Beszélgetés Horváth Csabával a sárga-fekete Rádiótaxi ügyvezetőjével

2008.02.14.

Új csillag születik
Mint arról régebben beszámoltunk, a sárga-fekete Rádiótaxinak igen viharosra sikeredett a költözése. Azóta eltelt pár hónap és kíváncsiak voltunk, hogy most hol tartanak, milyen lett az új központ.


Az új központ a XI. kerület Daróczi út 1-3-as szám alatt található, egy különálló irodaépület III. emeletén. Amint belép az ember az orrát megcsapja a friss festés kellemes illata. Minden makulátlanul tiszta és új. Egy közel 280 nm-es alapterületű irodáról van szó, ahol kényelmesen elférnek az ott dolgozók.

Kávéval és teával fogadtak minket és pár perc beszélgetés után bebocsájtást nyertünk a SFRádiótaxi ügyvezetőjéhez, Horváth Csabához.

hallotaxi: - Mi a végzettséged?

Horváth Csaba- Középfokú végzettségem van.

- Család?

- Igen van. Van egy feleségem, egy kislányom Petra, és nemsokára megszületik a kisfiam.

- Mi a három legfontosabb dolog az életedben?

- Az első a család, feleségem és gyermekeim. A második a bizalom, hogy az emberek bízzanak abban, hogy amit meg akarunk teremteni, az sikerülni fog. A harmadik talán a tenni akarás, hogy az soha ne múljon el, mindig legyen annyi erő, hogy végre is lehessen hajtani ezeket a feladatokat.

- Tehát család, bizalom és az erő hozzá. Mivel foglalkozol szabadidődben?

- Munkával. Jelen pillanatban elég sok minden van itt a nyakunkon, de azért megpróbálok a kislányommal is foglalkozni, hiszen most kéne a legtöbbet, elég sok ingert kellene kapnia a környezetétől. Ha van egy kis szabadidőm, akkor megpróbálok vele foglalkozni, jó dolgokra tanítani.



- Mi a véleményed a fix tarifáról, neked mint cégvezetőnek?

- Egyszerűbb lenne az élet az biztos, a taxisoknak is, és lehet hogy a cégeknek is.

- Felelősségteljes magatartásnak tartod-e, a taxis vállalkozók 6-8 éves hitelbe kergetését, egy olyan piacon, ahol szinte a teljes a szabályozatlanság, jogbizonytalanság és ezek folyományaként a bevételek és kiadások tervezhetetlensége uralkodik?

- Ez nagyon nehéz. Úgy érzem, a legnagyobb taxitársaságok kezdték el, a kategóriákkal a megkülönböztetést, ők ösztönözték először a taxisokat, hogy cseréljék autóikat minél fiatalabbra. Az elején szerintem nem látták át, hogy ez mit vonzhat maga után, hogy csökkeni fog a piac is, és csökkeni fog a bevétel is, ugyanakkor az elvárásokat egyre magasabbra tették a cégeknél. Én azt látom ebben, hogy mi szolgáltatunk, A pontból B pontba el kell vinni az utasokat. Nem azt mondom hogy a mostani piaci helyzetnek a legramatyabb autóparkkal kell rendelkeznie, de bőven elegendő egy középkategóriás, vagy legalábbis nem a legfiatalabb 1-2 éves autók, mert ezek sokkal hamarabb amortizálódnak, nagyobb a költségük. Ezzel a rohammal sajnos minden cég fut, mert megpróbál az elvárásoknak megfelelni. Minél több olyan megrendelő jön, akinek magasak az elvárásai, az valószínűleg hosszútávon kifizetődő. Én azt mondanám, minden taxigépjárművezetőnek, egyéni vállalkozónak szíve joga, hogy átgondolja, az ő pénztárcája mit bír, mennyit tud kint lenni az utcán, mennyit tud megkeresni, mire képes. Senkit sem kötelezünk semmire, mint például volt más taxis cégnél ilyen kezdeményezés, hogy kötelezik, lassan azt is, hogy milyen színű autót kell venni. A saját anyagi helyzetéhez mérten válasszon autót. Ez azért elég nagy skála, nincs annyira megszabva, ebből ő választhat.




- Tervezed-e a Rádiótaxi címkiadó droszt hálózatának bővítését?


- Az a baj, hogy mindig van két tábor, az egyik aki szeretné a drosztot, a másik aki nem szeretné. Én a piacot nézem, látok másik olyan taxitársaságot, ahol több vagy ugyanennyi droszt van, nem lehet tudni, hogy mi a jó. Azokkal nagyon nehéz versenyezni, akik megpróbálják esetleg a tisztességtelen címfelvételt kieszközölni, de valószínűleg a droszt sem megoldás minden szempontból. Nehéz megtalálni a köztes utat, azt, hogy tisztességesen, egyenlő feltételekkel dolgozzon mindenki



- Ezek szerint nem növelni szeretnétek a drosztok létszámát, hanem ésszerűsíteni?

- Igen, inkább átcsoportosítani, megnézni hogy arra a környékre kellene-e a droszt, vagy ha esetleg máshol zsúfoltabb a címmennyiség, akkor oda kihelyezni egy drosztot. Egyre inkább közeledik a jó idő, figyelembe kell venni a dugókat, építkezéseket, hogy mindenki megfelelő idő alatt megkapja az autóját.

- Milyen esetben kap valaki fuvarszervezési díjból kedvezményt a Rádiótaxinál? Gondolok itt betegség, baleset, szabadság.


- Aki igazolni tudja, hogy beteg volt (korházi lappal pl) és eltöltött ott két három hetet, ő természetesen megkapja a kedvezményt, a kirívó eseteknél mint például balesetek, kocsitörések, természetesen többen átbeszéljük, mérlegeljük, és ha minden papír rendben van, akkor megkapja a kedvezményt. A nyaralók nem, arra nem tudna egy cég alapozni.

- Miben a legerősebb a Rádiótaxi a piacon?


- Talán az összetartásban, összefogottságban, mert azért ez a cég a hosszú évek alatt elég sok mindent átélt. Van ennek a cégnek egy olyan magja, amire én azt mondom, hogy becsülendő, sok mindent átéltek, sok mindenen keresztülmentek, és ez a mag mindig ki tudott emelkedni és fel tudta emelni újból a céget a tophoz. Mindig van ebben a cégben olyan erő és olyan mozgató emberek, akik erre képesek, és meg tudják mutatni, hogy nem akarunk lemaradni a többitől, sőt, inkább mindig versenytársak és partnerek tudunk lenni.

- Miben a leggyengébb a Rádiótaxi a piacon?

- Úgy érzem, hogy nincs ilyen pontunk.

- Mi az a szegmens, amit úgy érzel, hogy fel kell hozni? Amin biztosan javítani kell?

- Talán a hitet. bár inkább azt mondanám, a bizalmat, amit páran akik elmentek tőlünk az évek folyamén, elvesztettek. Bár ez rossz kifejezés, inkább talán a többi taxis felé a bizalom, hiszen eltelt egy elég hosszú idő, 1 év, Ami alatt ez a cég  be tudta bizonyítani, hogy talpra állt. Meg tudta mutatni a jó oldalát, fejlesztett, beruházott, tényleg a benti dolgozókért és a taxisokért van. Ha ezt mindenki mérlegeli és konkrétan csak ezekre a dolgokra figyel, akkor látja, hogy ez egy jó irányvonal. Nem érzem hogy a cégnek most lenne gyenge pontja, vagy gyengébb lenne bármiben mint más társaságok!




- Pályázatok. Információim szerint jó néhány pályázaton indult a cég, sikeresen, sikertelenül egyaránt. A jelenleg eladható árszintről látsz-e elmozdulási lehetőséget?

- Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt másfél évben a Rádiótaxi minden pályázaton el tudott indulni, többnyire sikeresen.  Igaz, hogy az előző vezetésnél, az elmúlt 20 évben, sajnos erre nem volt lehetőség, de minden olyan feltételt megteremtettünk, hogy ennek meg tudjunk felelni. Amiben nem voltunk sikeresek, abban általában mindig valami kivetnivaló dolgot láttunk. Két olyan pályázat volt most, amiben úgy érzem, semmilyen körülmények között sem lehettünk volna sikeresek Az egyik tender a Duna Tv, ahol megpróbálta másik cég is ezt orvosolni, azaz a pályázatot kifogásolni, ami a mai napig egy nem tisztességesen futó pályázat, több olyan kivetnivaló pontja van, ami ezt takarja. A mostani, az MTV. Amennyiben ezt minden taxitársaság elolvasta, akkor látta nagyon jól, hogy ez nem egy tisztességes pályázat volt. Ez egy olyan pályázat volt, ahol meg lett mondva, hogy kinek kell elvinni. Azért küzdöttünk, hogy mindenki egyenlően el tudjon indulni, hiszen minden cég ugyanazt a szolgáltatást végzi. Ebből a szempontból én azt gondolom, hogy ezeket kellene inkább helyretenni. A piacon nagyon nagy a harc az árak tekintetében. Van ahol a taxis nem károsodik, van ahol viszont a taxis is károsodik. Én megpróbálom úgy irányozni, hogy itt a taxis ne károsodjon, hanem maga a cég vállalja fel ezt a helyzetet.



- Milyen árakkal nem tudtad megtartani a Ferihegyi Földi kiszolgáló cég fuvarjait?

- Ez egy érdekes pályázat volt. 1200 forintos transzfer árakat adtak meg, amire én azt mondtam,ez teljesíthetetlen és a szolgáltatás minőségére megy. Összeültetési rendszert alkalmaztak. Mi kezdtük el ezt a céget szállítani, mi nagyon jól láttuk visszamenőleg 3 hónapra is, hogy itt az alkalmazottak, nem pénztárosok, vagy esztergályosok, ennél a cégnél sem a munka kezdés, sem a munka befejezése nem dudaszóra történik. A dolgozók nem egy időben kezdenek és  nem egy időben végeznek, hanem különböző hullámokban érkeznek be és távoznak haza. Nagyon jól tudtuk, hogy nem lehet ezt az árat összeültetéssel kikerülni. Mert az eddig általunk teljesített fuvarok eloszlásából jól látható volt, hogy sok-sok az időben egymástól távol álló megrendelés, amit 1200.- forintért kell elvinni, mert egyszerüen nincs kivel összültetni az utast. Ebbe a dologba mi nem akartunk belemenni. Megkérdezték, hogy mi felvállaljuk-e ezt a lehetőséget, mert magával a szolgáltatással, a taxisainkkal abszolút meg voltak elégedve, de sajnos azt kellett mondanom, hogy ha ez az ára, hogy a céget megtartsuk, akkor inkább nem. Ilyen feltételekkel én nem tudtam volna biztosítani a zavartalan szolgáltatást, úgy, hogy elégedett legyen az utazóközönség és a taxis kollégáim is. Megjegyzem, találtak olyan taxitársaságot, aki ezt is bevállalta.

- Mi volt az eddigi legnagyobb sikered a cég vezetésében?

- Úgy érzem, hogy a Rádiótaxi összefogása. Lehetett látni, hogy az emberek bíznak bennünk, bizalmukat a cégbe fektették és látták a fejlődést, amiért nagyon sokat dolgoztunk. Meg tudtunk nekik teremteni egy színvonalas központot, egy nagyon jól működő diszpécser szolgálatot, és az ezt biztosító műszaki egységeket. Jelen pillanatban szerintem a címek mennyiségének növekedése azt bizonyítja, hogy a befektetett bizalom meghozza az eredményt.



- Mi volt az eddigi legnagyobb kudarcod a cég vezetésében?

- Nem szívesen beszélnék erről, igazság szerint a legnagyobb kudarc a családi konfliktusok belekeveredése. Én mindig megpróbáltam külön kezelni a családi problémákat és a cég problémákat. Édesapámmal nem tudtam megértetni, hogy mik azok a feltételek,  amelyekkel egy céget jól, hatékonyan és hosszútávon lehessen működtetni.




- Milyen érzés elküldeni egy dolgozódat?

- Nagyon rossz érzés, hiszen megfordul az ember fejében az is, hogy neki ugyanúgy van családja. Ma egyre nehezebb munkát találni, a mindennapi életszínvonalat fenntartani, ezért mindent megteszünk annak érdekében, hogy erre a lépésre ne kerüljön sor. Mindenkinek adunk egy újabb esélyt, de amennyiben ezzel sem érünk el változást, ha a cég rovására megy már a rossz munkavégzés, akkor kénytelenek vagyunk megválni egymástól.



- Úgy szólna a kérdés, hogy hány fizető vendég van a csapatban, és mennyi lesz egy év múlva, erre gondolom számszerű adatot nem fogsz adni, de milyen növekedésre számítasz taxisok részéről az elkövetkezendő egy éven belül?

- Én mindenféleképpen növekedésre számítok, hiszen ha most látják a többi taxitársaságnál is a dolgozók, hogy kialakult egy biztos háttér, azaz egy jó cégműködtetés, egy jó vezetés, akkor újra vonzó lesz nálunk dolgozni. Én mindig is azt vallottam, hogy nem egy embernek kéne mindenben döntenie, hiszen ha ő hoz egy rossz döntést, akkor akár az egész céget kútba döntheti. Itt csapat dolgozik. Egy-egy sorsdöntő kérdést, akár többször is átgondolva, a felelőséget közösen felvállalva hozzuk meg a döntéseinket. Azt várom ettől a vezetéstől, hogy a piacon az egyik meghatározó cég legyünk. Szerintem egyre inkább látszik, hogy errefelé haladunk. Az idő bebizonyította, hogy ez a cég talpra állt, működik és képes minden taxitársasággal felvenni a versenyt és itt jó dolgozni. Itt egy abszolút nyugodt környezet van mind anyagilag, mind munkamorálban.



- Igazán nem akarunk belemenni a családi dolgokba, mert nem
ez a lényeg, de szeretném megtudni, hogy mi az a dolog amit az
édesapádtól tanultál, amire mindig emlékezni fogsz?



- A küzdeni akarás, a harcos szellem. Ezt tudtam is bizonyítani, hiszen nem engedtem a többi taxitársaság nyomásának. Mindenki arról beszélt, hogy ennek a cégnek már vége, nem fog tudni talpra állni, a küzdeni akarás hajtott, hogy be tudjam bizonyítani, hogy ez nem így van. Ezt a céget nem kell leírni, nem is lehet leírni, hanem igenis partnerként kell kezelni a többi taxitársaságnak is. Ez volt a legnagyobb erény, ami bennem előretört, hogy meg kell mutatni a többi taxitársaságnak, felvenni a kesztyűt és a harcot, az itteni taxisok és dolgozók érdekében.



- Milyen autót használsz?

- Egy 13 éves Toyota Carinát.

- Mit olvastál utoljára?

- Erre sajnos egyre kevesebb idő jut, legutolsó könyv Coelho-tól volt, az Alkimistát.

- Hiszel Istenben?

- Ez egy jó kérdés. Meg vagyok keresztelve, de inkább azt mondom, hogy önmagunkban higgyünk, hiszen ha magunkban hiszünk, akkor képesek leszünk mindenre, hogy a kitűzött feladatot meg tudjuk valósítani.





- Bemutatod az új központot?

- Természetesen! Kezdjük a legfontosabb helyen a szerver szobában.



- Szóval a szerver szoba, amire büszke vagy.

- Elengedhetetlen és fontos szempont, mert egy taxi központnak ez az agya, ha itt tudsz egy zavartalan szolgáltatást működtetni 24 órában, az nagyon fontos. Én mindig azt hallottam, hogy erre kell a legtöbb pénzt áldozni. Ez az első.

- Ez így is volt?

- Most már igen. Két olyan telefonközpontra mondták azt hogy csúcstechnika, az a Vaja és a Cisco. Ebből a drágábbik kategória a Vaja, a Cisco ugyanaz a kategória, kicsit költségtakarékosabb. Jelenleg itt most két telefonközpont van, ezt úgy mondják, hogy redundánsként működik, ezt nekem is menet közben mondták el. Ebben az a jó, hogy kapjuk a vonalat mikrohullámon is és kábelről is. Ha bármi történik, ami előfordult a Főtaxinál is, meg a Rádiótaxinál is még az előző irodában, volt egy ilyen nagy vihar, nem történhet leszakadás. Tudniillik külön - külön is tudnak működni, ha a mikro leválik a viharban, akkor ugyanazok a hívások be tudnak jönni kábelen, és ez fordítva is így működik, ha elvágják a vezetéket, ami szintén megtörtént egy régi irodában ahol építkezés volt, elvágták a vezetéket, nem volt egy-két óráig szolgáltatás, mert csak egyfajta bejövő rendszer működött. Itt két fajta működik. Új gsm adapterek lettek telepítve, ezek sokkal modernebbek, több kártya befogadására alkalmasak. A központ minden számitógépe és a telefonközpontja is szünetmentes tápegységekkel van ellátva. Hosszabb áramkimaradás esetén agregátorra kapcsol az egész rendszer, ennek a rendszernek a kiépítése teljesen kész, az agregátor megvásárlása van hátra. Ebben a helységben üzemel a nagy teljesítményű központi szerverünk amely kiszolgálja a központ munkaállomásait. A mellette található külön számitógép csatlakozik az internetre és egyben tüzfalként is üzemel, gondoskodva a belső hálozatunk biztonságáról.

- Az átjátszók hol találhatók?

- Megmondom őszintén, most én sem tudom. Megvettük az új átjátszót a Dávid Zolitól, ez jelenleg a legújabb, ő telepítette és azt mondták, hogy másfél két óra múlva szólni fog. Ez meg is történt. Szerintem ez így a jó, ha még én sem tudom, hogy hol van.

- Menjünk tovább, ez itt a tárgyaló?

- Igen, ez a tárgyaló, a jelentkező taxisokat itt vesszük fel, itt tartjuk az etikai bizottság gyűléseit. Az etikai bizottság szobája végül is, illetve ha vendég érkezik a céghez, akkor itt fogadjuk, itt tárgyalunk. Ennek a szobának a nívós berendezésére még nem volt meg a keret, a berendezés elég foghíjas. A közeljövőben ide szeretnénk új bútorokat vásárolni.



- Ha jól látom ezek a bútorok voltak a régi központban is.

- Igen, csak ebben a szobában maradtak azok a bútorok, amik a régi központban voltak.

- Mondhatni ez örökség.

- Hát ez az örökség igen. Taxisokat, ha már valamelyik cégnél dolgoznak és bejárnak tagdíjat fizetni az irodába, akkor szerintem örültek annak, hogy végre nem egy pincébe kellett befizetni, ami egy garázs átalakítása. Ez egy kulturált központ szerintem, ahova szeretnek bejárni, ezt látni ahogy nap mint nap jönnek be a kollegák a csekkes fuvar beváltásáért.



- Ez a széles terasz is hozzátok tartozik?

- Igen, igen, hozzánk tartozik, ez a dohányzó, természetes légkondicionálással.




- .. Szóval ez az ominózus szoba amiről terjedtek a hírek, hogy ez lett volna apukád irodája. Most mi lesz ez?úgy látom jelenleg még mindig fent van tartva üresen, nem lett berendezve.

- Vannak elképzelések, majd a jövő eldönti. Valakinek lenne majd ez az irodája.

- Értem, van egy személy, akit szeretnél a céghez hozni, aki jelenleg még nincs itt.

- Igen, nincs itt, talán itt lesz, hogy még többen tudják a munkánkat elősegíteni.



- Ez maga a pénztár, ha jól látom, ahol a taxisok beváltják a csekkeket.

- Igen, igen kulturált, személyes kontaktust teremthetnek a pénztárosokkal.

-  Volt az ominózus eset a City elnök kirablása, ti hogy kezelitek ezt a pénzmozgást?

- Ilyen nagy összeget nem hozunk ki egyszerre, minden átutalással működik, ez sokkal követhetőbb. Természetesen a taxisok kifizetésére kell készpénzt tartanunk, pontos kimutatással rendelkezünk hogy melyik nap, mennyi az átlagos csekkbeváltás, és csak ezt az összegeket hozzuk ki, ami erre a napra kell. Ha nagyobb az adott nap forgalma a pénztárosok időben jelzik és megyünk az utánpótlásért. Így biztonságban van a bankban a pénz.



hallotaxi:- Ez a diszpécser szoba.


Horváth Csaba:- Igen, itt működnek a vadonatúj Dell gépek, és a Cisco telefonok. Ebben a szobában majdnem minden új. Új Urh , még a fotelok is újak. A legújabb fejlesztésű számítógépek.





- Mit lehet tudni még erről a központról, itt a súgógépek dolgoznak?

- Igen ott a sarokban, ott veszik a csatornákat, bármikor vissza lehet hallgatni a problémás eseteket

- Köszönjük az idegenvezetést! Egyszavasok jöhetnek? Szavakat fogok mondani, vágd rá kérlek, ami először eszedbe jut róluk.

- Rendben, kezdjük!



hallotaxi:- Foci.

Horváth Csaba:- Sok pénz.

- Veres István.

- Airport taxi.

- Kálvin café.

- Múlt, egy étterem.

- 600

- Egy alkalmazott.

- Horváth Krisztián.

- Egy családtag.

- TFTSZ

- Egy szervezet.

- Pénz.

- Sok munka.

- Fodesz.

- Egy érdekképviselet.

- Balaton.

- Kikapcsolódás.

- Film.

- Ismételten kikapcsolódás.

- Hallotaxi.

- Egy fórum.

Köszönjük!!!

A Rádiótaxi központjában készült további képek megtekinthetők ide kattintva!