Nem tudom, mennyiben érdekelhetik az alábbiak a felhasználókat, talán valamennyire, de inkább szólok előre (hátha a csak cím alapján seggségeket fröcsögő trollok legalább idáig eljutnak az olvasásban), hogy én elsősorban a drájvereket érintő szempontokkal foglalkozom. Persze tökéletesen megértem az utast, aki olcsón és kényelmesen, egy, a mai kor követelményeinek megfelelő alkalmazás koordinálta, áttekinthető rendszer által az igényeihez igazított közlekedési eszközzel akar utazni. Annál is inkább, mert ha valaki, én aztán tudom: a jelenleg (ha így folytatják, már nem sokáig) regnáló fuvarközvetítők nem sokat fejlődtek
Drost Tivadar munkássága óta, legfeljebb morálban – sajnos e téren is visszafelé (lásd korábbi posztok). De az alábbiak alapján talán az utasok is belátják, hogy az első és legfontosabb szempontjuk (a nevetséges diszkontár) egyszerűen kivitelezhetetlen. A második teljesítése érdekében pedig a későn ébredő címkufárok is tettek tétova lépéseket nagy nehezen (szinte mindegyiknek van már a szóban forgó világjárványhoz hasonló okostelefon-applikációja). Az idők szavát megérteni vélő startupok pedig korábban itthon is kinőttek a földből; csak egy idő után mindet lenyírta az érdektelenség és a tőkehiány, vagy az utolsókat most az Uber fűnyírója.(Egyébként integetni, beülni is lehet: sosem fogom megérteni azt, aki szombat éjszaka kocsit rendel a Király utca közepére, ahol tuti, hogy elkerülik egymást, mert a taxi ott nem tud várakozni, az utasnak meg derogál kint állva várni, miközben az egész bulinegyed szabadjelzőkkel van kivilágítva. És ha valaki fél a mezítlábasoktól – egyre kevésbé kéne –,
cégesek közül is válogathat, kedvére.)
De a jövő a térinformatikai alapon, közbeiktatott humán diszpécser nélküli fuvarközvetítésé, ebben alighanem egyetértünk, a Uber-júzerek és én.
Na de akkor hozzád szólok, te kedves kontártaxis-jelölt, aki fontolgatod, hogy az Uber sofőroldali alkalmazását le, illetve az ezzel járó, sokszor rendkívül
ostoba kérdőívet kitöltöd. Számoljunk.
Ha megfelelsz a feltételeknek és soraiba fogad az Uber (ettől nincs különösebb félni valód, minden marha alkalmas, nem kell ismerned sem a várost sem a kreszt, nincs szükséged hivatásos jogosítványra, egészségi és pszichológiai alkalmasságod a kutya nem vizsgálja, csak a kocsid legyen négy-vagy ötajtós és tíz évnél fiatalabb), már kezdhetsz is dolgozni. Egy utaskilométerért 130 Ft-ot számláz a rendszer (alapdíj 300, várakozás 25 Ft/perc), amelyből 20 százalékot (példátlanul pofátlan mohóságról tanúbizonyságot téve) benyel az Uber. Ha lyukra futsz (mi ezt úgy mondjuk, megégsz), 600 Ft-ot gombolnak le az utasról (ez az egyetlen gyakorlat, amelyben az Uber praxisa előremutató, a megrendelt taxiért akkor is kell fizetni a világon mindenhol, ha lemondják, persze ennek az ötödét is viszi a pimasz parazita). De az egyszerűség kedvéért számoljunk csak a kilométerdíjjal és az alappal, a példánkban szereplő éjszakai műszakban a várakozási díj, a csekély forgalom miatt, amúgy sem jellemző. (További pontatlanság, hogy nem lesz hat kilométeres a fuvarátlagod, téged az Instantból a Szimpla-kertbe áttántorogni már képtelen társaságok fognak odapötyörészni, ha eltalálják még a launchert a kis remegő ujjaikkal.)
Nem tudom, az eljutott-e a tudatodig, hogy – legyen bármennyire is népszerű ez a szar, amibe belelépni készülsz –, nem minden kilométered lesz hasznos. Értsd: ha a 16. kerület legszélén laksz, utas reményében nyilván beljebb kell menned, a taxizás belvárosi műfaj. (A nagy számok törvénye értelmében persze lehet, hogy egy héten kétszer a te szűkebb pátriádba is rendelni fog valami külvárosi geek vagy nörd, de ezt kiseggelni elég gazdaságtalan, talán belátod.) Aztán ha a Gozsdutól kivittek Békásmegyerre vagy Ürömre, szintén célszerű visszatüsténkedned a Belbe, mert onnan, a Google Maps által kalkulált (egyébként teljesen fals) várható érkezési időd alapján hiába nyomsz rá az Ötkertre (tényleg, azért azt megnézném, amikor ott megpróbálsz utast felvenni – ha mégis belevágsz, meg fogod érteni, miért mondom ezt), senki sem fog téged választani. Úgyhogy jó esetben azt lehet mondani, minden második kilométered lesz finanszírozott, a többi az rezsi. De előlegezzük meg, hogy te egy született őstehetség-kontártaxis vagy, és legyen a kihasználtságod hatvanszázalékos (nem lesz). Akkor száz kilométerből hatvanon termeltél, mondjuk tíz utazással számolva
(60 * 130 + 10 * 300) - 20% = (7800 + 3000) - 2160 = 10 800 - 2160 = 8640 Ft-ot.
Ezt száz kilométeren egy jobb péntek este mondjuk hat órai munkával éred el, de akkor már nagyon ügyes laikus vagy. Tételezzük fel, hogy dolgozol tíz órát, mert nagyon tetszik, hogy dagad az Uber bankszámlája, és hoztál otthonról elég pénzt tankolni (hiszen egy fillér készpénzt nem kapsz), ezért ráhúzol még négy órát, amiért is, a fenti képletet használva (én most le nem írom ide mégy egyszer, de számolj utána) még 5760 Ft-ot utalnak át utasaid a tengerentúlra. A tíz óra alatt így mentél összesen 166, 66 kilométert, a töködről is csorog a víz, és ha szerencséd van, nem törted össze magad, másokat sem, nem hányták össze a hátsó ülésed, nem szaladtál bele traffipaxba, nem tévedtél el, mert kiakadt a GPS, a telefonod, az utasod, vagy te.
Jóleső fáradtságot érezve állsz be a benzinkútra pirkadatkor, annak tudatában, hogy egy éjszaka alatt szert tettél
14 400, azaz
tizennégyezer-négyszáz Ft bevételre. Ha dízel autód van, és megúszod hatliteres fogyasztással, ez, 400 Ft-os gázolajárral számolva,
3840 Ft-os
üzemanyagköltséget jelent
neked; de ha benzinnel jársz, kilencliteres motorszomjúsággal (itt is 400 Ft-tal kalkulálok), akkor már
5760 Ft-ot hagysz a kasszánál naftára. Ezek alapján az egész éjszakás gályázásért
10 560, illetve
8640 Ft megérkezését várhatod a saját számládra. (Na de ne reménykedj benne, hogy minden siftád ilyen "sikeres" lesz, hétfő-kedd-szerdán talán nappal van egy-két rendelés, de ugye te akkor a főállásodban tolod a hivatást, ha meg ez csak kamu, és mégis az Uberből akarsz megélni, akkor, ha fűtesz magadra ilyen farkasfog-vacogtató időben, ott rohadsz bele a kocsidba, ahol megálltál várni a tutit, ha meg nem, akkor ott fagysz bele – anélkül, hogy megpittyenne a részletre vett Iphone-od.)
És ebből a bevételből, amely ugye szénfekete "jövedelem", hiszen nem adózol utána, nem fizetsz egészség-és nyugdíjbiztosítást stb, de nem is katázol, ráadásul engedély nélkül végzel szigorúan engedélyhez, vállalkozáshoz vagy alkalmazotti jogviszonyhoz kötött tevékenységet, nemcsak a kocsid amortizációját kellene fedezned (tízéves korhatár!), a kocsimosót naponta, az autópálya-matricát, de félretenni súlyos summákat a hatszázezer forintos közigazgatási bírságra, a kétszeres adóbírságra és késedelmi pótlékokra – és ha vagy akkora marha, hogy ezt a műkedvelő taxizgatást nem hagyod a francba mondjuk rögtön az első két hét mérlegének megvonása után, és tényleg rátok mászik a NAV, a költségvetési csalás miatti perköltséget is ki kéne gazdálkodnod belőle.
Hát hülye vagy te? Megéri fentiek tükrében romkocsmát csinálni a kocsidból? Ugye nem. Szerintem inkább vigye a bank a Mazdát, az fájdalommentesebb.
*Úbörnek ejtendő, nem Júbörnek: nézzetek utána. Persze ha honosodna itthon is, amit nagyon nem szeretnék, mehetne magyar kiejtés szerint is akár.
Köszönet a szerzőnek, hogy hozzájárult a közléshez.
Fórumunk: Egy UBER mind fölött, Egy Uber kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen,