Elfelejtünk vezetni

2006.01.13.

Az elektronika korrigál
Jó dolog a blokkolásgátló, a menetstabilizáló elektronika és a téli gumi, de mi van akkor, ha egy modern autóhoz szokott embernek egy régebbi modellt kell vezetni? Az angol Times erre végzett egy kísérletet, az eredmény röviden: katasztrófa.

Úgy tűnik, hogy lassan, de biztosan elfelejtünk vezetni. Manapság ugyanis az autógyártók mindent megtesznek azért, hogy az autót vezető személy kezéből kivegyék a döntést, de legalábbis megkönnyítsék a dolgát, ami persze így is van rendjén. Ezért egyre jobb útfekvésűek az autók, ezért tapadnak egyre jobban a gumik és ezért szerelik fel mindenféle hárombetűs elektronikai kütyükkel az újabb modelleket. A statisztika mellettük is szól, hiszen egyre kevesebb halálos baleset történik a fejlett országok útjain, arról nem beszélve, hogy most már egy félősebb anyuka is el mer indulni autójával a hóesésben.
De mi van akkor, ha modern Volvójából, Subarujából, vagy Hondájából hirtelen át kell ülnie egy régebbi vasba? Az angol Times lap erre végzett egy kísérletet, melyben a régi autó szerepét egy 15 éves 3-as BMW játszotta, ami még ahhoz a korosztályhoz tartozott, amiben nem volt aktív menetbiztonsági elektronika. Az eredmény megdöbbentő volt: a nagy rutinnal

 

 wanek topictársam kérésére egy BMW is. (Bbetyár)

rendelkező sofőrök csúszófelületen például nem tudták fékezés közben irányítani a blokkolásgátlóval nem felszerelt BMW-t, ha pedig közben még egy akadályt is ki kellett (volna) kerülni, akkor pedig már pörögtek-forogtak össze vissza.

A megdöbbentően rossz eredmény nagy valószínűséggel nem ország-specifikus, tehát hazánkban sem jutnánk jobb eredményre, igaz nálunk öregebb a gépjárműpark. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy ezt a felmérést nem vasárnapi úrvezetőkkel, hanem rutinos sofőrökkel készítették, ebből kiindulva pedig elég rossz belegondolni, hogy egy átlagos vezető mire lesz képes 15 év múlva...