesti taxisoknak, a szakmának, mint az Uber.

Hogyan árt az Uber?

A marketingjük zseniális, én is igyekszem tőlük tanulni. Már magasabb körökben is el tudták hitetni, hogy a taxisok a kőkorszakban élnek, ők pedig világ tetejét képviselik az innovatív applikációjukkal. Pedig ez nem igaz. Ez talán 2012-ig lehetett volna igaz. Tarlós úr és a főváros rengeteget tett a 2013-as új szabályozással azért, hogy tisztuljon a taxispiac, miközben emelkedik a minőség. A hatósági árral pont azon fuvarszervezők elől vették el a lehetőséget, akik korábban negatív árspirálba hajszolták a taxisszakmát. 2013- óta nagyon szigorú informatikai szabályoknak is meg kell felelnie minden taxiscégnek, ezért nem igaz, hogy bármiben le lennénk maradva.

Sokat nőtt az ellenőrzések gyakorisága. A BKK éves ellenőrzési statisztikája alapján az látszik, hogy amíg a taxisok csak 6 százaléka nem tartott be valamilyen szabályt, addig az uberesek körében végzett próbautazások – BKK, NAV, NKH - alatt 100 százaléka. Felmerül a kérdés, ki csinálja helyesen és ki nem.

Nem mindegy, hogy mit állít magáról az Uber?

Nem egészen, mert az Uber többek között, azt is állítja magáról, hogy olcsóbb. Na de az okostelefonos applikáció nem hitelesített mérőeszköz, így a fizetés és a számlaadás alapja sem lehet, és nem is hitelesített mérőeszköz. Erre szintén szigorú szabályok vonatkoznak. Az Uber, tudtunkkal nem rendelkezik semmilyen biztosítással, sem az Uber taxisokra, sem az utasokra. Minden felelősséget az Uber sofőrökre hárít. A fuvardíjban egyszerre számítanak fel percdíjat és kilométerdíjat, ami a szintén törvényellenes. Az, hogy az Uber drága vagy olcsó, azt majd döntsék el az utasok. De a taxióra 16 km/h sebesség alatt csak percdíjat számol, felette csak kilométerdíjat, kiszámíthatóan, hitelesítve. Az Uber viszont eltéríti az árat, ha kevés a sofőr, így egy reptéri út kijöhet 10 ezer forintnál is többre. Ez már több mint kétezer forinttal több, mint a rögzített hatósági árral működő taxinál.

Oké, de ha ezek szerint drágább és rosszabb minőségű az Uber, akkor miért aggódnak miatta a taxicégek?

Ehhez először is érdemes tudni, hogy nálunk is vannak olyan sofőrök, akik korábban Ubereztek. Aztán belátták, hogy az uberezés után náluk megmaradó pénzből nem tudnak félrerakni napi költségre, gépkocsi javíttatásra, a működéshez lényeges dolgokra. Tehát ugyanarról van szó, mintha visszajönne a taxisrendelet előtti időszak, amikor volt olyan taxiscég, aki 138 - 150 Ft/km-ért fuvarozott, miközben a benzinár 400 forint volt. Önköltségi szint alatt, ami olyan kis pénz, hogy nem termeli ki az autó fenntartását, a biztonságot, az adókat.

De ez nekem fogyasztóként elképesztően jó. Ha valaki szuperolcsón adná a kenyeret, akkor igyekeznék nála megvenni.

Akkor, hogyha fogyasztóként csak és kizárólagosan az adott pillanatbeli saját érdekét nézi. Kicsit globálisabban gondolkozva érdemesebb távolabbról nézni az uberjelenség hatásait. Az Uber sajátos működési formájánál fogva sehol nem fizet adót sehol a világon. Egyes becslések szerint 3,8 milliárd forinttól esik így el a költségvetés. Az ubertaxisok ezidáig adómentesen tudtak működni, a jövedelmük után eddig szintén valószínűleg több mint egymilliárd forinttól esett el az állam. Ezt továbbgondolva akár nyithatnánk egy olyan külföldi applikációról működő élelmiszerboltot, ahol nem hűtjük az ételt, a dolgozók nem lesznek bejelentve, senki nem adózik. Pedig a befolyt adóforintokból kellene fizetnünk a kórházaktól a pedagógusokig rengeteg szereplőt.

Azt talán nem is vitatja senki, hogy az Uber-sofőrök adózzanak, de elég nehéz feladat lenne egy külföldi applikáció üzemeltetőjét megadóztatni itthon azért, mert itt is használják.

Nagyjából sehogy nem is lehet.

Az Uber azt mondta, hogy hétfő óta nem mehetnek adószám nélkül a sofőrjeik. Mindenesetre, ha az Uber eléri, hogy adózzanak a sofőrjeik, meg is szűnik rögtön a versenyelőnyük?

Nem, ezzel csak egy pontot teljesítenek abból a rengeteg feltételből, amit egyébként a személyszállítási törvény alapján teljesíteniük kéne. Ugyancsak kérdéses, hogy milyen tevékenységre váltják ki az adószámot? A NAV világosan kimondta, hogy amit az Uber csinál, az taxi személyszállítási tevékenység. Megkaphatja a sofőr előre is erre a tevékenységi engedélyre az adószámot az igazolások nélkül is, de ha 30 nap múlva sem teljesíti a feltételeket, akkor visszavonják tőle. Ezeket a feltételeket pedig egy hónap alatt lehetetlen kipipálni: a taxiórától a PÁV2 és az egyéni vállalkozói vizsgán, az autó besárgításán át az NKH és BKK vizsgákig és engedélyekig nem lesznek meg egyhamar.

És akkor a tervek szerint utána is csak a magyar hatósági áron fuvarozhatna?

Igen.

Akkor ezzel teljesen egy mostani egyéni vállalkozó taxissá válna?

Pontosan és az Uber fuvarszervezővé, ahogy erre a kormányrendelet is lehetőséget ad. De hadd tegyem hozzá, hogy mostani taxisok is boldogan fuvaroznának durván 1250 forintos áron, ahogy az Uber csinálta nemrég. De egyébként még sok más szigorú törvénynek és rendeletnek kéne megfelelniük a fogyasztóvédelmi kérdésektől és a nyugtakibocsátási szabályokon át például az ülésenkénti 50 ezer forintos biztosításig. Ehhez egyébként a Főtaxi plusz biztosítást is tesz hozzátesz kétmillió forintig. Az Uber azt mondja magáról, hogy milyen okos a készpénzkímélő applikációja, holott 2013 óta minden taxiban kötelező a POS terminál, hogy lehessen fizetni bankkártyával is. A taxifuvarok 75 százaléka már most is készpénzkímélő nélkül formában történik nálunk. Szóval az Uber előnyei az adóelkerülésen kívül sehol nem érzékelhetőek.

Akkor tegyük fel azt, hogy olyan előírásokat adnak a taxisoknak, amiket csak a jelenlegi árakon lehet épp megcsinálni. Viszont ha fogyasztóként az a benyomásom, hogy adókkal együtt is érdemben olcsóbban elintézik nekem, hogy autóval A-ból B-be jussak, akkor miért nem a szabályozás pocsék? Ha holnaptól minden pizzériát sárgára kéne festeni, a pincéreknek frakkban kéne felszolgálni a darabonként kizárólag 3000 forintos pizzát, és egy pizza átmérője csak 33 cm lehetne, akkor ezekre a szolgáltatásokra egyszerűen nem lesz szükségem. Szívesebben megvenném olcsóbban egy olyan helyen, ahol akár nem is sárga a fal, és a pincérek tőlem rövidnadrágban is kihozhatják. 10-ből 9-szer az utóbbit fogom választani, hiába lesznek brutális előírásai a sárga pizzázóknak.

Nos, ha az Uber nem térítette el az árat valamilyen szorzóval, akkor durván 22-30 százalékos árelőnnyel bír. Na, de mennyit ér az utas élete? Ugyanis bármi történik, ne adj isten baleset, akkor kivel szemben fogja érvényesíteni a kárigényét az utas? Az olcsó addig jó, amíg nincs belőle hátrányom. Mondják, hogy az Ubernél féléves jogosítvánnyal is vezetnek. Ér ennyit 25 százalék árdifferencia? Nem szeretném, ha valaki éppen egy közlekedési baleset miatt szembesülne ezekkel a hátrányokkal.

Miért ne, mire érvényes a jogosítvány akkor? Miben különbözik ez attól, mintha beülnék édesanyám ismeretlen munkatársa mellé, ha felajánlja, hogy eldob valameddig? Ugyanúgy vállalom, hogy balesetnél a kárigényemet lehet, hogy esetleg nehezebb lesz érvényesíteni, mint egy taxinál.

Ott mégiscsak megvan egyfajta bizalom, nem egy vadidegenhez ül be. Utóbbinál nem tudja, hogy hány éves gyakorlata van, hogy az autója évenkénti műszaki szemlén átesett-e, nem tudja, hogy van-e biztosítása és még lehetne sorolni. Balesetnél ilyesmiből az utasnak igen komoly hátrányai lesznek. Van a drága pizza, és az olcsóbb pizza. Ha kevesebb költség rakódik rá, akkor milyen anyagból lesz az a pizza? Ha mindig az olcsót keresem, akkor biztosan nem fogok jól járni, mert megvan az oka, hogy az mitől olyan olcsó. Az Uber egy csomó költséget elkerül, a jövedelemadó ennek csak egy pontja.

De miért ne válhatna ketté a piac, hogy ha valaki jobb szolgáltatást akar gyakorlott sofőrrel és extra biztosítással, akkor taxizik majd, aki pedig árérzékeny, az pedig az olcsóbbat választja?

Az a baj, hogy a piac szereplői nem egyforma feltételekkel versenyeznek. Ezzel pedig mi nem tudunk mit csinálni.

Akkor mit akarnak épp elérni?

Hogy tartassák be velük a taxisrendeletet és a kormányrendelet, ami a piac valamennyi szereplőjére egyaránt kötelező. Mi ennek nem tudunk érvényt szerezni, de nem is a mi dolgunk.

Az nem riasztó, hogy egyre több országban arra jutottak, hogy úgy tudnak egyenlő feltételeket adni a taxisoknak és az Ubernek, ha a taxizásnak csökkentik a drága kötelező feltételeit?

Spanyolországban, Franciaországban Luxemburgban vagy Németországban és általában ahol a taxispiacot a kormány erőteljesen szabályozza, ott meg is védi. Ezeken a helyeken be is tiltották az Ubert. Spanyolországban a netszolgáltatók sem engedik már hozzáférni az apphoz a lakosságot. Informatikailag ez megoldható, ez csak döntés kérdése. Nálunk a kormány nemrég szabályozta ezt az iparágat, ettől tisztult a piac. Ezzel a tarifával a taxisok együtt tudnak élni, és tudunk folyamatosan emelni a szolgáltatás színvonalán. A mi appunk is tudja azt, amit az Uberé, de ezen téren még komoly meglepetésekkel fogunk szolgálni.

Londonban is durván szabályozták a taxikat, aztán végül simán beadták a derekukat a nagyobb versenyért.

Várhatóan erősen csökkenni is fog a színvonal.

Komoly meglepetések érhetik a taxiban is az embert, pont nemrég írtunk arról, hogy sok taxis próbálkozik a taxióra pörgetésével vagy egyszerűen a fuvar törlésével. Önök hallottak ilyesmikről?

Én negyedik éve vagyok ebben a pozícióban, és a munkatársaimmal, az egész szakmával rettenetesen sokat tettünk azért, hogy a szolgáltatás minősége emelkedjen. Nem emlékszem olyanra, hogy nálunk ezen idő alatt túlszámlázás miatt lett volna bármi probléma. Nagyon komoly etikai szabályzatunk van ilyesmire és hét emberünk plusz egy külsős cég is folyamatosan vizsgálja a taxisainkat próbautazásokkal.

De a törléseket is lehet vizsgálni? A NAV és az engedélyezési hivatal is azt mondta, hogy ők nem ellenőrzik ezt, a BKK sem, viszont szerintük is létező jelenség.

Dolgoztam pénztárgépes üzletágban, és azt tudom mondani, hogy leplombált, hitelesített pénztárgéppel nem lehet csalni. Az online pénztárgépeknél is volt olyan gyártó, akinél volt lehetőség csalásra, a NAV megtalálta, utána a cég pedig nagyjából lehúzhatta a rolót. A taxamétert is pont ilyen szigorúan vizsgálják. Nagyon nehezen tudnám elképzelni, hogy taxamétert manipulálja a gyártó.

Nem is feltétlenül a gyártó manipulálja, hanem más, akár kiugrott szerelő is lehet.

Úgy gondolom, hogy akkor mindenképp sérülnie kéne plombának is. Mindenesetre taxisok csoportjában is vannak olyanok, akik nem biztos, hogy betartják a szabályokat. De az egész taxistársadalom azon dolgozik, hogy az ilyenek kihulljanak. Nagyon jó, hogy szigorodott az ellenőrzés a taxisrendelet óta, melynek egyik célja hogy tisztuljon a taxis szakma.

Hogy történik az ellenőrzés? A BKK szerint a taxisok már ismerik az ellenőreiket arcról.

Többen beülnek a taxiba egy tablettel, ami nyomkövetésre van beállítva. Ha túl sokat mutat, hívnak egy másik taxit, és csinálnak egy kontrollutazást, ugyanazon az útvonalon. A két nyugtát összehasonlítják és ha valami nem stimmel, akkor akár rendőrségi feljelentés is lehet vége. Emellett elkérik az összes papírt, - a taxaméter hitelesítés igazolását is - és kinyomtatják a taxiórából a bizonylatot, hogy a taxióra beállításai megfelelnek-e a szabályoknak.

De ebből nem derül ki, hogy törölt-e a taxis fuvart korábban.

Az autóban ott van a taxióra hitelesítési papírja is, megnézik, hogy lejárt-e, és hogy az autón azok gumik vannak-e, amivel a hitelesítés történt. Ha valami mégis gyanús, akkor visszakísérik az adott taxióra-szervizbe. Itt jelen vannak a vizsgálatnál az ellenőrök, és újra hitelesítik. De ha nincs gyanús jel az utazás közben, akkor ilyet nem szoktak.

Mik lehetnek egyébként általában a trükköző sofőrökkel leginkább fertőzött területek?

Leginkább ahol sok külföldi előfordul. Keleti-Nyugati pályaudvarok, reptér, Király utca, Vámház körút, Deák tér, szállodák környéke.

Van olyan szabályozási teher a taxisokon most, amit tényleg értelmetlennek éreznek?

Az autók vizsgáztatásánál például. Először előminősíteni kell az autót BKK-nál, aztán átmenni az NKH-hoz, aztán megint vissza a BKK-hoz. Vagy az informatika jelenlegi állapotában furcsa, hogy lényegében papíralapon kell a nullás adóigazolást ide-oda hurcolni. Növelné az ellenőrzések hatékonyságát, ha a különböző hatóságok ellenőrinek nem együttesen, hanem külön is lehetne ellenőrizniük.

Vannak nagyobb hiénacégek akár több tucat autóval?

Ezt a BKK tudhatja pontosabban. De mi pont arra tettünk javaslatot, hogy az engedély nélküli taxisoknál a jelenlegi 600 ezres bírság – ennyi az engedély nélküli személyszállítási tevékenység büntetési tétele - helyett kobozzák el az autójukat. Az sokat segítene, lenne visszatartó ereje.

Jól értem, hogy vegyék el az uberesek kocsiját a hatóságok, ha úgyse tudják egy hónap alatt megcsinálni az összes papírt?

Nyilván bárkivel szemben, aki taxiengedély nélkül személyszállítási tevékenységet végez.

Éreznek ilyesmi irányba érdemi kormányzati szándékot? Hiszen már lassan egy éve nem történik semmi, az Ubernek pedig egyre több a sofőrje és az utasa.

Igen, mióta a miniszterelnök úrnak nyílt levelet írtunk, és ő kinyilvánította, hogy igen, ő a taxisok mellett van. Ezzel egy időben jött gyorsan a NAV lépése is, ahol feltettek egy tájékoztatót a honlapjukra. Azzal kapcsolatban, hogy az Ubernek hány sofőrje vagy utasa van, bárki mondhat bármit, a valóságtartalmát itt sem tudjuk meg.

Nincs B-terv arra az esetre, ha végül mégis inkább taxisok terheit igazítják az Uberéhez?

Itt ugyanúgy az európai példákat hoznám fel, hogy az erősen szabályozott piacokon a kormány mindenhol megvédi a taxisokat. A Főtaxinál van egy jelmondatunk: "Meglepetések helyett". Valószínűleg azért lehetünk piacvezetők, mert ezt valóban értékelik az utasok.

Mi lesz, ha az Uber indít egy sima taxiscéget is nálunk? Vagy bejönnek az Uber klónjai is?

Nem ijedünk meg konkurenciától, bízunk a minőségünkben. A versenytől sosem féltünk, ha valamiben megközelítenek vagy netán lehagynak minket, az csak arra sarkallja a csapatunkat, hogy még jobb legyen.

alelölülő 2016.02.04. 19:00:39 / # 342942
Nem akarlak elkeseríteni, de nem ismerek taxiscéget, amelyiknek itt, a Hallón írnák az üzletpolitikáját.
:P
tomajer 2016.02.04. 18:27:27 / # 342941
Azóta megsúgták, hogy a Cityvel.  Pont ezért emeltem ki a Bősz - Metál párost :-P

tomajer 2016.02.04. 18:17:08 / # 342940

Az eddiginél is durvább taxisdemonstráció jöhet


Amennyiben a kormány rövid határidőn belül nem áll elő konkrét javaslatokkal, úgy országos demonstrációba kezdhetnek a taxisok. Nem akarják megvárni a kormány által kért másfél hónapot.

Bár saját állításuk szerint egy nagyon kellemes hangvételű tárgyaláson vannak túl a taxisok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőivel, és kiderült, hogy az álláspontjaik azonosak, Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke szerint „mégis van egy olyan érzése az embernek, hogy nesze semmi, fogd meg jólt játszik a kormány” – közölte az érdekvédő lapunkkal.

Mint mondta, meghallgatták a véleményüket, miszerint mindenkire azonos szabályok kell, hogy vonatkozzanak, illetve a taxisok kérték azt is, hogy a fő ellenőrző hatóság a Nemzeti Közlekedési Hatóság legyen. Ám előrelépés még nincs Czifery szerint, egyelőre abban maradtak a tárgyaló felek, hogy a kormányzat keretbe foglalja az ötleteiket, majd jövő hét csütörtökig bezárólag újra leülnek tárgyalni egymással.

A szakszervezeti vezető szerint az már kiderült a számukra, hogy az Uberrel a kormány nem tud vagy nem akar mit kezdeni, tehát bezáratni nem fogják, így viszont a taxisok azt kérik, hogy teremtsék meg az egyenlő piaci feltételeket.

Bár a kormány eredetileg másfél hónapnyi időt kért, amíg megalkotja a jelenleginél szigorúbb szabályokat, Czifery szerint ennyi türelem nincs. A szakszervezeti vezető nem is érti, hogy miért kér az állam másfél hónapot arra, hogy betartassa a meglévő törvényeket.

Eléggé töketlen dolog, ha ehhez ennyi idő kell

– mondta

A Magyar Taxisok Szakszervezete radikálisabb vonalat képvisel – emelte ki Czifery, aki szerint hiába volt immár három hete a demonstrációjuk, azóta mindössze annyi történt, hogy a NAV zéró toleranciát hirdetett, a kormány ígérgetett, míg az uberesek adószámot kapnak a cég közlése szerint.

„Eszerint az adózási szabályokat be fogják tartani, azonban minket elsősorban nem ez érdekel, hanem az, hogy amíg nem vonatkozik rájuk minden szabály – például a gépjárművek életkorára vonatkozó vagy a fix tarifa –, addig nem tudunk velük harcba szállni” – hangsúlyozta az elnök.

Éppen ezért nem szeretnék megvárni a kormány által kért másfél hónapos türelmi időt. Mint azt Czifere mondta, ha belátható időn belül nem történik valamilyen konkrét lépés, úgy

az eddigieknél jóval komolyabb, országos megszervezett demonstrációra, sztrájkra lehet számítani.

„Fontos, hogy lássuk azt, a kormány nem csak a mézesmadzagot húzta el az orrunk előtt, és ugyanúgy megy az időhúzás, mint más szakmáknál” – hangoztatta a szakszervezeti vezető, aki szerint ők nem akarnak sokáig várni, fogytán a türelem. Arra a kérdésünkre azonban nem válaszolt, hogy pontosan mit várnak a kormánytól, mindössze annyit mondott, hogy látható legyen valamilyen konkrét előrelépés.

Czifere megemlítette, hogy az utóbbi időben egyre több cikk foglalkozott a magyar médiában azzal, hogy a taxisok milyen visszaéléseket követnek el. Szerinte ugyanakkor ez csak egy kisebbségre jellemző, ráadásul nem magyar betegség, hiszen a világon mindenhol előfordulnak csaló taxisok.

Ugyanakkor a többség tisztességesen dolgozik, így nem lehet néhány csaló miatt az egész taxistársadalmat befeketíteni. Éppen ezért az ilyen cikkeket támadásnak veszi, kérdésünkre válaszolva el is mondta, kit gyanúsít: „bár ez kifejezetten saját vélemény, úgy gondolom, hogy ezek az Uber által fizetett cikkek”.

Aligha lehet ebbe a kategóriába sorolni azt a hírt, amely szerint az Uber-sofőrök adózási morálja hagy némi kívánnivalót maga után. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerdán közölte: a múlt heti ellenőrzések során az uberesek kétharmada nem felelt meg az előírásoknak.

janoutas 2016.02.04. 16:49:09 / # 342939
avatar
Szia kunó!
Én bevallom, hogy csak azért nem merek uberezni, mert a nyári rendeletben szerepel, hogy utasként felelősség terhe mellett meg kell győződnön arról, hogy a "legális" személyszállítók szolgáltatását veszem igénybe! Tudom, hogy ezért nem vagyok büntethető, de ez nem jelenti azt, hogy emiatt ne vonhassanak felelősségre! Ez akkor fordulhat elő, ha például egy, vagy több taxitársaság, taxis beperel egy über sofőrt (nem az ubert, mert az uber a sofőrre hárította ezeket) az elmaradt haszna miatt! Mivel egy uber sofőr egyedül nem tudja megvalósítani a "károkozást", csak az utasával együtt, akkor bizony ebben az esetben, valószínűleg az utasnak is be kell majd szállnia a büntetésbe, mert őt is felelősség terheli ebben! Ez a sofőr számára is némi vigasz lehet, mivel valószínűleg ebben az esetben az utasnak is be kell szállni majd az okozott kár megtérítésében! Hogy ezt milyen arányba kell megtennie, vagy egyetemlegesen lesznek felelősök, azt meg majd valószínűleg csak az ügyben eljáró bíró fogja eldönteni! Sok utazás = sok kártérítés követelés  az utastól is! Amíg nincsen minden megoldva az ubernél, amit az előírások megkövetelnek, addig utasként sem célszerű uberezgetni szerintem! (Meg több megkérdezett jogász szerint sem.) Az uberrel alapáron megspórolható összeg koránt sincs arányban, az esetlegesen az utas terhére megítélt kártérítési kötelezettséggel! Ha valaki ezt a feltevést bizonyított módon meg tudja cáfolni, és valós garanciát is tud vállalni arra, hogy utasként semmi ilyen nem történhet velem, akkor majd én is lehet, hogy ki fogom próbálni legalább egyszer az ubert! Persze, csak akkor, ha megfelel minden előírásnak! Ha kockáztatni akarom az életemet, akkor elég, ha szólok olyannak, akinek soha nem volt jogsija, és életében nem vezetett autót, de valószínűleg az IC sokkal jobb megoldás erre! Gyorsabb, hatékonyabb, fájdalommentesebb!
osztap 2016.02.04. 16:42:55 / # 342938
Tett is érte, hogy így járjon, az előélete se hófehér. Lehet azt hitte ő fog igazságot tenni a szar tükör miatt.
janoutas 2016.02.04. 16:14:04 / Módosítva / # 342937
avatar
Számlatömb kell csak (lásd korábbi foto), hogy legyen, azzal minden rendben van.......... PÁV2, meg miegymás minek.....:-)))))
Próbálj meg taxizni egy évig lejárt valamivel.......lehet, hogy Téged "meg is ennének" ezért a BKK szorgos, éber ellenőrei!

Oldalszám: 215