Közlekedés Magyarországon: Naponta csatáznak az utakon, gyakran a túlélésért

2008.07.28.

"ne hajts gyorsabban, mint ahogy az őrangyalod repülni tud..."
Nemrégiben nyilvánosságra került egy közlekedéstudománnyal foglalkozó londoni intézet kísérleti eredménye. Húsz éve balesetmentes gépkocsivezetőket teszteltek közlekedési szabályismeretből és vezetéstechnikából. Az elméleti vizsgán kilencven, a gyakorlatin hetvenöt százalékuk megbukott.

Hasonló kísérlet volt már hazánkban is, akkor a még létező legnagyobb kamionos cég végzett vizsgálatot. Az eredmény is hasonló volt...


Mogyoródot a legtöbben a Forma-1-es versenyéről ismerik, viszont kevesen tudják, hogy a világhírű aszfaltcsík melletti területen már tíz éve működik egy speciális autós tanpálya, melyen még az évtizedek óta vezetők is megizzadnak.

"Magyarországon a gépjárművek száma a hetvenes évek elejéig nem volt számottevő. A Moszkvics-Skoda-Trabant háromszögben, a kevés teherautó forgatagában kevesen törődtek a vezetéstechnikával. A gyorshajtás fogalma ismeretlen volt, a rendőr csak a motorpörgés alapján következtetett a sebességre" - mondja a STOPnak Pesoldt Ferenc, a kísérleti pálya instruktora. "Amikor az autós leugrott a nyaralójába, maximum kéttucatnyi autóval találkozott a szembejövő sávban. A közlekedés olyan volt, mint egy lassított felvétel. Békés, nyugodt és öreguras" - teszi hozzá a pálya melletti épület egyik irodájában.

Amikor a világ gépjárműgyártása megugrott, és a "kisemberek" számára is elérhető autók száma megnőtt, a forgalom magával hozta a közlekedés összes problémáját. Szűk utak, lelassult forgalom, lépten-nyomon közlekedési lámpák. A bivalyerős motorok, fénysebességű gyorsulás, szuperbiztosnak eladott gumik, mind kísértésbe ejtik a vezetőket: a balesetek száma nagyon megugrott.

Nemzetközi statisztikák bizonyítják, hogy a közúti balesetek kilencven százaléka vezetési hiba miatt történik, melyek túlnyomó része emberi mulasztások és a közlekedésidegen magatartásformák következménye. A vezetéstechnika a gépjárművezető személyiségének, képességeinek, elméleti és gyakorlati tudásának az összessége. Az utakon naponta csatáznak az óvatos, szorongó, vakmerő vagy felelőtlen vezetők, gyakran a túlélésért.

"Milliók közlekednek naponta az utakon, úgy fékezve, kormányozva és sietve, mint a versenyzők, de más körülmények között. Nálunk nehezített feltételek mellett lehet bizonyítani a sofőröknek, hogy ki a legény a gáton" - mondja az instruktor, miközben készül következő csoportjához a gyakorlati oktatásra.

A tapasztalatok és statisztikák szerint a közlekedési folyamatok leggyengébb láncszeme az ember. A mogyoródi tanpálya húszezer négyzetméteres aszfaltja sok magabiztos vezetőt állított már fejre, szerencsére nem az autójával együtt...

A szakemberek szerint bátran ki kell mondani, hogy a pszichikai és vezetési tudásszintjével a közlekedés részvevői még nem érték utol a járművek technika színvonalát, ezért magasabb szintre kellene lépniük.

A gépjárművezetés képzésszintjét Mogyoródon úgy próbálják emelni, hogy a várható szituációkra előbb elméleti szinten készítik fel a továbbképzés részvevőit, aztán a gyakorlati képzés részévé teszik a tanultakat. A pályán nehezített közlekedési szituációkban lehet gyakorolni, természetesen a forgalom veszélyeztetése nélkül.

Miközben kiderülnek és tudatosodnak a vezetőkben a hiányosságok, az oktatók alaposan megtanítják mindenkinek a jó vezetés titkát, melynek mottója: "ne hajts gyorsabban, mint ahogy az őrangyalod repülni tud..."

Szerző: BCSI  |  egyéb írások a szerzőtől