Témakörök > Droszt Híradó > F1 rajongóknak A hozzászóláshoz be kell jelentkezned | |
---|---|
Bbetyár | 2006.08.04. 20:15:19 / # 48259 |
Jean Todt aláírt a rajongójnak.
|
|
Bbetyár | 2006.08.04. 20:12:46 / # 48261 |
Előzmény: #48258 Bbetyár 2006.08.04. 20:12:23 |
|
Bbetyár | 2006.08.04. 20:12:23 / # 48258 |
|
|
Bbetyár | 2006.08.04. 20:11:58 / # 48260 |
Reggel viszont előkerült
Előzmény: #48255 Bbetyár 2006.08.03. 20:59:31 |
|
Bbetyár | 2006.08.03. 20:59:31 / # 48255 |
Schumira hiába vártak a rajongók
|
|
Bbetyár | 2006.08.03. 20:58:45 / # 48257 |
Jean Todt
távozott
Előzmény: #48256 Bbetyár 2006.08.03. 20:57:45 |
|
Bbetyár | 2006.08.03. 20:57:45 / # 48256 |
Ross Brawn
érkezett
Előzmény: #48254 Bbetyár 2006.08.03. 20:55:14 |
|
Bbetyár | 2006.08.03. 20:55:14 / # 48254 |
néhányan vártak Scumacherre.
|
|
törölt felh. | 2006.07.12. 12:32:19 / # 48252 |
|
|
Főbuher | 2006.06.29. 09:17:44 / # 48251 |
|
Mikor lesz a hétvégi futam?
|
törölt felh. | 2006.06.11. 18:11:11 / # 48249 |
|
A 2006-os Brit Nagydíj végeredménye:
1. ALONSO Renault M 1h25'51"927 215.469 Km/h
2. M.SCHUMACHER Ferrari B + 0'13"951
3. RAIKKONEN McLaren Mercedes M + 0'18"672
4. FISICHELLA Renault M + 0'19"976
5. MASSA Ferrari B + 0'31"559
6. MONTOYA McLaren Mercedes M + 1'04"769
7. HEIDFELD BMW Sauber M + 1'11"595
8. VILLENEUVE BMW Sauber M + 1'18"299
9. ROSBERG Williams Cosworth B + 1'19"009
10. BARRICHELLO Honda M +1 kör
11. TRULLI Toyota B +1 kör
12. COULTHARD RedBull Ferrari M +1 kör
13. LIUZZI Toro Rosso Cosw. M +1 kör
14. KLIEN RedBull Ferrari M +1 kör
15. ALBERS Midland Toyota B +1 kör
16. MONTEIRO Midland Toyota B + 2 kör
17. SATO S. Aguri F1 Honda B +3 kör
18. MONTAGNY S. Aguri F1 Honda B +3 kör
Leggyorsabb kör: ALONSO: 1:21.599
|
törölt felh. | 2006.06.08. 17:42:48 / # 48248 |
|
igen lesz!
Előzmény: #48247 pimpam 2006.06.06. 12:49:45 |
pimpam | 2006.06.06. 12:49:45 / # 48247 |
|
Hétvégén lesz?
|
törölt felh. | 2006.05.28. 16:31:45 / # 48243 |
|
Edouard Michelin, a Michelin gumigyártó cégóriás ügyvezető igazgatója péntek éjszaka egy hajóbalesetben, eddig ismeretlen körülmények között, 42 évesen életét vesztette. A rendőrség a parti őrség bevonásával jelenleg is a baleset körülményeit vizsgálja.
Forrás: EPA
A Michelin sajtószóvivője péntek éjszaka hivatalos közleményében erősítette meg, hogy a francia szakember holtestét a Franciaország északnyugati térségében fekvő Sein sziget mellett találták meg. Edouard a napokban hajózott ki a tengerre, hogy a hétvégén horgászhasson, azonban hajója eddig ismeretlen körülmények között elsüllyedt.
A helyi hatóságok egyelőre még nem tudják, mi okozhatta a balesetet, azonban az orvosok egyértelműen megállapították, hogy a szakember halálát fulladás okozta. A rendőrség továbbá egy eddig ismeretlen személy után nyomoz, aki a hírek szerint Michelin úrral együtt a hajón tartózkodott.
Michelin 1963-ban született, és Párizsban szerezte meg mérnöki diplomáját, melynek kézhezvétele után 1985-ben a Michelin cégóriáshoz csatlakozott. Nem telt el sok idő, és megkapta az Észak-Amerikai régió irányítását, majd 1999. júniusában kinevezték a cégóriás élére.
Michelin nemrég komoly kritikát kapott a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), miután a franciák bejelentették, hogy kivonulnak a Forma-1-ből, ugyanis nem értenek egyet az egybeszállítós rendszerrel.
"Az eredmények hozzák a csapat számára a hírnevet, ám az egybeszállítós rendszerrel elveszíti a Forma-1 a magas technológiai szintjét" - mondta a szakember az év végén. "Mindig is a versengés megszüntetése ellen voltunk. A versengés megtiltása az első lépés az egységes motorok, és az egységes karosszériák bevezetése felé, mely teljes mértékben ellenkezik a cég felfogásával."
|
törölt felh. | 2006.05.28. 16:26:22 / # 48246 |
|
Alonso rajt-cél győzelmet aratott Monacóban
2006.05.28. 16:22
A Renault spanyol világbajnoka, Fernando Alonso egy pillanatra sem engedte ki a kezéből az első helyet, és megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét Monacóban. A második, illetve a harmadik helyen Montoya, és nagy meglepetésre David Coulthard végzett.
Ideális körülmények között vette kezdetét a Monte-Carlói Nagydíj. A rajtnál nem volt különösebb probléma, a mezőny szépen vette az első kanyart. Alonso megtartotta első helyét, Webber egy kisebb csatát vívott a harmadik pozícióból rajtoló Raikkönennel, azonban sikeresen visszaverte a finn pilóta támadását.
A mezőny végén a boxból rajtoló Schumacher a kaszinó után megelőzte csapattársát, az utolsó pozícióból startoló Felipe Massát, majd a visszafordítóban újabb helyet lépett előre, mikor elment az egyik Super Aguri mellett.
A második körben a McLaren finn pilótája, Kimi Raikkönen az első kanyar utáni egyenesben megelőzte Mark Webbert, és beállt Fernando Alonso mögé a második helyre.
Az első tíz kör után a sorrend a következőképp nézett ki: Alonso autózott az élen, akit a McLaren finnje, Kimi Raikkönen centiméterekre követett a második helyen. Mögöttük az első sorból rajtoló Mark Webber sorakozott fel, akire egyre lendületesebben zárkózott fel a McLaren kolumbiai sztárja, Juan Pablo Montoya. Az ötödik pozícióban Rubens Barrichello tanyázott, akit Nico Rosberg, David Coulthard, és Giancarlo Fisichella követett a pontszerző helyeket. Időközben Schumacher feljött Jenson Button mögé a 16. helyre, ám a német versenyző egyszerűen nem tudott támadási pozícióba kerülni a brittel szemben.
A tizenötödik körig semmi nem változott, beálltak egymás mögé a versenyzők és vonatoztak. Alonsót egyre keményebben nyomta Raikkönen, ám a finn versenyző nem tudott támadást indítani a világbajnokkal szemben, pedig a lekörözések már javában tartottak. Webber, és Montoya már jócskán lemaradt az élen autózóktól, míg ők is elszakadtak a követőbolytól. Schumacher továbbra is Buttonnal bíbelődött, de a Ferrari versenyzője nem tudott előrébb kerülni.
A huszadik körben azonban Schumacher megfogta Buttont, és az alagút utáni sikánban betette autója orrát a Honda mellé, és sikeresen kifékezte a brit pilótát, így feljött Villeneuve mögé a tizenötödik helyre. Időközben Juan Pablo Montoya megérkezett a boxba, ahol új gumikat és üzemanyagot kapott. Egy körrel később Kimi Raikkönen is meglátogatta szerelőit, és a második helyről kiállt Alonso mögül, aki ezzel nyugodtabban folytathatta tovább a körözést az élen.
A két McLaren után a hetedik helyen futó Nico Rosberg állt ki a boxba, majd Michael Schumacher mögé a tizenhatodik helyre jött vissza. A 22. körben Alonso is elszánta magát a kiállásra, és meglátogatta szerelőit. A spanyol pilóta Raikkönen elé tért vissza, így minden maradt a régi sorrendben. Mark Webber időközben átvette a vezetést, ám nem örülhetett sokáig, hiszen egy körrel később ő is kiállt a boxba, ami után Raikkönen mögé, a harmadik helyre jött vissza.
A harmincadik körben a pontszerzők sora a következőképp nézett ki: Alonso továbbra is az élen autózott, ám Raikkönen és Webber teljesen a nyakán volt. A negyedik pozícióban a McLaren kolumbiai versenyzője, Juan Pablo Montoya futott, akit jócskán lemaradva Rubens Barrichello követett az ötödik helyen, ám a brazil még nem volt kint a boxban. A hatodik pozícióban Trulli futott, akit Klien és Heidfeld követett a pontszerző helyeken, ám még ők sem voltak kint tankolni. Schumacher a 13. helyen tanyázott, ám a német versenyző több mint egy teljes perccel volt elmaradva az élen álló Alonsótól.
A futam közepénél járva a világbajnoki cím birtokosa hirtelen lelassult, így Montoya is felzárkózott az első három mögé. A Renault versenyzője azonban figyelt arra, hogy a mögötte autózók ne találjanak fogást rajta a szűk utcai ringen.
A 36. körben az élmenők megérkeztek a lekörözendő boly mögé, miközben Schumacher kiállt a szerelők közé. Az olaszok valószínűleg változtattak a stratégián, hogy kivegyék a német versenyzőt a tömegből. A hétszeres világbajok remek helyre jött vissza, hiszen se előtte, se mögötte nem volt senki. Egy körrel később, miután kört kapott, Massa is kiállt a boxba, hogy üzemanyagot és új gumikat kapjon.
A 39. körben hatalmas tumultus alakult ki az élmenők előtt. Fisichella az alagút utáni sikánban kifékezte Coulthardot, ám Alonso és Raikkönen teljesen megérkezett a lekörözendő boly mögé. Fisichella egy körrel később Villeneuve mellett is elment, ezzel utat nyitva csapattársa, Alonso előtt, aki már egy körrel előrébb tartott. Nem sokkal később Fisichella kiállt csapattársa elől, azonban Raikkönen egy kissé beragadt az olasz pilóta mögé. Az élmezőny végül szépen áthámozta magát tömegen, így folytatódhatott tovább a körözést. A lekörözésekből a harmadik helyen futó Mark Webber jött ki a legrosszabbul, aki igencsak lemaradt Alonso és Raikkönen mögött.
A 48. körben Webber autója a célegyenesben megadta magát, majd a boxutca kijáratánál megállt a pályán. A szervezők azonnal beküldték a biztonsági autót, így mindenki megkezdte második kiállását. Elsőként Alonso és Raikkönen állt ki a boxba, ám a sorrend nem változott, így a Renault spanyolja továbbra is az élen maradt. A biztonsági autó mögött Raikkönen autója túlmelegedett és a Mercedes motor megadta magát. A finn versenyző még leparkírozott a füstölő autóval az alagút előtti "parkolóban", és a továbbiakban a pálya széléről, majd egy luxushajóról követte figyelemmel az eseményeket. Raikkönen kiesésével viszont Alonso zavartalanul autózhatott tovább.
Az 51. körben kiállt a biztonsági autó, így a mezőny folytathatta a száguldást. Alonso senkitől sem zavartatva vette be az első kanyart, aki mögött Michael Schumacher autózott, ám a német versenyző egy kör hátrányban volt a spanyol pilótával szemben. A második pozícióban Juan Pablo Montoya tanyázott, ám közte és Alonso között legalább öt lekörözendő autó vánszorgott.
Az első nyolc sora ekkor következőképp nézett ki: Alonso vezetett, aki mögött majd tíz másodperccel lemaradva Juan Pablo Montoya autózott, akit a Honda brazilja, Rubens Barrichello követett a harmadik pozícióban. A negyedik helyen Jarno Trulli volt, akit a Red Bull Racing pilótapárosa, Christian Klien és David Coulthard követett. A pontszerzők sorát a hetedik helyen autózó Michael Schumacher, és Giancarlo Fisichella zárta.
Nem sokkal később Rosberg a célegyenes ráfordítónál nekicsapta autóját a palánknak, így a Williams istálló már kezdhette is a pakolást, hiszen mindkét versenyzőjük kiesett. Az ötödik helyen autózó Klien az 58. körben szintén feladata a küzdelmet, miután autója vélhetően egy mechanikai probléma miatt lelassult a pályán, mellyel Schumacher a hatodik, Fisichella a hetedik, míg Heidfeld a nyolcadik helyet örökölte meg.
Időközben a BMW Sauber istálló kanadai versenyzője, Jacques Villeneuve egy keresztülhajtásos büntetést kapott, ugyanis előzött a biztonsági autós periódus alatt, melyet szigorúan tiltanak a szabályok.
Rubens Barrichello nem sokkal a futam vége előtt ismét kilátogatott a boxba, ami miatt a harmadik helyről visszacsúszott az ötödikre, így Trulli és Coulthard a dobogós helyért harcolhattak. Közben Schumacher és Fisichella visszavette körét Alonsótól, aki szemmel láthatóan elkezdett spórolni, hiszen a második helyen futó Montoya majd húsz perccel volt elmaradva tőle.
Az utolsó öt körre is maradt még meglepetés, ugyanis a harmadik helyen autózó Jarno Trulli versenygépe megadta magát, így az olasz pilóta feladata a futamot. Eközben Schumacher megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és egyre közelebb került az előtte álló Barrichellóhoz. A Ferrari sztárja két körrel a vége előtt megérkezett egykori csapattársa nyakára, akit a tavalyi évben az utolsó körben előzött meg az alagút utáni sikánban. A hétszeres világbajnok ezúttal nem tudta áthámozni magát a Honda versenyzőjén, így meg kellett elégednie az ötödik hellyel.
Alonso megszerezte első futamgyőzelmét Monte-Carlóban, akit a McLaren kolumbiai versenyzője, Juan Pablo Montoya, és hatalmas meglepetésre a Red Bull Racing skótja, David Coulthard követett a második, illetve a harmadik helyen. A pontszerzők sorát Rubens Barrichello, a boxból rajtoló Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld, és Ralf Schumacher zárta.
Monte-Carlói Nagydíj - Verseny:
01. - Alonso - Renault (M) 1h43:43.116
02. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) + 14.567
03. - Coulthard - Red Bull-Ferrari (M) + 52.298
04. - Barrichello - Honda (M) + 53.337
05. - M.Schumacher- Ferrari (B) + 53.880
06. - Fisichella - Renault (M) + 1:02.072
07. - Heidfeld - BMW-Sauber (M) + 1 kör
08. - R.Schumacher - Toyota (B) + 1 kör
09. - Massa - Ferrari (B) + 1 kör
10. - Liuzzi - Toro Rosso-Cosworth (M) + 1 kör
11. - Button - Honda (M) + 1 kör
12. - Albers - MF1-Toyota (B) + 1 kör
13. - Speed - Toro Rosso-Cosworth (M) + 1 kör
14. - Villeneuve - BMW-Sauber (M) + 1 kör
15. - Monteiro - MF1-Toyota (B) + 2 kör
16. - Montagny - Super Aguri-Honda (B) + 3 kör
17. - Trulli - Toyota (B) + 6 kör
Leggyorsabb kör M.Schumacher, 1:15.143
Kiesettek:
Klien - Red Bull-Ferrari (M) 58.kör
Rosberg - Williams-Cosworth (B) 52.kör
Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) 51.kör
Webber - Williams-Cosworth (B) 49.kör
Sato - Super Aguri-Honda (B) 47.kör
|
törölt felh. | 2006.05.28. 16:07:47 / # 48245 |
|
A Ferrari istálló vezetősége kritikus szavakkal illette a Monte-Carlói Nagydíj stewardjait, akik az időmérő edzésen történt vitatható keresztbeállás miatt bűnösnek találták Michael Schumachert, és a mezőny végére rangsorolták.
A videofelvételek többszöri kielemzése alapján a versenybírák egyhangúan egyetértettek abban, hogy a német versenyző szándékosan állította meg autóját a szombati időmérő edzés utolsó perceiben, hogy ellenfelei már ne tudják befejezni utolsó gyorskörüket.
Az ítélethozatal után a Ferrari sportigazgatója, Jean Todt a következőket mondta: "A Ferrari roppant csalódott a stewardok döntése miatt, miszerint törölték Michael Schumacher a Monte-Carlói Nagydíj időmérő edzésen futott összes mért körét."
"Abszolút nem értünk egyet a döntéssel. Egy ilyen döntésnek hatalmas súlya van, hiszen teljes mértékben kizárja a versenyzői hibát."
"Michael éppen utolsó gyorskörét teljesítette, hogy bebiztosítsa magának az első helyet, amit az is bizonyít, hogy az első szektorban az övé volt a legjobb időt, így egy újabb nagyon gyors kört futhatott volna."
"A stewardok úgy találták bűnösnek, hogy nem volt bizonyítékuk."
A stewardok a 2006-os Forma-1 Sportszabályzat 112-es cikkelyére hivatkozva törölték Schumacher összes mért körét, mely döntést a csapat nem fellebbezhet meg. Schumacher büntetése, és csapattársa Felipe Massa az időmérő első etapjában történt balesete miatt a Ferrari az utolsó sorból várhatja a vasárnapi verseny rajtját, mely páratlan az olasz márka történetében.
|
törölt felh. | 2006.05.28. 16:06:35 / # 48244 |
|
Michael Schumachert, a Ferrari hétszeres világbajnokát az időmérő edzés utolsó körében elkövetett hibája miatt megbüntették a stewardok, a németnek csapattársa mellől, a 22. helyről kell rajtolnia a Monacóban.
Schumacher a szombati kvalifikáció utolsó percében a Rascasse kanyar elrontása után olyan szerencsétlen helyen állt meg, hogy ezzel tönkretette a többiek gyors körét. Így a német klasszis végzett az élen, azonban holnap mégis a mezőny végéről kell nekivágnia a Monte-Carlói nagydíjnak, mert az alapos kivizsgálás után az igen szigorú büntetés mellett döntöttek a versenybírók.
A kihallgatáson a Ferrarit Michael Schumacher, Chris Dyer, a pilóta versenymérnöke, Ross Brawn, a csapat technikai igazgatója, valamint Stefano Domenicalo, menedzser képviselte. Ezen felül Charlie Whiting versenyigazgatónak és Alan Prudomnak, a FIA szoftver szakértőjének is jelenése volt a rögtönzött ülésen, ahol a videófelvételek, és a rendelkezésre álló adatok kielemzése után a három steward vétkesnek ítélte Michael Schumachert. Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay és Christian Calmes szombaton nem sokkal este 11 óra előtt kihirdetett döntése értelmében a vasárnapi futamon a hétszeres világbajnoknak a 22. helyről kell rajtolnia.
Schumacher összes idejét törölték, amiket az időmérőn futott, ezzel elvesztette pole pozícióját. Az első rajtkockából így a világbajnoki címvédő, és az összetettben is élen álló Fernando Alonso indulhat majd. A spanyolnak így megnőtt az esélye arra, hogy tovább növelje előnyét, mivel eddig a német volt a legfőbb riválisa.
|
törölt felh. | 2006.05.27. 16:18:30 / # 48242 |
|
Alonso: Nem szabad leírni a Ferrarit
A világbajnoki cím birtokosa, Fernando Alonso figyelmeztetett, a Ferrari továbbra is jó eséllyel pályázhat a pole pozícióra a hétvégén megrendezésre kerülő Monte-Carlói Nagydíjon, noha a csütörtöki szabadedzéseken relatíve gyengébben teljesítettek.
Michael Schumacher csak a tizenötödik helyen végzett a csütörtök délutáni szabadedzésen, ahol a Michelines csapatoké volt a főszerep.
Alonso azonban figyelmeztetett, nem szabad leírni a Ferrarit, hiszen Alexander Wurz a Williams-szel megmutatta, mire is lehetnek képesek a Bridgestone-os csapatok a szombati időmérőn. Az osztrák tesztversenyző a csütörtöki második edzést az élen fejezte be a japánok abroncsaival felszerelt FW28-as modellel.
"Mindenki számára nehéz volt a csütörtöki edzésnap" - mondta Alonso. "Nehéz megmondani, hogy az abroncsok miként teljesítenek az első körökben, hiszen szinte az egész nap folyamán ugyanazzal a gumigarnitúrával futottunk."
"Senki nem tudja, hogy a Michelin vagy a Bridgestone, miként teljesít az első körben. Wurz az első helyen végzett a második tréningen, így a Bridgestone jó lehet, tehát a Ferrari is felgyorsulhat a hétvége további részében."
"Véleményem szerint a Ferrari jó eséllyel pályázik a pole pozícióra a holnapi időmérő edzésen, még akkor is, ha a csütörtöki tréningeken nem sikerült az első négybe kerülniük."
Alonso szerint a McLaren is villanthat a hétvégén, hiszen Juan Pablo Montoya volt a leggyorsabb versenypilóta az első edzésnap Monte-Carlóban.
"A McLaren erős lesz ezen a hétvégén. Bár még nem tudjuk, mi fog történni az időmérő edzésen, a Ferrari és a McLaren jó formában lesznek, így ők a legnagyobb ellenfeleink a hercegségben" - folytatta a spanyol világbajnok.
Bár Monaco sok versenyző számára presztízskérdés, Alonso világosan kijelentette, elsődleges célja a bajnoki cím megszerzése, és nem törődik azzal, hány győzelmi trófeát gyűjt be az idei esztendőben.
"Elsődleges célom, hogy megvédjem a bajnoki címem" - mondta a Renault versenyzője. "Teljesen mindegy, ki nyer ezen a versenyen. Monacóban igazán kijönnek a versenyzők képességei, ám az autó paraméterei is számítanak. Az elmúlt négy-öt évben Michael sem tudott nyerni az utcai ringen, mert egyszerűen nem volt meg hozzá a megfelelő autója. Senki nem gondolja azt, hogy Michael a vezetési stílusa miatt nem tudott győzelmet szerezni Monte-Carlóban."
|
törölt felh. | 2006.05.27. 16:01:54 / # 48241 |
|
Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szombaton bejelentette, mindent előkészítettek, hogy hamarosan fogadni tudják azoknak a cégeknek a pályázatait, melyek készen állnak egyedüliként ellátni a csapatokat az egységesített elektronikai rendszerrel.
A sportot irányító testület hosszas megbeszélések után végül úgy döntött, hogy a 2008-as idényben bevezeti az egységes elektronikai rendszert (ECU) a Forma-1-be, mellyel a költségek további csökkenését szeretnék elérni.
Ugyan a csapatok többsége támadja a FIA kezdeményezését, mondván ezzel ismét lejjebb esik a technikai színvonal a motorsport királykategóriájaként emlegetett Forma-1-ben, a szövetség kitart álláspontja mellett, és nem enged.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a mai nap megerősítette, a győztes beszállító három évre szóló szerződést kapna, így a 2008-as, a 2009-es, illetve a 2010-es szezonban a kiválasztott láthatná majd el elektronikával a csapatokat.
A pályázatokat 2006. június 23-tól adhatják le az érdekelt cégek.
|
törölt felh. | 2006.05.27. 16:00:01 / # 48240 |
|
Az 1966-os Monacói Nagydíjon Bruce McLaren egy új autóval és négy segítővel jelent meg - most, 40 évvel és 11 világbajnoki győzelemmel később, a csapat 137 emberrel érkezett a hercegségbe. Születésnapi köszöntő a McLarennek.
Amikor Bruce McLaren 1966. május 22-én először állt fel a rajtrácsra saját autójával az idénynyitó Monacói Nagydíjon, rövid verseny előtt állt, de annál hosszabb pályafutás várt a csapatára, amely ma, 40 évvel később már az egyik meghatározó erő a Forma-1-ben, s éppúgy része a sport folklórjának, mint a Ferrari, Monaco vagy Bernie Ecclestone.
Az M2B, amibe egy Indianapolis-ban használatos Oldsmobile V8-as motor átalakított változatát szerelték, menthetetlenül túlsúlyos volt, és az akkor 29 éves, új-zélandi McLaren olajszivárgás miatt mindössze 9 kör múltán kiesett. A versenyen csupán négyen értek célba, s közülük az utolsó, Bob Bondurant 5 körös hátrányban volt a győztes Jackie Stewart-hoz képest.
A McLaren azóta hosszú utat járt be: 602 nagydíjon indult, ebből 148-at megnyert, és 122 pole pozíciója mellé 11 egyéni és 8 konstruktőri világbajnoki címet zsebelt be. A névadó 1970-ben, saját autójának tesztelése közben életét vesztette Goodwood-ban, de az alapok, amiket lerakott, elég szilárdnak bizonyultak ahhoz, hogy egy máig sikeres istállót lehessen építeni rájuk. Csak a Ferrari büszkélkedhet fényesebb statisztikákkal.
Konstruktív kényszerpálya
McLaren, aki mindig is szeretett tevékenyen részt venni a versenyzéssel kapcsolatos mérnöki munkában, 1963-ban azért alapította meg saját csapatát, mert a Coopernél nem engedték, hogy beleszóljon a műszaki kérdésekbe. Az autói, amelyeket 1965-től Robin Herd tervezett, eleinte a Tasman Cup-ban indultak, s bár McLaren az 1968-as Belga Nagydíjon, a korszakalkotó Ford DFV motor megjelenésének köszönhetően még maga aratta a "Bruce McLaren Motor Racing" - ahogy akkoriban nevezték az istállót - első F-1-es győzelmét, csapata csak a halála után lett igazán sikeres.
A McLaren háromszor győzött az Indianapolis 500-on, ötször hódította el a CanAm bajnoki címét, és 1995-ben, Yannick Dalmas-szal, JJ Lehto-val és Masanori Sekiyával első nekifutásra megnyerte a Le Mans-i 24 órás viadalt.
A legfényesebbek azonban minden bizonnyal a Forma-1-es sikerek. A McLaren 1974-ben, Emerson Fittipaldival aratta első egyéni világbajnoki győzelmét, és - ez idáig - Mika Häkkinennel, 1999-ben szerezte meg az utolsót. A csapat 1984 és 1991 között élte az aranykorát, abban az időszakban, amit sokan egyébként is a sport legizgalmasabb periódusának tartanak; e nyolc év alatt a McLaren csak egyszer, 1987-ben vesztette el a VB-címért folytatott harcot, de nyert Niki Laudával, Alain Prosttal (háromszor) és Ayrton Sennával is (ugyancsak háromszor).
1988-ban Prost és Senna egy kivételével valamennyi nagydíjon megkaparintotta a győzelmet, ami máig rekord az F-1 történetében. Ha a Williamsnél vendégeskedő Jean-Louis Schlesser, a Dakar későbbi sztárja egy félreértés folytán nem löki ki a lekörözéséhez készülő Sennát, az eredmény akár makulátlan is lehetett volna.
Dennis belép a képbe
A siker alapjait már Ron Dennis tette le, akinek Project 4 nevű F2-es csapata 1980-ban egyesült az akkor Teddy Mayer irányítása alatt álló McLarennel a közös szponzor, a Marlboro kezdeményezésére. Négy évvel később Dennis megvette a "McLaren International" 40%-át, míg a maradék 60%-ot Mansour Ojjeh, egy szaúd-arábiai üzletember, a TAG tulajdonosa szerezte meg. A tulajdonviszonyok legközelebb csak 1999-ben rendeződtek át, amikor a jelenlegi motorszállító Mercedes anyacége, a DaimlerChrysler Dennistől 10, Ojjehtől 30 százalékos részesedést vásárolt.
Története során a McLaren kivette a részét a technikai újításokból is: az 1969-es Brit Nagydíjon Derek Bell például a négykerék-meghajtású M9A-val állt rajthoz (és 5 kör után kiesett), de a csapat leghíresebb innovációja minden bizonnyal a John Barnard által 1981-re tervezett MP4-1, a Forma-1 első szénszálas karosszériájú autója volt. A ma is használatos oldalsó légterelők az 1993-as MP4-8-on jelentek meg először, a hűtőkéményeket pedig a 2000-ben pályára lépő MP4-15 vezette be a köztudatba.
A csapatnak összesen 42 versenyzője volt, akik 16 különböző nemzetet képviseltek, s közülük 10 vagy a McLarennel, vagy valamelyik másik istállóval világbajnok lett. Az alakulat hat kontinens 28 országában állt rajthoz, s 25-ben nyerni is tudott; a McLaren 255 alkalommal rajtolhatott az első sorból, 126-szor futotta meg a leggyorsabb kört, és 387 dobogós helyet szerzett. Legsikeresebb versenyzőjük Senna, aki 35 futamgyőzelmet aratott náluk, majd Prost (30), Häkkinen (20) és a hűséges David Coulthard (12) következik; DC mindenkinél tovább, 150 nagydíjon át képviselte a McLarent.
Az évforduló alkalmából a drágakövekkel kereskedő Steinmetz cég gyémántokkal kirakott kormánykerékkel kedveskedett Kimi Räikkönennek és Juan-Pablo Montoyának, valamint két tonna jégből elkészítette az MP4-21 másolatát, amelynek hűvös pilótafülkéjébe a Jégembernek becézett finn a csütörtöki ünnepségen stílszerűen bele is ült.
Amikor McLaren 40 évvel ezelőtt elutazott Monacóba, mindössze négy segítője volt. Közülük az egyik, a most 65 éves Tyler Alexander még ma is az istállónál dolgozik, amely azonban 2006-ban már 137 emberrel érkezett a hercegség versenyére - a McLaren, a mezőny második legidősebb csapata, máris hosszú utat járt be, ám remélhetőleg még így is csak az elején tart.
|