Internetpiac: árzuhanás csak tavasztól

2006.01.07.

Nem könnyű eligazodni a január eleji szélessávú internetpiacon
Aki a karácsonyi ADSL-akciókról lekésett, az most jobb, ha vár egy kicsit, mert akár pár hét múlva is kedvezőbb árakat talál majd. Az akciós ajánlatokat azonban most is csak az új előfizetők vehetik igénybe, a szolgáltatót váltó ügyfeleknek többet kell fizetniük.

Nem könnyű eligazodni a január eleji szélessávú internetpiacon. A lapunk által megkérdezett szolgáltatók eltérő árpolitikával kezdték meg az évet. A T-Online például az áfacsökkentés nyomán átlagosan négy százalékkal mérsékelte szolgáltatásai bruttó árát. Az Inter.netnél is az áfacsökkenés mértékével mérséklődött a novemberi-decemberi ár, ám a tavalyi két hónapos teljes havidíjmentesség helyett januártól csak ötven százalékot engednek el február végéig.
A szolgáltatók még decemberben megkapták a nagykereskedő T-Com idei díjszabását, amelynek alapján többen áremelést tartottak indokoltnak. (Az internetszolgáltatók nagy része a piacvezető Magyar Telekomtól vásárolja internetkapacitásait.) A napokban azonban már a T-Com új ösztönző nagykereskedelmi akcióival újabb kalkulációba kezdhettek. Az Euroweb például január első napjaiban még bruttó 6660-ért kínálta az év végén 5980 forintos 512 kilobites ADSL-csomagját, tegnaptól viszont újra a karácsonyi ár érvényes – mondta lapunknak Kocsis Gábor, a cég termékmenedzsere.
Ugyanazokra a nagykereskedelmi árakra hivatkozva a Datanet bruttó 10-15 százalékkal drágította januárban szolgáltatásait. A tavaly novemberben a legolcsóbb – bruttó 3990 forintos – csomagot piacra dobó Externet ráadásul átlagosan 30-40 százalékos emelést hajtott végre. Várkonyi Ádám marketingvezető ezt azzal indokolta, hogy véget ért a vevőcsalogató karácsonyi akció, a következőre pedig még várni kell.
A lapunk által megkérdezett szolgáltatók mind céloztak arra, hogy pár hét vagy pár hónap múlva újabb akciós ajánlatokkal állnak elő. A korábbi évek tapasztalatai is azt mutatják, hogy érdemes várni: a Nemzeti Hírközlési Hatóság becslése szerint az elmúlt másfél évben több mint ötven százalékkal csökkentek az ADSL-árak. A szolgáltatók szerint ilyen nagy áresésre azért az idén már nem lehet számítani. Piaci becslések alapján körülbelül bruttó ötezer forintig csökkenhet az idén az átlagár.
Az akciós ajánlatok azonban az idén csak az új ügyfelekre vonatkoznak. Korábban a szolgáltatót váltók is igénybe vehették a kedvezményeket, és sokan éppen ezért vándoroltak át egyiktől a másikhoz. A T-Com november elsején bevezetett nagykereskedelmi árkonstrukciójában azonban új ügyfeleknek csak azokat minősíti, akiknek telefonvonalán a megelőző három hónapban nem volt ADSL-előfizetés. A szolgáltatót váltók csak listaárakon juthatnak a szélessávú internethez, amely akár a duplájába is kerülhet, mint az akciós ajánlat. A szolgáltatóknak elvileg lenne lehetőségük arra, hogy a nagykereskedelmi áraktól függetlenül egyedi kedvezményes konstrukciókat dolgozzanak ki, ám szűk a mozgásterük, mert az ADSL-piacon a nagy verseny
miatt elenyésző a kiskereskedelmi árrés. "A T-Com diktál a piacon, mi u
u jóformán csak asszisztálunk hozzá" – mondta lapunknak Kocsis Gábor. Így leginkább a T-Comtól függ az is, hogy az év folyamán mekkora mértékben csökkennek tovább az árak.

Gúzsba köt a hűségszerződés
A szolgáltatók általában egy-két éves hűségszerződéshez kötik akciós ajánlataikat. E nélkül nemcsak jóval magasabb havidíjat kell fizetni, de egyéb költségekkel is számolni kell, amelyeket az akciókban gyakran elengednek a szolgáltatók. Az egyik, tizenkét hónapos szerződéssel havi 6750 forintba kerülő csomagért például hűségnyilatkozat nélkül havi 10 550-et kell fizetni, és 57 500 forintos belépési díjat is felszámolnak.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság honlapján tájékoztató hívja fel a figyelmet a hűségszerződések árnyoldalaira. Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője azért készítette el a kiadványt, mert sok panasz irányította rá a figyelmet a hűségszerződések veszélyeire. Egyes szolgáltatók automatikusan meghosszabbítják a hűségszerződést, ha rövid határidőn belül az előfizető nem jelzi, hogy másképp dönt – mondta lapunknak Juhász Ká-roly. Ilyenkor ugyanazt a díjat kell fizetniük továbbra is, noha a piacon már kevesebbe kerül a szolgáltatás. Ha valaki időközben munkanélkülivé válik vagy olyan helyre költözik, ahol nincs lehetőség a szolgáltatás folytatására, egy összegben ki kell fizetnie az összes kedvezményt. A szolgáltatók nagy része nem tájékoztatja megfelelően az ügyfeleket a témában. Juhász az idén arra próbálja rávenni a cégeket, hogy változtassanak a gyakorlatukon, s ha nem jár eredménnyel, jogszabály-módosítást kezdeményez ez ügyben.

Márk Edina