2007.05.07.
Képek, videók, tapasztalat
A tegnapi cikk egy rövid összefoglalás volt, ami a lényegi részét illeti, az került ki. Itt most a kitalálástól, a megrendelésig, a beszereléstől a tesztelésig olvashattok és természetesen bővebben a személyes tapasztalatról, így 2 hét távlatában.
Mint azt az előző cikkben is olvashattátok, ez a kamerás rendszer már többször felmerült a taxisokban, mint az egyetlen jó megelőzésre szolgáló eszköz. Amint az utas beül az autóba azonnal értékelhető felvétel készül róla. Olyannyira, mint ha a személyi igazolványából felejtené a képet a helyszínen. Remélhetőleg ezek után a rendőrségünknek már csak rutinfeladat lesz a beazonosítás és máris felelősségre lehet vonni a tettéért.
2007-01-18.-án az esti adásban szerepelt tomajer Murányi Mariann műsorában, ahol bőszen győzködte a Danubius rádió hallgatóit, hogy nincs olyan megoldás, ami igazán elrettentené az esetleges elkövetőt, hogy a pár ezer forintjáért ne támadja meg a taxist. Esetleg egy ilyen szerkezet jöhetne szóba, egy képrögzítő berendezés. Földi Janinak (lapunkon Janchip) ekkor pattant ki az a bizonyos szikra. Keresni kell egy olyan gyártót, aki képes egy ilyet legyártani a mi pénztárcánknak megfelelő áron. Két barátjával, akik egyben kollégái is, összeálltak és nekifogtak a kutatómunkának. Először a hazai piacot vették nagyító alá, de innen a legjobb ajánlat erre a speciális berendezésre 480 ezer forint volt. Ez nem piacképes, hiszen ha ennyi tőkénk lenne, akkor az autócsere sem okozna gondot, méghozzá egy olyan autóra cserélés, ami plexivel választja el az utast a sofőrtől. Mivel hárman összesen négy nyelven beszélnek elég magas szinten, így maradt az interneten való kutakodás. Hosszas munka eredménye ami mára rendelkezésükre áll, és mondhatni, ez a készülék beutazza a fél világot, mielőtt a mi kocsinkba beszerelésre kerül. Sokakban ilyenkor az a kétely merül fel, hogy de akkor mi van a garanciával. Nem kell ettől sem tartani, mivel a készülékhez egy profi magyar nyelvű használati utasítás jár, és egy év teljes körű garancia, ami azt jelenti, hogy ha esetleg valami gond támadna vele, azonnal egy másik készüléket kap a vásárló. Egy év elteltével is igen jutányos díjjal dolgozik a külföldi partner, hiszen ne feledjük, itt nem az itthon megszokott módon tekintenek ránk, a vásárlókra.
Az elsődleges, de nem hivatalos (lesz az is) rendőrségi vélemények elég meggyőzőek. Rendkívül jó minőségű (a banki felvételeknél minimum 4x jobb) felvételeket tudunk készíteni, ami nagyban megkönnyíti támadás, de akár „csak” rongálás esetén is a beazonosítást. Egyik kollégánk mesélte, hogy pár éve két diplomata verekedett össze az autója melllett, amit az ő autójának a motorháztetején folytattak. A gépkocsi sérült, de mivel nem volt bizonyítéka, tanúja arra, hogy valójában mi is történt, így kártérítést nem kapott. Erre is használható lenne a külső kamera. A közlekedésben való felhasználhatóságát talán nem is kell külön boncolgatnom nektek. Elég annyi, ha mostantól úgy figyelitek a körülöttetek zajló eseményeket, hogy tudjátok, ha akarjátok, ezt már képesek vagytok ti is rögzíteni. Nekem már olyan is eszembe jutott, hogy amennyiben a „szakmánkat” valóban egy szakmához méltó tanfolyam elvégzése kíséri, akkor akár oktatóanyagok készítésére is alkalmas ez a berendezés, mert ami egy taxiban nem történik meg, az nem is létezik.
Én ebbe az egészbe úgy kerültem bele, hogy a fiúk megkerestek és kikérték a véleményemet a készülék használhatóságáról, majd felkértek a tesztelésre. Azonnal a jogszabályokkal való tisztában lévés volt az elsődleges feltétel, amire a hangsúlyt fektettem. Miután ez megtörtént és beérkezett hazánkba az első prototípus, beszereltettük az autómba.
A beszerelésről tudnotok kell, hogy ez is le van „vajazva”. Egy Csepeli profi autóvillamossági műhelyben történik és nem tart tovább 1 óránál. Ami még fontos, ennek díja benne foglaltatik a vételárban. Természetesen amennyiben a vevőnek különleges igényei vannak a beszereléssel kapcsolatban, akkor azt is elvégzik ebben a műhelyben, de ezt a felárat már neki kell fizetnie.
Maga az egész rendszer nem áll másból, mint egy (ha kéritek a külső megfigyelést, akkor 2) darab kamerából, zsinórokból és egy kis fekete dobozból, ahol lehet állítgatni a különböző funkciók között, na és abból, ami ezt az egészet az utókornak megörökíti. Ezt a (nevezzük) memóriaegységet bárhol elrejtheted az autódban. Természetesen 30-60 perces szerelgetéssel, vagy esetleg az egész autó elvitelével, a bizonyíték megsemmisíthető, de ennek a tapasztalati esélye igen csekély. Arról nem beszélve, hogy egy ilyen kamerás berendezéssel felszerelt autóban dolgozó taxis megtámadása, olyan mértékben növeli a lebukás veszélyét, hogy reményeink szerint, már magára a támadásra sem kerül sor.
Magáról a készülékről annyit tudnék mondani, hogy minden várakozásomat felülmúlta!!!
Elnézegettem külföldi taxikba beszerelt szerkezetek felvételeit, amik olyan készülékekkel készültek, aminek az ára nekünk csak álom marad, mint megfizethetőség (1800 dollár), és bátran ki merem jelenteni, hogy sehol sincsenek a Vörös Szemtanú által készített képekhez, videókhoz képest. Van olyan funkciója, ahol képeket készít. Te magad állíthatod be, hogy folyamatosan készüljön felvétel a kocsidban, vagy mozgásra induljon be a rendszer. Itt is van választási lehetőség. Mennyi kép készüljön (1-5) és milyen idővallumonként (1mps-5mps). Ezen felül még azt is Te magad szabályozhatod, hogy milyen mozgási erősségnél induljon el a felvétel. Itt többször variáltam én is, mert néha nagyon érzékenyre állítottam, néha arra, hogy csak erősebb (hevesebb) bemozdulásnál készüljenek képek. Az érzékeny megoldásnál maradtam, mert így semmi sem marad rögzítetlenül. Igen érdekes felvételek készültek.
Van videó funkció is, ami szintén mozgásra indul be. Egy 10 mps hosszúságú AVI formátumban rögzülő felvétel készül, majd beállítástól függően 1-5 másodperc szünet után, amennyiben van még mozgás, újabb felvételre kerül sor.
Amennyiben még egy monitorral is rendelkezel, és egy-egy problémás utasnál ezt beüzemeled, ahol viszontlátja magát, miközben a felvétel szó pirosan villog, a hatás leírhatatlan. Az, hogy a viselkedése (viselkedésük) megváltozik, nem elég jó szó. Mivel az általánosítás gyanúját is kerülni kell, amikor az ember cikket ír, így konkrét csoportot nem nevezhetek meg, de mivel itt a lapon tapasztalt taxisok vannak jelen, így talán erre nincs is szükség, biztos mindenkinek van ilyen képe egy bizonyos utazóközönségről. Ezeknél az embereknél tapasztalt reakció több, mint kielégítő. Az elmúlt két hétben szinte megszállottként vettem fel a problémásnál problémásabb címeket, és egyetlen kellemetlen szituációban sem volt részem, miután felhívtam utasaim figyelmét, hogy bármit(!!!) is tesznek, az rögzítésre kerül.
A normál utasok esetében, egy alkalommal futottam bele egy fiatal hölgybe, aki aggályának adott hangot, de amint felsoroltam neki, hogy hány helyen készítenek róla felvételt és garantáltam neki, ha nem támad meg, vagy esetleg nem zaklat, akkor a felvétel önmagát törli 48 órán beül, teljesen megnyugodott és az út további részében kellemesen elbeszélgettünk.
A többiek viszont nagy megértéssel fogadták a fejlődést, és nagyon jó ötletnek tartották ezt a cégemtől, ahol épp dolgozom. Meghagytam őket ebben a hitükben, hiszen nem az a lényeg, hogy miként került ez kamera beszerelésre, hanem hogy maga a technika rendelkezésünkre áll és most már csak az egyén döntése, hogy mikortól tudhatja önmagát, esetleg férjét, édesapját, sokkal nagyobb biztonságban.
Jó hír a taxisoknak, hogy a Caligula Night Bár 2007-05-26.-án 20 órakor sorra kerülő sorsolásán, egy szerencsés taxisnak kisorsol egy ilyen készüléket! Mint azt meg tudtuk a „Caligulás Sanyitól”, erre az miatt kerül sor, mert ő is régebben mint taxis került kellemetlen helyzetbe, ahol egy ilyen műszaki cikk jól jött volna neki. Szerinte is a legtermészetesebb dolog, ha az ember minden eszközt felhasznál a biztonsága érdekében és ő a múltja miatt is együtt érez a taxisokkal.
VIDEÓ, nézd meg, a te gépkocsidban is készülhet ilyen felvétel mostantól, csak rajtad múlik!!!!
Részletek: www.autocam.hu