2020.05.20.
A témával a fészbúk csoportban foglalkozunk:
A támogatás új eleme, hogy a városokban használ nagy futásigényű autókra külön támogatási rendszert tartalmaz. A taxinak vásárolt járművekre például 15 millió forintos felső határig az új rendszerben 55% állami támogatás jár, így ezek az autók kevesebb mint féláron beszerezhetők lesznek.
Június 15-én újraindul az elektromos autók állami támogatásának rendszere – jelentette be ma délelőtt egy sajtótájékoztató keretében Dr. Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár. Az elektromos autó pályázat újabb, immár harmadik köre elsősorban az alacsonyabb árkategóriájú autók támogatását helyezi előtérbe. Ennek érdekében az eddigi egységes rendszert sávos támogatás váltja fel. Az alsó árkategóriát a 11 millió forint alatti bruttó vételárú autók alkotják. Ezekre akár 50%-os, de maximum 2,5 millió forintos támogatást lehet igényelni, ami a legtöbb autó esetén az eddigieknél 1 millió forinttal magasabb támogatást jelent, míg a kisebb értékű autók esetén ennél nagyobbat is, hiszen azoknál korábban a másfél millió forint sem volt kihasználható. 11 millió forint feletti, de a 15 millió forintot meg nem haladó vételárú autók esetén a támogatás mértéke 500 ezer forintra mérséklődik, míg 15 millió forintos bruttó vételár felett már nem jár támogatás.
A támogatás új eleme, hogy a városokban használ nagy futásigényű autókra külön támogatási rendszert tartalmaz. A taxinak vásárolt járművekre például 15 millió forintos felső határig az új rendszerben 55% állami támogatás jár, így ezek az autók kevesebb mint féláron beszerezhetők lesznek.
Ezentúl az állami támogatás elektromos motorokra és robogókra is igénybe vehető. Amennyiben a bruttó vételár nem haladja meg az 1 millió forintot, az állam 55%-kal támogatja a vásárlást. Robogókra azonban kizárólag nem természetes személyek igényelhetnek támogatást, azaz a pizzafutár robogókat kívánják támogatni. A motorkerékpárokkal kapcsolatban Dr. Kaderják Péter azt is elmondta, hogy a zöld rendszám esetleges kiterjesztése napirenden van, de erről csak a későbbieknek döntenek.
A pályázatokat továbbra is az IFKA kezeli, azonban a folyamatokat egyszerűsítések és automatizmusok fogják gyorsítani. A dokumentumokat kizárólag elektronikusan lehet benyújtani. A járművek már a pályázatról született pozitív döntés előtt megrendelhetők, azonban az autók átvétele csak a támogatás megítélését követően vehetők át.
Állami támogatás továbbra sem jár plugin hibrid és használt autóra, illetve külföldön vásárolt járműre sem. A támogatásra szánt teljes keretösszeg 5 milliárd forint, amelyből a taxik támogatására 2 milliárd forintot szánnak. Az ITM becslései szerint a keret 240 db taxi támogatására, és több mint 1000 egyéb személygépkocsi támogatására lehet elegendő. A támogatás 2020 június 15-én 0 órától 2022 július 1 éjfélig, illetve a keret kimerüléséig igényelhető.
A pályázati kiírás (ZFR-D-Ö-2020) már megtalálható az IFKA honlapján.
A korábbi magyarországi állami támogatási rendszerekkel foglalkozó összefoglalónk itt található.
Melyik elektromos autó kaphat 2,5 milliós állami támogatást?