2017.11.23.
Metál Zoltán megnyilatkozásaiból nem az derül ki, hogy egy vélemény nélküli, teszetosza ember. A jelenlegi „legfőbb taxis” elárulja, hogy hazánk fővárosa miben előzi meg személyszállítás tekintetében a nyugat-európai nagyvárosokat, hogy miért irreális elképzelés a kötelező elektromobilitás a taxiknál és hogy a BKIK milyen közvetítő szerepet játszott abban, hogy a rend irányába elmozdult a taxi-szolgáltatás és átláthatóvá, kiszámíthatóvá vált a fővárosi taxi . Blogstar-interjú.
Kiválóan, hiszen pontosan látom, hogy amit a vállalkozók megfogalmaznak, azok az igények milyen módon jönnek be a kamarába, és hogyan tudjuk a megoldás felé terelni a kamarán keresztül a rendeletalkotókat, az esetleges jogszabályi változtatásokra. Ilyen változás a 2013 előtti 20 évben sajnos nem történt a személyszállítási szabályozásban Magyarországon. 2009-től viszont, mióta a jelenlegi kamarai tisztségviselőkkel együtt dolgozom - különböző pozíciókban – nagyon komoly eredményeket tudunk felmutatni. Sokszor megkapjuk, hogy a személyszállítók érdekérvényesítő képessége miért ilyen jó és hatékony? Hiszen
Olyan innováció indult el nálunk, amit nem lehet elvitatni.
Vannak olyan európai városok, ahol arra törekszenek, hogy az elektromobilitást vezessék be, és teljesen kiszorítsák a benzines és dízelautókat. Mi ezzel szemben a realitást fogalmaztuk meg. Mert látni kell, hogy a magyar vállalkozók mit bírnak, elvégre a fejlesztéseket nekik kell megfizetniük. A vállalkozók az autókat javarészt már lecserélték, de például 2018-tól már csak EURO5-ös vagy annál magasabb motorkategóriás autó szolgáltathat Budapesten, ami annyit jelent, hogy 6-7 évesnél fiatalabb lesz az autóparkja Budapestnek.
Sokan pozitív példának látják a fővárost, ami ugyancsak a BKIK-nak is köszönhető. Volt több olyan év is, amikor több mint egy tucatszor napokat ültünk a kamarában, hogy egymást győzzük meg, mit vállalunk mi magunkra költséget, ráfordítást, energiát, tanfolyamokat, képzéseket illetően. Hiszen ez nem csak abból áll, hogy a vállalkozó lecseréli környezetbarátabbra az autóját, hanem rengeteg mást is a nyakukba vettek, ami a fejlesztésekkel párhuzamosan folyamatos és állandó költséget jelentenek. Ráadásul
Ennek pedig már az első két negyedév alapján kijelenthető, hogy meg is lett az eredménye. Az átlagvállalkozó éves 3-4 milliós bevétele már az első két negyedévben összejött, ezt követően mertek előre lépni és fejleszteni.
Még nem. A vállalkozók részvétele a kamarában még mindig nem olyan, mint amilyen elvárható lenne. Mi igyekszünk, és a BKIK is nagyon jó online felületet üzemeltet. Rengeteg fontos információ, hírlevél jut el a tagokhoz. Soha nem látott mennyiségben kapnak hírt, gazdasági változásokról, kamarai rendezvényekről, előadásokról, kiállításokról. Ha valaki figyelemmel kíséri és érdeklődést mutat a saját szakmájában a változások iránt, elég ha böngészi a kamara oldalát. Mi lepődtünk meg legjobban, mikor tavaly a változó jogszabályi környezet miatt összehívtunk egy fórumot a közlekedési osztályon és az ipari tagozaton belül. Olyan sokan jöttek, hogy még soha nem voltak ennyien. Igaz, jó előadókat sikerült meghívnunk, érdekes témákat feszegettünk és olyan módon tudtak az előadók és a szakmai szervezetek vezetői is pozitív válaszokat adni, hogy jó híre ment a rendezvénynek. A következő komolyabb esemény már körvonalazódik, november 14-én. Ott egy nagyszabású kiállítást és fórumot szeretnénk tartani és kinyitni az ablakot, az ország minden szegletében dolgozó vállalkozóknak. Ezen a TAXIS EXPO-n ,szakmai programok, meghívott előadók és fórumok is lesznek. A kamaráknak nem félnie kell az ilyen rendezvényektől, az lenne a jó, ha ezek rendszeressé válnának. Hiszen így tudnak csak eljutni minden vállalkozói réteghez. Szerencsére ezek az előadások, bemutatók, prezentációk már mind letölthetők a BKIK oldaláról, tehát aki nem tudott részt venni, az utólag is pótolhatja.
Vannak, voltak és lesznek kritikusaink, de a 2013 előtti káoszban, a versenykörnyezet olyan módon volt szennyezett, hogy még maga a Versenyhivatal is szóvá tette teljes káoszt. Szükség volt az új szabályozásokra, mert rengeteg vállalkozás tönkrement, nem volt jövőkép. Olyan szolgáltatók jelentek meg a piacon, akik nem rendelkeztek alapvető feltételekkel. Lelakták a vállalkozások munkaeszközöket, sok vállalkozó keveredett adóhátralékba. Mert kiszámíthatatlan volt a rendszer. De az új rendeletek megteremtették a lehetőségét annak, hogy stabilizálódjanak a vállalkozások. És bebizonyította az elmúlt öt év is, hogy jó irányba mozdult a kamara. Hiszen akik komolyan vették a vállalkozásukat, azok megmaradtak és fejlődtek. Ennek is köszönhető, hogy 2013 éve előtt 16 éves volt az átlagéletkora a budapesti taxiknak, most 8, és jövőre ez változik 6,5 évre. Ezeket a gépjárműcseréket nem lehetett volna végrehajtani, ha nincs forrás. A forrást pedig a szabályozott környezet teremtette meg.
A különböző médiumok híreszteléseivel szemben igenis jól. Többek közt a HVG jelentette ki néhány hete, hogy visszaesett a taxisok száma, a túlszabályozás miatt. Ezzel szemben a valóság az, hogy az elmúlt két évben 5300 taxis üzemelt a fővárosban, most október eleji adat szerint pedig már 5600-an rendelkeznek engedéllyel. Tehát több százzal még emelkedett is. Viszont nőtt a taxiigény is, ami a kiszámíthatóságnak köszönhető.
Fontos teendője a kamarának, hogy a sok tisztességtelen vállalkozó által keltett rossz hírnevet helyreállítsa. A Kamara már sok eredményt ért el a hatósági intézményrendszerben, hiszen kezdeményezésük hatására az NFM ellenőri főosztályt is létre hozott, többek közt a reptéren is folytonos a jelenlétük. Ezek a szervek rendelkeznek hatósági jogkörrel, rengeteg szabálytalanságot feltártak és szankcionáltak, szintén az érdekképviseletek és a BKIK kérésére. Tudtuk, hogy amíg nem veszi le a hatóság a rendszámot, amíg nem vonja be az engedélyt, míg nem kap többszázezer forintos büntetést a szabályszegő, addig nem lesz változás. Mi viszont ezeket az üzeneteket eljuttattuk a rendeletalkotóknak, és már jogszabályokban szerepelnek. Tehát az utcáról, a taxisoktól érkezett ez a kérés, és a BKIK segített ezt is véghez vinni.
Hatékonyságban. Ellenőrzésben és a konkrét szankcióknak a hatékonyságában. Még mindig túlságosan liberálisak vagyunk a szabálysértési eljárásoknál és a szankció kiszabásában. Hiszen feltételezzük, hogy a vállalkozó önhibáján kívül került abba a helyzetbe, hogy tévedett. Ezért nagyon fontos, hogy a BKIK-érdekképviseletek-Hatóság hármas kapcsolata megmaradjon, mert ez elengedhetetlen fontosságú a jövőben. Csak akkor tud jól működni az ellenőrzés és a hatósági folyamat, ha napi kapcsolat van a vállalkozók és a hatóság között. Ebben pedig a Kamara az összekötő kapocs. És még valami.
mert ezeket nem ajándékba adják, ezekért a változásokért valakik keményen dolgoztak.