Felhasználó hozzászólásai
Téma: Hol hibázott az IGO GPS-navigációs program?
Hozzáadva: 2022.04.12 06:35
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2022.04.11 06:18
Téma: Az örökzöld politika újra!!! (csak itt!!) :D
Hozzáadva: 2022.04.11 06:16
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2022.04.07 19:45
Előterjesztésa Közgyűlés részére
Tisztelt Közgyűlés!
Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (Ártörvény) 7. § (3) bekezdésében írtak szerint a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat - a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat - képviselő-testülete a területi kereskedelmi és iparkamarával egyeztetve, a fogyasztóvédelmi hatóság és a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdek-képviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével rendeletben megállapíthatja a személytaxi szolgáltatásért felszámítható árat és annak alkalmazási feltételeit. A személytaxi szolgáltatás díjszabását (díjtételeit) a képviselő-testület - a helyi körülmények mérlegelésével - legmagasabb hatósági árként vagy rögzített hatósági árként határozhatja meg.
A Fővárosi Közgyűlése élt ezzel a jogával és a Taxirendeletben állapította meg a Budapest területén alkalmazható taxi viteldíjakat. A Taxirendelet 16. (1) bekezdése rendelkezik a személytaxi-szolgáltatás során alkalmazható viteldíjakról, a viteldíj mértékéről kimondva azt, hogy az egységdíjak (alapdíj/távolsággal arányos egységdíj/idővel arányos egységdíj) rögzített hatósági árnak minősülnek. Ez azt is jelenti, hogy a személytaxi-szolgáltatás során alkalmazható tarifa módosításáról is a Fővárosi Közgyűlés dönthet.
2021. október 21-én a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Ipari Tagozata a személytaxi-szolgáltatás viteldíjának felemelése iránti kérelemmel fordult Karácsony Gergely főpolgármester úrhoz. Ezt követően a BKK koordinálásában Főváros vezetése többfordulós tárgyalásokat folytott a taxis oldal képviselőivel, melyek során feldolgozásra kerültek a taxis oldaltól az Ártörvény 10. §-a alapján bekért adatok, valamint áttekintésre kerültek a Taxirendeletet érintő további módosítási javaslatok. A tárgyalássorozat erdeményeként a felek egyetértettek abban, hogy a rendeletmódosítás mellett az annak hatálya alá nem tartozó, de a szolgáltatáshoz kapcsolódó néhány egyéb kérdéskörben is indokolt további lépések megtétele.Utóbbiak közé sorolható az ellenőrzések számának növelése: a BKK 2020-2021-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emelné, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre, valamint az, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet. Ez utóbbi érdekében a felek közösen kezdeményezik a vonatkozó Kormányrendelet módosítását. Ezen túlmenően további egyeztetések és vizsgálatok szükségesek annak érdekében is, hogy adott esetben lehetőség nyíljon a piaci folyamatokhoz jobban alkalmazkodó tarifakorrekció jövőbeni bevezethetőségére. Fentieken túl kiemelendő még a kötelezően előírt sárga színnek történő megfelelés rugalmasabb kezelése is.
A jelen rendeletmódosítás legfontosabb eleme a tarifaemelésre vonatkozó javaslat. A díjmeghatározás metódusa nem változik, a jelenlegi díjak [700 Ft (alapdíj) 300 Ft (távolságarányos díj), ill. 75 Ft (időarányos díj)] mintegy 33%-os emelését a legutóbbi díjmegállapítások óta bekövetkezett eddig is igen jelentős üzemanyagár-emelkedés, valamint a megnövekedett infláció és a minimálbéremelkedés együttesen indokolja.
Ennek megfelelően a személytaxi-szolgáltás során alkalmazandó egységdíjak az alábbiak szerint alakulnak:Alapdíj (Ft) Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)1000.- 400.- 100.-
Az előterjesztés emellett javaslatot tesz a Taxirendelet több más szakaszának módosítására is, egyrészt, hogy bizonyos rendelkezései a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII.7.) Korm. rendelet (továbbiakban Kormányrendelet) rendelkezéseihez, mint magasabb szintű jogszabályhoz igazodjanak, másrészt a kártyás fizetés megkönnyítése érdekében.
Mindezen változások a következőkben foglalhatók össze (zárójelben a rendelet érintett pontjai) a személytaxi gépjárművek életkorának számítási módja a Kormányrendelet rendelkezéseihez igazodva egységesen az első forgalomba helyezéstől számított 10 év (3. § (6) bek. és 19. § (2a) bek. törlése),a téli időszakban négyévszakos gumiabroncsokat lehessen használni taxikon (3. § (7) bek),a károsanyag kibocsátásának csökkentésére érdekében – a gazdasági helyzetet is figyelembe véve megvalósítható lépésként – 2024. január 1-től kizárólag teljesen elektromos meghajtású, vagy legalább EURO 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni (3. § (8a) bek),teljesen elektromos meghajtású taxik esetében a teljesítmény (egyszeri töltéssel való futásteljesítmény) tekintetében a Kormányrendeletben előírtakat kell figyelembe venni (3. § bek),bankkártya elfogadás vonatkozásában a kártyaalapú fizetőeszközök elfogadásának előírása, ami mind a fizetőeszközök, mind pedig a fizetésre alkalmazható eszközök vonatkozásában is megengedőbb, egyben a kizárólag papír alapú bizonylatot használó eszközök mellett a digitális bizonylattal rendelkező eszközök használata is megengedetté válna (3. § (12) bek),az esetleges visszaélések kiszűrése érdekében a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtása során előzetesen az alvázszámot is vizsgálni kell, annak megállapítása érdekében, hogy a jármű vonatkozásában a megelőző egy évben nem került-e visszavonásra a taxiállomás-használati hozzájárulás (11. § (3) bek),utasfelvételi lehetőségek jogszabályi szinten történő bővítése azáltal, hogy a taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni, egyben egyértelművé téve, hogy a droszton való várakozás csak utasfelvételi céllal történhet (12. § (3) és (5) bek),a műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeiben a színek felcserélése is megengedett: fekete fólián fehér grafika kivitelben is elfogadható lesz a jövőben a (1. melléklet 1.) 2025. évtől a személytaxi helyéről, a taxaméter elindításáról és leállításáról a közlekedésszervező felé valós idejű, folyamatos adatszolgáltatás előírása (15. § új (6) bek.),A rendelet-tervezetet az előterjesztés 1. melléklete tartalmazza. A rendelet-tervezethez a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § előírásainak megfelelően készült hatásvizsgálat a 9. mellékletben található.A fentiek alapján kérem a Tisztelt Fővárosi Közgyűlést az előterjesztés megtárgyalására és a rendelet megalkotására.A rendelet tervezet az előkészítés során véleményezésre a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdek-képviseleti szervezetek mellett a fogyasztóvédelmi hatóságnak is megküldésre került az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (3) bekezdése alapján, és a tarifamódosítás a véleményük figyelembevételével kerül kialakításra.
Döntési javaslat:
A Fővárosi Közgyűlés úgy dönt, hogy:megalkotja .../2022. (...) önkormányzati rendeletét a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV.18.) önkormányzati rendelet módosításáról, az 1. melléklet szerint.felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. közreműködésével folytasson további tárgyalásokat a személytaxi-szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdek-képviseleti szervezetek és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara képviselőivel annak érdekében, hogy a taxiszolgáltatási díjak meghatározása ne tételesen, hanem az árak megállapításáról szóló törvénnyel összhangban a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal történjen olyan módon, hogy az a személytaxi-szolgáltatást végző vállalkozások tevékenységéhez kapcsolódó meghatározó költségtényezők piaci árának alakulásához igazodva folyamatosan képes legyen fedezetet biztosítani a hatékonyan működő vállalkozások ráfordításaira és működéséhez szükséges ésszerű nyereségrea taxiszolgáltatás díjairól, ha 2022-ben a 2022. május 9-én alkalmazandó legmagasabb kiskereskedelmi bruttó hatósági árhoz képest az üzemanyag árak tartósan 20%-os vagy azt meghaladó mértékben növekedtek,a 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet 4. § (9) bekezdése szerinti adatszolgáltatás műszaki, technikai feltételeiről.határidő: azonnalfelelős: Karácsony Gergely főpolgármester Döntéshozatal módja:
Az 1. pont szerinti rendelet megalkotásához minősített, a 2. pont elfogadásához pedig egyszerű szavazattöbbség szükséges.Kelt Budapesten, a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban.
Láttam:dr. Számadó Tamás főjegyző
Mellékletek:a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV.18.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló……/2022. (...) önkormányzati rendelet A rendelet-tervezet indoklása függelékek: Hatásvizsgálati lap BKK vizsgálatának összefoglalója.
Téma: Új támogatási rendszer az elektromos autókra, Taxira kiemelt támogatás
Hozzáadva: 2022.04.02 19:16
Téma: Új támogatási rendszer az elektromos autókra, Taxira kiemelt támogatás
Hozzáadva: 2022.04.02 09:51
Nekem még csak pollenszűrő kellett, azt is találtam más típusból megfelelőt, ócsóér :-)
Téma: Új támogatási rendszer az elektromos autókra, Taxira kiemelt támogatás
Hozzáadva: 2022.03.30 20:40
A kérdés az idei volt ....
Téma: Új támogatási rendszer az elektromos autókra, Taxira kiemelt támogatás
Hozzáadva: 2022.03.30 19:53
Eddig se lehetett tudni előre, (csak reménykedni) nemhogy most.
Éééés, háát, a 15 millió is kevés lenne ... :-(
Az okokat ne firtassuk, mert ez nem az a topic :-)
Téma: Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen,
Hozzáadva: 2022.03.29 22:01
Én élvezem :-P