Név Majercsik Tamás
Becenév tomajer
Honlap http://hallotaxi.hu
Taxitársaság: Plus Taxi

Felhasználó hozzászólásai

Csak nem bírom ki:-)

Akármilyen hihetetlen, ma magyarországon, nagyságrendileg négymillió autó van.
Mondjuk hárommillió villanyautóval számolva, és hogy az emberek nagy része csak mondjuk napi 30 km-t megy, az autónként, kb napi 6Kw/h
Öttel könnyebb számolni fejben, tehát 15 millió Kw/h azaz 15 000 Mw/h naponta.
Mit is mondtunk?  Az ország mai kapacitása, 7 000 megawatt.  azaz a napi, az 24x7000= 168 000Mw/h
Az egész ország, csúcsrajáratva ...  10% csak a Bp-i taxi?!?
Reméljük csökkentenek a fogyasztáson is ...  de sok napelem kell még ide!

Az NGM szerint hazudik a főváros

Kedden nagyot szólt az a hír, ami szerint az NGM kizárólag zéró emissziós kocsikra cseréltetné taxikat Budapesten. Erről Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes beszélt a Napi.hu-nak

Az NGM javaslatát ráadásul elég részletesen ismerni vélte a főpolgármester-helyettes. Eszerint 

  • 2020-tól már csak elektromos autó kaphatna engedélyt,
  • 2023-tól pedig kizárólag zéró emissziós autók futhatnának taxiként.

Ennek érdekében a főváros a kerületekkel összefogva három év alatt 1100 töltőpontot létesítene. Ezeken a pontokon főleg villámtöltők lennének, melyeknél csak a magánszemélyek tölthetnék autóikat, a taxisoknak saját maguknak kéne töltőállomásokat kiépíteni telephelyeiken.

Szeneczey szerint a taxiscégeket is megkérdezték, akik nyitottak voltak, legalábbis nem mondták, hogy ez megvalósíthatatlan lenne. De a főbb taxiscégek még aznap jelezték, hogy ők nem emlékeznek semmi ilyesmire, és egyébként is túl korainak tartják az időpontokat.


Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes ül egy taxiban a főváros első elektromos autók és taxik villámtöltésére alkalmas e-taxi drosztjának átadásán az óbudai Graphisoft Parkban 2014. október 21-én.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes ül egy taxiban a főváros első elektromos autók és taxik villámtöltésére alkalmas e-taxi drosztjának átadásán az óbudai Graphisoft Parkban 2014. október 21-én.Fotó: Marjai János / MTI

Ma délután négykor pedig az NGM jelezte, hogy nem javasoltak ilyet, nem mondott igazat Szeneczey. Az NGM azt írta közleményében, hogy ugyan kötöttek egy hosszú nevű "elektromobilitási együttműködési megállapodást" a budapesti városvezetéssel, de ebben semmi ilyesmi tiltásról nem volt szó. Az ügyben még az is érdekes, hogy akkor miért tartott több mint egy napig végiggondolni az NGM-nek, hogy javasoltak-e tiltást a fővárosnak vagy sem.

Jó, persze az autók fele egy méter se megy naponta. Lehet, hogy elég lesz 10 000Mw :-)
2023-ra már remélhetőleg a többi gyártó is fog versenyképes autót gyártani.
Már ha ragaszkodunk ehhez a dátumhoz.
De én kb 10 évben látom reálisnak a tömeges átállást.
Biztos lesz sok ember aki önként előbb belevág.  De ez a saját döntése ....
ma nem termeli meg az árát.  Soha meg nem térülő beruházás, mint a napelem.
De az idő, a villanyautónak dolgozik.  
jjaés, Paks2-nek :-)
Nem is merem kiszámolni mennyi áram fog kelleni, ha a teljes autópark átáll villanyra ....  jó lesz az a napelem :-)
Azért, ne mondjuk, hogy százéves technika, meg nincs hova fejlődni.  A mai aszinkron motorok, hihetetlenül hatékonyak és kicsik.  Ha elterjed a kerékagyba épített motor, akkor fillérekből lesz négykerékmeghajtású autód.
Se váltó, se difik, se robbanómotor, olajozórendszer, hűtőrendszer,  turbó, mindenféle qrva drága lófasz.
Az autóban, a mechanikus mozgó alkatrészek a drágák. Ezek kilencven százaléka feleslegessé válik. Még a fékek elhasználódása is kitolódik a teljes élettartamra, mert hisz csak a megálláshoz, vészfékezéshez kellenek.
Marad egy csomó elektronika, hőszivattyús fűtés-hűtés, és a biztonság. Ezeknek az ára meg rohamosan csökken a tömegtermeléssel.

Ez az eszmefuttatás arról szólt, ha valaki ezzel akarná lenyúlni a piacot.
Nem érné meg.
Tehát, marad a mi sanyargatásunk, mert mint lejjebb mások írták, ezt lehet a végtelenségig.
De.  Azért ne tegyünk egyenlőségjelet, a kétmilliós ötéves autó megvásárlására kényszerítés, és a nyolcmilliós új közé.  Az előzőt, le tudták tolni a torkunkon.  Ez a második, nem menne. 

Nem azért, mert mi olyan kemények vagyunk, hanem, mert egyszerűen a Bp-i taxiban nincs ennyi pénz!
ma ezek az autók nem termelik ki az árukat!
Tehát, a taxistákat se tudják rákényszeríteni, ...  mert nincs miből, és nincs az a bank, ami ezt ennyi kisvállalkozónak megfinanszírozná.


Ez az álom, csak önkéntes alapon megy.  Állami, fővárosi támogatással, kedvezményes vállalkozói hitellel, sokkal hoszabb idő alatt.
A villanyautók teljesítménye és ára fokozatosan javulni fog.  Öt év mulva olcsóbbak lehetnek mint a hagyományos autók.  Akkor már másképp fogunk gondolkozni.
Tíz éve, ha azt mondták volna, hogy mindenkinek egy tabletet kell kitennie maga elé az autóba, kiakadtunk volna.  Akkor egy ilyen kütyü, ami tizedét tudta a mainak, 3-kiló volt.
Ma mindannyiunk előtt ott virít.
A villanyautózás fejlődését, nem lehet a hagyományoshoz mérni.  Hihetetlen potenciál van az akkumulátorokban és az elektronikában.  Az akksik kapacitása, három évente duplázódik, az áruk, meg ugyanennyi idő alatt feleződik.

Tehát, az én jóslatom, hogy a mainál jobb, már használható kapacitású (300 km/ töltés) villanyautót, 2023-ban már három-négy milla körül utánunk fognak dobni!

De!


Csak nem számolták át a költségeket.


Ez nem trafikbiznisz, ahol nulla befektetéssel lehetett kaszálni.


Vegyünk egy fiktív társaságot, mondjuk nevezzük főtaxinak.  (a nevek egyezése csak a véletlen műve lehet)  Azt mondja, hogy ő rohadtul olcsón tud a nissantól ilyen dodzsemeket szerezni és az áfát is vissza tudja igényelni.  nnameg, kap némi állami támogatást is, hisz ezt érdemes támogatni.
Akkor egy db autó, mondjuk négy milla.  Kellene mondjuk indulásnak ezer, aztán majd mondjuk havi 100-al bővítve a flottát, úgy öt év alatt el is éri a szükséges mennyiséget, amikoris az első ezret már lehet is kukázni, mert két emberrel hajtva egy autó annyi idő alatt ki is múlik. Tehát, a havi 100-as beszerzést folytatni kell, az örökkévalóságig.

Ez a számok nyelvére lefordítva, 1000x4 millió, az négy milliárdos egyszeri befektetés, és havi 100x 4 milla, azaz négyszázmilliós plusz befektetés, ami állandó költség .  A selejtezéskor, amortizációs költséggé válik.
Ezt a lóvét, vagy zsebből előrántja valaki, vagy meghitelezteti ..  netán, valami jó kis lízingszerződést köt rája....  ami logikusabbnak tűnik.
Ez a négymilliárdot öt évre elosztva, kb havi 100 milliós költség, ami a havi plusz 100 autóval, minden hónapban emelkedik az első öt évben 10 millióval.
Tehát, első évben 100, plusz havi 10, a másodikban már 220, plusz havi 10, a harmadikban már 340, plusz havi 10, a negyedikben már 460, plusz havi tíz, az ötödikben, már havi 580 millió, és még mindig a plusz havi tíz ...
A hatodik évben már az első százmillától megszabadul,  (ha ötéves szerződést köt, és a maradványértéken visszaveszik tőle a romokat) tehát, 700 mínusz 100 azaz havi hatszázmilliós költséggel, fut neki hatezer autója, ami hatévente megújuló flotta. 
Jól is hangzik, de ezt a pénzt meg is kéne termelni.
Aki volt anno főtaxis a csúcsidőben, amikor a cégnek 1200 autója volt, az el tudja képzelni, mekkora feladat lenne egy ilyen autópark üzemeltetése.  mekkora telephelyek kellenének, mekkora emberállománnyal, és persze mekkora töltőkapacitás.
Gondoljuk tovább:
Ezeknek az autóknak, gyorstöltéssel is kell fél óra a nem teljes feltöltéshez.  Egy ember leadja, garázsmester töltőre viszi, ott a mosósok kidzsuvázzák, aztán jön a másik driver, aki árveszi.  Erre el is megy egy óra, ha minden flottul megy, és sehol nincs sorbaállás ...  (volt sorbaállás, még az 1200 autónál is)
Tehát, egy műszak, nem tud 10 óránál több lenni, mert az embernek be is kell érnie a telephelyre.
Ha csak az ezer autós első nekirugaszkodással számolunk, az azt jelenti, hogy 100 db töltővel, és óránkénti turnusokkal, lehet menedzselni a flottát.  Képzeljük el, hogy óránként, 100 ember leadja az autót, leszámol, és másik 100 meg felveszi az autót, menetlevelet, és nekivág a műszaknak.
Hány garázsmester, hány pénztáros, hány mosó kell ennek a kivitelezéséhez 0-24 órában?
Nem tippelném meg, mert nem ez a szakterületem, de többszáz emberről beszélünk.
És akkor még nem számoltunk, a havi plusz tíz autónyi növekménnyel, ami az ötödik év végére, ezt az egészet meghatszorozza.
Mindezek mellé, a kezdő 100 töltő szintén, havi 10-el bővítendő, hogy a növekmény kiszolgálható legyen.  Egy töltő telepítése, kb egy autó árának felel meg. Az ezt kiszolgáló, elektromos infrastruktúra, a végére, egy saját erőművet feltételez.
Egy autó gyorstöltővel, 150 kw-al töltődik.  600 x 150Kw nagyságrendileg 100 Mw.  Paks mai teljesítménye 2000Mw.
Remélem érzitek a nagyságrendet.
Mint lejjebb írtam, a teljes magyar erőműkapacitás, mindenestül 7000 Mw (ebben már az összes városi kisegítő szén, olajerőmű benne van) 
Jó ..  az én napelemem még nincs :-P
Egy átlagos lakás, maximális áramfelvétele, 16 amperes biztosítékkal, 3,6Kw.  Itt mi most 100 000Kw -ról beszélünk. Nagyságrendileg 25 000 háztartás, maximális kapacitása.  Nem a valós fogyasztása, hanem amennyit tudnának fogyasztani úgy, hogy ne b@ssza la az áram a biztit!!!
Ki fogja ezt az erőművet felépíteni, 2-3-4-öt év alatt? A Főtaxi?  Vagy állambácsi ezért akarja a paks 2-őt.  Csak miattunk? :-)

Na egy kis technikai kitérő után térjünk vissza a pénzhez. 

Egy taxi, a mai árakon nézve, két emberrel, nagyságrendileg 1 millát tud termelni.  (ezen persze lehet vitázni, de fölösleges. A jatt a drivernél marad, az óra nélküli fuvarozás nem szűnik meg, a droid, másban érdekelt mint a cég, tehát az egy milla is bőven fölé van lőve a realitásnak)
Ha ezer autóra 100 milla volt a havi beszerzési költség, akkor egy autóra 100 000.- (milyen jutányos)
1 mill - 100 000 = 900 000.-
Az áfát, elengedte az állam, tehát nem tudja leírni, így a 21% levonandó.Legyünk nagyvonalúak, vonjunk csak húszat, mert azért lesz miből visszaigényelni.
900 000 - 200 000 = 700 000.-
Két sofőr fizetése járulékokkal együtt, (ha minimálbéresek) 400 000.-
700 000 - 400 000 = 300 000.-
Egy autó fogyasztása, napi 60 Kw.  Nagyon keveset számoltam. Ez 40 forintjával, napi 2400.- havi 72 000.-
Mivel új autókról beszélünk, a többi fenntartási költséget, kisebb javítások, biztosítások, stb, mindenestűl, áramostúl, csak 100 000.- nek veszem.
300 000 - 100 000 = 200 000.-
Ebből a 200 000.- jó magyar forintból kéne a telephelyet, (telephelyeket, hisz a 6000 autónak a kiszolgálása már számomra felfoghatatlan nagyságrend) és az előzőleg felvázolt személyzetet fenntartani, kifizetni, lejárulékozni ....
Jahh ..  és a mutyira valót is kipengetni.
Biztos akkora üzlet ez?

ui:  és ezek csak azok a költségek, amik eszembe jutottak hirtelen.  Biztos van amit kihagytam.....

Mondom:-)
Az elején visszaigényelt áfával számoltam.  De a lízingnél gondolom, nem igényelheti vissza az áft, csak amikor kifizetésre kerül.  Tehát, a lízingdíjak 27%-al magasabbak lesznek, .....
Optimizmusom határtalan :-)
Vagy rendesen csináljuk, vagy sehogy.
Én qrvára zöld vagyok.  Nagyon szeretnék villanyautóval szolgáltatni.  Sőt.  Én napelemmel tölteném. 
Magamnak meg is fogom oldani.  Nna nem a villanyautót, hanem a napelemet :-)
Ez a qrmányzat, még azt is jól megadóztatja ...  tehát, az ilyen álmodozásról, csak azt tudom mondani, hogy bilibelóg a kezük.  Ez befektetéssel kezdődik, aztán lehet learatni a babérokat.  Ők az ilyent nem szeretik!
De ez sajnos nem megoldható.  Technikailag lehetetlen.  A taxi az utcán szolgáltat. Ott kell tölteni.  Nem szaladgálhat vissza műszakonként kétszer háromszor a telephelyre.  Ami lehet, hogy békáson van a nyolcadikon :-)