2007.07.16.
Budapesten a Solartaxi
A Föld megkerülése a cél azzal az elvileg csak napenergiát használó különleges járművel, a Solartaxival, amelyet hétfőn mutattak be a magyar médiának. A feltaláló a budapesti születésű svájci világjáró, Louis Palmer.
Az 50 ezer kilométeresre tervezett, 50 országot érintő és öt földrészen áthaladó expedíció, amellyel a kezdeményező a globális felmelegedés elleni küzdelem fontosságára és új lehetőségeire kívánja felhívni a figyelmet, július 3-án rajtolt és Németország,
Csehország és Szlovákia érintése után érkezett Budapestre - a svájci nagykövetség elé.
Amennyiben a mintegy 14 hónapos időtartamra tervezett vállalkozás sikeresen végződik, ez lesz az első példa arra, hogy egy fosszilis üzemanyag nélkül üzemelő jármű közúton megkerülje a Földet.
Louis Palmer folyékony magyarsággal maga mondta el az újságíróknak , hogy 1971-ben a pesti XX. kerületben született, 16 hónapos korában szüleivel került Svájcba, és 14 éves kora óta álmodozott erről a vállalkozásról, amelyet most számos szponzor támogatásával megvalósít.
Az elől két-, hátul egykerekű, coupé stílusú, kétüléses, áthelyezhető kormányú (azaz tetszés szerint bal- vagy jobbkormányú) Solartaxit, amelynek utánfutóján napcellák vannak, egy hagyományos autó is elkíséri a világkörüli úton, ez szállítja a szükséges felszerelést. Amerre járnak, Palmer mindenütt keresi a találkozást a politikusokkal, közéleti személyiségekkel, tudósokkal, újságírókkal, diplomatákkal, diákokkal, fiatalokkal, hogy népszerűsítse a légkör
felmelegedése elleni küzdelemnek ezt az eszközét, amelyet maga is csak egy lehetőségnek tekint sok más között.
A kétüléses autó azért "taxi", mert mindenütt felvesz rövid távra utasokat - Budapesten Marc-André Salamin, a vállalkozást diplomáciai hálózata révén támogató Svájc nagykövete ült bele először, majd sajtófogadást is adott az expedíció tiszteletére.
A Solartaxit külön erre az útra fejlesztették ki Louis Palmer ötlete alapján svájci egyetemeken. Az innovatív, kimondottan erre a vállalkozásra készült jármű a meghajtó energia felét az utánfutón vitt hat négyzetméternyi napcellából kapja, a másik felét pedig a
villamosenergia hálózatra csatlakozva tölti le akkumulátorába, miközben a Swisscom épületének tetején napkollektorok termelnek ugyanannyi energiát - ebben az értelemben tehát a Solartaxi kizárólag napenergiát használ, emellett útján semmiféle káros, a környezet szennyező anyagot nem bocsát ki.
Az MTI arra vonatkozó kérdésére válaszolva, hogy mennyibe került a jármű kifejlesztése, Palmer elmondta, hogy egy nagy világcég, amelynek először a segítségét kérte, négymillió euróra (981 millió forint) becsülte a költségeket, de a sikert így sem garantálta.
Erről a megoldásról ezért Palmer lemondott. A terv megvalósításán mintegy 200 önkéntes segítő dolgozott, ha az ő szolgálataik értékét pénzben becsülné meg, 250 ezer és 300 ezer euró közötti összegről lenne szó. A projektet számos szponzor támogatja - elsősorban a Q.cells, a Spiegel-Online és a Swisscom, illetve a svájci állam.Louis Palmert vállalkozásán segíteni fogja világjáró tapasztalata: bár eredeti szakmáját tekintve tanár, már 1994-ben
kerékpáron járta be Afrikát, majd repülőn kalandozott Észak- és Dél-Amerikában, autón szelte át Ázsiát. Közben fényképésszé, diasorozat-készítővé, útirajzíróvá, motivációs oktatóvá és
projekt-menedzserré is képezte magát, és egy környezetvédő mozgalom vezetője is
Új világjáró és környezetvédő expedíciójának eseményeiről a www.solartaxi.com, a www.blueblog.ch és a www.eurosolar.de honlapokon is tudósítja az érdeklődőket.
(MTI-Panoráma)