Már megint emelkedik a droszthasználati díj???

2013.10.01.

 ELŐTERJESZTÉS a Közgyűlés részére

3. Taxiállomás üzemeltetési közszolgáltatásokkal kapcsolatos jogok és kötelezettségek kiegészítése a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a szolgáltatást közvetítő szolgálatok ellenőrzésével kapcsolatos feladatokkal.


A Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-ei rendkívüli ülésén megalkotta a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. rendeletet (a továbbiakban: Taxi Rendelet).

A 2013. szeptember 1-jén hatályba lépett Taxi Rendelet vonatkozó rendelkezései értelmében, a BKK Zrt.-nek, mint közlekedésszervezőnek – a jelenleg hatályos Keretmegállapodásban meghatározott taxiállomás üzemeltetési feladatokon túl – az alábbi ellenőrzési feladatokat (a továbbiakban: Ellenőrzési Feladatok) is el kell látnia.

A) A személytaxi-szolgáltatást nyújtó gépjárművek megfelelőségének előzetes vizsgálata.
A Taxi Rendelet 11. § (7) bekezdése értelmében „A közlekedésszervező – a jármű megszemlélését követően – a taxiállomás használati hozzájárulást csak abban az esetben adja ki, ha a vállalkozás és a jármű e rendelet feltételeinek megfelel.”

A BKK Zrt., mint közlekedésszervező, a taxiállomás-használati hozzájárulás és a tevékenységi engedély kiadását megelőzően – a gépjárművet vizsgálatra bemutató kezdeményezésére – végzi majd a személytaxi gépjármű megfelelőségének előzetes vizsgálatát, vagyis szemléjét, az alábbiak szerint.
• A személytaxi gépjármű műszaki paramétereinek megfelelősége a gépjármű forgalmi engedélyében, illetve a járműforgalmazók által közzétett és rendszeresen aktualizált nyilvántartásokban szereplő adatok figyelembevételével kerül majd megállapításra.
• A személytaxi gépjármű külső megjelenésének megfelelősége – GPS idő és hely adatokat is rögzítő – digitális fényképen és jegyzőkönyvben lesz majd dokumentálva.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a Taxi Rendeletben foglalt valamennyi feltételnek megfelel, úgy arról a BKK Zrt. egységes szerkezetű igazolást állít ki, amely igazolás előfeltétele a közlekedési hatóság által kiadandó tevékenységi engedélynek.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a Taxi Rendeletben foglalt feltételeknek nem, vagy hiányosan felel meg, úgy a BKK Zrt. a gépjármű nem megfelelőségéről állít ki igazolást, amelynek részét képezi egy hibajegyzék is.


B) A személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat (a továbbiakban: Szolgálat) működési feltételeinek előzetes vizsgálata.
A Taxi Rendelet 5. § (3) bekezdése kimondja, hogy „A Szolgálat a pénzügyi megfelelőség igazolása céljából a számviteli törvény szerinti beszámolóját a tevékenység megkezése előtt a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg (…) megküldi a közlekedésszervező részére.”
A Taxi Rendelet 3. § (3) bekezdése kimondja, hogy „(…) és a közlekedésszervező által előzetesen jóváhagyott szabadjelző is felszerelhető a szolgálattal érvényes szerződésben álló alvállalkozó, tag, munkavállaló személytaxijára (…)”
A Taxi Rendelet 4. § (7) bekedzése továbbá azt is kimondja, hogy „A diszpécseralkalmazás (6) bekezdésben foglaltaknak való megfelelőségéről a közlekedésszervező tanúsítványt állít ki.”

A BKK Zrt., mint közlekedésszervező, a taxiállomás-használati hozzájárulás kiadását megelőzően elvégzi
• a Szolgálat pénzügyi megfelelőségének vizsgálatát, amely során megállapításra kerül, hogy a mérlegadatokban szereplő mértékű tőkeerő arányban áll-e a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező tevékenységgel érintett gépkocsik számával.
• a Szolgálat infokommunikációs eszközeire vonatkozó műszaki előírások teljesítésének telephelyi ellenőrzését, azaz helyszíni ellenőrzés során megvizsgálja, hogy a Szolgálat a telefonhívásokat – amelyeket a rögzítéstől számított 3 hónapig meg kell őrizni – elektronikus formában megfelelően rögzíti és nyilvántartja-e.
• a Szolgálat védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjének jóváhagyását, vagyis megvizsgálja, hogy az adott logó szabadjelző valóban védjegyoltalom alatt áll-e, annak jogosultja az adott Szolgálat-e és az alkalmazott telefonszám tekintetében valóban a Szolgálat nevére szól-e a szerződés.
• Szolgálat diszpécseralkalmazásának ellenőrzését.

Amennyiben a Szolgálat a Taxi Rendeletben foglalt valamennyi feltételnek megfelel, úgy arról a BKK Zrt. igazolást állít ki, amely igazolás előfeltétele a közlekedési hatóság által kiadandó tevékenységi engedélynek.

Amennyiben a Szolgálat a Taxi Rendeletben foglalt feltételeknek nem, vagy hiányosan felel meg, úgy a BKK Zrt. hiánypótlási felhívást küld a Szolgáltató részére, amelynek része egy hibajegyzék is.

C) A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a szolgáltatást közvetítő Szolgálat tevékenységének ellenőrzése.
A Taxi Rendelet 17. § (1) bekezdése alapján „Az e rendeletben foglaltak megtartását Budapest közigazgatási területén belül a közlekedésszervező ellenőrzi.”

A taxiállomás-használati megállapodás, illetve a külön jogszabály szerinti tevékenységi engedély kiadásakor – a közlekedésszervező által – vizsgált feltételeknek a személytaxi gépjárműnek, illetve a Szolgáltatónak az engedélyben foglalt teljes időszakban meg kell felelnie, ezért a BKK Zrt., mint közlekedésszervező folyamatosan ellenőrzi
• a személytaxi gépjármű műszaki előírásoknak való megfelelését,
• a személytaxi gépjármű külső megjelenésére vonatkozó előírások fennállását,
• a személytaxi-szolgáltatás során alkalmazható viteldíjakra vonatkozó rendelkezések betartását,
• a Szolgálatra vonatkozó pénzügyi, műszaki, infokommunikációs előírások betartását.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a taxiállomás-használati hozzájárulás ideje alatt nem felel meg a Taxi Rendeletben rögzített valamennyi műszaki feltételnek, valamint a külső megjelenésre vonatkozó előírásnak, a közlekedésszervező az ellenőrzése során tapasztaltakat jegyzőkönyvben rögzíti, amelynek egy példányát az illetékes közlekedési felügyelőség, vagy más hatóság részére a jegyzőkönyv felvételét követő 15 napon belül a szükséges intézkedések megtétele céljából átad, mellékelve írásba foglalt álláspontját is.


A Fővárosi Közgyűlés 550/2013. (IV.09.) határozatában felkérte a Főpolgármestert, hogy „a BKK Zrt. útján dolgoztassa ki a nagyobb létszámú, kiterjedt, próbautazásokra épülő taxiellenőrzési rendszerre vonatkozó javaslatot a Főpolgármesteri Hivatallal és Budapest Főváros Közterület-felügyelelete bevonásával és az alapján tegyen javaslatot – az ellenőrzési feladat BKK Zrt. általi ellátása céljából” a Keretmegállapodás módosítására. Tekintettel ezen feladat jelentőségére, illetve összetettségére az erre vonatkozó javaslat összeállítása több időt kíván. Ezért javasolt a végrehajtási határidő 2013. október 31-ig történő meghosszabbítása (2. számú határozati javaslat).

Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 16. §-a értelmében, a hatósági árakra vonatkozó rendelkezések megsértése esetén a hatósági ár megállapítója, vagyis a Fővárosi Önkormányzat képviselő-testülete jogosult megtiltani a jogszabályt sértő ár alkalmazását, kötelezni a vállalkozót a vonatkozó rendelkezések megsértésével elért többlet árbevételnek a sérelmet szenvedett részére történő visszatérítésére, valamint bírság kiszabására. Ezzel kapcsolatoban indokolt lehet az, hogy a Fővárosi Közgyűlés, mint árhatóság – tekintettel az eljárások várható nagy számára – döntsön a hatáskör átruházásáról. Így jogsértés esetén a hivatali apparátus kijelölt szervezeti egysége folytatná le az eljárást. Az eljárások megindításának és lefolytatásának azonban elengedhetetlen feltétele, hogy az ellenőrzésekkel a viteldíjra vonatkozó rendelkezéseket megsértő személytaxi-szolgáltatást nyújtók kiszűrésre kerüljenek. Erre vonatkozóan az 550/2013. (IV.09.) számú határozat végrehajtásaként beterjesztett koncepció tesz javaslatot, a hivatal illetékes szervezeti egységeivel történő egyeztetést követően.


A Taxi Rendelet 12. § (10) bekezdésében meghatározott éves taxiállomás-üzemeltetési, szolgáltatási díj alapján, a várható díjbevétel 2013. évi mértéke, az 550/2013. (IV. 09.) Főv. Kgy. határozatban foglalt – a nagyobb létszámú, kiterjedt próbautazásra épülő taxi ellenőrzési rendszer üzemeltetése – többlet kötelezettségek fedezetét a 2013. évben még biztosíthatja, de – a taxik várható számbeli csökkenése miatt – valószínűsíthetően már nem fog fedezetet nyújtani a 2014-es évre. Tehát míg 2013-ban igen, 2014. évben az éves taxiállomás-üzemeltetési, szolgáltatási díjból származó bevétel az új módszerek szerint végrehajtandó, próbautazásokra épülő ellenőrzési feladatok végrehajtása miatt már nem fogja fedezni a Taxi Rendeletben kötelezően meghatározott feladatok végrehajtását, ezért annak emelése szükséges. Ezen probléma megoldására a BKK Zrt. bevonásával a 550/2013. (IV.09.) számú határozat végrehajtásaként megfogalmazottak szerint teszünk javaslatot.
Az ellenőrzéseket a hatósági jogosítványokkal rendelkező hatóságokkal (Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Fővárosi Rendészeti Igazgatóság, Budapesti Rendőr-főkapitányság) megkötött együttműködési megállapodás keretében közösen is végeznénk. Rejtett próbautazások módszerét alkalmaznánk, amely lebonyolítása során az ellenőrzés ténye nem kerül felfedésre, a jegyzőkönyv kiállítására utólag kerül sor. Nyílt ellenőrzéseket szervezünk az utaspanaszokból feltárt taxiállomásokon, és azok környékén. Ellenőrizni szándékozunk a nagyobb forgalmat lebonyolító kereskedelmi szálláshelyek, a nagyobb tömegeket vonzó sport, kulturális, tudományos rendezvényekre érkező taxisok körében, az intézmények környezetében. Kombinált ellenőrzési módszerrel is tervezünk ellenőrzéseket, amelyek során a rejtett próbautazás célállomásán hatósági ellenőrzéseket kezd a címen várakozó hatóság munkatársa. Az ellenőrzések kiterjednek a taxis szolgáltatók rendeleti megfelelőségére, a taxi gépkocsi minősítésén megállapított külső megjelenési elemek meglétére, a Szolgáltatók Taxi Rendeletben szabályozott működési elemei betartására, a hatósági árak megtartására, a vásárlók megkárosítására.

Jelen előterjesztés 3. pontjának tárgya a Keretmegállapodás IV/A részének („Taxiállomás üzemeltetési közszolgáltatásokkal kapcsolatos jogok és kötelezettségek”) módosítása annak érdekében, hogy a BKK Zrt. a Taxi Rendelet szerinti – a fentiekben megjelölt – ellenőrzési feladatait elláthassa.

A BKK Zrt. az Ellenőrzési Feladatok ellátása ellenértékeként kompenzációra akként jogosult, hogy a kompenzációt a BKK Zrt. által saját nevében beszedett taxiállomás-használati díjak jelentik, vagyis a Fővárosi Önkormányzatnak tényleges kompenzáció fizetési kötelezettsége az Ellenőrzési Feladatok kapcsán nincs. Amennyiben azonban a BKK Zrt. által beszedett taxiállomás használati díjak ténylegesen nem fedezik a BKK Zrt. taxiállomás üzemeltetéssel valamint ellenőrzéssel kapcsolatos feladatai ellátása során felmerülő költségeket, a BKK Zrt. kezdeményezheti a Fővárosi Önkormányzatnál a taxiállomás használati díj mértékének a Taxi Rendeletben való módosítását. A taxiállomás-használati díj emelése fedezetet kell nyújtson évi 5000-8000 próbautazásos ellenőrzéshez. Amíg a Fővárosi Közgyűlés a taxiállomás-használati díj emelését nem fogadja el, a BKK Zrt. önkormányzati költségvetési források bevonása nélkül a szükséges fedezetet maximum 200 millió Ft összegig biztosítja. A források megteremtése érdekében a BKK Zrt. belső átcsoportosításokat fog végrehajtani, úgy, hogy a források átcsoportosítása nem veszélyezteti sem a Feladatellátást sem pedig a közszolgáltatási feladatok ellátását.. A szükséges források bemutatását az októberi Közgyűlésre beterjesztésre kerülő 2013. évi üzleti terv módosítása tartalmazni fogja.

A BKK Zrt. Igazgatósága 125/2013. (III. 26.) számú határozatában felhívta a Fővárosi Önkormányzat, mint alapító figyelmét arra, hogy a Taxi Rendeletben a BKK Zrt. számára előírt ügyviteli és ellenőrzési feladatok ellátásának finanszírozása szükséges a hatékony működés érdekében, a taxiállomás használati díjak Taxi Rendeletben foglalt emelésével, illetve a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében biztosított források segítségével.

A jelen előterjesztés 3. pontjának tárgyát képező módosítás a jelen előterjesztés 2. sz. mellékletét képező Keretmegállapodás módosítás mindkét fél általi aláírásának napján lép hatályba.

Kapcsolódó dokumentumok
Előterjesztés:
 
Elöterjesztés BKK Keretmegállapodás módosítás új.docx
Mellékletek:
 

Elöterjesztés 1 sz melléklet (Kijelölö Rendelet módosítása)_130919.doc

 

Változások kiemelve_Keretmegállapodás egységes szerkezetben_130919.docx
 
Közgyülési elöterjesztés 2 számú melléklete_130917.docx