2006.03.20.
Megszületett a nagy mű
Buherált órák, utasszédítő trükkök - rejtett kamerás autózás gátlástalan taxisokkal vasárnap este 19.00-kor, a Naplóban!
FRISSÍTVE: a műsor teljes szövegével
Hiénákkal éjszakázott a Napló csapata - ezerötszáz forintos fuvar nyolcezerért, buherált órák, utasokat szédítő trükkök és egy kiadós veszekedés az utca közepén...
Rejtett kamerás felvételek gátlástalan taxisokról, akik nem kímélik a kuncsaftok pénztárcáját.
És akkor a műsor szövege, mert sajnos, még nincs fent a TV2 honlapján:
2006-03-19 19:45 TV2 (MTM-SBS)
Napló
Mv= Műsorvezető: Azurák Csaba
R= Riporter: Berényi Norbert
Mv.: - Akit valaha sodort már a szerencsétlensége egy mezítlábas vagy mondjuk így hiénás taxis autójába, az tudja, sok jóra nem számíthat a gyanútlan utas. A nagy múltú taxitársaságok logóira kísértetiesen hasonlító emblémáknak könnyű bedőlni. Aztán, ha már beült az utas a kocsiba, nincs mit tenni. A buherált taxióra őrült sebességgel szabálytalanul pörög, a sofőr hadovál, a végén meg követeli a pénzt. A megengedett tarifa ötszörösét, hatszorosát. Aki nem fizet, az pedig megjárja. Gondoljanak az elmúlt hetek turistabotrányaira.
R.: - Ez nagyon sok. Ez nagyon sok.
Név nélkül: - Ennyibe kerül. Ennyibe kerül. Én nem tehetek róla.
R.: - Hogy lehet ez? Hogy?
Név nélkül: - Ez nem az én pénzem, hanem a taxitársaságé! Na! Kérem a pénzt! Kész!
R.: - Ide a pénzt és kuss! Tömören ezt kapom alkalmi álkülföldiként, még alkalmibb sofőrömtől. Hangos szóváltás az éjszakában, kaszálna a hiéna. És nyugodtan fogalmazhatnék többes számban is, mert a milliós autók iazi csalétekként szolgálnak szerte a városban. Aki belül, hibázik. Valószínűleg egy életre megbánja, hogy taxiba, pontosabban mezítlábas taxiba szállt a magyar fővárosban. Hogy honnan tudom? Tapasztalatból. Este fél kilenc. A helyszín a Déli pályaudvar alsó drosztja. Csak mezítlábasok, azaz társasághoz nem tartozó taxik állnak fuvarra várva. A sor elején egy igazi, taxis zsargont használok, cápa vesztegel a gyanútlan kuncsaftra éhezve. Ám vadászból hamarosan áldozat lesz, ugyanis kipróbáltuk, hogyan fogadja az egyenesen Münchenből érkező gyanútlan német turistát.
Szép jó estét! Beszél németül?
Név nélkül: - Keveset.
R.: - Aha! Csak egy keveset.
Név nélkül: - Hova szeretne utazni?
R.: - Tulajdonképpen a ..... hotelba mennék, ismeri?
Név nélkül: - Igen, tudom, hogy hol van.
R.: - Hát persze, hogy tudja. És azt is tudja, hogyan maradhatna az utazás egy magamfajta fiatalnak kellemes emlék. Hiszen már az első saroknál bedobja a night klubbos csalit.
Név nélkül: - Night klub, kabaré, show, restaurant, ristorente zusammen...
R.: - Aha, aha!
A szivélyes invitálás nem véletlen, hanem üzlet. Legyünk stílszerűek: biznisz. Magyarul, a taxis fejpénzt kap a bároktól is, ha utasát a csinos lányokhoz szállítja. Nincs szerencséje, az úticél továbbra is a hotel marad. Sofőröm azonban nem akar lemondani az extra profitról. Megérkezünk. A taxiórára pillantva meglepetésemen alig találom a szavakat. 7770?
Név nélkül: - Aha. Forint. Egy euró az 220 forint. 35 euró.
R.: - 35? Számla? Tud írni?
Név nélkül: - Aha.
R.: - Szerintem ez túl sok!
Sok bizony. És ezzel a sofőr úr is teljesen tisztában van. Egyre idegesebb, a nyájas, segítőkész úriember már a múlté.
Ez túl sok!
Név nélkül: - Normál ár, itt van a taxióra! Ez cumputer, Nem az én pénzem!
R.: - Mindketten tudjuk, hogy be akar csapni. A műszerfalon semmi sem utal a tarifára, egyedül a hátsó pillangóablakokon olvasható a díjszabás, persze jó kicsiben, ám erre csak később derült fény. Ráadásul a megtett távolság sem annyi, amennyi.
Ám még mielőtt kezdetét venné az igazi csetepaté, tisztázzunk néhány dolgot.
A Fővárosi Önkormányzat vezető főtanácsosa Rohringer Istvánné tökéletesen tisztában van a taxis visszaélésekkel. Pedig az ide vonatkozó jogszabály egyszerűen fogalmaz, már ami a tarifát illeti.
Rohringer Istvánné főtanácsos, Fővárosi Önkormányzat: - Budapest közigazgatási területén belül kétféle tarifa osztály van. Egy normál, amelyik reggel 6 órától este 22 óráig alkalmazható, és egy emelt, amelyik este 22 órától reggel 6 óráig. A normál tarifa 240 forint/kilométer a legmagasabb ár amit alkalmazhat. Az emeltdíjasnál pedig 336 forint/kilométer, amit alkalmaz...
R.: - És ha ennél több?
Rohringer Istvánné főtanácsos, Fővárosi Önkormányzat: - Hát ennél többet nem alkalmazhat.
R.: - Azt hiszem, ezt az árszabást kezeli, hogy is mondjam, kicsit rugalmasabban a kelleténél a lehúzós mezítlábasok. És akkor térjünk vissza nagyhangú taxisomhoz, emlékeznek, csaknem 8 ezer forintot kne fizetni a megtett útért, pedig ha kilométerenkénti 336 forinttal számolunk, akkor már elhagyhattuk volna a Budapest táblát, tudniillik legalább 20 kilométert autóztunk.
R: -Hány kilométer volt ez?
Név nélkül: - Nem tudom. Beszélni kolléga. Hát honnan tudjam? Ot van a taxióra! Na!
R.: - De azon nem lehet látni, hogy hány kilométert tettünk meg!
Név nélkül: - Pontosan én sem tudom....
R.: - 5 kilométer, szerintem nem volt több 5 kilométernél.
Név nélkül: - Én nem tudom, hogy mi a problémád! 5 kilométer? Na ne már!
R.: - Hány kilométer?
Név nélkül: - Ne mondd már, hogy ez 5 kilométer!
R.: - Oké, legyen 10 kilométer, de ez nem volt 10!
Név nélkül: - Itt van papír, meg az idő, meg a várakozás.
R.: - Hogyhogy? Ez 3390 forint...!
Név nélkül: - A ha, itt van e!
R.: - Erre nincs érvem. Végül is fizetek. 8 ezret. Sőt, még számlát is kapok, nem is akármilyet! Azt hiszem minden APEH ellenőr örömmel csapna le rá és természetesen kiállítójára. Nézzék a nyugtát. Se pecsét, de adószám nincs rajta, mindössze csak egy név és a jó borsos ár lett odakanyarintva. Ja és persze itt van még a nyugta száma: amiről nevezzük így, Hiéna úr, taxijának hívószáma.
Itt vagyunk a Maros utcában, a XII. kerületben. Egész az utca elején, alig 150 méterre a Déli pélyaudvartól. Ugye ott van a a taxidroszt, ahonnan elvittek minket 8 ezer forintért a hotelba. Most ugyanezt az utat fogjuk lejárni, csak éppen egy másik taxival, nem mezítlábassal, hanem egy céges taxival. Nézzük meg, mennyiért visz minket el a hotelba. Banna Valér taxisként dolgozik az éjszakában.
Őt hívtuk segítségünkre, aki a társasága által használt hivatalos tarifával elszállít minket az ominózus helyszínre. Hangsúlyozom, ugyanazon az útvonalon. Itt vagyunk ugye a hotelnél. Most 1410 forintnál jár az óra. Be is állíthatjuk szerintem az órát, meg itt le is parkolhatunk, mert körülbelül ugyanitt álltunk meg. Azért ez lényeges különbség, akárhogy számolom.
Banna Valér taxisofőr: - Hát ez ötszörös, illetve hát ötödrésze.
R.: - Hát legalább. Ugye több, mint ötszörös. Hogy lehet ez, Tehát ez, ez hogy jöhetett ki ez az 1410 illetve a 7770 forint?
Banna Valér taxisofőr: - Hát ez úgy jött ki, hogy ez egy tiszta óra, ebben nincsen semmiféle. Abban pedig benne van valamilyen szerkezet, ami akárhonnan irányítható, bármilyen, esetleg egy gombbal, vagy bal lábról vagy a, bárhová el lehet helyezni, oda van kötve rá, az ember megnyomja és elkezd pörögni, mint egy stopperóra.
R.: - Adalékként itt a másik számla. Valér blokkján tökéletesen kiovasható, hogy a távolság összesen 4,8 kilométer. Sőt, rajta a menetidő, de még a vállalkozó adatai is. Ellentétben az előzővel, amely mondjuk úgy, többszörösen is hiányos.
Természetesen nem ez volt az első alkalom, hogy egy taxis átverte utasát. Ez az a jelenség, ami miatt az elmúlt hetekben már nemcsak az órát pörgető hiénákról, hanem az utasát késsel megszúró sofőrről is szóltak a hírek. Ugye emlékeznek? Alig néhány hete két brit turista szólalkozott össze az őket fuvarozó taxissal, aki segítségül hívta a késsel és bottal felfegyverzett kollégáit, aminek természetesen rendőri feljelentés és kórházi ágy lett a vége. Az okok persze mélyen keresendők. Jó mélyen.
Tamás Miklós, az egyik vezető taxitársaság főnöke évek óta átkozza a tisztességtelen taxisokat, akik miatt le kellett szokniuk az utcai várakozásról.
Tamás Miklós elnök, City Taxi: - Farkas törvények uralkodnak. Elzavarják az oda nem illő illetőleg a szervezett taxiscégeknek a vállalkozóit, taxisait. Ők maguk ezt a területet felosztották maguknak, onnan dolgoznak, oda visszajárnak, senkit idegent maguk közé nem engednek.
R.: - Farkas törvény ide vagy oda, gyerünk újra akcióba. Mondanom sem kell, megint mezítlábas autóba szálltunk, most a Dél-Budai Bevásárlóközpontból taxiztunk az Örs vezér térre. Hát persze, hogy a balhé megint a fizetéssel kezdődik.
Ez micsoda?
Név nélkül: - Számla.
R.: - De hány kilométer?
Név nélkül: - Nem írtam rá? A p....ba, b...meg!
R.: - Hány kilométer?
Név nélkül: - 18 kilométer.
R.: - 18 kilométer.
Név nélkül: - Pontosan. Számoldd ki!
R.: - Megint nem tehetek semmit, megint fizetek. A fuvar komolyságát és szabályosságát jelzi, hogy mint a piacon alkudozunk a végső árról. Jelentem, nyertem egy ezrest. Ilyen sok pénzt egy taxira...! Rettentően sok!
Név nélkül: - Legyen 9 ezer forint.
R.: - Az, hogy mennyit buktam, ne firtassuk. Taxis ismerőseim szerint legalább egy 5 ezrest, de legalább kaptam számlát. És hogy már ennek is örülni kell, mi sem bizonyítja jobban, mint a következő, természetesen ráfizetéses utazásom. A recept már jól ismert: müncheni utazóként hotelba megyek. Az ár most is a duplája, de nem ez a lényeg, hanem az a bizonyos kötelező blokk. Újabb trükköt ismerek meg.
Név nélkül: - Ez számla. Ez taxis számla.
R.: - Egy olyan blokk kell, amin látom hogy hány kilométert tettünk meg.
Név nélkül: - Ez az. Számla. Nincs blokk, ez van.
R.: - Ez tehát a mai Budapesti éjszakai taxihelyzet. Amely csak azért fajulhatott idáig a megbuherált órákkal, a nem működő nyugtagépekkel, hadováló sofőrökkel, mert bizony hiányzik a szigorú, mindenre és mindenkire kiterjedő ellenőrzés.
Kiss György több, mint 13 éve ül a volánnál. Véleményét bátran vállalja. Ő is az éjszakában fuvarozik, így pontosan tudja, min kéne változtatni.
Kiss György taxisofőr: - Hát ami a legnagyobb problémát okozza, az a szigorú ellenőrzések hiánya. Az arra hivataott szervek, értem ez alatt az APEH és a többi társszerv dolgozóit. Éjszaka szinte nem is végeznek ellenőrzéseket. Talán saját jól felfogott érdekükből. Ugyanis, ha minket, úgynevezett kollegákat inzultus ér az adott droszton, az adott csomópontban, akkor mit várhatnak ők, akik még szakmabelinek sem mondhatók. És szankciókkal a hátuk mögött érkeznek, hogy kiszűrjék a szabálytalanul taxizókat.
R.: - Szóval mindent a turistákért, mondhatják a taxisok és mindent a turistákról - mondhatják a hiénák. Igen, itt bizony a lehúzott bőrről van szó, amelyet egy éjszaka folyamán akár többször is lerántanak, szerencsétlen külföldiekről, vagy éppen egy gyanútlan magyar utasról. Gondoljanak csak a szórakozóhelyekre vagy éppen a tuti fuvarokra.
A riportot egyébként több minden is nehezítette. Hiszen sokan nem mertek megszólalni, mert féltek a következményektől. Kromofág a kocsira, vagy éppen kilyukasztott gumik, mind-mind a lehetséges fenyegetések között.
Egy biztos: ma Budapesten 1300 várakozóhelyre közel 6 ezer taxis pályázik. És ezt a problémát úgy látszik, a főváros nem tudja megoldani, hiszen ez már évek óta fönnáll.
Berényi Norbert riportját látták a TV2 Naplójában.
Mv.: - Hallották ugye, 6 ezer taxis dolgozik Budapesten, csak összehasonlításként mondom, hogy Bécsben 3 ezer taxis kapott működési engedélyt. És remélem mondanom se kell, hogy a legtöbb budapesti taxis becsületesen, a megengedett tarifákkal dolgozik. A riport egyebek mellett értük és nem ellenük készült.