Egy kávé Elek Györggyel

2006.01.10.

Aki bemagolt 1300 utcát
Beszélgetőpartnerünk Elek György, aki Budapesten, majd Szegeden is taxisofőrként dolgozik, 52 éves, 1983 óta van a pályán.

- Információink szerint te Szegeden is taxiztál.
- Igen, volt Szegeden egy kapcsolatom és ott is taxiztam ez alatt.
- Mióta taxizol?
- 1983-tól taxiztam, mint szabadúszó 1989-ig, majd más elfoglaltságot űztem. Szegeden 1997-től 2005-ig taxiztam, majd visszakerülve Pestre 2005. augusztus óta a Mobiltaxinál vagyok.
- Szegeden honnan jött az ötlet, hogy ismét taxizást választottad?
- Igazából más lehetőségem nem volt.
- Hogy tudtál egy ismeretlen helyen elkezdeni taxizni?
- Ott is le kellett vizsgázni városismeretből. Akkor volt hozzávetőlegesen 1300 utca Szegeden és ezt 3 hét alatt kellett megtanulnom, hogy le tudjak vizsgázni. A nagyját belehet magolni és a helyi specialitásokat menet közben megtanulja az ember.
- Mennyire segítőkészek a szegedi kollégák?
- Szegeden voltam a Tele4 taxinál és a Gábriel taxinál. Szegeden is és itt Pesten is azt tapasztalom, hogy a cégen belül nagyon barátságosak és segítőkészek a kollégák.
- Most amikor itt Pesten újra kezdted a szakmát, mit tapasztaltál, mi a legszembetűnőbb változás?
- Az, hogy például éjszaka 3 órakor a XVII. Kerületben kifordulsz a mellékutcából és egyből egy világító szabadjelzőt látsz meg. Ebből következően arányaiban sokkal nehezebb ebből a szakmából megélni. Amikor én befejeztem, akkor a limit naponta 2000 forint volt. Ezt akkor kényelmesen meg lehetett csinálni. Most ennek a tízszeresét kell megkeresni sokkal nagyobb létszám mellett. Nekem most ez nehézséget okoz. Biztos, ha nem fejezem be, akkor most már én is egy kifizetett Mercedesben ülök, és sokkal könnyebben tudom ezt a limitet megkeresni. Tudod két csoportba tudom osztani a mai budapesti taxisokat. Van a hangya kategória, aki minden nap dolgozik, és apránként gyűjti össze a havi pénzét, és van ennek az ellenkezője, aki egy jól bevált helyre bekerülve kevesebb munkával keres nagyobb pénzeket. Én jelenleg hangya vagyok.
- Mióta Budapesten vagy ismét, találkoztál-e olyan szituációval, hogy nem állhatsz meg mindenhol, hogy lényegében a jobb helyek fel vannak osztva?
- Ó hogyne. Most körülbelül van 6 hely, ahol meg tudok állni, ahonnan dolgozni tudok. Ez van, ezek íratlan szabályok. Ezek Szegeden is megvoltak. Esetleg nem ennyire keményen vették és sokkal könnyebb is volt, mert ott van körülbelül 600 taxi. Ott lényegében mindenki ismeri a másikat. Szegeden van kb. 22 droszt. Pár szórakozóhely. Ha lent valaki nem tudta, hogy mi az íratlan szabály, akkor 2-3 kolléga figyelmeztette és máris rend volt. Ott tettlegességig nem fajul a dolog. Itt Pesten persze lehetne keménykedni, lehetne harcolni, de én dolgozni jövök ki és nem boxolni.
- A Szegedi és a Budapesti utasok között van különbség? Mentalitásban, szokásban, lehet-e egyáltalán különbséget tenni?
- Mivel kisebb város, így az utasokkal is közvetlenebb kapcsolat tud kialakulni. A törzsutasokat név szerint ismertük, ott egy fuvar 10-15 perc alatt lebonyolódott, így nem igazán tudunk mélyebben témába merülni. Itt Pesten kicsit arctalanabb az utas is, és a taxis is.
- Szoktál az utasokkal beszélgetni?
- Csak azokkal, akik kifejezetten kommunikatívak, akik igénylik ezt. Semleges témákról szeretek beszélgetni. Időjárásról, napi eseményekről. Politika az a terület, amiről nem szeretek és nem is beszélgetek.
- Mobiltaxinál idén az alaptarifát lehetett használni szilveszterkor a telefonos megrendelések esetében is. Szegeden mi ilyenkor bevált szokás?
- Amennyire vissza tudok emlékezni, az elmúlt 3 évben szilveszterkor ott is így dolgoztunk.
- Volt negatív visszajelzés feléd az utastól?
- Nem, nem tapasztaltam ilyet. Mindenki megértette, hogy ez egy kiemelt nap és ennek megfelelően fogadta a hírt.

- Hogy érzed milyen a taxis megítélése manapság?
- 20-25 éve a taxis egy párkapcsolatban jó partnernek számított. Most már ez nem annyira jellemző, így a megítélésünk is romlott. Régen már az is nagy szó volt, ha valakinek autója volt, manapság már csak az évjárat és a kategória számít valamit.
- Milyen hosszú távra tervezed a taxizást?
- 52 éves vagyok. Ilyen korban már nem kapkodnak az ember után sehol. Jelenleg erre van lehetőségem és ennek is csak örülhetek. Kérdésedre a válaszom az, hogy hosszútávra szeretnék berendezkedni.
- Foglalkoztat az autócsere gondolata?
- Igen természetesen, hiszen más lehetőségem nincs is. Lizingbe nem szívesen vágnék bele, mert akkor az megint havi plusz 60 egynéhány ezer forint kiadás, amit ki is kell termelni. Így is havi bruttó 400 ezer forintos bevétellel, kihangsúlyoznám, bevétellel kell rendelkeznie egy taxisnak, hogy egyáltalán még enni is tudjon.
- Sok sikert és balesetmentes közlekedést kívánunk neked, köszönjük.

Elek György kollégánkkal Csogu és tomajer beszélgetett.