2006.04.27.
BKIK.VI.-os oszt. Taxis Kollégium
Megkaptuk Sipeki Józseftől, a Taxis Kollégium elnökétől, a legújabb javaslatot, amit a Kamara a Közlekedési Miiniszternek küldött el. Elmondása szerint, ez egy átdolgozott, aktualizált anyag, lényegében ugyan az van benne, mint amit tíz éve mondanak.
Átrágtuk magunkat rajta, és úgy találtuk, hogy az aktualizálás jól sikerült. Sok általunk itt feszegetett kérdés, megfogalmazás, visszaköszön benne.
Tisztel Miniszter Úr!
Bizonyára Ön előtt is ismertek az elmúlt időszakban a taxi szolgáltatás területén történt kínos események, melyek fővárosunk és országunk megítélésén ejtenek csorbát.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési Osztály Taxis Szakmai Kollégiuma ennek kapcsán, a tisztességes taxis vállalkozók érdekében, azzal a kéréssel fordul Önhöz, hogy jogkörénél fogva legyen segítségünkre a rendteremtésben, hogy a későbbiekben a hasonló esetek elkerülhetőek legyenek.
Az alábbiakban ismertetett javaslat, véleményünk szerint záloga lehet annak, hogy fővárosi és országos szinten is kiszűrhetőek legyenek a taxi tevékenység végzésére alkalmatlan vállalkozók, illetve európai szintűre emelkedjen a szolgáltatás színvonala.
Javaslat
a taxis piac átfogó szabályozásra
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési Osztály Taxis Szakmai Kollégiuma az alábbi javaslatot teszi a taxis piac átfogó szabályozására, annak érdekében, hogy a piac szolgáltatói oldala az európai normákhoz igazítva megtisztuljon, valamint minden tekintetben ellenőrzötté váljon.
Javaslataink a taxi szabályozás négy fő eleme szerint:
I. A létszám szabályozása és a szolgáltatás színvonalának emelése, a pályára kerülés feltételeinek szigorításával, első lépésként az érvényben lévő rendeletek alapján.
1. A szakmai alkalmasság vonatkozásában a szaktanfolyamok anyagának bővítésével, illetve átdolgozásával, valamint, a tanfolyamok megszervezésének, és a vizsgáztatás jelenlegi rendjének jelentős szigorításával lehet emelni a szolgáltatás színvonalát.
Az oktatási tematika összeállításában, és a vizsgáztatásban a Kamara aktív közreműködése elengedhetetlen.
Távolabbi célként kívánjuk elérni, a taxi- gépkocsivezetői tevékenység szakmásítását.
Az ehhez szükséges szakmai anyag elkészítésében, a kamara szintén felajánlja segítségét. (Hasonlóan a 111/2004. (XI. 18.) sz. GKM rendeletben foglaltakhoz.
2. A személyes megbízhatóság igazolásánál szorgalmazzuk az erkölcsi bizonyítvány bekérését a vállalkozóknál, és a taxigépkocsivezetőket foglalkoztatóknál vonatkozóan évente egy alkalommal, a gépjármű műszaki vizsgáztatásánál.
3. A pénzügyi teljesítőképesség vizsgálatánál átgondolásra javasoljuk az utas ülésenkénti 25.000.- Ft-os kaució összegét, ill. annak a jelenlegi gyakorlatnak a megszüntetését, hogy ez, felelősségbiztosítással kiváltható legyen.
A már pályán lévőknek egy év türelmi idővel kellene megfelelniük a módosított elvárásoknak.
4. A piacon szereplő tisztességes vállalkozók érdekében javasoljuk, hogy az adófizetési kötelezettségek folyamatos ellenőrzésével szűrjék ki azokat a vállalkozásokat, amelyek két gépkocsi csere között jelentős adótartozásokat halmoznak fel, vagy úgy próbálnak kibújni az adófizetési kötelezettség alól, hogy tevékenységüket alkalmazottként folytatják tovább.
Az alkalmazottat foglalkoztatók esetén szükséges az APEH igazolás bemutatása is a foglalkoztatottak bejelentéséről.
Ennek módja az évenkénti műszaki vizsgáztatás alkalmával kötelező O-ás papírok bemutatása vagy az Önkormányzat illetékes szervezetének az adóhatóságokkal történő szoros együttműködése.
5. A taxi gépkocsira vonatkozó 21/1992. (X. 27.) KHVM rendeletben foglaltak felülvizsgálata, különös tekintettel a környezetvédelmi osztályba sorolásra.
6. Szükséges meghatározni a taxi szolgáltatásban résztvevő gépkocsik legkisebb méretét a tengelytáv, az utastér, és csomagtér-légköbméter alapján.
7. További engedélyek kiadásának szüneteltetése addig az időpontig, ameddig a Fővárosban kiadott taxiengedélyek száma, a közigazgatási határon belül el nem éri a kereslet-kínálat szempontjából szükséges és elégséges szolgáltatói létszámot. A létszám a megfelelően kialakított drosztférőhelyek háromszorosát nem haladhatja meg.
8. A Főváros területére kiadott kiterjesztések feltétele legyen a budapesti helyismereti vizsga, az I.a.) pontban meghatározottak alapján.
Vagy alternatív javaslatként; a kiterjesztés lehetősége szűnjön meg, mindenki ott taxizzon ahová az engedélyt kiváltotta.
9. A szükséges és elégséges szolgáltatáshoz szükséges létszám elérését követően a taxi engedélyek licenc rendszerének kidolgozása.
10. A szükséges és elégséges szolgáltatás szintjének és ennek alapján a licencek számának megállapítása és felülvizsgálata.
II. A taxiállomás férőhelyek száma, a taxiállomások üzemeltetése és ellenőrzése
1. A fővárosban, valamennyi kerületben a Kamarával egyeztetett számú és elhelyezkedésű taxiállomás üzembe helyezése és folyamatos üzemeltetése a várható forgalom generálódás területi eloszlásának ismeretében.
2. A taxiállomások használatának folyamatos biztosítása.
3. További taxiállomások kialakítása, valamint a meglévőkkel kapcsolatos bármilyen módosítás kizárólag a „szakbizottságban” történt egyeztetést követően legyen lehetséges.
4. A taxiállomások rendjének ellenőrzése az Ellenőrzés címszó alatt kerül pontosításra.
III. A fix tarifa meghatározása ott, ahol a helyi önkormányzat ezt bevezeti.
1. Az utazóközönség bizalmának visszaszerzése érdekében a fix tarifa bevezetését javasoljuk. Az ellenőrzés hatékonyságának következtében megtisztult piacon később módosítható és figyelembe vehetőek egyéb szempontok, mint például: kiállási díj, éjszakai, hétvégi, ünnepnapi tarifa.
2. A tarifa mértékének megállapításához elengedhetetlenül szükséges a piac elemzése kereslet-kínálat szempontjából, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás szintje megállapítható legyen. Ennek ismeretében alakítható ki a létszám, valamint a kereslet alapján, a kihasználtság figyelembe vételével az ár is meghatározásra kerülhet.
A Kamara által korábban kidolgozott „Tarifa képzési útmutatóban” szereplő táblázatok bemutatják, hogy a kihasználtság kismértékű változása is milyen mértékű eredményességi változást okozhat.
4. Javasoljuk, hogy egy „szakbizottság” legyen jogosult megállapítani a tarifát (annak összes elemével). A „szakbizottságban” kapjanak helyet az önkormányzat, a kamara, az érdekképviseletek és a fogyasztóvédelem képviselői.
5. Kerüljön rögzítésre, hogy a „szakbizottság” kivel és milyen szintű egyeztetést köteles végezni.
6. A tarifa rögzítése esetén milyen időközönként, és/vagy milyen gazdasági események hatására történik a tarifa korrekció.
7. A tarifa megállapításának alapja a Kamara által készített költség alapú „Tarifaképzési útmutató” legyen, vagy szakértők bevonásával kerüljön kidolgozásra új kalkulációs szabályzat. Ennek keretében kerüljön rögzítésre; milyen átlagos kihasználtság, milyen értékű gépkocsi és mekkora üzleti nyereség kalkuláció alapja.
9. A Budapestre kiadott, illetve kiterjesztett engedélyek feltétele legyen, hogy a taxiórákban kizárólag a Főváros területére megállapított tarifa/tarifák szerepelhetnek.
10. A rendeletben szükséges rögzíteni, hogy személytaxi szolgáltatás esetén Budapest közigazgatási határán belül transzfer-, illetve megállapodásos ár nem alkalmazható, kizárólag a taxiórában szereplő összeget fizetheti az utas.
11. Rögzíteni kell, hogy a személytaxi szolgáltatás díjából utólagos (halasztott vagy átutalásos) fizetés esetén sem adható és nem vonható le semmilyen jogcímen kedvezmény.
12. A vidékre irányuló fuvarok kezelése; Budapest közigazgatási határán belül taxiórával előzetes megállapodás alapján, kötelező számlaadás mellett.
IV. Ellenőrzés
1. Az ellenőrzés egy kézbe összpontosítása, a megfelelő jogosítványok delegálásával az illetékes hatóságok részéről. (Közlekedés Felügyelet, Taxiállomás Kht., Fogyasztóvédelem, Fövárosi Önkormányzat, stb.)
2. Egységes, a taxis vállalkozásokra vonatkozó „működési szabályzat” (Etikai kódex) kidolgozása, mely az elkövetett vétségekhez megfelelő szankciókat rendel. Az Etikai kódexben foglaltak elfogadása – amennyiben van ilyen - a Taxiállomás használati engedély átvételekor nyilatkozat aláírásával történhet.
3. Az ellenőrzésre jogosult szervezet összetételének rögzítése. A Kamara és az érdekképviseletek delegáltjainak számszerűsítése. Javasoljuk, hogy az ellenőrzési feladatokban a Kamara delegáltjai mellett olyan hatósági személyek is kapjanak helyet, akik intézkedési jogkörrel bírnak. A Kamara delegáltjainak költségei Budapesten a Taxiállomás Kezelő Kht viselje.
4. Szükséges az ellenőrző szervezet ellenőrzési és szankcionálási rendjének kialakítása és annak a „szakbizottság” általi elfogadása.
5. Folyamatos, 24 órás, ellenőri jelenlét megszervezése nem kerülhető meg.
6. Az engedély visszavonása esetén a „Taxi vezetői engedély” kerüljön visszavonásra, amennyiben a gépkocsivezető vállalkozó is akkor egyidejűleg a „Taxi engedély” is kerüljön bevonásra. A bevont engedélyekről vezetett nyilvántartás alapján ne legyen lehetősége a szankcióval sújtott taxi gépkocsivezetőnek más vállalkozás müködési engedélyének alapján „Taxi vezetői engedély” kiváltására. (ez ugyanis ma napi gyakorlat!)
7. Huszonnégy órás központi panasziroda felállítása, mely munkaidőn túl üzenetrögzítős rendszerben teszi lehetővé a panaszok, illetve a talált tárgyak kezelését.
Összegezve:
A taxi szolgáltatás rendbetétele a fenti négy pont együttes, összehangolt szabályozásával képzelhető el.
Kiemelten hangsúlyozzuk, hogy a tarifa mértékének megállapításához elengedhetetlenül szükséges a piac elemzése kereslet-kínálat szempontjából, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás szintje megállapítható legyen. Ennek ismeretében alakítható ki a létszám, valamint a kereslet alapján, a kihasználtság figyelembe vételével az ár is meghatározásra kerülhet.
A szükséges létszám és a várható forgalom generálódás területi eloszlásának ismeretében felül kell vizsgálni a jelenlegi taxiállomás hálózatot és az igényeknek megfelelően átalakítani.
Fentiek hiányában bármilyen mértékű tarifa megállapítása magában hordozza a piaci egyensúly felborulásának veszélyét, úgy a megrendelői, mint a szolgáltatói oldalról egyaránt!
Az átfogó szabályozás hatékony és minden részletre kiterjedő végrehajtásának biztosítása érdekében javasoljuk, hogy Miniszter Úr kezdeményezze a vonatkozó törvények és rendeletek módosítását, illetve egy teljesen új, egységes rendelet megalkotását. Annak érdekében, hogy a taxis szakma szabályozása és ellenőrzése egy helyre, a területileg illetékes önkormányzatokhoz, a fővárosban a Fővárosi Önkormányzathoz, kerüljön, oly módon, hogy a szakmai irányításra kijelölt önkormányzati testületben, döntési, illetve szavazati joggal a szakma képviselői is kötelezően helyet kapjanak.
Fenti javaslataink részletes kidolgozására, felkérés esetén, a taxis szakma képviselői vállalják az együttmüködést a minisztérium illetékes szakértőivel.
Budapest, 2006. március 28.
Antal Attila Sipeki József
BKIK VI. Osztály BKIK VI. Osztály Taxis Kollégium
Elnök Elnök
Dudás Zoltán
MKIK Közlekedési és Infrastrukturális
Kollégium Egyéb Köz. Biz.
Elnök
Közlemények rovat felhasználási feltételei:
A közlemény szövegét a info@hallotaxi.hu címre küld el. Pontos névvel és egy visszahívható telefonszámmal mellékelve.
A közleményedet változtatás nélkül közöljük, amennyiben nem sérti a közerkölcsöt, és mások személyiségi jogait.
Legkésőbb a hozzánk való érkezéstől számított 24 órán belül elhelyezzük a közleményedet, az oldal közlemények rovatában.
Egyéni taxisok, érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező vállalkozások, taxitársaságok közleményeit mennyiségi korlát nélkül megjelentetjük. (kivéve, ha azok a saját vállalkozásuk FUVAR kapacitását reklámozzák. Ezek kereskedelmi reklámnak minősülnek)
Havonta 1 közleményt fogadunk kereskedelmi felhasználóktól. Kivételes esetben többet, erről a szerkesztőség dönt.
A hallotaxi.hu közlemények rovata nem kereskedelmi reklám felület a szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy ha egy közleményt kereskedelmi reklámnak ítél ne közölje azt. Taxisoknak nyújtott árkedvezmények nem minősülnek ennek.
A hallotaxi.hu minden felelősséget kizár a megjelenített közleményekkel kapcsolatban.