Hozzászólások száma: 47
Ugrás a hírhez Oldalszám: 3
Témakörök > Hírek fórumai > Kemény lépésre készül Budapest - kiszórnak szinte minden taxit A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2017.02.15. 14:58:11 / # 346835
2023-ra már remélhetőleg a többi gyártó is fog versenyképes autót gyártani.
Már ha ragaszkodunk ehhez a dátumhoz.
De én kb 10 évben látom reálisnak a tömeges átállást.
Biztos lesz sok ember aki önként előbb belevág.  De ez a saját döntése ....
ma nem termeli meg az árát.  Soha meg nem térülő beruházás, mint a napelem.
De az idő, a villanyautónak dolgozik.  
jjaés, Paks2-nek :-)
Nem is merem kiszámolni mennyi áram fog kelleni, ha a teljes autópark átáll villanyra ....  jó lesz az a napelem :-)
tomajer 2017.02.15. 14:53:20 / # 346834
Azért, ne mondjuk, hogy százéves technika, meg nincs hova fejlődni.  A mai aszinkron motorok, hihetetlenül hatékonyak és kicsik.  Ha elterjed a kerékagyba épített motor, akkor fillérekből lesz négykerékmeghajtású autód.
Se váltó, se difik, se robbanómotor, olajozórendszer, hűtőrendszer,  turbó, mindenféle qrva drága lófasz.
Az autóban, a mechanikus mozgó alkatrészek a drágák. Ezek kilencven százaléka feleslegessé válik. Még a fékek elhasználódása is kitolódik a teljes élettartamra, mert hisz csak a megálláshoz, vészfékezéshez kellenek.
Marad egy csomó elektronika, hőszivattyús fűtés-hűtés, és a biztonság. Ezeknek az ára meg rohamosan csökken a tömegtermeléssel.
balagge 2017.02.15. 13:59:51 / # 346833
avatar
Nem lehetne egy olyan visszafejlesztés amelynek a keretein belül többé nem lehetne a háttérszínt és a szöveg színt állítani? -
balagge 2017.02.15. 13:57:09 / Módosítva / # 346832
avatar

Mondom én, hogy megrögzött optimista vagy! Az akkuk kapacitása legfeljebb úgy nő három év alatt a duplájára, hogy növelik a beépített egységet. Az ára pedig többek között a lítium árától függ, az pedig az igények növekedése miatt emelkedik. A jelenlegi villanyautók közül az opel ampera e lehet az első használható a maga 300-350km-es hatótávjával, de annak az ára 13-15 millió lesz minimum... " Egyelőre az európai ár még ismeretlen, de jó támpontot adhat, hogy Amerikában a Chevrolet Bolt 37495 dollárba, azaz 10,3 millió forintba kerül."


A villanyautó hatásfoka már most kiválónak mondható, ezért az elektronika fejlesztése nem nagyon hoz lópikulát sem.Itt csak az autó tömegének drasztikus csökkentésével érhetsz el valamit, de ugye a hajtáslanc súlya és a biztonsági elvárások meg az ár kordában tartása okán az is igen korlátos. Ez egy több mint 100 éves technológia amit most leporoltak és hozzáadták a mostanra nagyjából biztonságos litium-ion technológiát. Mondjuk én nem örülnék ha az autó eljátszaná a pirosnál a samsung galaxy note 7 által is produkált kiégést. Kínában nem ritkák az ilyen balesetek. A youtube-on is láthattál ilyet, valszeg észre sem vették az utasok és a sofőr, hogy vége az életüknek. Hatalmas fehér lánglabda volt.
Ha ezt a két dátumot komolyan lehet venni, akkor 2020-ig mindenki lecseréli a taxiját 2023-ig használható fehér fóliás,  300e+ km-es koromdízelre. Ezzel pedig, ha rövid távon is, de kipipáhatják a döntéshozók a környezetvédelmi részét a dolognak: Ez jó mulatság, férfi munka volt!

alelölülő 2017.02.15. 13:36:35 / # 346831
Mi van, ha főtakker nem is akar ezzel az egész szarsággal foglalkozni, csak az asszonka akar eladni néhány ezer fostalicskát?
tomajer 2017.02.15. 13:17:07 / # 346830

Ez az eszmefuttatás arról szólt, ha valaki ezzel akarná lenyúlni a piacot.
Nem érné meg.
Tehát, marad a mi sanyargatásunk, mert mint lejjebb mások írták, ezt lehet a végtelenségig.
De.  Azért ne tegyünk egyenlőségjelet, a kétmilliós ötéves autó megvásárlására kényszerítés, és a nyolcmilliós új közé.  Az előzőt, le tudták tolni a torkunkon.  Ez a második, nem menne. 

Nem azért, mert mi olyan kemények vagyunk, hanem, mert egyszerűen a Bp-i taxiban nincs ennyi pénz!
ma ezek az autók nem termelik ki az árukat!
Tehát, a taxistákat se tudják rákényszeríteni, ...  mert nincs miből, és nincs az a bank, ami ezt ennyi kisvállalkozónak megfinanszírozná.


Ez az álom, csak önkéntes alapon megy.  Állami, fővárosi támogatással, kedvezményes vállalkozói hitellel, sokkal hoszabb idő alatt.
A villanyautók teljesítménye és ára fokozatosan javulni fog.  Öt év mulva olcsóbbak lehetnek mint a hagyományos autók.  Akkor már másképp fogunk gondolkozni.
Tíz éve, ha azt mondták volna, hogy mindenkinek egy tabletet kell kitennie maga elé az autóba, kiakadtunk volna.  Akkor egy ilyen kütyü, ami tizedét tudta a mainak, 3-kiló volt.
Ma mindannyiunk előtt ott virít.
A villanyautózás fejlődését, nem lehet a hagyományoshoz mérni.  Hihetetlen potenciál van az akkumulátorokban és az elektronikában.  Az akksik kapacitása, három évente duplázódik, az áruk, meg ugyanennyi idő alatt feleződik.

Tehát, az én jóslatom, hogy a mainál jobb, már használható kapacitású (300 km/ töltés) villanyautót, 2023-ban már három-négy milla körül utánunk fognak dobni!

Főbuher 2017.02.15. 13:03:16 / # 346829
avatar
Most nyugtatod magad? A töltést , meg a vállalkozást magadnak kell megoldani. Mondja Ő. Oldd meg!
balagge 2017.02.15. 13:02:17 / # 346828
avatar
Szerintem lízingnél az áfát az elején lehet rendezni. Bár ha támogatás formájában visszafizeti az állam az áfát, akkor az nem csak ÁFA alanyoknak járhat.Nem gondolom hogy ez lenne a stratégia amit vázoltál. Inkább arra gondolok, hogy az egyszeri taxista képtelen lesz önerőből bele ülni az előírt szutyokba az osszes többi előírással. Ezért tehát lesznek majd támogatások a fuvarszervezők részéről ill. visszatérhetnek majd a droidtartok is, hogy segítsenek a taxistanak betartani az új feltételeket. Könnyen lehet, hogy ezzel lesz vége a mezítlábasdi korszaknak is.Milyen bájos is lenne, ha a fuvarszervezőnek a telephelyen fenn kene tartani x darab autóra y darab töltőt, kivéve a mezítlábas mert ott a székhelyen vagy telephelyen kene saját tulajdonú töltő üzemeltetni! :-)A fuvarszervezőnek esze ágaba saját flottát fenntartani. Annál sokkal jobb, ha pl. te mosogatod az autót a saját pénzedből és a nálad hagyott pénzből próbálsz megélni. Az viszont nagy okosság, ha par ezer embert be lehet tenni a mokuskerekbe egy elektromos autó lízingkonstrukciójával. Ebből nem szállsz ki végtagvesztés nélkül! Mire kikukázod (4-5 év) már csak 80km a hatótávolsága hátszélben. Maradvanyértéke eszmei. Közben lehet új szabályokat hozni adózásban (KATA), tagdijban, ésatöbbi.Sokaknak nem fog ez tetszeni.
tomajer 2017.02.15. 12:37:22 / # 346827
Mondom:-)
Az elején visszaigényelt áfával számoltam.  De a lízingnél gondolom, nem igényelheti vissza az áft, csak amikor kifizetésre kerül.  Tehát, a lízingdíjak 27%-al magasabbak lesznek, .....
tomajer 2017.02.15. 12:26:22 / Módosítva / # 346826

De!


Csak nem számolták át a költségeket.


Ez nem trafikbiznisz, ahol nulla befektetéssel lehetett kaszálni.


Vegyünk egy fiktív társaságot, mondjuk nevezzük főtaxinak.  (a nevek egyezése csak a véletlen műve lehet)  Azt mondja, hogy ő rohadtul olcsón tud a nissantól ilyen dodzsemeket szerezni és az áfát is vissza tudja igényelni.  nnameg, kap némi állami támogatást is, hisz ezt érdemes támogatni.
Akkor egy db autó, mondjuk négy milla.  Kellene mondjuk indulásnak ezer, aztán majd mondjuk havi 100-al bővítve a flottát, úgy öt év alatt el is éri a szükséges mennyiséget, amikoris az első ezret már lehet is kukázni, mert két emberrel hajtva egy autó annyi idő alatt ki is múlik. Tehát, a havi 100-as beszerzést folytatni kell, az örökkévalóságig.

Ez a számok nyelvére lefordítva, 1000x4 millió, az négy milliárdos egyszeri befektetés, és havi 100x 4 milla, azaz négyszázmilliós plusz befektetés, ami állandó költség .  A selejtezéskor, amortizációs költséggé válik.
Ezt a lóvét, vagy zsebből előrántja valaki, vagy meghitelezteti ..  netán, valami jó kis lízingszerződést köt rája....  ami logikusabbnak tűnik.
Ez a négymilliárdot öt évre elosztva, kb havi 100 milliós költség, ami a havi plusz 100 autóval, minden hónapban emelkedik az első öt évben 10 millióval.
Tehát, első évben 100, plusz havi 10, a másodikban már 220, plusz havi 10, a harmadikban már 340, plusz havi 10, a negyedikben már 460, plusz havi tíz, az ötödikben, már havi 580 millió, és még mindig a plusz havi tíz ...
A hatodik évben már az első százmillától megszabadul,  (ha ötéves szerződést köt, és a maradványértéken visszaveszik tőle a romokat) tehát, 700 mínusz 100 azaz havi hatszázmilliós költséggel, fut neki hatezer autója, ami hatévente megújuló flotta. 
Jól is hangzik, de ezt a pénzt meg is kéne termelni.
Aki volt anno főtaxis a csúcsidőben, amikor a cégnek 1200 autója volt, az el tudja képzelni, mekkora feladat lenne egy ilyen autópark üzemeltetése.  mekkora telephelyek kellenének, mekkora emberállománnyal, és persze mekkora töltőkapacitás.
Gondoljuk tovább:
Ezeknek az autóknak, gyorstöltéssel is kell fél óra a nem teljes feltöltéshez.  Egy ember leadja, garázsmester töltőre viszi, ott a mosósok kidzsuvázzák, aztán jön a másik driver, aki árveszi.  Erre el is megy egy óra, ha minden flottul megy, és sehol nincs sorbaállás ...  (volt sorbaállás, még az 1200 autónál is)
Tehát, egy műszak, nem tud 10 óránál több lenni, mert az embernek be is kell érnie a telephelyre.
Ha csak az ezer autós első nekirugaszkodással számolunk, az azt jelenti, hogy 100 db töltővel, és óránkénti turnusokkal, lehet menedzselni a flottát.  Képzeljük el, hogy óránként, 100 ember leadja az autót, leszámol, és másik 100 meg felveszi az autót, menetlevelet, és nekivág a műszaknak.
Hány garázsmester, hány pénztáros, hány mosó kell ennek a kivitelezéséhez 0-24 órában?
Nem tippelném meg, mert nem ez a szakterületem, de többszáz emberről beszélünk.
És akkor még nem számoltunk, a havi plusz tíz autónyi növekménnyel, ami az ötödik év végére, ezt az egészet meghatszorozza.
Mindezek mellé, a kezdő 100 töltő szintén, havi 10-el bővítendő, hogy a növekmény kiszolgálható legyen.  Egy töltő telepítése, kb egy autó árának felel meg. Az ezt kiszolgáló, elektromos infrastruktúra, a végére, egy saját erőművet feltételez.
Egy autó gyorstöltővel, 150 kw-al töltődik.  600 x 150Kw nagyságrendileg 100 Mw.  Paks mai teljesítménye 2000Mw.
Remélem érzitek a nagyságrendet.
Mint lejjebb írtam, a teljes magyar erőműkapacitás, mindenestül 7000 Mw (ebben már az összes városi kisegítő szén, olajerőmű benne van) 
Jó ..  az én napelemem még nincs :-P
Egy átlagos lakás, maximális áramfelvétele, 16 amperes biztosítékkal, 3,6Kw.  Itt mi most 100 000Kw -ról beszélünk. Nagyságrendileg 25 000 háztartás, maximális kapacitása.  Nem a valós fogyasztása, hanem amennyit tudnának fogyasztani úgy, hogy ne b@ssza la az áram a biztit!!!
Ki fogja ezt az erőművet felépíteni, 2-3-4-öt év alatt? A Főtaxi?  Vagy állambácsi ezért akarja a paks 2-őt.  Csak miattunk? :-)

Na egy kis technikai kitérő után térjünk vissza a pénzhez. 

Egy taxi, a mai árakon nézve, két emberrel, nagyságrendileg 1 millát tud termelni.  (ezen persze lehet vitázni, de fölösleges. A jatt a drivernél marad, az óra nélküli fuvarozás nem szűnik meg, a droid, másban érdekelt mint a cég, tehát az egy milla is bőven fölé van lőve a realitásnak)
Ha ezer autóra 100 milla volt a havi beszerzési költség, akkor egy autóra 100 000.- (milyen jutányos)
1 mill - 100 000 = 900 000.-
Az áfát, elengedte az állam, tehát nem tudja leírni, így a 21% levonandó.Legyünk nagyvonalúak, vonjunk csak húszat, mert azért lesz miből visszaigényelni.
900 000 - 200 000 = 700 000.-
Két sofőr fizetése járulékokkal együtt, (ha minimálbéresek) 400 000.-
700 000 - 400 000 = 300 000.-
Egy autó fogyasztása, napi 60 Kw.  Nagyon keveset számoltam. Ez 40 forintjával, napi 2400.- havi 72 000.-
Mivel új autókról beszélünk, a többi fenntartási költséget, kisebb javítások, biztosítások, stb, mindenestűl, áramostúl, csak 100 000.- nek veszem.
300 000 - 100 000 = 200 000.-
Ebből a 200 000.- jó magyar forintból kéne a telephelyet, (telephelyeket, hisz a 6000 autónak a kiszolgálása már számomra felfoghatatlan nagyságrend) és az előzőleg felvázolt személyzetet fenntartani, kifizetni, lejárulékozni ....
Jahh ..  és a mutyira valót is kipengetni.
Biztos akkora üzlet ez?

ui:  és ezek csak azok a költségek, amik eszembe jutottak hirtelen.  Biztos van amit kihagytam.....

alelölülő 2017.02.15. 11:57:57 / # 346825

Már vannak taxisok, akik demonstrálni akarnak az ötlet ellen.
A megmozdulás címe lehetne "Szenecei te hülye vagy, vagy csak korrupt?"

szálka 2017.02.15. 11:15:45 / # 346824
avatar
Ez az. Vagy megy a szarkavarás, vagy megint egy dilettáns fasz került a tanulmányírók húsosfazekának a közelébe. Majd jó pénzért kortyolhatnánk az áramot a lakossági töltőkön, mert mi üzletszererűen kéjelgünk az utakon...
Arról nem is beszélve, hogy 2020-tól 3 év alatt szeretnék elérni a változást. Nem baj, ha figyelembe vesszük, hogy az uniós pénzeső újabb hétéves ciklusa 2020-ban zárul, és utána várhatóan megszűnnek a vissza nem térítendő támogatások. Biztosak lehetünk benne, hogy a fejlesztésekre szánt kormányzati pénzt az utolsó fillérig bevasalják majd rajtunk.
balagge 2017.02.15. 11:13:52 / # 346823
avatar
Minden elismerésem a demagóg politikusok környezetvédelemért elkövetett tetteiért, de ez a villanyautós rizsa egy igen nagy átverés.Már önmagában a gépjármű forgalmat okolni a (fő)városi levegő szennyezettsége miatt idiótizmus. Mikor visszanyal az igazság.
Ha pedig képtelenek figyelembe venni a valóságot, még mindig egyszerűbb és ésszerűbb lenne hibrid LPG-s autók üzembe állítását erőltetniük, hiszen az LPG üzem a legtisztább és legolcsóbb jelenleg.Olcsóbb és sokkal használhatobb lenne a gépjárműpark....
balagge 2017.02.15. 10:58:51 / # 346822
avatar
Ok, csak ne az legyen a vége, hogy szépen joxabalyba foglalják a kritériumokat aztán utánuk a vízözön. Pl. Töltés kiépítése a telephelyen kötelező! Aztán oldd meg vagy hagyd abba. Persze ez most rossz példa, hiszen ezt meg is oldod:-) De tudnak ok olyat, amivel téged is ellehetetlenítenek. És ezzel el is érkeztünk a nagy kérdéshez, minek is kezdtek el ezzel foglalkozni? Tán csak nem akarnak egy bizonyos érdekcsoportot (a mostaninál is sokkal jobb) helyzetbe hozni?!
tomajer 2017.02.15. 10:53:08 / # 346821
Optimizmusom határtalan :-)
Vagy rendesen csináljuk, vagy sehogy.
Én qrvára zöld vagyok.  Nagyon szeretnék villanyautóval szolgáltatni.  Sőt.  Én napelemmel tölteném. 
Magamnak meg is fogom oldani.  Nna nem a villanyautót, hanem a napelemet :-)
Ez a qrmányzat, még azt is jól megadóztatja ...  tehát, az ilyen álmodozásról, csak azt tudom mondani, hogy bilibelóg a kezük.  Ez befektetéssel kezdődik, aztán lehet learatni a babérokat.  Ők az ilyent nem szeretik!
tomajer 2017.02.15. 10:48:08 / # 346820
De ez sajnos nem megoldható.  Technikailag lehetetlen.  A taxi az utcán szolgáltat. Ott kell tölteni.  Nem szaladgálhat vissza műszakonként kétszer háromszor a telephelyre.  Ami lehet, hogy békáson van a nyolcadikon :-)
balagge 2017.02.15. 10:43:32 / Módosítva / # 346819
avatar
Most hizlalják a máját egy kicsit a taxisgyűlölő gyökereknek is.1100 töltő pont, de a taxisok nem használhatják...kész röhej. Kb. mint cartmen vidamparkja ami nem fogad látogatókat.Az elektromos autózás lényegi eleme, hogy töltési igény esetén az aktuális helyzetedhez képest minél közelebb és gyorsabban oldhasd meg a töltést (infrastruktúra). Ez fokozottan igaz a taxis szolgáltatásban, hiszen itt nem csak egy napi 10-100 kilométeres ingázást kell megoldani, ami ugye egy éjszakai otthoni töltéssel megoldható. Viccesen néz majd ki a sok üres töltő, miközben a taxisok feleslegesen herdálják el a megmaradt kilowattokat, hogy pl. csepelre (greentaxit) ki hajtsanak tölteni a villanyszart. Tomajer általánosságban rendkívül optimista, pedig az évtizedes tapasztalat a pesszimistákat igazolja . :-)Más...ha leveszem a tetőről a szabadjelzot mielőtt beállok a töltőre, leszopják a ....?
alelölülő 2017.02.15. 10:35:40 / Módosítva / # 346818

Mutasson példát a Főváros!

Szenecei milyen kocsival jár?

Demcki vett annak idején egy Pulit, de aztán Audi Allroadra cserélte. Bár az nem olyan elektromos volt, mint a Leaf, hanem olyan nyomorék.



szálka 2017.02.15. 10:11:45 / # 346817
avatar
Egyelőre csak te álmodozol a drosztokra telepített töltőkről. A nyitó cikkből idézve...."A töltőkkel kapcsolatban is vannak tervei az önkormányzatnak. Egy három éves program keretében, a fővárosi kerületekkel közösen, nagyságrendileg 1100 töltőpont létesítését tűzték ki célul, melyek zömmel villámtöltők lesznek. A fővárosi önkormányzat által létesítendő töltőpontok elsősorban a lakosságot szolgálnák ki, a taxis vállalkozásoknak gondoskodniuk kell saját telephelyükön a töltésről."
tomajer 2017.02.15. 10:03:33 / # 346816
És nyertek 100 ezer környezetvédőt  ... :-)
Oldalszám: 3