Lehet-e kamera a taxiban?
Forrás: MR/180perc | 2015. 03. 04. 06:36:00
A forgalmat figyelő fedélzeti kamerák alkalmazását nem tiltja semmi, a taxisok azonban nem rögzíthetik az utastérben történteket - derült aki a 180 perc összeállításából.
A forgalmat figyelő fedélzeti kamerákat egyre több országban egyre több autós használja, hogy megvédje igazát, akár a bíróság előtt is. Bár az ilyen eszközök használata személyiségi jogi kérdéseket is felvethet, Magyarországon nincs olyan jogszabály amely tiltaná, saját felelősségre mindenki beszerelheti, de a felvételek nyilvános megosztása már kockázatos lehet, ha ugyanis a videón személyes adatok is vannak, a felvétel készítője perelhető.
Lehet-e taxiban "kamerázni"?
A védelmükre hivatkozó taxisok korábban már kezdeményezték az utasteret figyelő kamera beszerelését, de taxi – szemben például a busszal -, a jogszabály szerint nem minősül olyan személyszállítási tevékenységnek, amely esetében megengedhető a kamerák üzemeltetése. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke sem gondolja azt, hogy folyamatosnak kellene lennie az autóban a képrögzítésnek, preventív módon inkább csak a „pánikfunkciót” alkalmaznák, ha erre a jogszabály lehetőséget biztosítana.
Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke ugyanakkor több szempontból is aggályosnak tartja az ötletet, azt mondja, az adatkezelés, -rögzítés aggályos lehet, mert vissza lehet élni vele, a támadások pedig nem olyan gyakoriak, hogy indokolnák egy ilyen rendszer működtetését. Farkas azt is hozzáteszi, ha bevezetnék a rendszert, az a gyakorlatban nem lenne képes megvédeni a taxisokat, mert a rendszer csak akkor működhetne így, ha a központban élőben, online látják a felvételeket, és rögtön be is tudnak avatkozni.
Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke ennek kapcsán arra figyelmeztetett: a személyes adatok védelme azt jelenti, hogy azokkal mindenki maga rendelkezik, és ezt az alapjogot csak a törvényi rendelkezések szigorú betartása mellett lehet korlátozni, a jogalkotónak pedig nagyon oda kell figyelnie, hogy érvényesüljön a „szükségesség, arányosság, alkalmasság” alkotmánybírósági gyakorlata. E három szempont figyelembevételével tehát törvénymódosításra lenne szükség az autók bekamerázásához.