2008.06.12.
Gombnyomásra érkeznek az etikások?
Néhány éven belül környezetkímélő autókra cseréli le flottáját a budapesti repülőtér hivatalos taxiszolgáltatója, a Zóna Taxi. Szeptembertől pánikgombbal jelezheti nemtetszését az utas.
A 308 autós fekete flotta, amely zömében Volkswagen Passatokból áll, hamarosan teljesen kicserélődik. Az alapok nem változnak, a taxis cég partnere továbbra is a Volkswagen marad, de a korábbi kétliteres dízelmotorok helyett környezetkímélő és alacsony fogyasztású BlueMotion modellek állnak szolgálatba. Az első ilyen gépkocsit már át is vette a társaság, az év végéig további 40-et kapcsolnak be a rendszerbe, de néhány éven belül, az autók csereciklusának függvényében minden autót hasonló technológiájú VW-k váltanak fel. A BlueMotion a jelenleg elérhető legkörnyezetkímélőbb alternatíva a magyar piacon. A Polo BlueMotion szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb a nálunk forgalmazott összes hibridénél, 99 gramm/kilométer. Az 1,9 literes motorral szerelt Passat átlagfogyasztása száz kilométerenként 5,1 liter (gyári adat), ennek megfelelően szén-dioxid-kibocsátása 136 gramm/kilométer. A 105 lovas autó az aerodinamikai változtatások és a hosszabb fokozatú váltóáttételek révén még nagyobb végsebességre is képes, mint normál változata, a limuzin 193; a kombi 190 kilométer/órás végsebességre képes. Az új autókkal a Zóna Taxi elképzelései szerint évente, gépkocsinként 1 tonnával csökkenthetik a kibocsátást.
De nemcsak a flotta zöldül ki, hanem az ügyfelek elégedettséget is mérik ezentúl a társaságnál. A Skyguard flottamenedzsment-rendszer révén, amelyet szeptembertől minden autóba beszerelnek, az utas folyamatosan kifejezheti elégedettségét, vagy ha nem érzi magát biztonságban, akkor nemtetszését. A taxikban elhelyezett távirányító-szerű lapocskán négy darab kétnyelvű nyomógombbal mondhat véleményt a szolgáltatásról az utas. A pánikgomb megnyomásáról, vagyis arról, hogy az ügyfél nagyon nincs megelégedve a sofőrrel vagy az autóval, a Zóna Taxi diszpécsere és ügyfélszolgálatosa azonnal értesül. A riasztást követően rádión kapcsolatba lépnek a sofőrrel és tisztázzák, mi a problémája az ügyfélnek. Adott esetben az ügyfélszolgálatos kocsi a helyszínre vonul és megoldják a helyzetet, akár csereautót biztosítanak. Minden ilyen esetet vezérigazgatói szinten megvizsgálnak; ha valamelyik sofőr két megalapozott riasztást gyűjt be, attól megválik a cég. Az utas a taxizás során bármikor kifejezheti véleményét, az utazás végén erre meg is kéri majd a sofőr. Természetesen nem kötelező élni a lehetőséggel.
Egyelőre száz autóban tesztelik a világújdonságot, de szeptembertől minden Zóna Taxiban találkozhatunk vele. Segítségével ki lehet majd szűrni a durva, bárdolatlan és agresszív sofőröket. Ma a társaságnál saját adataik szerint 52600 fuvarra jut egy utaspanasz. Az ügyfélközpontúság javításán túl a rendszer állandó képet ad a felügyeletnek, hogy hol, merre jár üres autó, illetve milyen sebességgel, milyen útvonalon halad utasával a taxi, így a taxirendelés is gyorsabbá válhat.
B. Cs.