A taxiengedély kiváltás folyamata 1989 - 2012, 2013?

2013.02.10.

Bősz Péter írása, a Taxisok Világa magazinból
A minisztériumi rendelet-tervezet/ek/ véleményezését az elmúlt 3 évben az érdekképviseletek legalább 6-7 alkalommal elkészítették. Minden esetben a rendelet-előkészítők anyagát észrevételezték, minden alkalommal érvekkel alátámasztva indokoltak, vagy a tervezetben foglaltak ellenzését a taxis vállalkozók tiltakozó aláírásainak ezrével támasztották alá. Az érdekképviseletek észrevételeire a minisztériumi előterjesztők részéről egyetlen egy alkalommal sem érkezett részletes, indoklással kiegészített válasz. Jellemzően érkezett egy újabb és újabb változat, melyben - a kb. 20 oldalas anyagban - soronként kellett megkeresni az éppen aktuális változásra utaló nyomokat. Nem tudom, hogy ez tudatos volt a minisztérium részéről vagy sem, de sokan belefáradtak a szélmalomharcba.

 

A tárgyalássorozat eredményességének érdekében, a változtatás valódi szándékával született ez az írás, melyben megpróbálom a jelenlegi engedélyeztetési folyamatot vázolni, és - további tárgyalási alapnak - egy javaslattal is élek arra vonatkozóan, hogy megítélésem szerint miként lehetne egyszerűbb engedélyeztetési eljárás keretén belül, naprakész nyilvántartást vezetni a taxis vállalkozókról, gépkocsivezetőkről és a taxi gépkocsikról.

A jelenlegi engedélyeztetési eljárás során a személyi, tárgyi, pénzügyi feltételeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőrzi és megfelelősség esetén „Taxi Engedélyt” ad ki. Az engedély kiadása a ’80-as évek adminisztratív adatrögzítési szokásainak megfelelően történik. Igazolások másolása, kartonozás zajlik az automatikus, elektronikus adat begyűjtés, és adat rögzítés helyett. A hatóság az igazolások begyűjtését a taxis vállalkozókkal végezteti annak ellenére, hogy létezik egy KET nevű törvény melynek előírásait minden hatóság köteles betartani. Hogy mi ez a KET, és miért írok róla harmadszorra? Ez a 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályait írja elő. Ez a törvény rögzíti, hogy mihez van joga, mire van lehetősége az ügyfélnek és milyen kötelezettség terheli a hatóságokat. Ebben a törvényben van egy paragrafus, mely többek között a következőket írja elő: 

„36. §198 

(2)199 Az ügyfél azonosításához szükséges adatok kivételével az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, amely nyilvános, vagy amelyet valamely hatóság, bíróság vagy a Magyar Országos Közjegyzői Kamara jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell. Az adatszolgáltatás iránti kérelmet nyolc nap alatt kell teljesíteni.

(3) Különleges adatok esetén az ügyfél kérheti, hogy az adattal rendelkező szerv az adatot az általa megjelölt hatóságnak továbbítsa. A kérelem alapján a hatóság a (2) bekezdés szerint jár el.

Mit csinál jelenleg a hatóság? Megsérti a KET-ben foglaltakat! A taxis vállalkozóktól várja el, hogy beszerezzék az NAV (APEH) igazolásokat. A taxis vállakozó futkározik például a 15-20 évvel ezelőtt kiadott PÁV 2 igazolás másolatáért.  Minden gépkocsi csere alkalmával be kell mutatni a hatóság által már ismert, taxis vezetői, illetve taxis vállalkozói képzettséget igazoló dokumentumokat („kis sárga”, „nagy sárga”). Forgalmit, jogosítványt másoltatunk, stb. Kíváncsi lennék, mit reagálna a hatóság arra, ha holnap 5000 taxis küldene be néhány soros kérelmet arra vonatkozóan, hogy kéri a hatóságtól, hogy saját hatáskörén belül szerezze be a PÁV 2 igazolást. Erre egyébként 8 napja van a hatóságnak, a hatályos törvény szerint!

Az engedélyeztetés másik anomáliája, hogy a teljes nyilvántartás a gépkocsi adatai körül zajlik.

Hogy miért probléma ez? Pár kérdéssel igyekszem rávilágítani a lényegre.

-        Ha valaki megszegi a szabályokat, akkor jelenleg kinek az engedélyét veszik el? A gépkocsi engedélyét vonják vissza. A szabályt szegő gépkocsivezető másnap ráül egy másik autóra, és folytatja áldásos tevékenységét.

-        A területi kiterjesztést az autó, vagy a gépkocsivezető kapja? A gépkocsi kapja a területi kiterjesztést annak ellenére, hogy a taxi vezetője vizsgázik helyismeretből. Uraim! Ez normális?

-        Van olyan, aki elhiszi, hogy például a Fővárosnak fogalma sincs arról, hogy kik vezethetnek ma taxi gépkocsit? Pedig így van, ez a jelenlegi engedélyeztetési folyamat eredményeként így zajlik jelenleg. A hatóság csak annyit tud, hogy hány autóra van kiadva droszthasználati engedély. Csodálkozunk, hogy nem tudják kiszűrni a szabályt szegőket?

Minden egyéb, a tevékenység végzéséhez szükséges adat összegyűjtése után kapunk egy taxi engedélyt, mely semmi új adatot nem tartalmaz, de adnak neki egy számot, mely miatt borul minden. Ezt a sorszámot – melyet az NKH-n kívül senki nem használ – íratjuk be a forgalmi engedélybe, tesszük fel a gépkocsi oldalára. Úgy ragaszkodnak ehhez az engedély számhoz, mintha az autónak nem lenne rendszáma. Ennek következményeként bármely adatváltozás esetén személyes megjelenés szükséges, mely engedély cserével jár, mely miatt ugye újra forgalmi csere, stb. stb. A teljes, részletes engedélyeztetési eljárás, a bemutatandó iratok felsorolásával, és az ügymenettel egy ehhez hasonló terjedelmű cikket kitöltene.  Mindannyian végigjártuk, végigültük, kifizettük már egy párszor a folyamatot, talán a következő számban nekifutunk, és „egy tükröt tartva a hatóság elé” leírjuk újra. 

Az említett engedélyeztetési anomália jelenleg akadályozza a naprakész nyilvántartás meglétét. 5, 10, 12, 15 napos bejelentési, engedély-kiadási határidőket alkalmaz a hatóság egy olyan szolgáltatási kör – taxi – engedélyeztetésekor, amely szolgáltatási körben Budapesten – az NKH 2011-s tájékoztatása szerint már csak - 3600 vállalkozó és kb. 5700 gépkocsivezető tevékenykedik.

A vállalkozások mára átalakultak. A jelenlegi engedélyeztetési folyamat kialakításakor többségében egy autó- egy vállalkozás- egy gépkocsivezető volt a jellemző üzemeltetési forma. Ma már csak az autók kisebbik fele, a Fővárosban talán ha 2600 üzemel így. A fennmaradó 1000 vállalkozó viszont kb. 3000 „gépkocsivezetőt alkalmaz”, mely gépkocsivezetők körében nagyon jelentős a fluktuáció, mely megköveteli a naprakész nyilvántartást! A gépkocsivezetők cserélődése mellett – a rendszeresen előforduló gépkocsi sérülések, meghibásodások miatt – jelentős számú a vállalkozók közötti, rövid időtartamú (3-5 nap, 1-2 hét, a biztosítási ügymenet elhúzódása esetén pár hónap időtartamú) „gépkocsi bérlés”. Jelenleg a gépkocsi bérlés esetén a teljes engedélyeztetési eljárást, illetve kétvállalkozós taxióra beszerelést lenne szükséges lebonyolítani, mely ügyintézési időtartam sok esetben hosszabb lenne, mint maga a tervezett bérlés időtartama. A két vállalkozós taxióra beszerzésével, alkalmankénti beszerelésével kapcsolatos költségek, és az egyéb ügyintézés során felmerülő költségek irreálisak, mely miatt ezen bérlés, illetve a pár napos foglalkoztatások jelenleg engedélyeztetés nélkül zajlanak. Ennek megfelelően az ügymenet hátterében nem létezik az eltiltott gépkocsivezetők, és szabályszegő vállalkozások megyéken átívelő nyilvántartása.

A jelenlegi engedélyeztetési eljárási folyamat változtatása nélkül elképzelhetetlen az országos, naprakész taxi gépkocsi – vállalkozás - gépkocsivezető – területi érvényesség nyilvántartása!

Az engedélyeztetési és nyilvántartási reform tervezését megelőzően javasolt a napi üzemeltetési gyakorlatokat áttekinteni. Mily módon működik manapság egy taxi?

1. A gépkocsinak ugyanazon személy vagy cég a tulajdonosa és üzembentartója. Ugyanazon vállalkozásé a taxióra, illetve egy gépkocsivezető jogosult a gépkocsi vezetésére. (Ezen üzemeltetésnél hosszú távon nincs változás az adatokban. Az adatok általában csak a gépkocsi csere során változnak.)

2. A gépkocsinak különbözik a tulajdonosa és üzembentartója. Az üzembentartó vállalkozásé a taxióra, illetve egy – általában a taxi tulajdonosa, mint - gépkocsivezető jogosult a gépkocsi vezetésére. (Ezen üzemeltetésnél jellemzően akkor van változás az adatokban, amikor az üzemeltető céget időszakonként változtatják.)

3. A gépkocsinak megegyezik a tulajdonosa és üzembentartója, aki általában vezeti a taxit. A taxióra viszont egy „rendszám bérbe adó” vállalkozásé. (Ezen üzemeltetésnél jellemzően akkor van változás az adatokban, amikor a rendszám bérbe adó céget időszakonként változtatják.)

4. A gépkocsinak megegyezik a tulajdonosa és az üzembentartója, illetve a taxiórához kapcsolható vállalkozás is, mely mellett változó gépkocsivezetők vezetik a gépkocsit. (Ezen esetben minden gépkocsivezető cserénél – mely lehet akár 2-3 naponta is - szükséges a nyilvántartási adatokat frissíteni, mely jelenleg, a hagyományos, „kartonozós, igazolás bemutatós” módszerrel zajlik. Ennek a legnagyobb hátránya, hogy a taxi vezetői igazolvány kiváltás még általában lezajlik, de az alkalmazotti viszony megszűnése esetén az igazolvány visszaadás már nem. El tudjátok képzelni, hogy van olyan taxi, melyre több tucat gépkocsivezetőnek van kiadva taxi vezetői igazolvány? Mindannyian tudjuk, hogy ez így nem jó.

5. A gépkocsinak megegyezik a tulajdonosa és az üzembentartója, de a taxi bérbe adás, illetve bérbe vétel a megállapodásból kifolyólag folyamatosan változik. A vállalkozás taxiórához kapcsolható, mely mellett a taxiórát adó vállalkozáshoz köthető gépkocsivezető/k vezeti/k a gépkocsit. Ez a klasszikus rövid és hosszú távú „autó bérlés”, mely jelen helyzetben a taxióra csere, és a teljes engedélyeztetési folyamat bonyolítás nélkül nem adminisztrálható, ezért ezek az autók engedély nélkül üzemelnek rövidebb, hosszabb ideig.

A jelenlegi helyzet felvázolása után álljon itt egy javaslat a naprakész nyilvántartás megvalósítása mellett az engedélyeztetési folyamat reformjára. (A bölcsek köve természetesen nincs a zsebemben, mely miatt lehet, hogy hibákat is tartalmaz a javaslat, de legalább gondolkodjunk el a megvalósításon!)

Aktívan működik a vállalkozások, a Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik, és többek között a jogosítvánnyal rendelkező személyek adatait rögzítő, és nyilvántartó hatóság, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, azaz a KEKKH. Ezen Hivatal által rendelkezésre bocsátott adatok a www.nyilvantarto.hu oldalon keresztül elérhetőek.

Az engedélyeztetés során javaslom elkülönülten kezelni:

-        a taxi gépkocsi tulajdonosát,

-        a taxi gépkocsi üzembentartóját,

-        a taxi órához köthető vállalkozást,

-        a gépkocsivezetőt,

-        illetve a jelenleg a gépkocsihoz köthető területi engedély helyett, a gépkocsivezetőkhöz köthető területi kiterjesztést.

 

Mely változtatások szükségesek ezen rendszer kialakításához?

 

Taxi gépkocsik vizsgáztatása:

A gépkocsik vizsgálatát továbbra is az NKH, illetve az NKH által feljogosított szervizek végezzék, de kizárólag egy reális (egyéb közszolgáltatást végző személyszállító járművek minősítő vizsgájával megegyező felárú, azaz 950 Ft.) felárat tartalmazó, időszakos műszaki vizsgák keretén belül. (Az adat az NKH.hu oldalon felelhető. Nem akartam elhinni, hogy létezik a 950 Ft-s minősítési díj, mikor mi az általános, 16 000 Ft-s, időszakos műszaki vizsga díján felül 22 000 Ft-s pótdíjjal vizsgáztatjuk a taxikat évente!)

Jelenleg a taxik vállalkozók közötti bérlésének (5-ös üzemeltetési mód) adminisztrációját akadályozza, hogy a taxióra a gépkocsihoz kötött, és nem a vállalkozáshoz.

Mily módon lehet megoldani, hogy a gépkocsik taxinak megfeleljenek oly módon is, hogy a gépkocsi a vizsga során nem rendelkezik taxiórával? Ez úgy kivitelezhető, hogy a bérbeadásra használt gépkocsik egységes (pl. 5000-s) „K” értékű jel kiadásra hitelesítsenek, az ezen gépkocsikba beépített eszköz segítségével. Ezek után a bérbe adható gépkocsikhoz az igényeknek megfelelően csatlakoztathatóak az előzetesen meghatározott „fix 5000-s K” értékkel rendelkező taxiórák. Az 1,2,4-s módon üzemeltetett autóknál természetesen nincs szükség az egységes, 5000-s „K” érték használatára. Ők a jelenlegi módszerrel is üzemben tarthatják a taxijukat, taxióráikat.  Amennyiben a gépkocsi megfelel taxinak, az NKH rögzítse a taxinak megfelelő gépkocsi fehér rendszámát egy Országos Taxi Nyilvántartó – OTNY - adatbázisában.

 

Taxis vállalkozás:

A vállalkozások engedélyeztetése vagy elektronikus felületen keresztül automatikusan, vagy az Önkormányzati – illetve most már a járási - okmányirodákban zajlik. Bármely vállalkozásnak a taxi tevékenység bejegyzéséhez a gyakorlatban kizárólag 2 előfeltétele van. Rendelkezzen a vállalkozás vezetője a taxis vállalkozói képesítéssel, és a vállalkozásnak legyen egy regisztrált taxiórája. (Igen mondhatjuk, hogy az aktuális előírás szerint rendelkeznie kell pénzügyi letéttel, vagy a letétet kiváltó biztosítással.  Ezek annyit érnek, mint ahányszor az elmúlt 20 évben szükség volt a letétből az NKH által engedélyezett kifizetésre. Mondjuk a szemébe néznék annak az NKH-s ügyintézőnek, aki jogerős bírósági végzés nélkül hozzájárul bármilyen összegű, az utas egyoldalú nyilatkozatán alapuló kifizetéshez. Bocsánat, elkalandoztam. Vissza az eredeti témához.) Amennyiben a vállalkozás vezetőjének van képesítése, és taxiórája akkor kerüljön be az – OTNY - taxis nyilvántartásába.

 

Taxi gépkocsi + taxis vállalkozás:

Amennyiben a nyilvántartásban szereplő taxi tulajdonosának, üzembentartójának adatai és a taxis vállalkozás adatai egyeznek, vagy a vállalkozások közötti szerződést bemutatták a hatóságnak, akkor a taxira kiadható a sárga rendszám.   Ez is rögzítendő az OTNY-ben.

 

Gépkocsivezetők:

Az NKH az adatbázisában tárja fel a jelenleg taxi vezetői képesítéssel, és PÁV 2 vizsgával, vagy a 25-30 évvel ezelőtt megszerzett nehézgép kezelői vizsgával rendelkező, országosan kb. 10 000 fő igazolt minősítését.  Feltételezzük, hogy az igazolások másolatai a megyei kirendeltségeken, a gépkocsicserék során sorozatosan leadott igazolások másolatai között megtalálhatóak.

Szűnjön meg a taxi vezetői képesítés vizsga igazolásáról – kis sárga - kiállított 2 példányos vezetői igazolvány, illetve a vezetői igazolványról kiállított – általában 1 év után kifakult fényképeket, és olvashatatlan szöveget tartalmazó - másolat. Az NKH a rendelkezésre álló adatok alapján készítsen a papír alapú 1 példányos igazolvány, és 1 példányos másolata helyett egy-egy olyan, a gépkocsi műszerfalára kihelyezhető, műanyag alapú, strapabíró, fényképpel ellátott igazolványt, mely a gépkocsik műszerfalán jó eséllyel azonosításra alkalmas állapotban marad 5-10 évig. Ez esetben egyetlen kártyával igazolható a gépkocsivezető képesítése, és a nyilvántartásba vételen alapuló jogosultsága. A nyilvántartás alapján minden gépkocsivezető kapjon egy maximum 5 karakteres számsort, melyet az utas a taxiban kihelyezett kártyáról a problémája esetén le tud olvasni. (5 karakter képes 99 999 gépkocsivezetőt nyilvántartani.) A kártya tartalmazza a gépkocsivezető engedélyének a területi korlátozását is.

Ezen adatokat az NKH töltse fel a OTNY-be!

 

Területi érvényesség:

Eldöntendő kérdés. A gépkocsi, vagy a gépkocsivezető rendelkezzen területi érvényesség korlátozással?

A tanfolyami képesítés eredményeként kizárólag a gépkocsivezető rendelkezik a területi korlátozás, vagy kiterjesztés adottságait megalapozó ismeretekkel, és vizsgával. E helyett jelenleg a gépkocsi területi korlátozását tartják nyilván!  Amennyiben az önkormányzatok is elfogadják, hogy a két gépkocsivezetővel futó taxi, kétszer annyi időt tölt a taxi állomásokon, illetve a gépkocsi helyett a gépkocsivezető rendelkezik képesítéssel, akkor belátják, hogy a területi korlátozást megvalósító drosztengedélyt nem a taxikra, hanem a gépkocsivezetőknek kell kiadni. E mellett a gépkocsivezetőknek kiadott önkormányzati engedély lehet az alapja az önkormányzatok taxi vezetőkre vonatkozó nyilvántartásának is. (Az önkormányzatoknak jelenleg nincs nyilvántartásuk a taxi gépkocsivezetőkről.)

A kiadott önkormányzati engedélyt a hivatal jegyezze be az OTNY-be! Ne kelljen évente papírokért futkároznunk. Utaljuk a díjat, az engedélyező hatóság meg az OTNY-ben aktiválja az engedélyünk hosszabbítását.

Eljutottunk oda, hogy az OTNY adatai alapján megvalósuljon egy taxi naprakész, gyors engedély kiváltása.

Bármely szabályszegésből eredő következményt jelen helyzetben kizárólag a gépkocsi bejegyzett üzembentartóján keresztül lehet érvényesíteni a gépkocsi forgalomból történő kivonásának fenyegetettsége mellett, mely miatt az üzembentartót kell kötelezni arra, hogy aktív tevékenységének eredményeként naprakész legyen a gépkocsijának nyilvántartása.

A gépkocsi üzembentartójának szükséges adni az OTNY-hez egy belépési azonosítót, jelszót a gépkocsi aktuális, naprakész engedélyének a változtatásához, aktuális engedélyének a kinyomtatásához. A szolgáltatás megkezdését megelőzően, az üzembentartó legyen köteles a rendszerben a gépkocsi adatai mellett a taxiba aktuálisan beszerelt taxiórához kapcsolt vállalkozás és az aktuális gépkocsivezető előzetesen rögzített adatait összekapcsolni. Az együttesen meglévő adatokra tekintettel, a rendszerből kinyomtatott „taxi tevékenységi engedély” adatait tegye hitelessé egy könnyen ellenőrizhető vonalkód, QR kód, időbélyeg, vagy a rögzített adatok hitelességét tükröző számsor. Az előzetesen a nyilvántartásba rögzített vállalkozások, gépkocsivezetők, autók adatai egy jól működő rendszerben 2 perc alatt összesorolhatóak, és naprakész nyilvántartás valósul meg.

Ezt az egy dokumentumot kelljen a gépkocsiban tartani, mely az ellenőrzések során egyértelműen tartalmaz minden adatot, melyek a jelenlegi rendszerben 5-6 igazolvány, igazolvány-másolat együttes bemutatása mellett lehetséges.

Természetesen az „egy autó- egy vállalkozás- egy gépkocsivezetős” taxik üzemeltetőinek egyetlen egy alkalommal, a gépkocsicserék során kell kinyomtatniuk ezen dokumentumot.

Bármely ellenőrzéskor, az ellenőrzésre jogosult személy képes egy mobiltelefon  segítségével, a rendszám betűinek a OTNY központba küldésével arra, hogy lekérdezze a taxi aktuális adatait. Ekkor is csupán a visszaérkező, vagy a kinyomtatott dokumentumon lévő 3 adatot kellene ellenőrizni. (Rendszám, taxióra fejléce egyezzen meg a nyilvántartásban lévő vállalkozási bejegyzéssel, és az vezesse a gépkocsit, aki be van jelentve. Jelenleg így működik a BKK droszthasználati engedély meglétének ellenőrzése is annak ellenére, hogy kérik a drosztengedély meglétét igazoló matrica elhelyezését a szélvédőn. A parkolóőrök ellenőrzési tevékenysége is hasonló kommunikáción alapul.)

 

Vizsgáljuk meg a javasolt rendszer gyakorlati alkalmazását a panasz bejelentések oldaláról:

Mely adatokkal érkezhet panasz?

Gépkocsi rendszám.

A rendszám alapján a rendszerből megtudható, hogy mely vállalkozás üzemeltette, és aktuálisan ki vezethette a gépkocsit? Igen.

Az autóban leolvasható, 5 karakteres gépkocsivezető nyilvántartási szám.

Az 5 karakteres nyilvántartási szám alapján a rendszerből megtudható, hogy melyik gépkocsiban ült az utas, mely vállalkozás üzemeltette, és aktuálisan ki vezethette a gépkocsit? Igen.

A gépkocsivezető által kiadott taxióranyugtáról leolvasott vállalkozási adatok alapján.

A vállalkozás adatai alapján megállapítható a gépkocsi üzembentartójának, a gépkocsinak és gépkocsi vezetőjének kiléte? Igen.

 

Bármely hivatal ellenőrei által, a rendszám ellenőrzése alapján megállapítható hogy aktuálisan ki vezetheti a gépkocsit, hogy rendelkezik-e területi kiterjesztéssel, illetve hogy kinek a vállalkozása alatt fut a taxi? Igen.

Közúti ellenőrzés során a kinyomtatott „taxi tevékenységi engedély” alapján csupán 3 dolgot kell ellenőriznie az ellenőrzésre jogosult személynek? (Jelenleg legalább 5 személy szükséges egy taxi teljes körű ellenőrzéséhez, mely során kb. 12-13 iratot ellenőriznek.) Visszatérve a kérdéshez:

összesen 3 dolgot kellene ellenőrizniük. Az autó rendszámát és a forgalmival egyezőségét, a gépkocsivezető személyét, és a taxiban elhelyezett taxiórán megjelölt vállalkozás elnevezése megegyezik-e a „taxi tevékenységi engedélyen” szereplő adatokkal. Amennyiben ez a 3 adat egyezik, akkor a naprakész adatbázisban regisztrált, az engedély kiadási feltételeknek megfelelő taxit ellenőriznek. Bármely adat nem egyezik, kezdeményezzenek eljárást a taxi üzembentartójával és a gépkocsivezetővel szemben.

 

Megítélésem szerint kizárólag egy, a leírtakhoz hasonló adottságokkal rendelkező, a XXI. század info-kommunikációs szintjét maximálisan kihasználó rendszer képes naprakész, országos nyilvántartást megvalósítani a taxi szolgáltatás területén. A vállalkozások, gépkocsik, gépkocsivezetők adatai az NKH nyilvántartásából kinyerhetőek a vállalkozások közreműködése nélkül.

Kizárólag a jogalkotó és a végrehajtók szándéka szükséges a rendszer kialakításához!

Köszönöm, hogy elolvasták írásomat.                                                                     

                                                                                        Bősz Péter