Hozzászólások száma: 4292
Ugrás a hírhez Oldalszám: 215
Témakörök > Hírek fórumai > Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen, A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
Woodoomester 2015.05.27. 18:55:43 / Módosítva / # 339500

Jó,de ez itt magyarország.

Itt mindent szabad,ami máshol tilos.    

Ahol tökös taxisok vannak igen,ott betíltják.

tomajer 2015.05.27. 16:02:07 / # 339495

Itt egy levél az Ubertől a uber sofőröknek.

Üdv,

Az alábbi információkat szeretnénk megosztani Veled erre a hét elején:
1. A médiában szereplő hírekkel kapcsolatban

Többen kérdeztek bennünket a hírekben szereplő hatósági vizsgálatokkal kapcsolatban. Meg tudjuk erősíteni, hogy az elmúlt pár napban történtek NAV-os próbavásárlások néhány Uber út során. Fontos azonban tudni, hogy ezek az ügyek még folyamatban vannak, döntés nem született egyikben sem. Az ügyek kimenetelétől függetlenül szeretnénk hangsúlyozni, hogy az Uber 100%-ban kiáll az autós partnerek mellett az esetleges vizsgálatok folyamán.

Az Uber továbbra is elkötelezettek a budapesti felhasználók mellett és továbbra is konstruktív párbeszédet folytat a törvényalkotókkal, hogy az uberX közösségi autómegosztó rendszer a megfelelő keretek között működhessen, egyszerűbb helyzetet teremtve ezzel az autós partnerek számára is.

Ha az Uberes tevékenységeddel kapcsolatos adózást illetően vannak kérdéseid, akkor változatlanul azt javasoljuk, hogy ezekkel fordulj könyvelőhöz vagy adótanácsadóhoz. Egyéb kérdéseket emailben várunk a partners.budapest@uber.com-ra.

2. Még több órára terjesztettük ki a garantált minimumokat!

Mivel egyre több rendelés érkezik az Uber rendszerébe napközben is, ezért kiterjesztettük a garantált minimum összegeket a nappali órákra is! Íme egy táblázat arról, hogy a hét melyik órájában mi az a nettó garantált minimum, amit Uberezéssel kereshetsz:

Fontos tudnivalók a garantált minimumokról
Ezek NEM órabérek
Ezek NEM a fuvardíjakon felül és azoktól függetlenül járó összegek, hanem azokat kiegészítendő fizetjük őket. Ha a hét egy bizonyos órájában kevesebb pénzt keresel a fuvarokkal, mint az adott órában garantált minimum (ezt lásd a fenti táblázatban), akkor a különbözetet mi felfizetjük.
Példa: Ha csütörtökön 21 és 22 óra között 2000 forintot keresel a fuvarokkal, ami az Uber-jutalék levonása után 1600 forint, akkor mi azt 1000 forinttal egésztjük ki, hogy meg legyen az óránkénti nettó 2600 minimum garantált összeg.
A beérkező rendelések 85%-át el kell fogadnod ahhoz, hogy a minimum garantált összegekre jogosult légy.
Az átlagértékelésed 4.7 csillag vagy jobb kell, hogy legyen ahhoz, hogy a minimum garantált összegekre jogosult légy.
A heti átlagodat tekintve óránként minimum 1 utat kell teljesítened ahhoz, hogy a minimum garantált összegekre jogosult légy.
Példa: Ha a teljes hét folyamán 30 órát vagy online és 40 utat teljesítesz, akkor jár a garantált minimum. Ha 30 órát vagy online és 27 utat teljesítesz, akkor nem jár.
Ezeket az összegeket a szokásos heti átutalással rendezzük.
Az összegekből 20%-os Uber jutalék NEM kerül levonásra.
Az akció erre a hétre vonatkozik, de meghosszabbítása lehetséges.
Fenntartjuk a jogot, hogy csalás vagy bármilyen gyanús aktivitás miatt a garantált minimumok egy részét vagy annak egészét ne fizessük ki Neked, ha azt indokoltnak látjuk. Továbbá jelezni szeretnénk, hogy az ilyen aktivitás a legtöbb esetben kizárást von maga után.

hiénakutya 2015.05.27. 14:25:33 / # 339494


tomajer 2015.05.27. 10:59:13 / # 339490

Még a Forbes is benézte az über Uber közösségi dolgot?

Még a Forbes is benézte az über Uber közösségi dolgot?

A Forbes 2015. májusi számában jelent meg egy cikk (vélemény) Berkovics Dalma neve alatt az Uber “közösségi” fuvarozó cégről. Az írásban több félreértés, félreértelmezés is olvasható. Sajnos ez is hozzájárul ahhoz, hogy néha a startupokat úgy közelítik meg, hogy rájuk nem vonatkoznak adott törvények, szabályozások… Lássunk is cikkből kiemelve pár részt (Berkovics Dalmától idézünk), és annak valós értelmezését.

Berkovics Dalma: A közösségi autózás csak egy, a városi és távolsági közlekedés egyre diverzifikáltabbá váló lehetőségei közül. Jól kiegészíti a tömeg közlekedést, és alternatívát teremt annak, hogy saját autót tartsunk fent.
Minner: Az Uber nem közösségi autózás. Akkor lenne az, ha például az egy utcában lévő sofőr kiírna, hogy ő éppen adott helyre, megy és beszállhatok hozzá úgy, hogy a benzinpénzbe beleadok (ugyanabba az irányba megyünk, vagy vannak közös szakaszok az utazásunkban). Ezzel szemben az Uber-t én megrendelhetem, és én mondom meg hol vegyen fel, hová szeretnék menni A sofőr profitorientált.

Berkovics Dalma:  A leggyakrabban emlegetett kritika a céggel szemben, hogy az Uber sofőrjei nem felelnek meg a taxisokra érvényes szabályoknak. Nem sárgák, nincs taximéter, nem a szabott árakat alkalmazzák, és nem kell kiváltaniuk a taxis engedélyt. Igen, mert nem taxisok. Hogyan is lehetne és miért is kellene egy új, innovatív szolgáltatásra ráhúzni a régi nem rájuk szabott jogszabályokat.
Minner: Attól nem innovatív valami, hogy értékelni lehet egymást (sofőröket, utasokat). Tény az, hogy globális cégről beszélünk, más üzleti, technológiai megoldásokat használnak, de ettől még adott szabályokat be kell tartaniuk. Ennyiből az a taxis is közösségi, akit valamilyen taxis applikációról rendelünk meg? Hát nem az. Sajnos a legtöbb startup ezt nehezen fogadja el. És a közösségi szó miatt félre értelmezik azokat. Az Uber autósai profitszerzés céljából lesznek sofőrök, és nem a közösségi élmény miatt, ez kőkemény üzlet. És erről pont Dalma is ír a cikkben, így cáfolva rá saját állításaira:

Berkovics Dalma: Egyértelműen kiderült, hogy a sofőrök jövedelem kiegészítőt tevékenységként, napi vagy heti pár órát dolgoznak az alapfoglalkozásuk mellett, és ezt is csak átmenetileg…. (későbbi bekezdésben): Az Uber havonta ötvenezer új “állást” hoz létre világszinten. Legalábbis így szól a hivatalok kommunikációjuk. Inkább úgy fogalmaznék, hogy lehetőséget teremt jövedelemkiegészítésre, hiszen nem stabil állásokról van szó, nem alkalmazotti státuszról és a vele járó juttatásokról.
Minner: Itt Dalma szépen leírta azt, hogy keresetkiegészítésként lépnek be az Uberhez a sofőrök. Tehát akkor “beszállok a benzinbe” közösségi autózás érv meg is dőlt, hiszen a cél, hogy bevétele legyen a sofőrnek.  Mi ez, ha nem taxi? Vagy ennyiből a mostani sárga taxisok, akiket applikáción keresztül hívnak, ők mind közösségi autózást csinálnak? Hát nem.

Berkovics Dalma: A közösségi fuvarozás jelenleg jogilag szürke zónában működik Magyarországon. De ahelyett, hogy a taxismonopólium kedvében próbálunk járni, a fogyasztó és az új generációs vállalkozók érdekeit kellene inkább szem előtt tartani. Ehhez olyan kereteket kialakítani, amelyek minimális adminisztráció mellett lehetővé teszik, hogy a sofőrök átlátható rendszerben és szabályok alapján tudják folytatni tevékenységüket.
Minner: Ez a szabályozás már létezik, vagyis az Uber, mivel nem közösségi fuvarozás, ezért a taxirendelet rá és a sofőrökre is vonatkozik. Na, de nézzük meg egy kitalált cég alapján, mi is lenne az a közösségi autózás városon belül, ami már nem taxi.

Indulokamunkaba.hu (kitalált cég)
Az indulokamunkába.hu weboldalra feltöltheted, hogy mikor mész autóval munkába, hánykor indulsz milyen útvonalon… Beírod, hogy hol lehetnek beszállási pontok, és leírod, így mennyit kell fizetni a benzinbe az utasodnak. Így a környékeden lévők ki tudják használni ezt. Ők a benzinbe szállnak be, te eleve ugyanabba az irányba mész, nem ők hívnak, hogy menj ide-oda. És te sem profit orientáltan végzed ezt a tevékenységet. A Blablacar.hu-hoz hasonló lenne, csak külváros-belváros szakaszra, vagy városon belüli “ajánlatok” lennének fent a weboldalon.

focilabda 2015.05.27. 02:30:32 / # 339482

tomajer 2015.05.26. 19:20:31 / # 339478

Betiltották az Ubert az olaszok

2015.05.26. 17:39 Módosítva: 2015-05-26 17:58:26

Betiltották az Ubert és hasonló, fuvarozási szolgáltatást közvetítő cégeket Olaszországban, amelyek lehetővé teszik, hogy engedéllyel nem rendelkező sofőrök taxiszolgáltatást nyújtsanak.

495298219Fotó: Oli Scarff

A milánói bíróság keddi határozata szerint az Uber POP szolgáltatás, amely egy egyszerűen kezelhető okostelefonos alkalmazáson keresztül összehozza a magánsofőröket és az utasokat, tisztességtelen versenyhelyzetet eredményezett a piacon.

Az eljárást olasz taxis szövetségek tiltakozása nyomán indították. A szakmai szervezetek szerint be kell tiltani az Uber POP-ot és bármely olyan szolgáltatás használatát, amelyen keresztül engedéllyel nem rendelkező sofőrök fizetett fuvarozási szolgáltatást nyújthatnak.

Az Uber nem nyilatkozott a döntést követően. A San Franciscó-i székhelyű, 40 milliárd dollár értékűre becsült vállalatnak 15 napja van teljesíteni a bíróság határozatot. Utána akár napi 20 ezer euró (hatmillió forint) büntetést kell fizetnie.

Szűkülő szabadság 

Az Uber egyre több európai országban szembesül bírósági eljárásokkal, az Uber POP-ot Németországban már betiltották, Spanyolországban és Hollandiában pedig felfüggesztették.

Az Uber számos keresetet adott be nemzeti és uniós szinten is azzal, hogy Franciaország, Spanyolország és Németország a fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó cégek korlátozásával megsérti az Európai Unió szerződéseiben foglalt jogokat, köztük a szabad vállalkozáshoz való jogot.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szombati tájékoztatása szerint Magyarországon lezárult az Uber taxis cég sofőrjeit érintő első ellenőrzési sorozat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a rostán. A sofőrökre akár kétszázezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az eljárások még folyamatban vannak.

tomajer 2015.05.26. 15:25:18 / # 339477

Vadkapitalista közösségi gazdaság

2014. november 02. CC Adam Fagen
CC Adam Fagen

https://www.flickr.com/photos/afagen/

Nemcsak a piaci monopolhelyzetet élvező vállalatok tiltakoznak a sharing economy ellen. A baloldali publicista az Uber taxi-alkalmazás kapcsán rávilágít, hogy a nagyvállalati vízfejet kikerülő, a dolgozó és a kuncsaft számára egyaránt előnyösnek vélt szolgáltatás valójában a munkavégző embertelen kiszolgáltatottságát okozhatja.

 

„Az innováció és a haladás leple alatt a közösségi gazdaság vállalatai megkerülik a munkásokat védő szabályokat, leszorítják a béreket és semmibe veszik a törvényeket. A közösségi gazdaság lehetővé teszi, hogy a vállalatok a dolgozókra hárítsák a kockázatokat, ellehetetlenítsék a munkavállalók érdekvédelmi szerveződését, és persze azt is, hogy a kapitalisták magas profitra tehessenek szert alacsony költségek árán” – írja Avi Asher-Schapiro a New York-i székhelyű Jacobin magazin publicistája.

Az elmúlt években számos országban indult tiltakozás a magyarra nehezen lefordítható sharing economy vállalkozásai ellen. A közösségi gazdaság előretörésével szemben általában a piacukat féltő cégek szoktak fellépni: az Airbnb szálláskiadó-hálózat ellen a szállodák, az Uber fuvarszolgálat ellen a taxitársaságok. Miközben a hagyományos cégek az árak leszorításától és piacvesztéstől tartanak, a közösségi gazdaság hívei (és persze az internetes  vállalkozások tulajdonosai) azt remélik, hogy a munkavégzők és a kuncsaftok közvetlen összekapcsolása kiiktatja a nagyvállalatokat, így előnyös a szolgáltatást elvégző és megrendelő számára egyaránt. Sokan egyenesen abban bíznak, hogy az internet és a mobiltelefonos alkalmazások segítségével jelentősen nőhet az önálló, és így szabadabb kisvállalkozók aránya.

Asher-Schapiro az Uber kapcsán arra világít rá, hogy a helyzet korántsem ilyen idilli. A szerző több amerikai nagyvárosban készített interjúkat a céggel szerződésben álló gépkocsivezetőkkel. Kiderült, hogy a nem hivatásos sofőrökből verbuválódott szolgálat dolgozói nagyon elégedetlenek. Eleinte ugyan szép pénzt lehetett keresni, ám a közösségi gazdaság elterjedésével megjelent a konkurencia, így az Uber jelentősen csökkentette a fuvardíjakat. A gépkocsivezetők számításai szerint ma már a minimálbérnél is kevesebbet visznek haza. Igaz ugyan, hogy a fuvardíjak 80 százaléka őket illeti, ám minden költséget maguknak kell állniuk: az autó szervizelése és az üzemanyag mellett maguknak kell gondoskodniuk az egészségbiztosításról is.

Mivel a dolgozók jogi értelemben nem állnak alkalmazásban, így az Uberre nem vonatkoznak a munkaadókat korlátozó előírások. A gépkocsivezetők semmilyen módon nem szólhatnak bele a tarifák alakításába. Az Uber bármikor letiltja azon gépkocsivezetőket, akiknek a szolgáltatást igénybe vevők értékeléséből számított elégedettségi indexe 4,7 pont alá süllyed. A sofőrök ezért úgy érzik, hogy a kuncsaftok kénye-kedvének is ki vannak szolgáltatva.

Az elégedetlen Uber-sofőrök már több amerikai nagyvárosban tartottak tiltakozást, és egy másik cég szolgáltatói megalapították az Applikáció Alapú Sofőrök Szövetségét, amin felbuzdulva a Seattle-i Uber-sofőrök szintén elkezdték a szakszervezet megszervezését.

„Valójában semmi innovatív vagy új nincs a sharing economy üzleti modelljében. Az Uber nem más, mint a kapitalizmus a maga csupasz valójában” – vonja le a következtetést Asher-Schapiro.

tomajer 2015.05.26. 15:24:16 / # 339476

Ott szívatják az Ubert, ahol érik

2015. május 26., 14:27 Privátbankár

Ahogy egyre durvul a háború a taxisok réme és az európai hatóságok között, úgy próbál mindenki borsot törni a másik orra alá.

Most éppen Franciaországban született egy olyan törvény, amely ellehetetlenítené a közösségi autózást kínáló amerikai vállalatot.

A francia Alkotmánytanács határozata alapján ugyanis minden taxi- és magánsofőr köteles az egyes fuvarok után visszatérni a "bázisra" vagy leállni egy parkolóban, és ott megvárni az új ügyfeleket, vagy a megrendelést.

Hirdetés

Az Uber szempontjából ez azért problémás, mert egy mobilapplikáción keresztül folyik a megrendelések lebonyolítása, így bázis nincs és a kiegészítő jövedelemre vágyó magánsofőrök sem állnak le gyakran, új fuvarra várva. A francia taxisok szerint az Uberesek végre "nem rohangálhatnak illegálisan az autópályán, kuncsaftra várva".

Három az egyhez

Korábban London polgármester szorgalmazta, hogy vezessenek be létszámstopot, mivel egy londoni taxisra lassan három Uberes jut.

Itthon lesújtott a törvény ökle

Magyarországon Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter esett neki az itthon is működő szolgáltatásnak, miután a taxisok többször is felhívták a figyelmet a cég illegális piaci előnyére - amelyből a kedvező árak is származnak - az adóelkerülésre.

Ezzel fogták meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőrei az összes vizsgált budapesti Uberest: mivel az egész fizetési tranzakció a mobilapplikáción keresztül zajlik, számlát nem tudtak adni, így akár 200 ezer forintos büntetésre is számíthatnak a sofőrök, akik közül bizonyára sokan kétszer is meggondolják, hogy autóba ülnek-e az techcég pénzéért.

Nem csak Európában

Az Uber szinte mindenhol kiveri az engedélyeztetett taxisoknál a biztosítékot: Mexikóvárosban épp a napokban zárták le a sárgaautósok az utakat, követelve a hatóságoktól, hogy számoljanak le a világ második legértékesebb startupjával, hiába: a nap végeztével a Twitteren  leginkább használt hastag egyike a a #TwitterStays volt, míg a kegyelemdöfést az vitte be, hogy az Uber felajánlott a 300 ezer regisztrált felhasználójának két ingyenes utat.

Kína fejlesztene

Az Uber megannyi riválisa közül a legfrissebb Kína Kanton városában alakult: miután kitiltották a városból a San Francisco-i céget, elindították a saját, önkormányzati szolgáltatásukat, amely ugyanazon az alapon működik, mint az Uber, azt leszámítva, hogy négy taxitársasággal dolgoznak együtt magánemberek helyett.

Az Uber sem fehér bárány?

A cég megérkezésekor a kommunikáció egyik fő üzenete az volt, hogy az Uber segít a munkahelyteremtésben. Na, ehhez képest a múlt héten kiszúrták Pittsburghben, hogy sofőr nélküli autókat tesztelnek. Már februárban volt arról szó, hogy elkezdik vizsgálni ezt a szállítási módszert és létrehoznak ehhez egy kutatócsoportot.

Pénz? Az van

A The Wall Street Journal értesülései szerint annyira megy a bolt a botrányok ellenére, hogy hamarosan egy egymilliárd dolláros hitelkeretet kaphatnak partnerektől, amely elemzők szerint a elsődleges részvénykibocsátás egyik jele a cég esetében. Az Ubert nagyjából 41 milliárd dollárra értékelik piaci elemzők.

Vin 2015.05.25. 12:30:25 / # 339470
avatar
Az alkarja vastagabb a bicepszénél,és integet fejjel,én ilyen mit nézelnek vettem. Csak nehogy utas nélkül legyen valaki,aki legközelebb megrakja.
Vin 2015.05.25. 12:25:51 / # 339469
avatar
Ez ugyanaz az irányított kedélycsillapítás. Szerinted hány buzanoid kapott okostelót meg bankszámlát uber vadászatra? Szerintem kb. három,fejenként egy-egy utazással,hogy felmutathassanak valamit.
hiénakutya 2015.05.25. 08:38:59 / # 339466
Vagy már a bírságra gyűjt.
:-)
Bao 2015.05.25. 08:19:52 / # 339465
avatar
Szólni kéne neki, hátha nem tud róla!
tomajer 2015.05.25. 07:31:19 / Módosítva / # 339464

 

alelölülő 2015.05.24. 16:45:53 / Módosítva / # 339457

Kíváncsi lennék, mennyi uberes bukott, mennyi ez az összes?

Egy, kettő, vagy sok?

Taxi Szekszárd 2015.05.24. 12:14:23 / # 339455

Engem legjobban az zavar, hogy mindenhol úgy fogalmaznak, hogy: "A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat"
Miért nem kötelezi a NAV-ot semmi, hogy ezt az összeget kiszabja? Így megvan annak a lehetősége, hogy kevesebb, vagy akár 0 Ft bírsággal megússzák. 

 

tomajer 2015.05.24. 07:33:08 / Módosítva / # 339450

Meg tudja buktatni a NAV az Ubert?

2015.05.23. 13:54 - Perkó Rudolf

A Nemzetgazdasági tárca vezetőjének kérésére indított ellenőrzést a NAV, amiben az Uber közösségi taxi szolgáltatást vizsgálták. Az első ellenőrzési sorozat most zárult le. Az eredmény sokkoló, minden sofőr megbukott. De mégis miért?

A szabálytalanságok a következők voltak a NAV szerint: egyetlen sofőrnek sem volt adószáma és egyetlen sofőr sem adott számlát. Sőt, a kocsikban nem volt taxaméter, számla- vagy nyugtatömb sem. A sofőrök pedig nem rendelkeztek taxi engedéllyel és alkalmassági vizsgával. Ezek a megállapítások viszont csak abban az esetben szabálytalanságok, ha a sofőr üzletszerűen végzi ezt a tevékenységet. A minisztériumi közleményben az áll, hogy gyakorlatilag üzletszerűen taxiztak a próbavásárláson fennakadt Uber sofőrök.

A gazdasági tárca célja az, hogy - a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat.

Ha nem üzletszerűen vállal valaki Uber fuvarokat, akkor viszont mentesül a taxikra vonatkozó kötelezettségek alól. Számlát sem kell adnia a sofőrnek, mivel ő nem kap közvetlenül az utasától pénzt. A sofőr az Uber telefonos alkalmazáson keresztül talál magának utast, és ezen keresztül kíséri a rendszer az út hosszát is, ami alapján kiszámolja a viteldíjat. Ezt az utastól a szolgáltató levonja, elektronikus úton nyugtát küld róla, egy részét pedig továbbítja a sofőrnek. Ez után természetesen van adókötelezettsége a sofőrnek, de ez már nem kapcsolódik közvetlenül az Uber működéséhez.

A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat.

Abban az esetben szabhat tehát ki bírságot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felsorolt pontokban, ha bizonyítani tudják, hogy a próbavásárlásokon megbuktatott sofőrök üzletszerűen végzik ezt a tevékenységet. A telekocsi szolgáltatóknál, mint a Blablacar és az Oszkár, akkor van csak adókötelezettség, ha valaki napi rendszerességgel szállít utasokat. Ebből az elvből kiindulva, ha valaki csak hétvégente Uber sofőr, már nem is végez üzleti tevékenységet.

Németország már betiltotta, sőt börtönnel bünteti az Uber használatát, vajon Magyarországon is sikerül az államnak megbuktatni a világméretű, online diszpécserközpontot?

Ön szerint mi lesz az Uber sorsa Magyarországon?

  • 321    Kivonulnak
  • 1024  Betiltják
  • 761    Működni fog tovább
tomajer 2015.05.23. 19:45:17 / # 339448

Letarolták a revizorok az Ubert


Ahogy azt korábban  ígérték , az adóhivatal tényleg rászállt az Uberre. A Nemzetgazdasági Minisztérium szombati közleménye szerint száz százalékos bukás volt a sofőröknél, mindenki fennakadt a rostán.  Májusban tesztelték a szolgáltatást, és szinte semmi sem találtak rendben. A sofőrökre akár kétszázezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az eljárások még folyamatban vannak.

A gazdasági tárca célja az, hogy – a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ennek érdekében a minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni

– írják.

Az Uber álláspontja szerint ők „rendelkeznek helyi gazdasági szervezettel és cégük minden olyan joghatóság felé maximálisan teljesíti adófizetési kötelezettségét, ahol működési tevékenységet folytat”.


A NAV által vizsgált Uber-sofőrök mindegyike fennakadt az ellenőrzésen
2015. május 23. 13:01

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrei májusban ellenőrzési sorozatot tartottak az Uber taxis cég sofőrjeinek megvizsgálására. Az ellenőrzésen az összes vizsgált sofőr fennakadt, mivel a sofőröknek nem volt adószáma, és számlát se adtak. A sofőrök 200 ezer forintos bírságot is kaphatnak.

Lezárult az Uber taxis cég sofőrjeit érintő első ellenőrzési sorozat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), és az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a rostán – közölte szombaton a Nemzetgazdasági Minisztérium. 

A nemzetgazdasági tárca vezetőjének kérésére indított első Uber-ellenőrzési sorozat keretében a NAV ellenőrei májusban „próbavásárlásokat” végeztek, igénybe vették az Uber-sofőrök szolgáltatását. A revizorok jegyzőkönyveikben csak szabálytalanságot rögzítettek. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag „üzletvitelszerűen” taxiztak, egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, és egyetlen sofőr sem adott számlát. A gépkocsikban se taxaméter, se számla-, se nyugtatömb nem volt. A revizorok azt is megállapították, hogy sem taxi engedéllyel, sem alkalmassági vizsgával nem rendelkeztek az Uberrel szerződött sofőrök.  

A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Ezek az eljárások jelenleg folyamatban vannak. Azonban a NAV itt nem áll meg: minden egyes Uber-sofőr további ellenőrzésre számíthat, írta a minisztérium közleményében. A gazdasági tárca célja az, hogy – a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ennek érdekében a minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni – hangsúlyozták.

A Nemzetgazdasági Minisztérium április 30-án közölte, hogy Varga Mihály miniszter utasítására adóhivatali vizsgálat indult az Uber taxicég ellen, amely érdemi adófizetés és sok esetben a taxizáshoz szükséges szakmai feltételek teljesítése nélkül végzi tevékenységét. Az NGM hangsúlyozta, hogy a tárca a vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani. 

A Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. gyakorlatilag internet-alapú diszpécser szolgáltatást nyújt a magyar sofőrök és utasok számára, jutalékért, és miután nem rendelkezik magyarországi telephellyel, itthon nem fizet adót, a leányvállalataként működő Uber Hungary Kft. is érdemi adófizetés nélkül végzi tevékenységét. Az Uber rendszerébe bekapcsolódott magyar sofőröknek – tekintettel arra, hogy Magyarországon végeznek üzletszerű tevékenységet – az általuk szerzett jövedelem után adózniuk kell – hívta fel a figyelmet az NGM.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke május 2-án az M1 aktuális csatornán azt mondta, hogy üdvözli a nemzetgazdasági miniszter döntését. Az Uber nem használ a szakmának, a személyszállításnak és az ország megítélésének. A gépkocsivezetők nincsenek bejelentve, nem rendelkeznek megfelelő képesítésekkel, taxiórával, adószámmal, szabadjelzővel – fogalmazott.

Apuka 2015.05.23. 18:48:55 / # 339444
végül is.. 
nem is a TGFSZ volt aki elindította ezt a lavinát...
hiénakutya 2015.05.23. 15:28:43 / # 339437

Na!

tomajer 2015.05.21. 19:26:13 / # 339423

Kár volt eddig üres kocsival furikázni

2015.05.21. 11:1160

Hónapok óta hallani a budapesti taxisok panaszát az Uber megjelenése miatt, mára az adóhatóság és a Budapesti Közlekedési Központ is vizsgálódik a világ egyik legsikeresebb startupja körül. De milyen a rendszer belülről? Ahhoz, hogy kiderítsük, sofőrként regisztráltunk a rendszerbe, és meglepődtünk.


Eddig is léteztek taxialternatívák

Nincs új a nap alatt: a taxi a klasszikus bér-lovaskocsikat is beleértve már évszázadok óta világszerte része a városok utcaképének. Rég létrejöttek költséghatékonyabb változatai is, ilyenek az irány- és teletaxik, ezek ma főleg a fejlődő országokban népszerűek. Mifelénk az utasok útvonaligényéhez jobban igazodó megoldások terjedtek el, például a sofőrszolgálat és újabban a telekocsi, így a sárga budapesti taxik mellett már a távolsági buszoknak és a vonatoknak is léteznek autós alternatíváik.

A telekocsinak inkább vidéki utaknál van értelme. Sofőrszolgálat már több mint tíz éve létezik Budapesten, de ez nem kifejezetten közösségi közlekedés, csak a tulaj autójának hazaszállítása

BlaBlaCar

Ám e két szegmensnek is akadnak szépséghibái: telekocsival városon belül lényegében nem érdemes foglalkozni, a szolgálati pótsofőr pedig a (rendszerint ittas) ügyfél saját kocsiját vezeti, igaz, oda, ahová kéri. Újabban Budapesten a sofőrös autóbérlés is kezd terjedni, eseti szerződéssel. Főleg a reptéri transzfereket kínálják így az élelmes vállalkozók,  amióta megdrágultak a taxitarifák, és megszüntek a kedvezmények. Csak egy ponton hasonlítanak egymásra e kiskapuk: teljesítik a személyszállítás törvényeit, legalábbis elvileg.

Tavaly robbant az Uber-bomba

2014 nyarán aztán további dimenziók is megnyíltak a budapesti utazóközönség előtt. Belépett a piacra a WunderCar, majd novemberben az Uber. Mindkettő lényege, hogy mobilalkalmazással és civil sofőrökkel szervezik a közösségi személyszállítást, de záros határidőn belül kiborították a bilit. Az Uber ellen a NAV és minden területileg érintett állami szerv vizsgálódik, beleértve a BKK-t is.

Érdekes mutációja a közösségi közlekedésnek a WunderCar. A Budapesten 2014 nyarán indult Uber-klónnál nincsen viteldíj, a rendszer távolság- és időalapú borravalót számol ki a fuvar végén, amit az ügyfélnek felfelé és lefelé egyaránt joga van módosítani, akár 0-ig

Forrás:wundercar.org

Az utazásszervezőtől kérdéseinkre egy nyilatkozatot kaptunk válaszul: Az Uber Magyarország továbbra is elkötelezett egy 21. századi innovatív közlekedési alternatíva megteremtése mellett.  Működésünket nem egy virtuális, hanem budapesti székhellyel rendelkező, helyi csapat irányítja. Teljesítjük mindennemű adófizetési kötelezettségünket – Magyarországon is és máshol is – minden joghatóság irányába, ahol működünk".

Most pedig átadjuk a szót kollégánknak, aki az Ubernél személyes tapasztalatokat szerzett: beállt sofőrnek inkognitóban.

Újságíróból alkalmi sofőr

Ahhoz, hogy szürketaxisofőr lehessek, először is tíz évnél fiatalabb, négy utastéri ajtós, ötszemélyes autóról kellett fotót benyújtanom. Szerencsére a kocsim minden kritériumnak megfelel, és az erkölcsi bizonyítvánnyal, illetve büntetőpont-igazolással sem volt gond.  Utoljára a személyes, illetve banki adatokat vittem be a rendszerbe. Két nap múlva aktiválódott az Uber-profilom, és azóta egy gombnyomással eldönthetem, mikor, illetve Budapest melyik pontján várom a megrendelést.

Barcelonában is hamar népszerűvé vált az Uber. Persze nem a taxisok, hanem az utasok és a civil autósok körében

Forrás: AFP/Quique Garcia

Az átlagosnál jobban pörgő városrészeket különféle színekkel jelöli a Google Maps-alapú térkép, ami folyamatosan változik, érdemes figyelni. Az igazán sűrű időszakokban megjelenik egy szorzószám is, ami a 130 Ft/km, illetve a 25 Ft/perc alaptarifát a valós idejű megrendelők és az elérhető sofőrök arányának megfelelően módosítja. Csúcsidőben akár a háromszorosára is nőhet a tarifa, amúgy pedig jellemzően 1,5-2,1 között mozog a felárszorzó.

Ha ezt az ügyfél elfogadja, akkor bizony nagyon jó pénz esik le az Uber-taxisnak, aki normál esetben 104 forintból tudja kigazdálkodni a kilométerköltségét. Ehhez jön még a kiállásért kapott 240, illetve a lemondott útért járó 640 Ft. Készpénzmozgás nincs, az utazás minden adminisztratív része a virtuális világban zajlik.  Az ügyfél bankszámlájáról az Uber leemeli a viteldíjat, majd minden hét elején hétnapos adagokban, 20 százalékos jutalék levonásával átutalja a sofőrnek.

Élesben egyáltalán nem vészes 

Kéthetes Uber-próbasofőrködés alapján úgy látom, óriási az érdeklődés a szolgáltatás iránt, és szívesen használják az emberek utasként. Kezdetben körülbelül 60 utast kérdeztem ki, és csak az ötödük vallotta magát korábban rendszeresen taxizónak.  Egynegyede külföldiként más országban már rendszeresen használja, további egynegyede pedig külföldi tapasztalatok alapján próbálta ki, míg a fennmaradó részt a korábban tömegközlekedő, biciklis és gyalogos réteg teszi ki. 

Az Uber egyik fontos eleme az utasok és az autósok kölcsönös értékelése. A renitens ügyfeleket, illetve az ügyetlen, szemtelen, piszkos, büdös autóval dolgozó sofőröket kilöki magából a rendszer

Forrás: Thinkstock

Életkorban a 20–30-as korosztály alkotja az utazóközönség derékhadát, nekik sokat számít az érzés, hogy most valami nagyon divatos közösségi élménynek a részei. És persze árérzékenyek is, korábban csakis végszükség esetén ültek taxiba. Összességében a modern kor emberei ők, és nyitottak az újra.

Majdnem akkora órabér, mint egy nyelvtanárnál

Sofőrként akár 2000-3000 forintos bruttó órabér is összejöhet, ebből hétköznap nappal inkább az alsó, hétvégén éjszaka pedig felső határt elérő tarifa a reális. Természetesen adózás előtti összegről van szó, de már levontam belőle a járművel kapcsolatos üzemeltetési költséget (az 5 l/100 km-es gázolajfogyasztással és amortizációval együtt 30 Ft/km-es átlagköltséggel számoltam).

Több mint csábító, hogy nemcsak megtérülnek a tankolások és javítások költségei, de még pénzt is termel az autó

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Mindezek alapján igencsak megéri uberezni, különösen akkor, ha a képzettséget nem igénylő, az alkalmi könnyű fizikai munkáért általában 1000 Ft/órás plafonbérrel kecsegtető hazai munkalehetőségekhez hasonlítjuk. Nem mellékesen pozitív élmény is, hogy – kevés kivétellel – igazán normális emberekkel lehet kényelmesen autózni szerte a városban, beleértve az esti bulizókat is.

Örök útitárs a bizonytalanság

A folyamatosan terjeszkedő Uber ma közel 60 ország 200 nagyvárosában működik. Nehéz követni az aktuális helyzetet, hiszen egyre több település – mindenekelőtt a hivatásos taxisok nyomására – tiltja be így vagy úgy az Uber működését.  Jó eséllyel Budapesten is ez a sors vár az Uberre, hiszen távolság- és időalapú tarifáért személyszállítási tevékenységet végez, akárcsak a taxi. Már a Nemzetgazdasági Minisztérium is adóhivatali vizsgálatot indított az Uber ellen.

Sárga taxi helyett Uberrel is ki lehet jutni a repülőtérre. Az első taxistüntetés márciusban volt Budapesten

Forrás: MTI/Jászai Csaba

Márpedig pesti taxi a fővárosi rendelet értelmében sárga színű, négy- vagy ötajtós, évente szigorított műszaki vizsgára kötelezett, tíz évnél fiatalabb, legalább Euro 4 vagy jobb környezetvédelmi osztályba sorolt, hitelesített taxaméterrel és bankkártya-terminállal felszerelt autó lehet. A sofőrnek PÁV II. vizsgát és vállalkozói hátteret kell felmutatnia, beleértve a nyugta- és számlaadási kötelezettséget. 

Transzferárak és egyéni kedvezmények helyett ezekkel a fix tarifákkal lehet eljutni mindenhová a fővárosban és környékén. Nem csoda, hogy népszerűek az olcsóbb alternatívák

Forrás: MTI/Illyés Tibor

Ha az Uber megfelelne ezeknek a feltételeknek, már csak a fuvarszervezési és adózási jogszabályokat kellene teljesítenie, plusz alkalmazkodnia az egységes viteldíjakhoz. Ez esetben a cég akár a budapesti taxiskamarának is tagja lehetne, a dolgot megfordítva bármelyik taxis uberezhetne, akár már ma is. Csakhogy ezzel a lehetőséggel eddig még egyik hivatásos személyfuvarozó sem élt, hiszen mégis csak jobban megéri garantáltan 280 forintos kilométerenkénti és 450 forintos kiállási díjakkal dolgozni.

Fennakadt egy sofőr a NAV-ellenőrzésen

Érdekes fejlemény az ügyben, hogy az egyik Uber-sofőr éppen egy NAV-vizsgálat kellős közepén tart. Pár napja, egyik este három úr szállt be a kocsijába, rendelésre ment értük. A rövid út alatt elbeszélgettek, majd elbúcsúztak, az utasok pedig azzal a lendülettel felmutatták a NAV-igazolványukat.  Tízoldalas jegyzőkönyv készült az ügyről, többek között az engedély nélküli gazdasági tevékenység, illetve a számla- és nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt. 

Brüsszelben március elején rendeztek demonstrációt a taxisofőrök az Uber és más közösségi szolgáltatók ellen

Forrás: BELGA/AFP/Dirk Waem

"Gyanúsítottunk" azon melegében írt egy e-mailt az Uber hazai képviseletének, ők rögtön hívták telefonon. Az első és eddig egyetlen idézésen sofőrünk már az Uber könyvelőjével jelent meg, de végül a NAV munkatársa mutatta meg, hogyan űzhetné adózási szempontból legálisan az uberezést: a 2011/36. sz. miniszteri rendelet "Személygépkocsival nem menetrendszerű személyszállításként végzett taxis gépjárművezetői szolgáltatás" tevékenységi kört is szerepeltet a terjengős listáján.

Egy számlatömb is elég, még vállalkozói igazolvány sem kell feltétlenül

Fotó: Hajdú D. András [origo] Az adószakértő szerint is számlát kell adniHatmillió forintos nettó éves árbevétel esetén egyéni vállalkozói igazolvány kiváltásával havi 50 ezer Ft átalányadót (25 ezret, ha van mellette bejelentett főállás, illetve 75 ezret, ha valaki extra nyugdíjat szeretne) befizetve, saját nyugta-, illetve számlatömb megléte mellett a NAV részéről nem lehet kifogás.

Rendszertelenül végzett tevékenység esetén még vállalkozói igazolvány sem kell - mondta el érdeklődésünkre Vámosi Nagy Szabolcs adószakértő az uberezés adózási tudnivalóit. A WunderCar borravalónak álcázott fuvardíja is adóköteles, a vendéglátást leszámítva ez után is mindig adózni kell.

Egyelőre annyit lehet tudni a NAV-os ellenőrzésen lefülelt sofőrről, hogy 30 napon belül kap majd választ az adóhatóságtól, és a közösségi taxizásért 200 ezer forintig terjedő bírságot szabhatnak ki rá.  Fontos megjegyezni, hogy a NAV előírásain túl a budapesti taxirendelet személyi és tárgyi feltételeinek is meg kell felelnie annak, aki a fővárosban akar személyt szállítani. Nem hallottunk olyan precedensről, hogy a BKK és társszervei vizsgálatot indítottak volna, de könnyen lehet, hogy ami késik, nem múlik.

Oldalszám: 215