|
Tamás Miklós, a City Taxi elnöke |
A repülőtér egy nagy parkolója, amit eddig a két reptéri társaság, kizárólagosan használt, végre megnyílt minden Bp-i taxi-társaság előtt. Minden cég meghatározott számú hellyel rendelkezik, ami a parkolóhelyeken fel is van festve, és innen küldi az autókat a rendelésekre.
Információnk szerint, az első lépést, a megoldáshoz vezető úton, három City taxis kollegánk tette meg.
Megkerestük Tamás Miklóst, a City Taxi elnökét, hogy mondja el a történteket.
-Nagyon nagyon boldog vagyok, és remélem ez így is marad, hogy valamit végre húsz év után el tudtunk érni. Én fél éve vagyok itt, azóta mindig, minden fórumon felvetettem, hogy meddig fogjuk még ezt elviselni, eltűrni, hogy gyakorlatilag a taxizásban résztvevő hatezer dolgozóból, mondjuk ötezer hétszáz kiszorul a reptérről. Most sem történt más, egyébkent, sajnos el kell mondjam önkritikusan, csak éppen, az ott dolgozó, és a húsz év alatt kialakult status qout, gondosan örző Tourist, és Airport Taxi gyakorlatilag beengedett minket erre a területre. A Budapest Airport területe ez, de ugye ők használták, ez a két társaság használta ezt a lenti nagy parkolót, mintegy puffer parkolóként. Innen töltötték fel az indulási oldalon jelentkező autóigényüket. A fő bajunk nem ezzel volt, és most sem oldódott meg a helyzetünk, mert az igazi megoldás mindenki tudja, ha minden taxi társaság, vagy érkezési sorrendben, vagy feltöltő jelleggel, de magán az érkezésen képviseltethetné magát. Azért érdekes, és ez is óriási mérföldkő a budapesti taxizás történetében, mert eddig, ezt a két fenti céget kivéve, még a parkolásunk sem volt legálisan megoldva. Legálisan a repülőtér környéken csak ez a két cég állhatott. Most végre, nekünk, is mint minden cégnek - minden cég megkapta a saját helyét, három, négy öt hat hely lett felfestve - van kultúrált parkolóhelyünk. Ami a lényeg: végre területen belülre kerültünk! Tehát tízenöt év alatt elértük azt, ami nagyon kis lépés, ugyanakkor nagyon fontos, hogy most már talán, amikor bármilyen taxishelyzetet majd valaki meg akar oldani a fővárosban, akkor azt mondja, hogy itt vannak itt állnak lent, a Cititaxisok, a dobókockások, a Tourisztosok,... és nem akarom végigsorolni, és őróluk kell gondoskodni. Mert ott állnak szépen rendben fegyelmezetten, minden cég képviselve van, a Versenyhivatal nem köthet bele semmibe, mert senki nincs kiszorítva. Tehát, most végre területen belül vagyunk, ez a lényeg. Most végre valami megmozdult, valami változott.
Minek a hatására mozdult ez meg? Mi történt?
- Mondhatnék különféle dolgokat, hogy ez folyamatos igény a taxiscégek részéről, és ennek a nyomásnak engedve, most már ... nem tudjuk, igazából, nem tudjuk mi van a háttérben.
A folyamatos igény húsz éve megvolt...
-Igen, megvan az igény. Én úgy hiszem, hogy a háttérben, bármennyire is itt most mondhatnánk, -hogy odáig tudtunk hatni, -hogy nyomást gyakoroltunk, és most végre belátta a Tourist, és az Airport Taxi illetve a BA Rt, hogy nekünk is ott helyünk van, mi is jogosultak vagyunk oda,... De ez nem így volt.
Az történt, hogy vasárnap fölgyorsultak az események azzal, hogy az aszfaltozás miatt lezárták azokat a méltatlan sorokat amelyek ott alakultak, és a Citi Taxi egy két élelmesebb, és vehemensebb kollegája felvállalta azt, hogy nem vagyunk mi semmivel sem kevesebbek, és ott van egy három méteres nagy taxi tábla, ahol van elég hely, és odamentek. Majd utána ezt a helyzetet próbáltuk legitimizálni, legalizálni, és meglepetésünkre az ottaniak a régi piaci helyzethez képest, egészen más hangnemben beszéltek, és álltak ehhez a helyzethez hozzá. Köszönet érte! Aztán, hogy ezt mi alakította ki, és mi kényszeríttette őket erre, én ezt nem tudom innen megítélni, az a lényeg, hogy egészséges kompromisszumkészségről tettek tanúbizonyságot, és azt mondták, hogy beengednek minket. Tehát az, hogy mi kiszorultunk a szántásból, arra indította őket, hogy oda engedjenek minket. Kérték, hogy tíz autónál ne legyünk ott többen, majd miután mi meg ahhoz ragaszkodtunk, - a tárgyalásokat én folytattam le a cégek részéről- hogy ha már együtt sírunk együtt nevetünk, akkor természetesen ebbe az összes céget vonjuk bele. Jöhessen ide minden cég, aki tizenöt-húsz éve ezt a kínlódást megélte. Mert megérdemeljük.
Tehát mondhatjuk azt, hogy amit húsz év alatt nem sikerült a vezetőknek elérni hivatalosan, azt néhány taxisnak sikerült kiharcolnia?
-Ez azért nem ilyen egyszerű, mert ahhoz az kellett, hogy vasárnap hajnal legyen, az, hogy az éppen ott levő repteres kollegákban erre megvolt a fogadókészség, hiszen hiába mentünk volna oda hárman, ha az ott dolgozó kollegák elzárkóznak, és mondjuk keresztbe állnak a kapuban. Nyilván ehhez egy nyitottság kellett. Az tény, hogy az ő részükről sem volt ez sokáig már tartható, tudok olyan rendeletről, amiben arról írtak, ha jól tudom - én nem láttam ezt a papírt, de állítólag létezik, hogy ezt a helyzetet fel kell, hogy számolja a fenti két cég. Erről ők utasítást kaptak, hogy nem sajátíthatják ki ezt a parkolót. Ezzel eddig senki nem mert élni. Én személy szerint ezt már régóta forszírozom, a Sipeki Józsi is forszírozta, a Dudás is forszírozta, mindenki forszírozta, csak úgy valahogy mindig elült.
|
Társaságonként felfestett helyek a reptéri parkolóban |
Ezek szerint nagyon sok mindennek kellett szerencsésen alakulnia?
Azt hogy ezt sikerült-e kiharcolni, most még korai lenne öt nap után mondani. Reméljük így marad, még vannak felhangok, feszültségek, egy cég részéről. Reméljük, hogy ezeket le tudjuk kezelni. Olyan helyzet, mint az egyes reptéren, megközelítőleg sincs kialakulóban, itt most rend van, tisztaság van, megoldottuk a szemétszállítást, teljesen normális a helyzet.
A most kialakult helyzetben, tehát a hétfő óta tartó tárgyalásokban minden taxi-társaság vezetése részt vett?
- Vasárnap óta történtek. Vasárnap reggel hét órától.
Informálisan mindenki részt vett, Nem volt jelen mondjuk a Horváth Pál, de telefonon értesítette őt a Sipeki Józsi, a Főtaxi, a Dudás, a Lengyel Sanyi, egyrészt személyesen ott volt, másrészt folyamatosan mobilon tudtunk kommunikálni. A Tihanyi Sándorral én magam beszéltem. Tehát igen, mondhatjuk, hogy mindenki részt vett.
Van-e elképzelés arról, hogy miként lehetne megoldani, hogy a fenti drosztokra is beállhassunk?
-Terveink vannak. Mindenkinek megvan a saját forgatókönyve. Sok modell van. Nem kell feltalálnunk ugye a csövön a lyukat, meg kell néznünk, hogy, hogy van ez Európában.
Köszönöm szépen.