A fővárosi taxi-szolgáltatás árrendszerének módosításáról

2005.11.17.

Szakvélemény
A Macitosz (Magyar Citytaxisok Országos Szövetsége) készíttette a következő tanulmányt a rögzített hatósági ár bevezetése kapcsán. 

A MACITOSZ megbízásából készítette:
Szalay István Okleveles közlekedésmérnök
2005. február

Tartalomjegyzék

I.   Fix tarifa bevezetése
II.  Közgazdasági alapon történő tarifaszámítás
III. A fix tarifa bevezetésének hatásai
IV. A fix tarifa bevezetésével egyidejűleg megoldandó feladatok
V.  Altalános véleménv

I. Fix tarifa bevezetése


Jelenleg Magyarországon a taxizás szabadáras. Nincs szabályozva a taxispiac, ezen belül nincs szabályozva a létszám, sok a pályán a „kényszervállalkozó", és az adóelkerülő. Ezen vállalkozók sajátossága az, hogy a szabályos működésű vállalkozás számára már veszteséges tarifát is hajlandó elfogadni. A piac szerkezete is torz. Teljes mértékben indokolatlan a telefonos tarifa olcsóbb léte, a különböző utakra leszerződött fix díjak, a nagyfuvarozók erővel való visszaélése mint ár, mint fizetési mód szempontjából. A Taxis piacon túlkínálat van, emiatt a piacszerzés egyértelműen árversennyé alakult.

A rögzített hatósági ár azt jelenti, hogy egyetlen tarifa van vagyis minden taxis taxiórájában ez és csak ez a tarifa található. A taxispiac szabályozásához vezető úthoz hazai körülmények között a fix tarifa bevezetése feltétlen szükséges, de nem
elégséges.

A fix tarifa bevezetésénél a következőket feltétlenül figyelembe kell venni:

• Megfelelő tarifa kialakítása. Meglehetősen fontos, hogy olyan tarifa legyen megállapítva, mely a taxis vállalkozó költségeit fedezi, legális jövedelmet termel és adózik.

• A taxiórák és a működtető programok hitelesítését, ellenőrzését hatékonnyá kell tenni. Ez működhetne akár kamarai felügyelet alatt, a lényeg az, hogy hatékom legyen, mert minden becsületes és „egyenlő" taxis érdeke, hogy ne legyenek kivételezettek.
Meg kell határozni azokat a törvényeket, rendelkezéseket, etikai előírásokat, melyek a fix tarifa bevezetésével nem egyeztethetők össze, és ezeket módosítani kell.

A tarifa bevezetésével az előírások megszegőit kellően és hatékonyan kell büntetni, hogy legyen visszatartó erő.
• A szabadórás fuvarozás témakörét újra kellene szabályozni, valamint a magáncélú használatot is.


II. Közgazdasági alapon történő tarifaszámítás


A számolás alapját képező értékek és paraméterek tapasztalati és elvárt értékeket
mutatnak.
Minden összeg bruttó értékben van feltüntetve.
A %-os érték az adott tétel befolyásolási súlyát jelenti, vagyis azt mutatja, hogy
100%-os növekedés a tarifa kilométerdíjában hány %-os változást eredményez.
Például a gépkocsi beszerzési árának 10%-os növelése esetén a kilométerdíj 2,73%-
kal növekszik, vagy az alapdíj 67%-os növelésével a kilométerdíj 7,84%-kal
csökken.

Kilométertől nem függő költségek
Gépkocsi beszerzési ára 7 000 000 Ft 27,30%
Havi kötelező biztosítás 8 000 Ft 1,56%
Havi Casco 24 000 Ft 4,68%
Taxióra, URH, telefon, GPS, GPRS, kártyalehúzó, számi, stb., havi díj 20 000 Ft 3,90%
Bruttó havi bér 140 000 Ft 40,90%
Vállalkozói díj 55 000 Ft 10,70%
Kamarai, szakszervezeti , vizsgadíj, engedélyek és egyéb havidíj 20 000 Ft 3,90%
Vállalk. ktg (könyvelő, iparűzési adó stb.) 10 000 Ft 1,95%
 
Kilométertől függő költségek
Fajlagos üzemanyag fogyasztás 10 lit/km 19,60%
Fajlagos javítási költség 4 Ft/km 3,27%
Fajlagos fenntartási/mosatási költség 1 Ft'km 0,81%
 
Felvett paraméterek
Átlagos havi ossz. km 4200 km -38,10%
Futáskihasználás 50% -50,00%
Fuvaronkénti átlagos percdíj 180 Ft -7,02%
Havi fuvarszám 200 db -18,70%
Üzemanyag ár 240 Ft 19,60%
Alapdíj 300 Ft -11,70%
 
Számított kilométerdíj 244,1 9 Ft  


III. Fix tarifa bevezetésének hatásai


Megfelelő jövedelmezőség

A megfelelő fix tarifa megállapításával, bevezetésével a taxizás jövedelemtermelő képessége megfelelő szintre emelkedik. Az adók és járulékok befizetése után is a magyar gépkocsivezetői munkakörnek megfelelő bérnél magasabb bér fizethető ki. Az egyszerűsége miatt könnyen ellenőrizhető, így az ebben a szakmában előforduló „szürke" gazdaság kifehéríthető.

Tarifa drágulás

A jelenlegi mintegy 8 tarifából csak az utcai fuvar nem változik, a többi esetenként 80-100%-kal is. Felvetődik a kérdés, hogy a drágulás után változik-e a kereslet.
Azt leszögezhetjük, hogy aki eddig az utcán intett le taxit, vagy droszton ült be az a taxi összes fuvarnak 15 %-át teszi ki.
A telefonos és a szerződéses fuvarok aránya nehezen határozható meg, de a 40-45% valószínű közelíti a valóságot. A telefonon történő taxi-rendelés 45%-os nagysága azért alakult ki, mert a torz tarifarendszer miatt ez olcsóbb volt, mint az utcán leintett. A telefonon rendelt taxi-fuvarok utasai között megtalálható a szórakozni induló / onnan érkező utas, a nagyobb csomagokkal utazó utas. a kényelmes utas, és a tarifa-érzékeny, hisz azért telefonált mert így olcsóbb. Valószínűsíthető, hogy a 45% telefonos rendelésből 20% a tarifára érzéketlen, 25% pedig különböző mértékben érzékeny. Feltételezhető, hogy ezen rétegen belül a fix tarifa bevezetése után mintegy 50% visszaesés alakul, ez az összes fuvarszám 12-13%-a.

A szerződéses fuvarok alakulása is eltérő. Azon cégek, melyek feladatokat, útvonalakat határoznak meg. szerződtek le, azok az árra érzéketlenek, hisz a feladatot el kell végezni. Azon cégek, melyek összegre szerződtek, vagy a költségvetésükben meghatározott összeg van taxizásra, ott elképzelhető fuvarcsökkenés az első évben. Véleményem szerint ez a 40%-ból mintegy 7-8% lehet. Természetesen itt figyelembe kell venni, hogy az összes szerződést módosítani kell, melyben az ár szerepel.

Megállapítható tehát, hogy a bevezetés évében mintegy 20% fuvarszám csökkenés várható.
Végezetül megállapítható, hogy 240 Ft-os tarifát feltételezve, valamint 20% fuvarvisszaeséssel számolva az összes bevétel 30%-al emelkedik.


IV. A fix tarifa bevezetésével egyidejűleg megoldandó feladatok


1. Meg kell határozni azon törvények, rendelkezések, előírások körét mely a fix tarifa bevezetésével nincs összhangban. Ki kell dolgozni a módosításokat, és a fix tarifa bevezetésével egyidejűleg hatályba léptetni.

2. Meg kell oldani a fix tarifa betartásának ellenőrzését, beleértve a szabadórás fuvarozást és a taxióra hitelességét is.
3. Meg kell határozni a fix tarifa kijátszásáért, megszegéséért alkalmazandó szankciókat.

4. Nem tartozik szorosan a fix tarifa bevezetéséhez a drosztkérdés, de ez aktuális taxis téma amit rendezni kellene. A fő probléma az, hogy kevesebb hely van a drosztokon mint ahány taxi-gépkocsi van az utcán, és az eloszlás sem egyenletes. Átmeneti megoldásként módosítani kellene azt a részt a szabályzatban mely előírja, hogy fuvarszerzés céljából várakozni csak a drosztokon lehet.

5. A másik régi problémája a taxis társadalomnak a létszám kérdése. A piac nem tudta szabályozni ezt a kérdést, direkt szabályozás pedig nem született. Sok a pályán a kényszervállalkozó és kicsi az eredmény termelő képesség. Ez azt jelenti, hogy 10-12 órát kell dolgozni annak aki meg akarja találni a számítását. A taxis szakmában érdekeltek pontosan, jól meg tudják határozni a csúcsidőket és a frekventált fuvarozási helyeket. Valószínűsíthető, hogy ezeken a helyeken és ezen időkben nincs lényeges taxi többlet. Az eredménytermelő képesség javulásával a csúcsidő után már nem maradnakkint dolgozni a taxisok, így a csúcsidőn kívüli taxi-gépkocsi/fuvarszám arány javulni fog, vagyis a fix tarifa bevezetésével közelíteni fog az egyensúlyi állapot felé.

6. Véleményem szerint szükségszerű lenne valamely szervezet /pl. taxis kamara/ kötelességgel és jogokkal felruházva, mely taxizáshoz való jogot engedélyezne illetve visszavonhatna, hasonlóan mint az ügyvédeknél, orvosoknál. Ez a szervezet adna egy matricát (lógót), esetleg egy jól látható 4 jegyű számot bárki számára azonosítható módon. Ezen szervezet keretén belül kellene működni egy ellenőrzési apparátusnak teljes ellenőrzési joggal felruházva. Természetesen ezt a szervezetet anyagilag a taxisok tartanák fenn (hasonlóképpen mint a drosztokat), hisz az Ő érdekük hogy hatékonyan kiszűrjék maguk közül a nem oda valókat.


V. Általános vélemény


A fix tarifa bevezetése szükségszerű és jó döntés. A kialakítandó tarifa nagysága számos összetevőtől függ, de 240 Ft alá menni közgazdaságilag indokolatlan, véleményem szerint 250 Ft a megfelelő árszint a rentabilitás szempontjából. Olyan tarifát előírni, melyről tudjuk, hogy nem gazdaságos (csak a szabályok kijátszásával), nem lenne etikus.
Felmerült az előállási díj bevezetése. Véleményem szerint a gondolat jó, vagyis az, hogy a többlet szolgáltatást igénybevevő többet fizessen. A fix tarifa a jelenlegi torz állapotot megszünteti, vagyis legalább már nem kevesebbet kell fizetni a többlet szolgáltatásért. A telefonon rendelt fuvar többlet költsége praktikusan a diszpécser központ költségeit fedezi, vagyis ennek a plusz bevételnek nem a taxigépkocsivezetőnél, hanem a fuvarközvetítőnél kellene megjelenni. /Akár emeltdíjas telefon formájában/. A taxiórába beépített kiállási díj egyébként is ellentmond a fix tarifának.
Végezetül ismét megemlítem, hogy a pontos szabályozás, hatékony, teljes jogkörrel felruházott ellenőrzés, és minden esetben kellő mértékű szankció meghozatala elengedhetetlen.


Szalay István