2009.10.14.
6X6 290
Mindenki azt mondta: SOHA! Az öreg, fekete, jobbkormányos londoni taxi mégis sárga rendszámot kapott. Mostantól remélhetőleg sokáig rója Budapest utcáit. Olyan kurriózum, amit már a Zóna Taxi vezetése megígért a városnak, de ők nem tudták teljesíteni. Egy fiatal agilis, oldtimer kedvelő kollégánk, alig több mint másfél év alatt megmutatta, hogy nincs lehetetlen.
A kezdetek.
Magam sem tudom hogyan kezdődött. Mire észbe kaptam már el is hatalmasodott rajtam az érzés, hogy nekem "kell egy london taxi". Naponta nézegettem a kínálatot www.taxi-mart.co.uk oldalon 800-1000£ körül már voltak autók. Ezek már teljesen elérhetőnek tűntek a számomra, az az "apróság" hogy egy vasam nem volt semmit nem csorbított a lelkesedésemen. Aztán két dolog is történt. A 1.5 éve hirdetett csónakomra megérkezett a vevő. Máris megvolt a pénz egy autóra, csak az utiköltség maradt kérdés. Ezt a gondot apu oldotta meg: Ha meg tudom beszélni a párommal, a nászajándékba szánt pénzt oda tudja adni korábban is... Minden megvolt az induláshoz!
2008.06.18.
Nem gondoltam én ezt rendesen végig...
A fapados leszáll Luton-ban, kis buszozás és máris a city-ben vakarom a fejem, hogy is kéne ehhez hozzá kezdeni. Előző nap kinyomtattam a számomra érdekes hirdetéseket. Bepróbálkoztam a gumtree-vel és az e-bay-jel is. Innét is jött néhány találat, valamint néhány "taxi garage" cím is volt a tarsolyomban. Nem tűnt túl soknak az a három nap ami a rendelkezésemre állt (21-én hajnali 2 órára szólt az előre megvett kompjegyem).
Néhány telefon és "avulás" jelszóval kiszórtam a lista felét. Maradt a többi. Ebből 2 vidéken... Ha nem marad más, majd megnézem, de egyelőre nem akartam rongálni a nálam lévő 1200£-ot. Kb 8-900£-at szántam az autóra, 200£-at olajcsere és az esetleges apróbb javításokra, 100£ pedig a 3 napi szállás-étkezés-utazás fedezésére. El tudjátok képzelni mennyire "vicces" szállást lehet kapni 8£/éj? ;) (A hazaút üzemanyag költsége egy külön tárcában szigorúan elkülönítve.)
Elsőként egy garázst kerestem fel ők több autót is hirdettek. 2.5 órányi buszozás a city-ből kifelé. A magammal hozott navigáció véletlenül bekapcsolhatott a táskámban így a teljesen feltöltött 3 óra helyett 6 percel gazdálkodhattam. Vakrepülésszerű keresgélés után megtaláltam a garázst. Elmondtam a tulajnak, hogy honnét jövök és milyen elvetemült elképzelésem van. Az angolom nem első osztályú, de általában nincs vele baj viszont azt az erőteljes tájszólást amit a tulaj beszélt... Segítség gyanánt kihívta az egyik srácot a műhelyből: "Mit mondtál, honnét jöttél? Magyarországról? Akkor talán mondd el magyarul mi a kínod!" :) A meghirdetett autókból az egyiket tegnap összetörték a másikon nincs műszaki, de 2000£-ért van egy tip-top azonnal dolgozhatok vele... No persze...
Volt még egy e-bay aukció aznap délutáni lejárattal, 720£-on állt a licit. Megszereztem a címet. A navigáció utolsó lehelettel közölte 10km-re (tehát nem is olyan messze) van tőlem. Próbáltam a járókelőket faggatni melyik buszra szálljak. Csak a fejüket csóválták. Végső elkeseredésemben a taxisokhoz fordultam. Ők nagy-nehezen kisütötték hogy azért nem segít nekem senki mert nincs arra busz. Illetve van csak mivel errefelé a központ felől sugaras irányba járnak vissza kell menjek és újra ki... úgy 25km lenne így az a 10... De van vonat. az odavisz.
Az aukció végéig már nincs hátra 2 teljes óra a busz nem fér bele. A vonat? Egy óra múlva megy a következő és onnét még gyalogolni kéne...
Taxis vagyok, nincs semmi amit jobban rühellnék mint mikor alkudni próbál az utas...
Emberem megszán, gondolom nem sűrűn találkozik olyan őrülttel aki Európa másik feléből jön idáig, csak azért, hogy vegyen egy olyan taxit mint az övé. 20£-om bánja (a 25£ helyett)
A meghirdetett autó egy fekete Fairway 95-ös '95 évjárat (típusokról majd később) Gazdája hotrod alapnak vette, de felmérte mennyire nem alkalmas rá, ezért úgy döntött olcsón megszabadul tőle. Alapvetően tetszik, de 2 nagy bajom van vele.
Első, hogy 20 percen belől kéne döntenem, a nélkül hogy láttam volna a többit. Második, hogy nincs műszaki ezen se...
Döntök. Ha tesz rá műszakit kell. A fickó húzza a száját ő már nem akar vele foglalkozni, intézzem én. Egy 13 éves taxit egy ismeretlen országban? Ez viccel...
Van még a környéken egy piros '92-es első szériás Fairway Driver 800£-ért. Telefonálok. Még meg tudom nézni ha nem túl későn érek oda.
Ami kellemes kis kertvárosnak tűnt idefelé a taxiból az most egy mocskos hosszú gyaloglás vissza a főútig ahol már jár busz.
Nem gondoltam én ezt rendesen végig.
Piros taxi hogy néz már ki? Sajnos magánautóként használták így folyik róla a rozsda, a „rendeltetésszerűen-használtakat” legalább javítgatják. Viszont friss a műszakija és a gumik is újak. Még nem végegesen elvetendő.
A többi vidéken, már csak holnap kerülhet sor rájuk.
2008.06.19.
Aki keres...
A gumtree-n volt egy "makulátlan állapotú" darab. '93-as Fairway Driver 1400£-ért. Reggeli internetezésemkor meglepődve tapasztalom, hogy 1200£-ra levitt a gazdája. Gondoltam megnézem milyen is egy "makulátlan darab", mielőtt kitalálom, hogy jutok le Brighton-ba.
Telefonálás után Bethnal Green felé vettem az irányt. Az autó nemrég még szolgálatban volt. Egész oldalas hirdetést viselt magán. Óra benne, plakett rajta. A "makulátlan" és e közti különbséget órákig sorolhatnám, de nem teszem. A gazdája szerint egy hónapja áll nincs rá embere. De nekem tökéletes lesz első autónak dolgozni. (hát igen még nem mesélem el hogy hová vinném) Indítsuk be. Szabadkozás következik már egy hónapja áll és ki tudja milyen nehezen fog indulni... Ó jajj, rosszat sejtek. Ám 3-4 fordulat után kattogni kezd, meglepően kevés korom távozik a kipufogóból. A gépháztető felpattintása után kiderül, hogy az Euro III átalakító szett is benne van. Viszont a hűtő látott már jobb napokat is... Tekintetemet látva a tulaj közli az kicseréli mielőtt átadja és műszakit is tud rá tenni. (Aha szóval ezen sincs.) A próbakör is meggyőző egy 16 éves vastól egyenesen "makulátlan". :)
"Van rá egy rongyom" rukkolok elő a kényes mondattal. Valamit motyog, jobb hanem tudom mit. Fennhangon közli hogy 1400-re tartotta az autót 1200alá nem igazán menne vele. Az lehet de nekem már nincs 1200-am max. 1100 és nem kell a hűtő csere csak a műszaki. Csak a taxi-műszaki több mint egy százas nincs alku! Hm... Mondtam már, hogy nem kell hogy taxi legyen? Némi hatásszünet után közli áll az alku, de akkor a taxiórát kiveszi. Nekem csak az autó kell, jó az óra nélkül is, pacsit rá! Előleget adok akkor vizsgáztat és mehet a bolt. Ha sikerül még ma estig, ha nem akkor holnap délig kész az autó. Hová is vinném úgy egyébként? Budapest? Az több mint 1000 mérföld ugye? Szomorúan néz rám, nem indulhatok így el vele, kicseréli nekem a hűtőt is.
Odaadok 200£ előleget. Kérdő tekintet: Van még kérdés? Menne műszakiztatni. Hát esetleg valami papírt ha adna a pénzről. Az ok hogy angol úriember és elég a szava, de én nem olyan környékről jövök... Nem tudom mi ütött belém de elfogadtam azt a fél noteszlapot amit adott átvételi elismervény gyanánt.
Este telefonált nem sikerült vizsgaidőpontot szerezni, holnap délben ugyanott találkozunk.
2008.06.20.
...az megfeleő mennyiségű problémát talál.
Délben sehol senki. Fél egykor se. Telefonálok neki, nem veszi fel. Atya ég hogy lehettem ekkora balek?! 200£ adtam egy vadidegennek...
Most mit csináljak egy óra elmúlt és még csak a címét se tudom. A rendőrök ki fognak röhögni ha megmutatom az "átvételi elismervényt".
Csörög a telefon egy nő közli, hogy David üzeni várjak rá, nyugodtan...
Ha nyugodt nem is lettem, de újra bizakodtam. Nem sokára megjött. Ordítva közli nem volt egyszerű a vizsga azért késett. Ja és azért ordít mert tönkrement a hallókészüléke. Legalább már azt is tudom miért nem vette fel a telefont.
Megírtuk az adás-vételit.(újabb noteszlap, atya ég hogy fogom én ezt itthon elfogadtatni?!)
Fontos!. A V5C dokumentum (forgalmi engedély) hátulján lévő tájékoztató szerint ki kell tölteni az új tulajdonosra vonatkozó részeket és az alsó 5cm a perforálásnál letépni ez marad az új tulajnál, a többit a régi tulaj küldi vissza a DVLA-nak (okmányiroda helyi rövídítése) az új tulaj 2 hónapon belül INGYEN postán kapja meg a saját forgalmiját addig az az 5cm cetli helyettesíti a forgalmit. KIVÉVE ha EXPORTRA adják el az autót, de erről nem szól a tájékoztató!
Export esetén a vevő kitöltés után megkapja az egész V5C dokumentumot (forgalmi) de ezzel egy időben ki kell tölteni egy V765 nyomtatványt (letölthető a DVLA honlapjáról) és a régi tulaj ezt küldi vissza a DVLA-nak.
Na mi ezt sajnos nem tudtuk, meg is lett az eredménye. Ez volt az első buktató, de mégsem ezzel szembesültem először hanem a biztosítással.
Indulásom előtt kiokosítottak, hogy Angliában létezik úgynevezett "temp cover" az-az ideiglenes kötelező (és casco) biztosítás. Nagy előnye hogy 1-28 nap közti időtartamra köthető és Internetről lehet intézni kártyás fizetéssel, több cég többféle ajánlata közül lehet választani. Hátránya hogy kell hozzá egy helyi postacím, ami kinti ismerősök hiányában nem egyszerű, de azért nem is megoldhatatlan. Még nagyobb hátránya viszont, hogy egy legördülő listából kell típust választani ami természetesen nem tartalmazza az autót, egyik cégnél sem.
A telefonos ügyfélszolgálat egész készséges addig a pontig míg ki nem derül, hogy te egy taxit szeretnél velük biztosíttatni. Ezen a ponton közlik veled, hogy taxival nem foglakoznak. Ha valami csoda folytán nem teszik rád azonnal a telefont próbálkozhatsz megmagyarázni, hogy az autó TÍPUSA ugyan taxi, de te csak és kizárólag személyautóként szeretnéd használni. Ha szerencséd van megérti a szerencsétlen és közli, hogy ehhez meg kell kérdezze a „manager”-ét és csekély roaming díj fejében hallgathatsz várakozó zenét. Majd a „manager” közli hogy nem tudnak segíteni. (Te majd csak itthon a telefonszámlát kézhez kapva tapasztalod milyen drága is tud lenni pár "nem".) Megoldás? Létezik... Van egy használható "kiskapu". Nem írnám le, de ha netán egyszer mindezek elolvasása után mégis úgy döntenél, hogy nem élhetsz teljes életet addig míg nem hozol haza magadnak egy saját London Black Cab-et, akkor keress meg…
Miután a biztosítási gond megoldódott már csak le kellett gurulni Dover-ba a komphoz. Valamint még el kell magyararáznom a piros lámpánál az ajtót rám nyitó úriembernek, hogy miért is nem fogom hazavinni.
Autóban ülő utastól a fuvart megtagadni (a nálunk is szokásos esetek: az utas beszennyezné az autót, stb... kivételével) csak két esetben lehet:
- A fuvar Greater London határain (kb. egyenlő a közig határral) kívülre irányul.
- A fuvar időtartama várhatóan (jelentősen) meghaladja az egy órát.
Csúcsforgalom idején pedig egy a "jogaival tisztában lévő úriember" esetében legalább olyan nehéz feladat, mint egy hasmenéses rinocéroszt szobatisztaságra szoktatni.
2008.06.21.
Úton hazafelé
A "normandiai partraszállást" követően egy hosszú és unalmas autózás következik. A 2.7 literes lassú fordulatú diesel és a 3 sebességes automataváltó házassága nem országútra született. 80km/h utazósebesség, kicsit több mint 1600km-re fincsi. A sokk enyhítésére született megoldás az elektronikusan kapcsolható "overdrive" (4. fokozat) ebben az autóban nem működik. A relé-ki be kapcsol mintha egy index relét tettek volna be az eredeti helyett. Játszom a gondolattal, hogy simán rövidre zárom a kérdést, de visszatart a gondolat, hogy 1600km-re otthontól esetleg tönkreteszem vele az első 3fokozatot is...
Vidám dolog autópályán a 80km/h. Még a kamionok is letolnának az útról...
Viszont kiderült hogy emberem jóindulatból ugyan kicserélte a 92£-ért a hűtőt, de az új hűtősapkára már sajnált 2£-ot kiadni. a régi viszont nem passzol az új hűtőre, így nem zár rendesen. Víz fogyasztás: 2l/100km.
Az autó üzemanyag fogyasztásáról rémisztő adatokat találtam. A katalógusban ugyan város/országút 10.8/9.3 de a beszámolók inkább 11-12/10L/100km adatot adtak meg. Hazafele 8L/100km-t mértem, városi fogyasztást sajnos nem tudom. De azt tudom, hogy bruttó 25óra vezetést soha többet!
2008. június vége
"Első bálozó" bemutatása a NKH-nál
A NKH előzetes (szóbeli) állásfoglalása szerint nem lehet gond az autó magyarországi forgalomba helyezésével, ha EU-n belül már kapott egyszer érvényes forgalmit. Eddig ok.
Első körben közlik velem, hogy lehet hogy Angliában elég a V5C dokumentum letépett része, de Magyarországon kell ám a teljes forgalmi.
Emlékszel? A régi tulajdonos visszaküldi, az új pedig max. 8 héten belül postán megkapja a tájékoztató szerint. (De nem export esetében.) Feléled bennem a gyanú, mi van ha külföldre nem postázzák. Telefonálok az ügyfélszolgálatnak: Autó rendszáma? Adásvétel dátuma? Ember mi van veled? Nem tudsz olvasni? "csak akkor telefonáljon ha 6 héten belül még nem érkezett meg az új forgalmi" Hát igen még alig egy hete, de... VISZLÁT akkor hívjon ha még hat hét múlva sem...
Várok. Az autó addig kisebb "kozmetikai műtéten" esik át, mégiscsak esküvői járgány lesz belőle.
Hat héttel később
Mivel az új forgalmi még (természetesen) nem jött meg telefonálok az ügyfélszolgálatnak. Keresik. Aha megvan a probléma. Nem adtam meg az angliai postacímem. Persze hogy nem adtam meg, mert nincs. JA hát ha nincs akkor nem is kapok új forgalmit. De ha én Magyarországon szeretném azt a szerencsétlen autót használni ahol nem elég a V5C maradéka, hanem az egész kell? JA export? Igen! Akkor miért nem töltöttem ki egy V756-ot? Mert nem írja a tájékoztató azé! Ez igaz... Akkor töltsek ki egyet és adjam fel postán, ha megkapta, elküldi nekem az eredeti forgalmit.
Ezt azért elmondhatták volna hat hete is...
2008.08.21.
"kompatibilitási problémák"
Rolyal Mail feliratú borítékot kapok. A levél szó szerinti fordításban:
"Visszaküldtük. Üdvözlettel: Aláírás
Csatolt dokumentum(ok): Forgalmi engedély"
Nem cifrázták, az biztos, de ami a lényeg végre a kezemben a forgalmi.
Az időközben lefordítatott "emisszió csökkentő átalakításról" szóló igazolással együtt, még aznap berobogtam a NKH-hoz. Ahol egyrészt csodálkoztak vadul, miért nincs beírva a forgalmiba az autó súlya, terhelhetősége, teljesítménye.
Viszont a motorszám alapján megállapították, hogy ez bizony 0-környezetvédelmi kategória.
Gyártásakor lehet, hogy az volt, de átalakították Euro3-ra ami 8-kategória - lobogtattam az igazolást.
Elveszik, elolvassák, és felteszik a kérdést: Hol szerepel ezen az Euro3? Sehol. Az igazolás arról szól, hogy "az autót a londoni tömegközlekedési hatóság előírásainak megfelelő emisszió csökkentő rendszerrel szerelték fel." Viszont ha elmegyünk a "londoni tömegközlekedési hatóság" honlapjára ott szerepel az Euro3 mint minimum, sőt minden egyéb adat!
De hát csak egy honlap! Egy pco.gov.uk végződésű lap nem CSAK egy honlap, hanem egy hivatalos kormányzati portál. Igen sok helyen elfogadják hivatalosnak egy ilyen honlapon közzétett állásfoglalást.
Hiába volt minden érvelés, Magyarországon ez NEM számít.
Szerezzek eredeti aláírt állásfoglalást.
Hosszú levelezés következett az angol hatóságokkal mire megértették mit akar a barom magyar tőlük.
2008.08.23.
Az esküvő
Közben megnősültem. Mi más lehetett volna a menyasszonyi autó? :)
2008.10.20
még egy kis késedelem
Végre megérkezett az áhított írásos állásfoglalás. Nem bírtam magammal és még aznap este csináltam hozzá fordítást és másnap berobogtam vele a NKH-hoz hogy véleményezzék. Pár nap múlva azt a meglepő választ kaptam tőlük, hogy abban az esetben ha a hiteles fordítás megegyezik az enyémmel, elfogadják az autót Euro3-nak. Éljen!
Ezen a napon történt, hogy távollétünkben kedves lomtalanító szakemberek felkeresték a lakásunkat és kipakoltak mindent ami értékesíthető. Az autó szempontjából ennek csak annyi a jelentőssége, hogy hónapokra megszűnt a lehetősége az extra (felújítási célú) kiadások finanszírozásának...
2008.10.24
az egyetlen kivétel
Egyetlen kivétel a kiadások alól, hogy megvettem a londontaxi.hu domain nevet.
a "tudathasadásos"
Az autót 1958-ban kezdték gyártani az Austin és a Carbodies cégek együttműködésében.
Először Austin FX4 néven.
Később már csak FX4 (FX4R, FX4Q, FX4S, FX4PLUS)
Aztán 1987-ben mikor Nissan motort kapott az autó átkeresztelték Fairway-re. (Fairway Driver, Fairway 95)
1989-ben megszűnik a Carbodies a jogutód London Taxi International lesz a gyártó amit a kormánykerék közepén és a kulcsokon lévő LTI felirat is hirdet.
Viszont a forgalmi engedélyében továbbra is Carbodies szerepel a gyártmány és taxi a típus rovatban.
Most akkor melyik a hivatalos neve?
2008.12.27.
egy kis bütykölés
A hideg beköszöntével kifejezetten bosszantóvá váltak a fűtés hibái. Előírás hogy a taxiban utas és sofőr részére két külön álló és függetlenül üzemeltethető fűtőberendezésnek kell lennie. Az utasét az utastérből kell tudni vezérelni. A Cabbie-król ugyan nem bizonyítható, hogy skót ősökkel rendelkeznek, de ennek ellenére nem szívesen költenek az autóra. Csak ott, ahol feltétlen szükséges. Míg az utastér fűtése tökéletesen működik, addig a sofőrnél szinte semmi.
Elsőnek a hőfokszabályzó és a légbefúvás irányát változtató két kart támadtam meg. 16 év hosszú idő. Pláne ha ez alatt soha senki nem olajozta a bowdent. Egy kis WD40 csodát tett. A fűtés csap és a bowden befújása után máris könnyen mozog. A másik sajnos az erőltetés hatására már korábban elszakadhatott, majd az Alig utcai bowdenes csinál helyette újat.
Fény derült arra is miért nem fúj be levegőt a ventillátor. A Ventillátort a házba befogó 3 csavar közül egyet eltörtek. Így a ventillátor és a ház közt keletkező résen a motortérbe fúj az utastér helyett. Ennek a szétszerelése sajnos lakatost igényel.
A ventillátorházba bepotyogó és az esővíz elvezető nyílást eltömő levelek már ismertek voltak a neten talált taxis fórumokból, nem is lepett meg amit benn találtam. Sajnos kitisztítani lehetetlen a ház szétszedése nélkül, ezt majd a lakatos. Azt is írták, hogy a víz mivel nem tud az elvezető furaton távozni, az utastér felé veszi az irányt és az ember lábára csöpög, nem is lepett meg. Az viszont igen mikor egyik esős éjszaka után pacallá ázott a biztosíték tábla. Több tucat biztosíték bánta és csak remélni merem, hogy vezeték nem esett áldozatul a zárlatnak...
Jó hír, hogy kiderítettem mi az a kis "izé" a fedél kitámasztó kar szomszédságában. Elsőre csak az tűnt fel hogy le van róla húzva az elektromos csatlakozó. Visszadugtam. Egy figyelmeztető lámpa gyulladt ki a műszerfalon. (A fékfolyadék visszajelzője, de mi köze a kis "izé"-nek a fékhez) Most már legalább azt értem miért volt lehúzva róla a drót, nagyon helyes kérem, ne zavarja mindenféle hülye lámpa a sofőrt! Húzzuk le ismét. Tovább vizsgálva a dolgot az "izé" másik felén egy vákuumcsővel csatlakozik a szervo szivattyúhoz. (Japán technika. Nem a szívócsonk vákuumát használják a fékszervó működtetéséhez ahogy általában az európai modelleken szokás, hanem a generátorház hátulján lévő kis szivattyú állítja elő a vákuumot.) Az már csak a szerencsémnek volt köszönhető hogy észrevettem a vákuumcső alul végig van repedve. Cső csere. Vezeték visszadug, a lámpa elalszik.
Cseles megoldás. Ha a szerkezet érzékeli hogy valamiért nincs vákuum a visszajelző lámpa figyelmezteti a sofőrt hogy nincs fékszervója...
2009 január
Gyötör a tudat hogy kinn áll az autó és nincs pénzem hozzányúlni. "Jobb mint a semmi" alapon félelmetesen drága 6£-ért vásároltam az ebay-en egy pár MK1-es minihez való első indexet. (a hátsó lámpák austin1100-tól az első indexek a miniből származnak)
2009 február
Vállalkozó szellemű lakatost találni úgy látszik nem egyszerű. Mindenki lelkes mikor óvatosan felvezetem, hogy egy 16 éves járgányt kéne kifoltozni. Aztán az autó láttán megcsappan a lelkesedés...
Végül Nagytétényben kötök ki egy rally- és taxi-autó szerelő műhelyben. Ők legalább nem ijednek meg egy kis egyedi munkától. :)
2009 március-május
A munka kínkeservesen halad. Egyezségünk (és a pofátlanul alacsony munkadíj) lényege, hogy az autó helyet kap egy üres állásban és ha nincs más melójuk azzal foglalkoznak. Vagy akár csinálhatom én is.
Pech-em van, autó törős a tavasz. hetente 3-4 autót is hoznak nekik.
Ahogy szereljük szét az autót, úgy kerülnek elő újabb és újabb szépségek.
A küszöböt díszléc takarta, alatta a jobb küszöb menthetetlen. De ha már azt lehajlíttatjuk igazán mehet a bal cseréje is.
Az ajtók alja állapottól függően 20-30 cm magasságig cserélődik ki teljesen.
Az első ránézésre alig hólyagos sárvédőkről kiderül, hogy az angol mesterek nem igazán szeretnek kalapálni, viszont elememként 2-3kg gittet sem sajnálnak ennek az eltitkolására.
A tűzfal, a szellőző mögött tenyérnyi részen eltűnt. A műszerfalat is ki kell szedni hogy meg lehessen hegeszteni.
Ha már kinn van jó lenne azt is felújítani. A bőrözés baromi drága a flokkolás csak nagyon... A műszerfalba fúrt otromba lyukak és a középkonzolból kitört daraboknál már csak a gyújtáskapcsoló környéke rosszabb. Ezt ugyanis valaki kicserélte a múltban. Az az apróság sem tudta felizgatnia szakit hogy ehhez ki kellett volna szerelni a műszerfalat. Nem fért ki a lyukon? Megnagyobbították. A befoltozása rám vár.
És ha már benne vagyok a műanyagozásban a tető konzolt hosszában elvágom és középre be toldva kiszélesítem 3cm-rel hogy beleférjen a taxióra...
Az ülésekre eredetileg kárpit-tisztítást terveztem. Aztán inkább a huzat mellett döntöttem. Kész is huzat, mikor kiderül, hogy a fém keret amibe az üléslap fekszik annyira szoros, hogy még a huzat anyaga se fér el. Így lesz az üléshuzatból újrakárpitozás...
A tető fényezése kifogástalan, első tervek szerint csak öv-vonalig fújunk. A vége? Persze, hogy az egész autó.
2009 június 2
A srácoknak nincs saját hőkamrájuk a javításokhoz elég egy átalakított sufni is. De ezt nem merik ott csinálni, Várunk hogy legyen egy kölcsön kamra.
2009 június 17
Türelem fényezőkamrát terem. Fel kéne állni a trélerre, de 6 hónapnyi állás után ez nem ilyen egyszerű. Nem indul a dög. Az akkut ugyan egész éjjel töltötték, de néhány fordulat után megadja magát. Csere. Nem indul a dög. Biztos kifogyott belőle a gázolaj, vélekedünk, miután a szűrőnél megbontva üresnek tűnik a rendszer. Veszünk 5 litert a kúton, pumpálás-légtelenítés, további indítózás, eredmény semmi. Talán az 5 liter kevés neki, hangzik el a bizonytalan találgatás. Előkerül a 20literes fémkanna. Eredmény semmi. Felhúzzuk a csörlővel, majd kitaláljuk fényezés után miért nem indul. Ekkor kezd el esni. Szerencsére elég magas és széles az ajtó a trélerrel együtt is be tudunk tolatni.
2009 június 24
A kasztni és az összes karosszériaelem is visszaérkezett végre, már "csak" össze kell rakni. A srácok szerint 3 nap alatt megvan.
2009 július 7
Az eltelt 2 hét alatt szinte semmit nem haladt az autó. Megkérdem a srácokat, hogy emlékeznek-e még rá, hogy nekem 11-én esküvőn kéne megjelennem az autóval? Gondoltam szólok...
2009 július 10
Este fél kilenc. Ünnepélyesen átadják az autót az elmúlt 3 nap rohamtempójának eredményeképp. Tiszta Overhaulin :)
Hogy az öröm ne legyen teljes, megjegyzik, hogy a bal hátsó kerékcsapágy lóg, minél hamarabb cserélni kéne. A központi zár sofőr oldali motorja teljesen beállt. Kicserélték egy hasonlóra, de a csatlakozó nem stimmel, majd csináltassam meg villanyásszal.
2009 július 15
Az ajtót lehet zárni kulccsal is, a villanyász tehát nem sürgős, ellenben a csapágy. Menet közben a lengéscsillapítók is gyanúsnak tűntek. Tehát megmérettem őket. Mivel a helyi vizsgasoron van csak lengéscsillapító mérés a környéken így végig lett rajta küldve. A várakozásnak megfelelően az első kettő halott, nem várt fejlemény, hogy a jobb hátsó fék se fog. Fékbetétet kapni itthon. Lengéscsillapítót is sikerül kinyomozni, hogy melyik autóét használták fel a gyárban. Csapágyat meg csak lehet már kapni méret után?
Szétszedéskor kiderül csapágyat az kapni ilyen méretben. Viszont az nem biztos hogy jó nekünk. Ugyanis a csapágyat semmi nem rögzíti a tengelyhez, hanem a belső részét kell vörös izzásig hevíteni és ráhúzni arra. Miután kihűl rászorul a tengelyre és bomba biztosan rögzül, utána össze lehet rakni. Az autószerelőm még tanult ilyenről de látni most látott először.
Elérkezett a pillanat, itt az ideje az "elvi engedélyezést" átültetni a gyakorlatba.
Az összeállított anyagot még 1x felküldik a központba. Ez 10 nap múlva visszajön
valami "isteni" rangban lévő NKH vezető szignójával, mehet a vizsga!
Lassan telnek a hetek míg összekaparom rá a pénzt, az asszony válással fenyeget.
augusztus 31.
Megvan a pénz.
A vizsga ugyan mehet Pest megyében, de a "sétáló"-t csak a Mozaik adja ki.
Azt tőlük kell kérni. Berontok. Majd a fekete hajú hölgy lehűti a lelkesedésem.
Puszta jóindulatból nem ad nekem sétálót. Szerinte ugyanis ez az autó nem fog levizsgázni,
tehát sok pénzt spórol meg nekem azzal, hogy nem szereltethetem be feleslegesen a taxiórát és nem fizethetem be a drosztdíjat. Hiába mondom, hogy Pest megye rábólintott már.
Hiába mondom, hogy ott a szignó a papírokon, azt ő nem tudja miért van ott a szignó,
nincs írásos engedélyem hozzá. Hiába minden.
Vissza Pest megyébe. Ott közlik az "isteni rangú főnök" azzal a szóbeli utasítással adta
vissza az aktám hogy soha többet nem akarja látni. Tehát írásos engedélyt sem fogunk kapni tőle hiszen már szignózta...
Megoldás vizsgáztassunk fehér rendszámra aztán a magyar forgalmiba már a Mozaik se köthet bele.
De jó dupla vizsga dupla ügyintézéssel és természetesen dupla kiadásokkal, de ha nem lehet mást tenni?
Méltányossági alapon másnapra kapok vizsgaidőpontot.
szeptember 1.
A vizsga simán menne az autó teljesen fel van készítve rá. Viszont a vizsgáztató állomás már kevésbé.
Az autó típusát egy a legördülő listából kéne kiválasztaniuk, ami természetesen nem tartalmazza az autót.
Módosíttatni kell a programot hozzá közlik velem. Mégis mennyi idő?
Napok, hetek, hónapok?
"Legutóbb megvolt 3 óra alatt" érkezik a válasz, sóhajtok, ha már több mint egy évet vártam rá...
Az autó levizsgázott. Jön a pofon. Egy félreértésből adódóan úgy tudtam lehet szerezni 6 hó haladékot a regadó befizetésére. Mint már írtam ez tévedés volt, be kéne fizetni a folytatáshoz. Miből?
szeptember 18.
Megint jártam a nagyszülőknél. Ég a pofámról a bőr. De legalább a regadó befizetve. Fehér rendszám az autón.
Ügyvédnél is jártam, hátha félreértelmeztem valamit a jogszabályban, de ő sem talál benne akadályt.
Megkísérlem a mozaik utcát ismét. Telefonos beszélgetés eredménye megint negatív. A "jogszabály tiltja" kapom a választ. Bemegyek, beviszem mutassák már meg melyik jogszabály és hol?! A beszélgetést véletlenül hallotta egy ősz hajú taxis szövetség vezető is, mikor beérek épp találkozunk az előtérben. Fél órás oktatást tart arról, hogy "ez soha nem fog sikerülni" és "hagyjam már békén a lányokat mert már lábrázást kapnak tőlem!"
Nem áll módomban hinni neki. És igen! Egy óra múlva kezemben a sétálópapír. (feltétele az autó első taxis vizsgájára a mozaikban kell sor kerüljön) Mindenféle segítség tolás és ismeretség nélkül egy kis ember szerény győzelme a bürokrácia hatalmas intézményével szemben. :)
A győzelem önmagában kevés. Anyagilag leromboltan esélyem nincs vizsgáztatni. Vajon fél vesével lehet taxizni?
Egy utolsó kunyerálás következik, ha az sem elég hát tényleg feladom...
október 1.
Hajnali négykor csörög az óra. Miközben fázósan öltözködöm átfut az agyamon az elítélteket is hajnalban viszik a hóhéruk elé.
Első autó vagyok a 3-as soron. A csarnokban megáll az élet. Mindenki ott tolong a teljes vezetés megjelent buktatót keresni.
Az anyósülés helyén a teljes kinyomtatott joganyag, hátha szükség lesz rá.
Nem telik el 30 másodperc felhangzik a csarnokvezető úr szájából a kiáltás :"nem felel meg!"
Vajon miért?
Nem világít hátrafelé a szabadjelző!
Kéne?
Igen!
Miért?
Mert benne van a jogszabályban!
Ott csak az van hogy "hátrafelé VILÁGÍTHAT" ami nem tűnik kötelezőnek. Idézem fejből a hivatkozott passzust.
Nincs több kérdés, a "különbizottság" elvonul. Sikeres vizsga.
Még az okmányiroda előtt sem akarom elhinni, sárga rendszámot szerelek fel a taximra.
És még csak most jön a java. Mit fognak szólni hozzá az utasok?
Mennyit fog enni?
Hogy bírja majd a városi gyűrődést így egy évvel a nagykorúvá válása előtt?
Na és persze mennyire nő meg az irigyeim száma?
október 12.
Az első tapasztalatok.
Városi fogyasztás 9.8 és 9.3 közt viszont rettenetesen lomha az automata váltó.
A váltó finomhangolása után 10.5 re megy fel a fogyasztás viszont végre nem lomha! Maradunk ebben.
Az utasok? Két autós rendelésre érkezve 8 fő támad meg minket a lépcsőházból kiérve mindenki felém rohan, nyolcan próbálnak meg be préselődni hozzám, alig tudom rávenni őket, hogy csak öten maradjanak nálam. :)
Az elején féltem, hogy nem mernek majd beszállni. Hát az biztos, hogy tátva marad a szájuk a látványtól, de meglepő módon mindenki természetesnek veszi, hogy az ő taxija áll a megrendelt helyen. ;)
Ricz Tamás
6x6 290