2005.11.24.
A rendőrség által sebességellenőrzésre használt eszközöket 3 nagy csoportba lehet besorolni: radarok, lézerek, egyéb eszközök.
Radarok az út szélén.
Ezek rendőrségi vagy jelöletlen autókba fixen telepített, nagyjából hasonló tudású készülékek: fényképezőgéppel vannak felszerelve, maximum 45 méterre tudnak hatásosan fényképezni, az optimális távolság 5-35 méter. Jelenleg háromféle üzemel belőlük, de általában egy kapitányságon 1-2 féle van, mindhárom csak Budapesten fordul elő, persze egyik radar sem igazán mai darab.
A legrégebbi, több mint 25 éves modell a kocsi elejére felszerelhető radarral rendelkező, német gyártmányú Traffipax MicroSpeed, mely a 13,45 GHz-es frekvencián (Ku sáv) mér. Ebből országszerte már kevesebb, mint 10 db van, Budapesten csak 1 üzemel. Csak álló helyzetben tud mérni, ilyenkor helyezik fel az autó elejére a könnyen észrevehető, téglatest alakú radarsugárzót. Télen ezzel a modellel nem igazán találkozhatunk, mert a kezelőknek választani kell: vagy radaroznak, vagy fűtenek.
A fővárosban leggyakrabban a szintén német Traffipax Speedophot-tal találkozhatunk, 4 db található itt belőle. Ennél a 10 éves készüléknél elég nehezen vehető észre a rendszám felett a karosszériába belesimuló, téglalap alakú radarsugárzó, mely a 24,125 GHz-es frekvencián (K sáv) dolgozik. Elvileg ezzel már menet közben is lehet mérni, de alapvetően álló helyzetben használják, hiszen ilyenkor nem fogy a benzin.
A legújabb, 8 éves beszerzés a svájci Multanova 6F amelyik kúp alakú radarjáról ismerhető fel, melyet előszeretettel szerelnek a Skoda embléma helyére. Ez a legkorszerűbb, a 34,3 GHz-es frekvenciát (Ka sáv) használja, kimenő teljesítménye csak maximum 0,5 mW (3 fokozatban állítható). Országszerte ebből működik a legtöbb, de Budapesten csak 1 db Multanova van.
Jellemzően a fővárosi 6 radarból 3-4 van bevethető, üzemképes állapotban, a többit vagy a készülék, vagy a hordozó autó rövidebb/hosszabb meghibásodása miatt nem lehet használni.
Lézerek az úton
Míg a radarok csak viszonylag közelről tudnak képet készíteni, a lézerek már jelentős távolságból dokumentálni tudják a sebességtúllépést. A magyar rendőrség által jellemzően használt Fáma lézerek az amerikai ProLaserII és ProLaserIII modellek videofelvevővel kiegészített változatai, 904 nanométeres (infravörös, nem látható) fényimpulzusokkal határozzák meg sebességünket.
Egyaránt használják a közismert háromlábú állványról illetve az anyósülés támlájára szerelve, néhány készülék pedig GPS segítségével menet közben is használható. A lézeres eszközök a sebességünket már 1-1,5 km távolságból is rögzíthetik, gyorshajtás esetén indulhat a felvétel. Természetesen ilyen távolról még csak a sebesség rögzül, az autót nem lehet beazonosítani. Ha közben lassítunk, a videofelvételen akkor is dokumentálásra került a sebességünk, a rendszám pedig akkor válik olvashatóvá, ha 150 m-nél közelebb érkezünk a lézerhez – ilyenkor fejezik be a felvételt, és jó eséllyel a mérőműszer után tébláboló csapat meg is invitál minket a díjkiosztóra. Egyébként jellemzően országúton 500-800 méter, lakott területen pedig 200-300 méter távolságban szokták kezdeni a mérést, ezt még mindig nincs esélyünk szabad szemmel időben észlelni. A lézerek száma folyamatosan bővül, mivel egy radar árából (a hordozó autót nem is számítva) kb. négy lézert lehet venni. Országosan a mérőműszereknek hozzávetőleg a fele lézer, Budapesten jelenleg 1-1 db üzemel a IV., XI., XVI. és a XXI. kerületekben.
Egyéb eszközök
Elsősorban az autópályákon használ a rendőrség úgynevezett „követő” autókat. Az elnevezés onnan származik, hogy ezekben az autókban nincs aktív mérőműszer, sem radart sem lézert nem használnak. Kis videokamerák vannak viszont beépítve az első és a hátsó szélvédő mögött a tető közelében, valamint hitelesített az (általában civil rendszámú) autó sebességmérője. Gyorshajtást csak úgy lehet ezzel a készülékkel dokumentálni, ha egy ideig változatlan távolságban követik az előttük haladó járművet. Ezt felveszik videóra, mely a felvételen feltünteti a saját, hiteles sebességüket, ezáltal bizonyítják a sebességtúllépést.
A legújabb (kísérleti) eszközök a Lajtán túlról már valószínűleg ismert sebességmérő dobozok. Ezekből egyelőre kettő van még csak, a Balatonföldvár melletti Köröshegyen. Ezekben a dobozokban Ramer7 típusú radar helyezhető el, melynek tulajdonságai megegyeznek a Multanova 6F-fel. Több dobozhoz tartozik egy készülék, mely egyszerűen áthelyezhető, és kívülről nem lehet látni, hogy melyik doboz aktív. A tervek szerint ilyen dobozokat elsősorban az autópályák mellé szeretnének telepíteni, először az M1-es mellé.
Az aszfaltba épített hurokdetektorral rendelkező kamerás dobozokkal csak Nyugaton találkozhatunk, az egyetlen ilyen magyarországi készülék az M3 Szerencs utcai kereszteződésében már évek óta nem működik.
Hasznos tudnivalók
A gyorshajtásért kiszabható büntetés kisebb túllépésnél (a határ 100 km/h megengedett sebességig 50%, felette 33%) jelenleg maximum 30.000 Ft, jelentősebb túllépésnél viszont maximum 60.000 Ft és ilyenkor a jogosítványt is bevonhatják legfeljebb 6 hónapra. A megengedett legnagyobb sebességet jelentősen túllépni úgy a legkönnyebb, ha valaki szórakozottan egy 30-as tábla után vagy vasúti átjáróhoz közeledve 50-nel „továbbszáguld”.
Bár sajnos már nem annyira divat, de ha sebességmérést látunk, akkor utána érdemes fénykürttel üdvözölni a sok ismerőst, akik szembe jönnek. Előfordulhat, hogy nekünk is jobban fog esni egy ilyen üdvözlés a „jó napot kívánok, személyit forgalmit és jogosítványt kérek” helyett, amikor éppen az etikás előtt igyekszünk címre érkezni.
A kollégákat sem árt értesíteni, de arra is kell figyelni, hogy félóránként változik a vezénylés, a járőrök nem szoktak hosszabban egy helyben maradni a mérőautókkal.
Akit ennél részletesebben érdekelnek a sebességmérő készülékek, az a www.sebessegmeres.info honlapon (régebben traffipax.info volt) találhat bővebb információkat.
S. A., www.traveltech.hu