Hozzászólások száma: 4292
Ugrás a hírhez Oldalszám: 215
Témakörök > Hírek fórumai > Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen, A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2015.10.29. 06:30:46 / # 341245

Budapesten gátolták, Vilniusban támogatják az Ubert


Litvániában sem tisztább a helyzet, mint máshol, de főváros polgármestere ennek ellenére támogatja az amerikai vállalkozást.

Tegnap a litván főváros, Vilnius polgármestere, Remigijus Šimašius és Alexander Lobov, az Uber nemzetközi fejlesztésekért felelős vezetője egy szándéknyilatkozatot írtak alá, melyben a felek közlik, hogy közösen fogják kialakítani az Uber működésének feltételeit.


A polgármester sajtóközleményében elmondta, hogy új minőségű szolgáltatásra van szükségük ahhoz, hogy az „okos város” fejlesztését támogassák: „Egy minden szempontból megfelelő és gyors autómegosztó szolgáltatást akarunk, hogy csökkentsük a forgalmat. Az Uber a hagyományos taxiszolgáltatás alternatívája.”

A megállapodás értelmében az Uber hamarosan elindít egy pilot projektet Vilniusban – bár bizonyos mértékig már most is jelen vannak, mivel sok vilniusinak már ott van a telefonján az alkalmazás, melyet külföldön már gyakran használnak. Sőt, az Ubernek már van egy IT-csapata is a fővárosban, de eddig nem voltak helyi feladataik.

Az ilyen típusú sharing szolgáltatásról egyelőre még nem rendelkezik jogszabály sem Litvániában, sem Vilniusban, de az Uber legális működéséhez erre szükség van – ezt a döntést a kormánynak kell meghoznia, és a városvezetés tapasztalataival segíti majd ezt a folyamatot, hogy olyan környezet alakuljon ki, ami mind a hagyományos taxisoknak, mind az Uber sofőrjeinek, mind a fogyasztóknak megfelel.

A helyi taxis szakszervezet vezetője természetesen nem örül a polgármester lépésének, és ugyanazzal érvelt, mint kollégái szerte a világon: a taxisokra ezerféle teher nehezedik, míg az Uber-sofőrök ezek többsége alól mentesek.

Az Uber egyébként folyamatosan terjeszkedik, emellett szinte havonta érkeznek újabb nagybefektetők hozzájuk – jelenleg a világ 63 országában 344 városban vannak jelen, ezek közül 21 európai.

sipi 2015.10.29. 00:15:43 / # 341243
avatar
Tavaly november óta 1000 sofőr 600 000 fuvart teljesített.. Azért van közük a melyrepülésünkhöz...Ja rádioba bemondott 5 perces hirek olvasta be...
tomajer 2015.10.26. 06:27:26 / # 341205


Nem az Uber kezdte ki a taxisok piacát

2015. 10. 26. 05:00|Utolsó módosítás: 2015. 10. 26. 06:45|Vállalatok » Közlekedés Az elmúlt bő két év alatt hatszáz taxi tűnt el Budapestről, de a taxisszövetség elnöke szerint ez inkább a szabályozás következménye, és nem az Uber rovására írható, ráadásul egyre többen utaznak taxival.

Folytatódik a taxisok és az Uber közötti párviadal. A mobil applikációra épülő szolgáltatást nyújtó cég egyebek között arról számol be, hogy a tavaly novemberi indulás óta már ezer autóspartner és 55 ezer utas regisztrált az Uber platformján Budapesten, ám Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint nem emiatt csökkent a taxisok száma a fővárosban, tehát nem ezzel magyarázható, hogy az utóbbi időben nehezen lehet taxihoz jutni Budapesten. Metál szerint ennek hátterében inkább a fővárosi közútfejlesztések állnak, amelyek korlátozzák a taxisok közlekedését, forgalmát is. A fővárosi taxisok száma az elmúlt két évben, vagyis a fővárosi taxirendelet bevezetése óta hatszázzal csökkent, és így ma 4700 taxiengedély van forgalomban, ami még mindig meghaladja az optimális számot, az ugyanis 3800-4000 járművet indokolna.


Miközben többen arra számítottak, hogy a fix, kilométerenkénti 280 forintos tarifa bevezetésével kevesebben veszik majd igénybe a taxikat, ezzel szemben az tapasztalható, hogy a taxirendelet hatálybalépése óta növekedett a szolgáltatást igénybe vevők száma – emelte ki Metál, ez szerinte a kiszámíthatósággal, megbízhatósággal magyarázható. Ma már az sem ritka, hogy az utcán leintik az utasok a taxikat. Míg korábban egy járművet heti egy-két alkalommal „fogtak így”, mára ez napi két-háromra nőtt, és egyre több külföldi is él ezzel, ami Metál szerint a szolgáltatás iránti bizalom növekedésének a jele.

Érdekes folyamat, hogy az utóbbi időben körülbelül tíz százalékkal nőtt a taxiengedéllyel rendelkező „mezítlábas” taxisok száma, vagyis azok köre, akik egyetlen fuvarszervezőhöz sem tartoznak – körülbelül minden negyedik taxis szabadúszó. Döntésük hátterében az áll, hogy nem akarnak vagy nem tudnak havi 60 vagy akár 250 ezer forintot fizetni a fuvarszervezőnek, amely ennek fejében nem is garantál meghatározott utasszámot, „csak lehetőséget” biztosít és diszpécserszolgáltatást nyújt a taxisnak. A „mezítlábasok”, nem  csibészek, legális a tevékenységük, szemben az uberesekkel – mondta az elnök, Szerinte egyébként arra is van példa, hogy az Uber által kínált 130 forintos kilométerár a végén meghaladja a taxitarifát.

Az Ubernek is be kell állnia a sorba – mondta Metál –, vagyis legális körülmények között kell működnie. Márpedig jelenleg például a magyar adóhatóság sem fér hozzá az Uber szerveréhez – mondta az elnök, aki szerint az uberesek nem akarnak ellenőrzött helyzetbe kerülni. (Ezt az Uber vitatja, bár elismeri, hogy az adózásról hosszabb ideje egyeztetnek a kormányzattal.)

A NAV állásfoglalása szerint csak hitelesített taxaméterrel rendelkező autóval lehet személyszállító szolgáltatást végezni – ezt már Horváth Csaba, az RT5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője mondta lapunknak, aki azt is hozzátette, hogy elfogadhatónak tartják azt a személyszállítási formát, amelynek során a települések között egy kocsiban utazók megosztják egymás között a benzinköltséget, azokkal azonban problémájuk van, akik városon belül valójában taxiszolgáltatást nyújtanak egy mobilos applikáció révén.

Szerző: Diószegi József

hiénakutya 2015.10.24. 20:46:41 / # 341195
Nope.
Autómegosztás esetében az igénybe vevő a sofőr is egyben.

Minden más a legjobb esetben is csak költségmegosztás.
Apuka 2015.10.24. 19:55:24 / # 341194
"rtem. Tehát az a lényeg, hogy pénzért, haszonszerzési céllal, üzletszerűen senki ne végezhessen személygépkocsival személyszállítást..."
Ennyi a lényeg és pont
Magyarországon az üzletszerűen, haszonszerzési céllal végzett személyszálitás engedélyhez kótött
Az auto megosztás lényege hogy a.soför akinek van egy privát útja valahová és szeretné az üzemanyag költségét csökkenteni, megosztja a kocsiját olyan utasokkal (stopposokkal) akik abba az irányba szeretnének menni mint ö és a leutazott távolságra (megtett km) kivetitett üzemanyag árát megosztja az utasokkal. Tehát ha az adott utra 2000 ft az üzemanyag költség és csak 1 utasa van akkor felezik (tehát az egyetlen utas 1.000 ft-ot fizet a soförnek) ha 3 utas megy vele ugyanoda akkor negyedelik az uzemanyag költséget (a fenti példa alapján a  2.000 ft üzemanyag költséget igénylő uton a 3 utas és a soför = 4 fő vagyis fejenként 500 ft-al szállnak  be a költségbe)!
Tehát a személyszállito az haszonért dolgozik és kell hozzá engedély, a telekocsi jelleg viszont költség megosztáson alapul és nem kell hozzá engedély, de mivel csak költség (üzemanyagköltség) lehetne ezért ebben az esetben nem  beszélhetünk haszonrol!Az uber meg a többi aki igy hirdeti magát az egyrészt hazudik , hiszen a soför ha csak kötséget oszt meg  akkor nem keletkezik haszna. Ha pedig nincs haszna  akkor nem tud a.bevételéből 20%-ot leadni az ubernek. De senki másnak sem.
Hogy ez mégis müködhet az egyedül a hatoságos (szerencsétlenkedése) nem törödömsége.
De ettöl meg továbbra sem szabályos.
A fentieket leegyszerűsítve:
Ha a személyszállitásból csak egyetlen ft-al is több bevételed van mint a kocsid költsége akkor már hasznos termeltél és ez igy egyrész engedély-, másrészt adóköteles tevékenység.
janoutas 2015.10.24. 18:20:15 / Módosítva / # 341192
avatar
És az egészből az a tanulság, hogy ha taxival jársz, akkor rövidebb idő kell a vágyaid beteljesüléséhez......:-))))
Persze ott  van még a "taxival a templomba" lehetőség is, ezzel a módszerrel lehet, hogy még hatékonyabb lesz az egész.....
mlábas 2015.10.24. 12:05:15 / # 341187
avatar
Igaz
hiénakutya 2015.10.24. 11:52:50 / # 341186
Kérdés: ha én Istennek hívom magam, az leszek?
hiénakutya 2015.10.24. 11:51:48 / # 341185
Nézd, ha a hotel azt mondja, hogy 13 ezer a repülőgép tér, akkor az annyi lesz.
:-)
mlábas 2015.10.24. 11:35:05 / Módosítva / # 341184
avatar
"korrektül számlázva"     :D
holló 2015.10.24. 11:28:41 / # 341183
avatar

Értem. Tehát az a lényeg, hogy pénzért, haszonszerzési céllal, üzletszerűen senki ne végezhessen személygépkocsival személyszállítást a hatósági áras taxi tarifák alatt Budapesten. 

Kivétel ez alól, ha valaki személyi sofőrt foglalkoztat. Ebben az esetben csak egy embert szállít mindenhová egy sofőr.

A másik a telekocsi szolgáltatás. Két ilyen jelentősebb autómegosztó oldal is működik, ahol vannak akik kifejezetten úgy hirdetnek, hogy ők óránként mennek a belvárosból - vagy Budáról - Ferihegyre és 3.000,- Ft-okért be lehet ülni melléjük. Ez nem életszerű. Látszik rajta, hogy haszonszerzési céllal végzi az ember egy régi lepukkant BMW-vel. 


Az Uber autómegosztó szolgáltatásként definiálja magát és ezen megy a vita, hogy minek is tekinthető valójában?


hiénakutya 2015.10.24. 08:46:13 / # 341181
Azaz: normálisan felöltözött, nyelveket beszélő sofőrök, reprezentatív autókkal, jó pénzért, ámde korrektül számlázva hurcolásszák az ilyen szolgáltatást igénylő utasok valagát.
Problem?
hiénakutya 2015.10.24. 08:43:42 / # 341180
Nagyon szívesen.
Idézem a rendeletet:
"Személygépkocsis személyszállító szolgáltatás kizárólag
a) szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális vagy oktatási, rendezvény szervezési tevékenységhez (a továbbiakban együtt: főszolgáltatás), vagy 
b) autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállításhoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásként, vagy külön díj megállapítása nélkül a  főszolgáltatás részeként – a főszolgáltatást nyújtó, az utasok vagy megbízottjuk által adott előzetes megrendelés alapján – végezhető."

A válasz tehát a kérdésedre:  nem.
Az Uber taxi-fuvarokat végeztet, az uberes sofőrök taxi-fuvarokat bonyolítanak le, így a tevékenységükhöz taxiengedély kell(ene).
Apuka 2015.10.24. 07:44:32 / # 341178
rossz a kérdés!egyáltalán mitől illegális valami?
- talán attól, hogy a tevékenységvégzéséhez semmilyen engedéllyel nem rendelkezik.
miért probléma ez egy taxisnak?-1. az engedély megszerzéséhez egy csomó mindent kell teljesíteni:  a.  tanfolyamok, vizsgák (pénzbe kerül)  b. a jogszabályoknak megfelelő autóval kell rendelkezni   c. a jogszabályok szerinti tarifát kell alkalmazni  d. adózásstb.
a fentiek teljesítése nem kevés pénzbe kerül - folyamatosan-
ezek közül mit teljesít és tart be az uber illetve az uberes sofőr?

mivel ezeket nem tartja be, "jóval olcsóbban" tud fuvarozni mint a hivatalos, engedéllyel rendelkező taxista. ha olcsóbban kínálja a szolgáltatását, utasokat tud elhappolni a hivatalos szolgáltatók elől ezzel kvázi az anyagi biztonságukat veszélyezteti.
ilyen kérdéseket szerintem magad is megtudnál válaszolni csak végig kellene gondolnod. mivel ennyire érdekel a taxizás javaslom, kezd itt:31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. rendelet

aztán ha sikerült végig olvasni és mindig érdekelnek a személyszállítókkal kapcsolatos szabályozások, kukkants bele a személyszállítási törvénybe esetleg olvasd el az augusztustól hatályos országos rendeletet is. itt bogarászhatsz egy picit
tomajer 2015.10.24. 07:36:50 / # 341175
Sokkal egyszerűbb lenne, ha ezt végigolvasnád:

És persze értelmeznéd. 
Egyszerűen lusta vagyok neked egyesével megkeresni minden kérdésedre a választ:-)
holló 2015.10.23. 22:31:46 / # 341169
avatar
Elképzelhető, hogy így van, de ha az illetékesek szemet hunynak fölötte vagy kihasználnak valamilyen kiskaput, akkor ezzel most nem tudunk mit kezdeni. Szerencsére nincsenek sokan, így jelentős érdeksérelmet nem okoznak.  
A kérdés most mégis az, hogy egy ilyen sárga rendszámos hivatásos személyszállító elvállalhat-e legálisan Uber fuvart? Mi a leggyakoribb kifogás a civil Uber sofőrökkel szemben, amiért illegális az ő tevékenységük? 
énistaxisvagyok 2015.10.23. 21:04:45 / # 341165
Azt azért tudjuk hogy ez így csak a hivatalos meghatározás. A valóságban ugyanúgy működnek mint amikor taxiként álltak a szállodánal.
holló 2015.10.23. 20:54:20 / # 341164
avatar
Köszönöm a válaszokat.  Személygépkocsis személyszállító sofőr ilyen sárga rendszámos autóval - nem taxival - végezhet legálisan Uber fuvart?
Nem azt akarom kihozni belőle, hogy az Elit Mercikkel végezzenek ilyet, csak azt szeretném megtudni, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki legálisan Uber sofőr lehessen. A személygépkocsis személyszállítónak megvan a képesítése, a sárga rendszámos autója, készpénzforgalom az autóban nincs és rá nem vonatkozik a kötelező tarifa, hiszen nem taxi. 
Buszsávot használhatja a személygépkocsis személyszállító? 
hiénakutya 2015.10.23. 09:16:00 / # 341145
Személygépkocsis személyszállító.
Nem sündörögnek; szerződéssel vannak ott.
Nem lehet taxiórát alkalmazni, mivel pénzforgalom az autóban tilos.
Személygépkocsis személyszállítói szaktanfolyam kell hozzá.
holló 2015.10.23. 08:41:10 / Módosítva / # 341140
avatar

Az MB Elit taxi fekete színű, ám sárga rendszámos autói milyen kategóriában dolgoznak? 

Nem taxik, szabadjelző helyett is csak egy fekete (ELIT) feliratú tábla van a tetejükön, de sárga rendszámmal működnek és ott sündörögnek a szállodák körül. 

Ezekben az autókban pl. kell taxiórát alkalmazni?

Taxivezetői tanfolyam kell a vezetésükhöz?

Oldalszám: 215