2018.02.16.
Zökkenőmentesen sikerült a budapesti taxiállomány cseréje, bár januárban kicsivel több jogsértést tártak fel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakemberei, mint korábban. A budapesti autók zöme Euro 5-ös, de hibridből például több van, mint Euro 6-osból. Jó 400 autóval lett kevesebb januárban, mint volt decemberben.
A kép forrása: Napi.hu/Szabó Dániel
Hosszú felkészülés előzte meg a fővárosi taxisrendelet legfontosabb idei változását, vagyis, hogy az Euro 4 és annál rosszabb környezetvédelmi besorolású autókkal már nem lehet szolgáltatni. Korábban többen taxishiánytól tartottak bár azt már több hónappal a határidő lejárta előtt tudni lehetett, hogy az üzemeltetők nem hagyták az utolsó pillanatra a cserét. Ettől függetlenül decemberben Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke még 5600 érvényes taxiengedélyről beszélt, január közepén pedig már alig volt több 5200-nál. Több száz taxis dönthetett úgy, hogy nem vág bele egy újabb autó megvételébe, vagy fizeti ki a bérleti díjat.
Ez tetten érhető abban is, hogy manapság sokan panaszkodnak amiatt, hogy nehéz autót kapni csúcsidőben. A szakma nem vonzó, az Ubert is kizavarták, miközben a bérek és a turizmus teljesítménye is növekszik.
Hányan próbálkoztak?
Lapunk annak igyekezett utánajárni, hogy vajon hány taxis próbálkozott meg azzal, hogy 2018 januárjában is olyan autóval dolgozzon, amelynek környezetvédelmi besorolása nem felel meg a követelményeknek.
A Budapesti Közlekedési Központ ellenőrei csak azt tudják megállapítani, hogy az adott autó rendelkezik-e érvényes taxiállomás-használati hozzájárulással, vagy sem. Arról sajnos nem vezetnek statisztikát, hogy mi miatt volt érvénytelen az engedély.
A BKK 2017-ben átlagosan mintegy 250 ellenőrzést végzett, ezek 70-75 százaléka tárt fel különböző szintű vétséget. Januárban ez az arány 80 százalék volt - írták lapunknak.
Ennél ugyanakkor sokkal beszédesebb, hogy míg 2017-ben havonta átlagosan 35 alkalommal állapították meg, hogy egy taxisnak nem volt érvényes taxiállomás-használati hozzájárulása, addig ez a szám idén januárban 47 volt, vagyis 34 százalékkal magasabb (miközben kevesebb az engedély). Ebbe ugyanakkor más jogsértések is beletartozhattak, nem csak az, hogy például Euro 4-es kocsival dolgozott az illető.
Így néz ki a taxiállomány
A Budapest Közút januári adatai szerint az autók nagy többsége, 3883 darab Euro 5-ös. Második helyen a hibridek állnak, összesen 645 darab, Euro 6-osból 368, CNG-ből 250, tisztán elektromosból pedig 63 fut az utakon.
A hatályos rendelet szerint a taxik motorja legalább 55 kilowatt (74 lóerő) kell, hogy legyen. A hibrid hajtású kocsiknál az együttes teljesítményt kell figyelembe venni. Az autók minimális tengelytávja 2550 milliméter, a csomagtér űrtartalma kombi és egyterű esetében legalább 390 liter, nem kombi esetében pedig 430 liter kell, hogy legyen. Az elektromos és hibrid autóknál megelégszenek 300 literrel.
A márkák szerinti bontásból kiderül, hogy jelenleg messze a Renault Megane kombi/Renault Fluance család a legnépszerűbb kocsi a budapesti taxisok körében. A Toyota Prius (hibrid) a második, harmadik helyen pedig ott a hazai autópiac nagy kedvence, a Skoda Octavia.
Típus | Darabszám |
Megane/Fluance | 652 |
Toyota Prius, Prius Plus, Prius Plug-in Hybrid | 549 |
Skoda Octavia | 499 |
Ford Focus | 435 |
Ford Mondeo | 394 |
Opel Zafira | 340 |
Volkwagen Touran | 229 |
Opel Astra | 205 |
Volkwagen Passat | 166 |
Mercedes E-osztály | 148 |
Volkwagen Caddy | 136 |
Citroën C4 Picasso, Grand Picasso | 122 |
Toyota Auris, Corolla | 108 |
Peugeot 308 | 106 |
Skoda Superb | 89 |
Renault Megane Scenic | 75 |
Nissan Leaf | 62 |
Dacia Logan | 60 |
Citroën C5 | 50 |
Ford C-Max, C-Max Grand | 46 |
Kia Ceed | 44 |
Dacia Lodgy | 43 |
Peugeot 5008 | 43 |
Peugeot 508, 407 | 35 |
Citroën C-Elysée | 34 |
Volkwagen Golf | 33 |
Renault Laguna | 31 |
Citroën C4 | 29 |
Fiat Linea | 27 |
Chevrolet Orlando | 24 |
Ford Galaxy | 20 |
Suzuki SX4 S-Cross | 20 |
Toyota Verso | 20 |
Hyundai I30 | 20 |
Chevrolet Cruze | 19 |
Dacia Duster | 18 |
Peugeot 301 | 18 |
Toyota Avensis | 16 |
Opel Insignia | 16 |
Ford S-Max | 13 |
Renault Clio | 13 |
©koda Rapid | 13 |
Volkwagen Sharan | 13 |
Citroën Berlingo | 11 |
Renault Espace | 11 |
Kia Carens | 10 |
Volkwagen Jetta | 9 |
Seat Alhambra | 8 |
Audi A6 | 7 |
Seat Altea, Altea XL | 7 |
Hyundai I40, Elantra | 7 |
Fiat Tipo | 6 |
Skoda Roomster | 6 |
Seat Exeo | 6 |
Peugeot 807 | 5 |
Nissan NV200, E-NV200 | 5 |
Mercedes C-osztály | 5 |
Mercedes B-osztály | 4 |
Dacia Dokker | 3 |
Fiat Doblo | 3 |
Mazda6 | 3 |
Opel Meriva | 3 |
Opel Vivaro | 3 |
Renault Traffic | 3 |
Renault Kangoo | 3 |
Alfa Romeo 159 | 3 |
Opel Combo | 3 |
Audi A4 | 2 |
Citroën Jumpy | 2 |
Kia Sportage | 2 |
Mazda5 | 2 |
Mitsubishi Outlander | 2 |
Peugeot 3008 | 2 |
BMW 5-ös sorozat | 2 |
Honda Civic | 2 |
Mercedes V-osztály | 2 |
Volvo V50 | 2 |
Citroën C8 | 1 |
Ford Tourneo | 1 |
Ford Kuga | 1 |
Ford Transit | 1 |
Honda C-RV | 1 |
Kia Optima | 1 |
Lexus CT 200 H | 1 |
Mazda CX-5 | 1 |
Hyundai Ioniq | 1 |
Mercedes A-osztály | 1 |
Nissan Primastar | 1 |
Nissan Qasquai | 1 |
Mitsubishi ASX | 1 |
Peugeot Partner | 1 |
Renault Latitude | 1 |
Opel Antara | 1 |
Seat Leon | 1 |
Skoda Kodiaq | 1 |
Skoda Yeti | 1 |
Toyota Rav-4 | 1 |
Volkwagen Transporter | 1 |
Forrás: Budapest Közút