2006.04.04.
A hvg.hu kicsit mélyebbre ásott
„Meglepetések helyett” - hirdeti magát Budapest legnagyobb taxitársasága, a szlogen önmagáért beszél. Egy másik társaság vezetője abban látja a szakma helyzetének rendezését, hogy "ha megfognak valami disznóságon, olyan büntetést varrjanak a nyakamba, hogy ne tudjak talpra állni.”
A városvezetés egyelőre nem, ám Ferihegy vezetése rájött, ez így nem mehet tovább, kisöprik a hiénákat a reptérről. De mi lesz a város más részeivel?
„Egy amerikai házaspár a Déli pályaudvarról Győrbe utazott. A hölgy a táskáját a taxiban felejtette, benne az útlevele, repülőjegye, illetve 300 dollár. A kétségbeesett házaspár mindent hiánytalanul átvehetett az amerikai követségen.” Igen, valós esetről van szó, és igen, nálunk történt. Igaz 24 évvel ezelőtt, 1982-ben. Abban már nem vagyunk annyira biztosak, hogy az amerikai házaspár ma is visszakapná a taxiban felejtett iratait és pénzét. Kapna helyette kamu számlát, mondjuk a viteldíj többszöröséről.
Elég egy-két renitens taxis (sajnos ennél többen vannak) ahhoz, hogy az egész szakma jó hírnevét lerombolja, előítéleteket ébresszen az ide látogató turistákban, és a kalandtúrák elkerülése végett egyre ritkábban szálljon taxiba még a kevésbé előítéletes magyar is - osztja meg tapasztalatát a hvg.hu-val az egyik legnagyobb budapesti taxitársaság sofőrje.
„Legyen nálad egy térkép, lehetőleg ne szólalj meg magyarul, érdeklődj a város nevezettességei iránt, és szinte biztos, hogy a fuvar végén a ténylegesen fizetendő összeg többszörösét kéri majd tőled a taxis”– ad tippet a megkérdezett taxis, hogyan fizethetnék egy körülbelül ezer forintos útért akár több ezret is, na meg hogyan lehetnék részese annak a bánásmódnak, amiben az a turista részesül, aki az utcán int le egy taxit. Úgy döntök, hiszek neki. Márcsak azért is, mert nemrég körülbelül a háromszorosát fizettem ki a megszokott összegnek, pedig magyarul beszéltem, és térkép sem volt a kezemben. Csak az történt, hogy éjszaka háromkor a Keletiből szerettem volna hazajutni, lemerült mobiltelefonnal a zsebemben nem láttam mást megoldást, mint beülni az éppen ott várakozó taxiba.
A Fogyasztóvédelemhez beérkezett panaszok között nem kell sokáig bogarászni, hogy kiderüljön, milyen fogadtatásban részesül a hozzánk érkező turista. "A taxiállomásra mentem ki, megkérdeztem a sofőrtől, a repülőtérre mennyiért vinne ki. A válasz az volt, hogy ötezer forintért, így beszálltam. Ferihegyen a sofőr az órára mutatott, ami 19 850 forintot jelzett. Mondtam neki, hogy nincs ennyi pénzem, és nem ennyiben egyeztünk meg. Ekkor odaadtam neki tízezer forintot, és kértem, adjon vissza. Még abba is belementem volna, hogy visszaad kétezret, és nyolcezret számol a fuvarért. A taxis azt mondta: rendben, de nem adott vissza, elhajtott."
A beérkezett panaszok zömével nem tud mit kezdeni az illetékes hatóság. Ha az utas nem írta fel a rendszámot, és nem emlékszik pontosan az autó típusára, színére, gyakorlatilag semmi esélye a taxis előkerítésére.
Egy taxi mindenekfelett: a hiénáknak menniük kell
Ferihegy az első és az utolsó benyomás Magyarországról, valószínű ezért is döntött úgy a Budapest Airport, hogy gyökeresen átalakítja a ferihegyi taxi szolgáltatások rendszerét.
„A legtöbb panasz a taxiszolgáltatások színvonala miatt érkezik hozzánk, ezért lépnünk kellett az ügyben” – magyarázat Chris Woodruff, a Budapest Airport vezérigazgatója, miért is van szükség a változtatásra. Azt tervezik, hogy a pályáztatást követően egyetlen taxitársasággal kötnek majd szerződést. A részvételi feltételek között az engedélyek megléte és egy minimális flottaméret mellett az is szerepel, hogy a vállalatnak és a sofőröknek biztonsági ellenőrzésen kell átesniük. De ugyanúgy követelményként fogalmazták meg a tiszta járműveket, a taxisok idegen nyelvtudását, a rögzített, átlátható és könnyen elérhető díjtáblázatot. Az angolok azt is előírták, hogy csak nemdohányzó sofőrök jelentkezhetnek. A pályázatot várhatóan áprilisban írják ki, eredmény pedig júniusban várható. Így az új rendszer júliustól lépne életbe. A pályázat a terminálok előtti drosztokon várakozó taxikat érinti, azaz a győztestől függetlenül telefonon bármely más társaság szolgáltatását megrendelheti az utas.
„Csak semmi disznóság”
"Iszonyú ellentmondások vannak ebben az üzletágban, több sebből is vérzünk – enged bepillantást a "kulisszák" mögé Lengyel Sándor, a 6x6 Taxi cégvezetője, aki megkeresésünkre rögtön úgy reagált, "megint összevertek valakit"? Megnyugtatom, nem ezért keresem, s innentől szinte kérdezni sem enged, láthatóan megvan a véleménye az egész taxis szakmáról.
A cikk három oldalas. Mi csak az első oldal közlésére kaptunk engedélyt.