Témakörök > Hírek fórumai > Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen, A hozzászóláshoz be kell jelentkezned | |
---|---|
Woodoomester | 2015.05.27. 18:55:43 / Módosítva / # 339500 |
Jó,de ez itt magyarország. Itt mindent szabad,ami máshol tilos. Ahol tökös taxisok vannak igen,ott betíltják.
Előzmény: #339478 tomajer 2015.05.26. 19:20:31 |
|
tomajer | 2015.05.27. 16:02:07 / # 339495 |
Itt egy levél az Ubertől a uber sofőröknek. Üdv, Az alábbi információkat szeretnénk megosztani Veled erre a hét elején: Többen kérdeztek bennünket a hírekben szereplő hatósági vizsgálatokkal kapcsolatban. Meg tudjuk erősíteni, hogy az elmúlt pár napban történtek NAV-os próbavásárlások néhány Uber út során. Fontos azonban tudni, hogy ezek az ügyek még folyamatban vannak, döntés nem született egyikben sem. Az ügyek kimenetelétől függetlenül szeretnénk hangsúlyozni, hogy az Uber 100%-ban kiáll az autós partnerek mellett az esetleges vizsgálatok folyamán. Az Uber továbbra is elkötelezettek a budapesti felhasználók mellett és továbbra is konstruktív párbeszédet folytat a törvényalkotókkal, hogy az uberX közösségi autómegosztó rendszer a megfelelő keretek között működhessen, egyszerűbb helyzetet teremtve ezzel az autós partnerek számára is. Ha az Uberes tevékenységeddel kapcsolatos adózást illetően vannak kérdéseid, akkor változatlanul azt javasoljuk, hogy ezekkel fordulj könyvelőhöz vagy adótanácsadóhoz. Egyéb kérdéseket emailben várunk a partners.budapest@uber.com-ra. 2. Még több órára terjesztettük ki a garantált minimumokat! Mivel egyre több rendelés érkezik az Uber rendszerébe napközben is, ezért kiterjesztettük a garantált minimum összegeket a nappali órákra is! Íme egy táblázat arról, hogy a hét melyik órájában mi az a nettó garantált minimum, amit Uberezéssel kereshetsz: Fontos tudnivalók a garantált minimumokról
|
|
hiénakutya | 2015.05.27. 14:25:33 / # 339494 |
|
|
tomajer | 2015.05.27. 10:59:13 / # 339490 |
Még a Forbes is benézte az über Uber közösségi dolgot?A Forbes 2015. májusi számában jelent meg egy cikk (vélemény) Berkovics Dalma neve alatt az Uber “közösségi” fuvarozó cégről. Az írásban több félreértés, félreértelmezés is olvasható. Sajnos ez is hozzájárul ahhoz, hogy néha a startupokat úgy közelítik meg, hogy rájuk nem vonatkoznak adott törvények, szabályozások… Lássunk is cikkből kiemelve pár részt (Berkovics Dalmától idézünk), és annak valós értelmezését. Berkovics Dalma: A közösségi autózás csak egy, a
városi és távolsági közlekedés egyre diverzifikáltabbá váló lehetőségei
közül. Jól kiegészíti a tömeg közlekedést, és alternatívát teremt annak,
hogy saját autót tartsunk fent. Berkovics Dalma: A leggyakrabban emlegetett kritika
a céggel szemben, hogy az Uber sofőrjei nem felelnek meg a taxisokra
érvényes szabályoknak. Nem sárgák, nincs taximéter, nem a szabott árakat
alkalmazzák, és nem kell kiváltaniuk a taxis engedélyt. Igen, mert nem
taxisok. Hogyan is lehetne és miért is kellene egy új, innovatív
szolgáltatásra ráhúzni a régi nem rájuk szabott jogszabályokat. Berkovics Dalma: Egyértelműen kiderült, hogy a
sofőrök jövedelem kiegészítőt tevékenységként, napi vagy heti pár órát
dolgoznak az alapfoglalkozásuk mellett, és ezt is csak átmenetileg….
(későbbi bekezdésben): Az Uber havonta ötvenezer új “állást” hoz létre
világszinten. Legalábbis így szól a hivatalok kommunikációjuk. Inkább
úgy fogalmaznék, hogy lehetőséget teremt jövedelemkiegészítésre, hiszen
nem stabil állásokról van szó, nem alkalmazotti státuszról és a vele
járó juttatásokról. Berkovics Dalma: A közösségi fuvarozás jelenleg
jogilag szürke zónában működik Magyarországon. De ahelyett, hogy a
taxismonopólium kedvében próbálunk járni, a fogyasztó és az új
generációs vállalkozók érdekeit kellene inkább szem előtt tartani. Ehhez
olyan kereteket kialakítani, amelyek minimális adminisztráció mellett
lehetővé teszik, hogy a sofőrök átlátható rendszerben és szabályok
alapján tudják folytatni tevékenységüket. Indulokamunkaba.hu (kitalált cég)
|
|
focilabda | 2015.05.27. 02:30:32 / # 339482 |
|
|
tomajer | 2015.05.26. 19:20:31 / # 339478 |
Betiltották az Ubert az olaszokIndex 2015.05.26. 17:39 Módosítva: 2015-05-26 17:58:26Betiltották az Ubert és hasonló, fuvarozási szolgáltatást közvetítő cégeket Olaszországban, amelyek lehetővé teszik, hogy engedéllyel nem rendelkező sofőrök taxiszolgáltatást nyújtsanak. Fotó: Oli ScarffA milánói bíróság keddi határozata szerint az Uber POP szolgáltatás, amely egy egyszerűen kezelhető okostelefonos alkalmazáson keresztül összehozza a magánsofőröket és az utasokat, tisztességtelen versenyhelyzetet eredményezett a piacon. Az eljárást olasz taxis szövetségek tiltakozása nyomán indították. A szakmai szervezetek szerint be kell tiltani az Uber POP-ot és bármely olyan szolgáltatás használatát, amelyen keresztül engedéllyel nem rendelkező sofőrök fizetett fuvarozási szolgáltatást nyújthatnak. Az Uber nem nyilatkozott a döntést követően. A San Franciscó-i székhelyű, 40 milliárd dollár értékűre becsült vállalatnak 15 napja van teljesíteni a bíróság határozatot. Utána akár napi 20 ezer euró (hatmillió forint) büntetést kell fizetnie. Szűkülő szabadságAz Uber egyre több európai országban szembesül bírósági eljárásokkal, az Uber POP-ot Németországban már betiltották, Spanyolországban és Hollandiában pedig felfüggesztették. Az Uber számos keresetet adott be nemzeti és uniós szinten is azzal, hogy Franciaország, Spanyolország és Németország a fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó cégek korlátozásával megsérti az Európai Unió szerződéseiben foglalt jogokat, köztük a szabad vállalkozáshoz való jogot. A Nemzetgazdasági Minisztérium szombati tájékoztatása szerint Magyarországon lezárult az Uber taxis cég sofőrjeit érintő első ellenőrzési sorozat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a rostán. A sofőrökre akár kétszázezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az eljárások még folyamatban vannak.
|
|
tomajer | 2015.05.26. 15:25:18 / # 339477 |
Vadkapitalista közösségi gazdaság2014. november 02.CC Adam Fagen https://www.flickr.com/photos/afagen/ Nemcsak a piaci monopolhelyzetet élvező vállalatok tiltakoznak a sharing economy ellen. A baloldali publicista az Uber taxi-alkalmazás kapcsán rávilágít, hogy a nagyvállalati vízfejet kikerülő, a dolgozó és a kuncsaft számára egyaránt előnyösnek vélt szolgáltatás valójában a munkavégző embertelen kiszolgáltatottságát okozhatja.
„Az innováció és a haladás leple alatt a közösségi gazdaság vállalatai megkerülik a munkásokat védő szabályokat, leszorítják a béreket és semmibe veszik a törvényeket. A közösségi gazdaság lehetővé teszi, hogy a vállalatok a dolgozókra hárítsák a kockázatokat, ellehetetlenítsék a munkavállalók érdekvédelmi szerveződését, és persze azt is, hogy a kapitalisták magas profitra tehessenek szert alacsony költségek árán” – írja Avi Asher-Schapiro a New York-i székhelyű Jacobin magazin publicistája. Az elmúlt években számos országban indult tiltakozás a magyarra nehezen lefordítható sharing economy vállalkozásai ellen. A közösségi gazdaság előretörésével szemben általában a piacukat féltő cégek szoktak fellépni: az Airbnb szálláskiadó-hálózat ellen a szállodák, az Uber fuvarszolgálat ellen a taxitársaságok. Miközben a hagyományos cégek az árak leszorításától és piacvesztéstől tartanak, a közösségi gazdaság hívei (és persze az internetes vállalkozások tulajdonosai) azt remélik, hogy a munkavégzők és a kuncsaftok közvetlen összekapcsolása kiiktatja a nagyvállalatokat, így előnyös a szolgáltatást elvégző és megrendelő számára egyaránt. Sokan egyenesen abban bíznak, hogy az internet és a mobiltelefonos alkalmazások segítségével jelentősen nőhet az önálló, és így szabadabb kisvállalkozók aránya. Asher-Schapiro az Uber kapcsán arra világít rá, hogy a helyzet korántsem ilyen idilli. A szerző több amerikai nagyvárosban készített interjúkat a céggel szerződésben álló gépkocsivezetőkkel. Kiderült, hogy a nem hivatásos sofőrökből verbuválódott szolgálat dolgozói nagyon elégedetlenek. Eleinte ugyan szép pénzt lehetett keresni, ám a közösségi gazdaság elterjedésével megjelent a konkurencia, így az Uber jelentősen csökkentette a fuvardíjakat. A gépkocsivezetők számításai szerint ma már a minimálbérnél is kevesebbet visznek haza. Igaz ugyan, hogy a fuvardíjak 80 százaléka őket illeti, ám minden költséget maguknak kell állniuk: az autó szervizelése és az üzemanyag mellett maguknak kell gondoskodniuk az egészségbiztosításról is. Mivel a dolgozók jogi értelemben nem állnak alkalmazásban, így az Uberre nem vonatkoznak a munkaadókat korlátozó előírások. A gépkocsivezetők semmilyen módon nem szólhatnak bele a tarifák alakításába. Az Uber bármikor letiltja azon gépkocsivezetőket, akiknek a szolgáltatást igénybe vevők értékeléséből számított elégedettségi indexe 4,7 pont alá süllyed. A sofőrök ezért úgy érzik, hogy a kuncsaftok kénye-kedvének is ki vannak szolgáltatva. Az elégedetlen Uber-sofőrök már több amerikai nagyvárosban tartottak tiltakozást, és egy másik cég szolgáltatói megalapították az Applikáció Alapú Sofőrök Szövetségét, amin felbuzdulva a Seattle-i Uber-sofőrök szintén elkezdték a szakszervezet megszervezését. „Valójában semmi innovatív vagy új nincs a sharing economy üzleti modelljében. Az Uber nem más, mint a kapitalizmus a maga csupasz valójában” – vonja le a következtetést Asher-Schapiro.
|
|
tomajer | 2015.05.26. 15:24:16 / # 339476 |
Ott szívatják az Ubert, ahol érik2015. május 26., 14:27 PrivátbankárAhogy egyre durvul a háború a taxisok réme és az európai hatóságok között, úgy próbál mindenki borsot törni a másik orra alá. Most éppen Franciaországban született egy olyan törvény, amely ellehetetlenítené a közösségi autózást kínáló amerikai vállalatot. A francia Alkotmánytanács határozata alapján ugyanis minden taxi- és magánsofőr köteles az egyes fuvarok után visszatérni a "bázisra" vagy leállni egy parkolóban, és ott megvárni az új ügyfeleket, vagy a megrendelést. HirdetésAz Uber szempontjából ez azért problémás, mert egy mobilapplikáción keresztül folyik a megrendelések lebonyolítása, így bázis nincs és a kiegészítő jövedelemre vágyó magánsofőrök sem állnak le gyakran, új fuvarra várva. A francia taxisok szerint az Uberesek végre "nem rohangálhatnak illegálisan az autópályán, kuncsaftra várva". Három az egyhez Korábban London polgármester szorgalmazta, hogy vezessenek be létszámstopot, mivel egy londoni taxisra lassan három Uberes jut. Itthon lesújtott a törvény ökle Magyarországon Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter esett neki az itthon is működő szolgáltatásnak, miután a taxisok többször is felhívták a figyelmet a cég illegális piaci előnyére - amelyből a kedvező árak is származnak - az adóelkerülésre. Ezzel fogták meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőrei az összes vizsgált budapesti Uberest: mivel az egész fizetési tranzakció a mobilapplikáción keresztül zajlik, számlát nem tudtak adni, így akár 200 ezer forintos büntetésre is számíthatnak a sofőrök, akik közül bizonyára sokan kétszer is meggondolják, hogy autóba ülnek-e az techcég pénzéért. Nem csak Európában Az Uber szinte mindenhol kiveri az engedélyeztetett taxisoknál a biztosítékot: Mexikóvárosban épp a napokban zárták le a sárgaautósok az utakat, követelve a hatóságoktól, hogy számoljanak le a világ második legértékesebb startupjával, hiába: a nap végeztével a Twitteren leginkább használt hastag egyike a a #TwitterStays volt, míg a kegyelemdöfést az vitte be, hogy az Uber felajánlott a 300 ezer regisztrált felhasználójának két ingyenes utat. Kína fejlesztene Az Uber sem fehér bárány? A The Wall Street Journal értesülései szerint annyira megy a bolt a botrányok ellenére, hogy hamarosan egy egymilliárd dolláros hitelkeretet kaphatnak partnerektől, amely elemzők szerint a elsődleges részvénykibocsátás egyik jele a cég esetében. Az Ubert nagyjából 41 milliárd dollárra értékelik piaci elemzők.
|
|
Vin | 2015.05.25. 12:30:25 / # 339470 |
|
Az alkarja vastagabb a bicepszénél,és integet fejjel,én ilyen mit nézelnek vettem. Csak nehogy utas nélkül legyen valaki,aki legközelebb megrakja.
Előzmény: #339465 Bao 2015.05.25. 08:19:52 |
Vin | 2015.05.25. 12:25:51 / # 339469 |
|
Ez ugyanaz az irányított kedélycsillapítás. Szerinted hány buzanoid kapott okostelót meg bankszámlát uber vadászatra? Szerintem kb. három,fejenként egy-egy utazással,hogy felmutathassanak valamit.
Előzmény: #339457 alelölülő 2015.05.24. 16:46:32 |
hiénakutya | 2015.05.25. 08:38:59 / # 339466 |
Vagy már a bírságra gyűjt.
:-)
Előzmény: #339465 Bao 2015.05.25. 08:19:52 |
|
Bao | 2015.05.25. 08:19:52 / # 339465 |
|
Szólni kéne neki, hátha nem tud róla!
Előzmény: #339464 tomajer 2015.05.25. 07:32:14 |
tomajer | 2015.05.25. 07:31:19 / Módosítva / # 339464 |
|
|
alelölülő | 2015.05.24. 16:45:53 / Módosítva / # 339457 |
Kíváncsi lennék, mennyi uberes bukott, mennyi ez az összes? Egy, kettő, vagy sok?
|
|
Taxi Szekszárd | 2015.05.24. 12:14:23 / # 339455 |
Engem legjobban az zavar, hogy mindenhol úgy fogalmaznak, hogy: "A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat"
|
|
tomajer | 2015.05.24. 07:33:08 / Módosítva / # 339450 |
Meg tudja buktatni a NAV az Ubert?2015.05.23. 13:54 - Perkó RudolfA Nemzetgazdasági tárca vezetőjének kérésére indított ellenőrzést a NAV, amiben az Uber közösségi taxi szolgáltatást vizsgálták. Az első ellenőrzési sorozat most zárult le. Az eredmény sokkoló, minden sofőr megbukott. De mégis miért? A szabálytalanságok a következők voltak a NAV szerint: egyetlen sofőrnek sem volt adószáma és egyetlen sofőr sem adott számlát. Sőt, a kocsikban nem volt taxaméter, számla- vagy nyugtatömb sem. A sofőrök pedig nem rendelkeztek taxi engedéllyel és alkalmassági vizsgával. Ezek a megállapítások viszont csak abban az esetben szabálytalanságok, ha a sofőr üzletszerűen végzi ezt a tevékenységet. A minisztériumi közleményben az áll, hogy gyakorlatilag üzletszerűen taxiztak a próbavásárláson fennakadt Uber sofőrök. A gazdasági tárca célja az, hogy - a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ha nem üzletszerűen vállal valaki Uber fuvarokat, akkor viszont mentesül a taxikra vonatkozó kötelezettségek alól. Számlát sem kell adnia a sofőrnek, mivel ő nem kap közvetlenül az utasától pénzt. A sofőr az Uber telefonos alkalmazáson keresztül talál magának utast, és ezen keresztül kíséri a rendszer az út hosszát is, ami alapján kiszámolja a viteldíjat. Ezt az utastól a szolgáltató levonja, elektronikus úton nyugtát küld róla, egy részét pedig továbbítja a sofőrnek. Ez után természetesen van adókötelezettsége a sofőrnek, de ez már nem kapcsolódik közvetlenül az Uber működéséhez. A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Abban az esetben szabhat tehát ki bírságot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felsorolt pontokban, ha bizonyítani tudják, hogy a próbavásárlásokon megbuktatott sofőrök üzletszerűen végzik ezt a tevékenységet. A telekocsi szolgáltatóknál, mint a Blablacar és az Oszkár, akkor van csak adókötelezettség, ha valaki napi rendszerességgel szállít utasokat. Ebből az elvből kiindulva, ha valaki csak hétvégente Uber sofőr, már nem is végez üzleti tevékenységet. Németország már betiltotta, sőt börtönnel bünteti az Uber használatát, vajon Magyarországon is sikerül az államnak megbuktatni a világméretű, online diszpécserközpontot? Ön szerint mi lesz az Uber sorsa Magyarországon?
Előzmény: #339448 tomajer 2015.05.23. 19:45:17 |
|
tomajer | 2015.05.23. 19:45:17 / # 339448 |
Letarolták a revizorok az UbertAhogy azt korábban ígérték , az adóhivatal tényleg rászállt az Uberre. A Nemzetgazdasági Minisztérium szombati közleménye szerint száz százalékos bukás volt a sofőröknél, mindenki fennakadt a rostán. Májusban tesztelték a szolgáltatást, és szinte semmi sem találtak rendben. A sofőrökre akár kétszázezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az eljárások még folyamatban vannak. A gazdasági tárca célja az, hogy – a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ennek érdekében a minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni – írják. Az Uber álláspontja szerint ők „rendelkeznek helyi gazdasági szervezettel és cégük minden olyan joghatóság felé maximálisan teljesíti adófizetési kötelezettségét, ahol működési tevékenységet folytat”. 2015. május 23. 13:01 A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrei májusban ellenőrzési sorozatot tartottak az Uber taxis cég sofőrjeinek megvizsgálására. Az ellenőrzésen az összes vizsgált sofőr fennakadt, mivel a sofőröknek nem volt adószáma, és számlát se adtak. A sofőrök 200 ezer forintos bírságot is kaphatnak. Lezárult az Uber taxis cég sofőrjeit érintő első ellenőrzési sorozat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), és az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a rostán – közölte szombaton a Nemzetgazdasági Minisztérium. A nemzetgazdasági tárca vezetőjének kérésére indított első Uber-ellenőrzési sorozat keretében a NAV ellenőrei májusban „próbavásárlásokat” végeztek, igénybe vették az Uber-sofőrök szolgáltatását. A revizorok jegyzőkönyveikben csak szabálytalanságot rögzítettek. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag „üzletvitelszerűen” taxiztak, egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, és egyetlen sofőr sem adott számlát. A gépkocsikban se taxaméter, se számla-, se nyugtatömb nem volt. A revizorok azt is megállapították, hogy sem taxi engedéllyel, sem alkalmassági vizsgával nem rendelkeztek az Uberrel szerződött sofőrök. A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Ezek az eljárások jelenleg folyamatban vannak. Azonban a NAV itt nem áll meg: minden egyes Uber-sofőr további ellenőrzésre számíthat, írta a minisztérium közleményében. A gazdasági tárca célja az, hogy – a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ennek érdekében a minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni – hangsúlyozták. A Nemzetgazdasági Minisztérium április 30-án közölte, hogy Varga Mihály miniszter utasítására adóhivatali vizsgálat indult az Uber taxicég ellen, amely érdemi adófizetés és sok esetben a taxizáshoz szükséges szakmai feltételek teljesítése nélkül végzi tevékenységét. Az NGM hangsúlyozta, hogy a tárca a vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani. A Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. gyakorlatilag internet-alapú diszpécser szolgáltatást nyújt a magyar sofőrök és utasok számára, jutalékért, és miután nem rendelkezik magyarországi telephellyel, itthon nem fizet adót, a leányvállalataként működő Uber Hungary Kft. is érdemi adófizetés nélkül végzi tevékenységét. Az Uber rendszerébe bekapcsolódott magyar sofőröknek – tekintettel arra, hogy Magyarországon végeznek üzletszerű tevékenységet – az általuk szerzett jövedelem után adózniuk kell – hívta fel a figyelmet az NGM. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke május 2-án az M1 aktuális csatornán azt mondta, hogy üdvözli a nemzetgazdasági miniszter döntését. Az Uber nem használ a szakmának, a személyszállításnak és az ország megítélésének. A gépkocsivezetők nincsenek bejelentve, nem rendelkeznek megfelelő képesítésekkel, taxiórával, adószámmal, szabadjelzővel – fogalmazott.
|
|
Apuka | 2015.05.23. 18:48:55 / # 339444 |
végül is..
nem is a TGFSZ volt aki elindította ezt a lavinát...
Előzmény: #339437 hiénakutya 2015.05.23. 15:28:43 |
|
hiénakutya | 2015.05.23. 15:28:43 / # 339437 |
|
|
tomajer | 2015.05.21. 19:26:13 / # 339423 |
Kár volt eddig üres kocsival furikázni2015.05.21. 11:1160Hónapok óta hallani a budapesti taxisok panaszát az Uber megjelenése miatt, mára az adóhatóság és a Budapesti Közlekedési Központ is vizsgálódik a világ egyik legsikeresebb startupja körül. De milyen a rendszer belülről? Ahhoz, hogy kiderítsük, sofőrként regisztráltunk a rendszerbe, és meglepődtünk. Eddig is léteztek taxialternatívákNincs új a nap alatt: a taxi a klasszikus bér-lovaskocsikat is beleértve már évszázadok óta világszerte része a városok utcaképének. Rég létrejöttek költséghatékonyabb változatai is, ilyenek az irány- és teletaxik, ezek ma főleg a fejlődő országokban népszerűek. Mifelénk az utasok útvonaligényéhez jobban igazodó megoldások terjedtek el, például a sofőrszolgálat és újabban a telekocsi, így a sárga budapesti taxik mellett már a távolsági buszoknak és a vonatoknak is léteznek autós alternatíváik. A telekocsinak inkább vidéki utaknál van értelme. Sofőrszolgálat már több mint tíz éve létezik Budapesten, de ez nem kifejezetten közösségi közlekedés, csak a tulaj autójának hazaszállítása BlaBlaCarÁm e két szegmensnek is akadnak szépséghibái: telekocsival városon belül lényegében nem érdemes foglalkozni, a szolgálati pótsofőr pedig a (rendszerint ittas) ügyfél saját kocsiját vezeti, igaz, oda, ahová kéri. Újabban Budapesten a sofőrös autóbérlés is kezd terjedni, eseti szerződéssel. Főleg a reptéri transzfereket kínálják így az élelmes vállalkozók, amióta megdrágultak a taxitarifák, és megszüntek a kedvezmények. Csak egy ponton hasonlítanak egymásra e kiskapuk: teljesítik a személyszállítás törvényeit, legalábbis elvileg. Tavaly robbant az Uber-bomba2014 nyarán aztán további dimenziók is megnyíltak a budapesti utazóközönség előtt. Belépett a piacra a WunderCar, majd novemberben az Uber. Mindkettő lényege, hogy mobilalkalmazással és civil sofőrökkel szervezik a közösségi személyszállítást, de záros határidőn belül kiborították a bilit. Az Uber ellen a NAV és minden területileg érintett állami szerv vizsgálódik, beleértve a BKK-t is. Érdekes mutációja a közösségi közlekedésnek a WunderCar. A Budapesten 2014 nyarán indult Uber-klónnál nincsen viteldíj, a rendszer távolság- és időalapú borravalót számol ki a fuvar végén, amit az ügyfélnek felfelé és lefelé egyaránt joga van módosítani, akár 0-ig Forrás:wundercar.orgAz utazásszervezőtől kérdéseinkre egy nyilatkozatot kaptunk válaszul: Az Uber Magyarország továbbra is elkötelezett egy 21. századi innovatív közlekedési alternatíva megteremtése mellett. Működésünket nem egy virtuális, hanem budapesti székhellyel rendelkező, helyi csapat irányítja. Teljesítjük mindennemű adófizetési kötelezettségünket – Magyarországon is és máshol is – minden joghatóság irányába, ahol működünk". Most pedig átadjuk a szót kollégánknak, aki az Ubernél személyes tapasztalatokat szerzett: beállt sofőrnek inkognitóban. Újságíróból alkalmi sofőrAhhoz, hogy szürketaxisofőr lehessek, először is tíz évnél fiatalabb, négy utastéri ajtós, ötszemélyes autóról kellett fotót benyújtanom. Szerencsére a kocsim minden kritériumnak megfelel, és az erkölcsi bizonyítvánnyal, illetve büntetőpont-igazolással sem volt gond. Utoljára a személyes, illetve banki adatokat vittem be a rendszerbe. Két nap múlva aktiválódott az Uber-profilom, és azóta egy gombnyomással eldönthetem, mikor, illetve Budapest melyik pontján várom a megrendelést. Barcelonában is hamar népszerűvé vált az Uber. Persze nem a taxisok, hanem az utasok és a civil autósok körében Forrás: AFP/Quique GarciaAz átlagosnál jobban pörgő városrészeket különféle színekkel jelöli a Google Maps-alapú térkép, ami folyamatosan változik, érdemes figyelni. Az igazán sűrű időszakokban megjelenik egy szorzószám is, ami a 130 Ft/km, illetve a 25 Ft/perc alaptarifát a valós idejű megrendelők és az elérhető sofőrök arányának megfelelően módosítja. Csúcsidőben akár a háromszorosára is nőhet a tarifa, amúgy pedig jellemzően 1,5-2,1 között mozog a felárszorzó. Ha ezt az ügyfél elfogadja, akkor bizony nagyon jó pénz esik le az Uber-taxisnak, aki normál esetben 104 forintból tudja kigazdálkodni a kilométerköltségét. Ehhez jön még a kiállásért kapott 240, illetve a lemondott útért járó 640 Ft. Készpénzmozgás nincs, az utazás minden adminisztratív része a virtuális világban zajlik. Az ügyfél bankszámlájáról az Uber leemeli a viteldíjat, majd minden hét elején hétnapos adagokban, 20 százalékos jutalék levonásával átutalja a sofőrnek. Élesben egyáltalán nem vészesKéthetes Uber-próbasofőrködés alapján úgy látom, óriási az érdeklődés a szolgáltatás iránt, és szívesen használják az emberek utasként. Kezdetben körülbelül 60 utast kérdeztem ki, és csak az ötödük vallotta magát korábban rendszeresen taxizónak. Egynegyede külföldiként más országban már rendszeresen használja, további egynegyede pedig külföldi tapasztalatok alapján próbálta ki, míg a fennmaradó részt a korábban tömegközlekedő, biciklis és gyalogos réteg teszi ki. Az Uber egyik fontos eleme az utasok és az autósok kölcsönös értékelése. A renitens ügyfeleket, illetve az ügyetlen, szemtelen, piszkos, büdös autóval dolgozó sofőröket kilöki magából a rendszer Forrás: ThinkstockÉletkorban a 20–30-as korosztály alkotja az utazóközönség derékhadát, nekik sokat számít az érzés, hogy most valami nagyon divatos közösségi élménynek a részei. És persze árérzékenyek is, korábban csakis végszükség esetén ültek taxiba. Összességében a modern kor emberei ők, és nyitottak az újra. Majdnem akkora órabér, mint egy nyelvtanárnálSofőrként akár 2000-3000 forintos bruttó órabér is összejöhet, ebből hétköznap nappal inkább az alsó, hétvégén éjszaka pedig felső határt elérő tarifa a reális. Természetesen adózás előtti összegről van szó, de már levontam belőle a járművel kapcsolatos üzemeltetési költséget (az 5 l/100 km-es gázolajfogyasztással és amortizációval együtt 30 Ft/km-es átlagköltséggel számoltam). Több mint csábító, hogy nemcsak megtérülnek a tankolások és javítások költségei, de még pénzt is termel az autó Fotó: Pályi Zsófia [origo]Mindezek alapján igencsak megéri uberezni, különösen akkor, ha a képzettséget nem igénylő, az alkalmi könnyű fizikai munkáért általában 1000 Ft/órás plafonbérrel kecsegtető hazai munkalehetőségekhez hasonlítjuk. Nem mellékesen pozitív élmény is, hogy – kevés kivétellel – igazán normális emberekkel lehet kényelmesen autózni szerte a városban, beleértve az esti bulizókat is. Örök útitárs a bizonytalanságA folyamatosan terjeszkedő Uber ma közel 60 ország 200 nagyvárosában működik. Nehéz követni az aktuális helyzetet, hiszen egyre több település – mindenekelőtt a hivatásos taxisok nyomására – tiltja be így vagy úgy az Uber működését. Jó eséllyel Budapesten is ez a sors vár az Uberre, hiszen távolság- és időalapú tarifáért személyszállítási tevékenységet végez, akárcsak a taxi. Már a Nemzetgazdasági Minisztérium is adóhivatali vizsgálatot indított az Uber ellen. Sárga taxi helyett Uberrel is ki lehet jutni a repülőtérre. Az első taxistüntetés márciusban volt Budapesten Forrás: MTI/Jászai CsabaMárpedig pesti taxi a fővárosi rendelet értelmében sárga színű, négy- vagy ötajtós, évente szigorított műszaki vizsgára kötelezett, tíz évnél fiatalabb, legalább Euro 4 vagy jobb környezetvédelmi osztályba sorolt, hitelesített taxaméterrel és bankkártya-terminállal felszerelt autó lehet. A sofőrnek PÁV II. vizsgát és vállalkozói hátteret kell felmutatnia, beleértve a nyugta- és számlaadási kötelezettséget. Transzferárak és egyéni kedvezmények helyett ezekkel a fix tarifákkal lehet eljutni mindenhová a fővárosban és környékén. Nem csoda, hogy népszerűek az olcsóbb alternatívák Forrás: MTI/Illyés TiborHa az Uber megfelelne ezeknek a feltételeknek, már csak a fuvarszervezési és adózási jogszabályokat kellene teljesítenie, plusz alkalmazkodnia az egységes viteldíjakhoz. Ez esetben a cég akár a budapesti taxiskamarának is tagja lehetne, a dolgot megfordítva bármelyik taxis uberezhetne, akár már ma is. Csakhogy ezzel a lehetőséggel eddig még egyik hivatásos személyfuvarozó sem élt, hiszen mégis csak jobban megéri garantáltan 280 forintos kilométerenkénti és 450 forintos kiállási díjakkal dolgozni. Fennakadt egy sofőr a NAV-ellenőrzésenÉrdekes fejlemény az ügyben, hogy az egyik Uber-sofőr éppen egy NAV-vizsgálat kellős közepén tart. Pár napja, egyik este három úr szállt be a kocsijába, rendelésre ment értük. A rövid út alatt elbeszélgettek, majd elbúcsúztak, az utasok pedig azzal a lendülettel felmutatták a NAV-igazolványukat. Tízoldalas jegyzőkönyv készült az ügyről, többek között az engedély nélküli gazdasági tevékenység, illetve a számla- és nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt. Brüsszelben március elején rendeztek demonstrációt a taxisofőrök az Uber és más közösségi szolgáltatók ellen Forrás: BELGA/AFP/Dirk Waem"Gyanúsítottunk" azon melegében írt egy e-mailt az Uber hazai képviseletének, ők rögtön hívták telefonon. Az első és eddig egyetlen idézésen sofőrünk már az Uber könyvelőjével jelent meg, de végül a NAV munkatársa mutatta meg, hogyan űzhetné adózási szempontból legálisan az uberezést: a 2011/36. sz. miniszteri rendelet "Személygépkocsival nem menetrendszerű személyszállításként végzett taxis gépjárművezetői szolgáltatás" tevékenységi kört is szerepeltet a terjengős listáján. Egy számlatömb is elég, még vállalkozói igazolvány sem kell feltétlenül Fotó: Hajdú D. András [origo] Az adószakértő szerint is számlát kell adniHatmillió forintos nettó éves árbevétel esetén egyéni vállalkozói igazolvány kiváltásával havi 50 ezer Ft átalányadót (25 ezret, ha van mellette bejelentett főállás, illetve 75 ezret, ha valaki extra nyugdíjat szeretne) befizetve, saját nyugta-, illetve számlatömb megléte mellett a NAV részéről nem lehet kifogás.Rendszertelenül végzett tevékenység esetén még vállalkozói igazolvány sem kell - mondta el érdeklődésünkre Vámosi Nagy Szabolcs adószakértő az uberezés adózási tudnivalóit. A WunderCar borravalónak álcázott fuvardíja is adóköteles, a vendéglátást leszámítva ez után is mindig adózni kell. Egyelőre annyit lehet tudni a NAV-os ellenőrzésen lefülelt sofőrről, hogy 30 napon belül kap majd választ az adóhatóságtól, és a közösségi taxizásért 200 ezer forintig terjedő bírságot szabhatnak ki rá.
Fontos megjegyezni, hogy a NAV előírásain túl a budapesti taxirendelet
személyi és tárgyi feltételeinek is meg kell felelnie annak, aki a
fővárosban akar személyt szállítani. Nem hallottunk olyan precedensről,
hogy a BKK és társszervei vizsgálatot indítottak volna, de könnyen
lehet, hogy ami késik, nem múlik.
|