2006.10.02.
|
|
Ma a városi személyszállítás zökkenőmentes, azonban a személyautókból kialakított taxik közel sem a legjobb megoldást jelentik, például nem eléggé funkcionálisak. Két helsinki felsőoktatási intézmény ezért kifejlesztett egy, a londoni taxikra hasonlító, de a legmodernebb technikával felszerelt városi személyszállító járművet, a CityCab-et.
A CityCab végső dizájnját egy utasok körében végzett részletes felmérés után nyerte el.
A járművet öt személy szállítására tervezték, akik közül egy kerekesszékkel is utazhat. A beszállás a CityCab-be igen egyszerű, ugyanis a járművet légrugózással szerelték föl, így álló helyzetben változtatható a hasmagassága. A járműpadló akár a földig ereszthető, s a tolóajtó széles nyílást tár fel. A doboz formájú, de futurisztikus CityCab hatalmas, kényelmes belső teret kínál, bőrkárpitozású ülésekkel, ami élménnyé teszi az utazást.
|
|
A 21. századi taxinak környezetbarátnak és biztonságosnak is kellett lennie, így az alkotók a Toyota hibrid hajtásláncát plántálták a CityCab-be. Az alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású CityCab emellett ultrakönnyű karbonszálas kompozit karosszériát kapott, ami 75%-kal könnyebb egy hasonló méretű acél kasztninál. A jármű törésbiztonságát számítógépes szimulációs tesztek segítségével határozták meg.
Az ügyfelek csak kevés időt töltenek a fedélzeten, a sofőrnek viszont egész nap a volánnál kell ülnie. A CityCab tervezői ezért, amennyire lehetett, megkönnyítették a vezető dolgát: egyszerű beszállási lehetőséget, ideális ergonómiát és csúcstechnikát bocsátottak a rendelkezésére. A CityCab kezelése végtelenül egyszerű, de irányítása is mesébe illő, hiszen a négykerék-kormányzásnak köszönhetően csaknem egyhelyben megfordul (fordulóköre 6,9 méter!).
|
|
A CityCab nem pusztán egy prototípus, hanem teljes funkcionalitással bíró kísérleti jármű, melyet később szolgálatba állítanak Helsinki utcáin. Addig különböző kiállításokon fog szerepelni. Egyelőre a CityCab egy nonprofit kutatás-fejlesztési projekt, annak ellenére, hogy 40 cég vett részt benne. A projekt vezetője, a Helsinki Polytechnic természetesen nem zárkózik el majd a végleges jármű kereskedelmi alkalmazásától.