2006.08.31.
Sajtóhírek és élmények alapján egy szolid vélemény
(A taxizás csak kevesek számára hobby, a többség számára a megélhetés forrása.)
Utasként van, hogy évente hétszámjegyű összeget költök el. Mivel magam is taxiztam államiként és maszekként egyaránt e4lmondhatom, hogy vannak tapasztalataim szerte az országban, nappal és éjszaka. Előre bocsátom, hogy a BA új rendszerében 8 perc alatt ültem egy „Zóna” taxiba, és ha nem vagyunk egymással régi ismerősök biztos, hogy csak szépet, jót hallhattam volna a „nyertes (?)” vállalkozó taxistól.
Havi nettó 150eFt-nál kevesebbért csak az taxizik, aki csak hallott a taxizásról. Hogy, hogy jön össze ez a minimum, azt mindenki maga tudja.
De gondoljunk csak bele, hogy napi 10-14 órával, ha csak ennyit lehet keresni, akkor miért is nem segédmunkás valaki napi 8 órában ugyanennyiért.
Ebben a tevékenységben nem a szolgáltatás értékaránya a meghatározó.
Két egyforma márkájú, típusú, évjáratú taxigépkocsival a tarifa más lesz Budapesten és vidéken, más lesz nappal és éjszaka. Más lesz, ha valamilyen „bejáratott” társaság emblémáját viseli és más lesz, ha csak úgy „mezítlábas”.
Az egyik naponta 15-20 címet is felvesz a taxi-diszpécsertől, és van, aki naponta csak 3 „kanyart” tesz az utcáról.
És mégis. Mind a kettő panaszkodik, hogy ez így nem jó.
Hát persze, hogy nem. Nem mindegy, hogy alkalmazott ül a kocsin, vagy a tulajdonos hajtja.
Ha alkalmazott, akkor a tulajra is keresni kell, mert a befektetésnek hasznot kell hozni.
Akár órával, akár óra nélkül megy a fuvar a díjat az utas, általában sokallja (ritkán nyíltan, többnyire csak utólag), a taxis nyíltan emlegeti a magas költségeket és dicséri a saját „alacsony”díját, de amíg az órából ellehet tüntetni a bevételt, addig még meglehet élni.
Így lehetnek ezzel azok a „szerencsések (?)”, akik részesei lehetnek a BA szolgáltatást elnyert Zóna Service Konzorcium a korábbihoz képest mintegy 30%-al alacsonyabb díjú szolgáltatásának.
Egy biztos, hogy utasként örülök az alacsonyabb díjnak, vállalkozóként pedig – ha én is a „szerencsések” közé tartoznék - reménykednék, hogy előbb-utóbb a valós költségeket kitermelő, és legalább a minimum megélhetést biztosító tarifám lesz, mert hát a visszfuvar (már ha van) sem annyi, amennyi.
Mert ugye, ha óránként egy fuvart (ez ugye illúzió) teszek (a BA-tól), és tíz órát dolgozok, és az átlag fuvardíjammal 35ezer plusz borravaló a bevételem, akkor is végig kel gondolni, hogy mire elég ez a 25 munkanappal számolt 875ezer forint. Vagyis 11 hónapos évvel számolva 9.625.000Ft a bevétel. Viszont itt már réges- régen az áfa alanyai leszünk, vagyis ebből a bevételből az áfát fizetni kell. Igaz az áfás számlánkból az utas nem igényelheti vissza áfát, de mi beszedjük, befizetjük, tehát az állam jól jár.
Ha a vállalkozásunk nettó eredményességét 15%-ra tesszük (30% lenne legalább az ideális), akkor a nettó 8 millió 15%-a - havi 100ezer - lesz az eredmény, és ehhez még a borravaló jöhet.
Hát ennyiért aligha éri meg az utason, és az államon kívül bárkinek, hogy átvilágítva, nyelvtudással, új autóval, szoros kontroll, dokumentáltság mellett taxizzon.
Egy biztos, hogy mint utas szurkolok, hogy a nyilvánosságra került és alkalmazott díjak csak a pályázati feltételeknek megfelelő időben és mértékben, tehát évente egyszer és ne mostanában emelkedjenek. Az érintett vállalkozók és alkalmazottak nem tagjai érdekképviseletünknek, úgy, hogy róluk most ne szóljon a fáma.
Végül is számolni mindenki tud, vagy tudnia kéne.
Peredi Péter FUVOSZ főtitkár, és egyszeri utas.
tomajer@hallotaxi.hu