- Kiszeretett a kormány a sárga taxikból -

2015.02.19.

Írja a népszabadság.  Pedig a valóság az, hogy soha nem is volt "beleszeretve"

Soha egyetlen percig nem szerepelt az országos rendelettervezetben tarifa és színmeghatározás, ez csak az újságírók fantáziájának "terméke" volt.

Az írás a Népszabadság 2015. 02. 18. számában jelent meg.

Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Hamarosan a kormány elé kerülhet az egész országra érvényes, a taxis tevékenységet szabályozó rendelet, amely sok újdonságot tartalmaz. Ami biztosnak látszik, nem lesz egységes tarifa és szín a taxik számára. Csak jobbkormányos ne legyen.

 

Egységes országos taxitarifáról nem esik szó a személyfuvarozásról szóló legfrissebb rendelettervezetben – tudta meg lapunk. Ehhez egyébként az önkormányzati törvényt is módosítani kellene, hiszen jelenleg ármegállapítási jogkörrel csak a helyhatóságok rendelkeznek. Országosan egységes díjtáblázat azért is furcsa lenne – és borítékolhatóan komoly vitákat váltana ki –, mert az egyes régiókban jelentősen eltérő a vásárlóerő. Erre ráhúzni egy egységes tarifarendet életszerűtlen lenne. Egységes, hatóságilag megszabott viteldíjtáblázat jelenleg egyedül Budapesten van. Több nagyvárosban az ott működő taxitársaságok saját, egységes tarifát alkalmaznak a helyi piaci igényeknek megfelelően.

Budapest sárgára váltott, a vidék ebben nem követi
Budapest sárgára váltott, a vidék ebben nem követi
Teknős Miklós / Népszabadság

Mint arról korábban beszámoltunk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) novemberben lezárta a taxis szolgáltatás feltételeit országosan rendező jogszabály szakmai vitáját, és a tájékoztatásuk szerint február végén a kormány elé is terjeszti a véglegesnek tekinthető változatot.

Az idáig vezető út viszont meglehetősen rögös volt.

A taxis szervezetek demonstrációkat helyeztek kilátásba az egyes kifogásolt intézkedések kapcsán. Ősszel olyan változat is „körözött”, amely előírta, hogy taxizni legfeljebb hétéves autóval lehet. Ez sofőrök ezreit állította volna megoldhatatlan helyzet elé: vagy eleve alkalmatlan lett volna autójuk a szolgáltatásra, vagy nagyon hamar le kellett volna cserélniük a munkaeszközüket. Erre viszont nem lett volna pénzük. A kritériumon végül lazítottak, és ismereteink szerint már a fővárosihoz hasonló, tízéves korlátozás szerepel a dokumentumban.

Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát
Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát
Reviczky Zsolt / Népszabadság


Az utóbbi hetekben többször szóba került egységes szín sem szerepel az elvárások között, azaz nem lesznek országosan azonos színűek a taxik. Ezt a közelmúltban egyébként Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is megerősítette.

Akadnak azonban más érdekességek a rendelettervezetben. Külön szabályozzák, hogy taxizni csak bal kormányos autóval lehet. Ezzel a főváros egyetlen, Angliából behozott jobb kormányos klasszikus London Cabjét vonnák ki adminisztratív eszközökkel a forgalomból. A szállítható utasok számát is maximálnák. A sofőrt leszámítva hat személyt lehetne egyszerre szállítani. Ez olyan „kisbuszok” számára jelentené a véget, ahol ennél többen is elférnek, mégis B kategóriás jogosítvánnyal lehet hajtani azokat. Sokkal szélesebb kört érint, hogy az új rendelet a motorok minimális környezetvédelmi besorolását is meghatározza. E szerint a hatálybalépés után csak Euro4-es vagy annál korszerűbb motorral szerelt autókkal lehet majd taxizni.

Engedélyköteles a fuvarszervezés

Az új rendeletben a fuvarszervezők számára is szerepelnek előírások. A legutolsó változat szerint számukra a tevékenységet engedélykötelessé fogják tenni. Ez az okostelefonokon élő taxis alkalmazás, a gyorsan teret hódító Uber számára létkérdés. Ha ez a követelmény beépül a jogrendbe, akkor a jelenlegi formában az amerikai cég budapesti szolgáltatása szabálytalanná válik. Hogy az új felállásban miként lehet majd a céget megregulázni, azt forrásunk nem tudta megmondani. Ez a jövő zenéje lesz.

A már most is a szakmában dolgozók kapnak némi haladékot az előírások teljesítésére. A türelmi idő 2017. december 31-ig tart. Ez a fővárosban érvényben lévő határidő miatt érdekes, ami ennél szigorúbb. A Budapesten 2013. szeptember elejétől hatályos rendeletben foglaltak teljesítésének végső határideje ez év június 30-a. Hiába lép életbe az országos, lazább határidő, ez nem változtat a budapesti helyzeten. Ha a fővárosban valaki nem tudja teljesíteni az önkormányzat elvárásait, az július elejétől nem működhet legálisan. Hogy a rostán végül hányan „akadnak fenn”, nehéz lenne megmondani – fogalmazott egyik megszólalónk. Annyi azonban biztos, hogy a ma 10-12 ezresre becsült hazai taxistársadalom létszáma megcsappan, de még a kialakuló új arányokat is nehéz lenne megmondani.

 Kapcsolódó cikkünk:

Végső visszaszámlálás! Minisztériumi taxirendelet tervezet 2014 február ..

Kapcsolódó fórumunk:

 

 

Szeretik, a tüdőnek is jót tesz, mégis betilthatják

2015. 03. 03. 14:18
 

Több tízezren regisztráltak november óta a taxisgyilkosként emlegetett Uber magyarországi rendszerében. A vállalat szerint minden képzeletet felülmúlt a start, és ahol jelen vannak, ott még a levegő is jobb. A taxisok szerint viszont minimum megkérdőjelezhető a cég működése Budapesten, hiszen a járműveik nem tartják be taxizásra vonatkozó szabályokat. A kormány erre reagálva készítheti el szabályozási tervezetét, amellyel el is lehetetleníthetik itthon a szolgáltatást. Az Uber magyarországi bevezetéséért felelős vezetőjével beszélgettünk ennek esélyéről.

Több hónapja készül az a szabályozási javaslat, ami országos szintűre terjesztheti ki a budapesti taxisrendeletet. A Fejlesztési Minisztériumtól hiába kérdeztünk, még nem volt hajlandó elárulni semmi részletet a tervezetről. Az egyeztetéseken részt vevők névsorából könnyen következtethetünk arra, hogy ez a szabályozás nem az Ubernek fog kedvezni.

Egy olasz tüntetés az Uber ellen

Forrás: AFP/Marco Bertorello
 

A taxitársaságok – ahogy a világ több más pontján is – ellenzik az Uber működését. Szerintük a vállalat jogtalan versenyelőnyt szerez azzal, hogy nem kell betartania a taxikra vonatkozó szabályokat. Nem kell sárgára festeni a kocsikat, nincs kötelező tarifa, és mások az elvárások a sofőrökkel és a járművekkel szemben is. A cég szerint viszont a hazai szabályozás nem vonatkozik az ő szolgáltatásukra. 

Az utasok használják, a taxisok utálják

Több európai fővárosban is betiltották, de ahol van, ott szinte azonnal sikeres lett az Uber. A cég egyik legfontosabb szolgáltatása az UberX, ami a gyakorlatban azt jeleni, hogy a városban cirkáló autósok egy-egy út erejéig megoszthatják a kocsijukat másokkal. Az alkalmi utasok az Uberen keresztül fizetnek. Ahogy az Airbnb, az Uber is azonnal nagyon népszerű lett itthon.

Információnk szerint már január közepén több mint 500 sofőr volt az utakon, de továbbra is csoportosan képezik őket. Ahogy a hobbihostelesek ellepték az Airbnb-t, úgy jönnek az alkalmi taxisok is. Találkoztunk nyugdíjas, egyetemista vagy egyébként munkanélküli sofőrrel is, és olyannal is, aki kölcsönkocsival rótta az éjszakákat. Egyikük beszámolója szerint a taxisokkal is vannak összetűzések.

Itthon felülmúlta a várakozásokat a start

Forrás: AFP/Britta Pedersen
 

Akár le is szoríthatnak, ha meglátják a telefont az ablaknál – mondta az egyik sofőr.

Konfliktus tehát van. A személyszállítást érintő most készülő szabályozásról még semmit sem tudni, de akárhogy is áll a tervezet, a kormány asztalán még bármi változhat – érvelt az Origónak a kidolgozással megbízott Fejlesztési Minisztérium. Tehát azt sem tudjuk, hogy az Uberre vonatkozni fog-e majd. A kiadott közlemények szerint viszont az egyeztetésekre csak a taxitársaságokat hívták meg, akiknek legnagyobb érdeke az Uber kizárása a piacról.

Gyorsan nőtt

A hazai tapasztalatokról Rob Khazzammal, az Uber magyarországi bevezetésért felelős vezetőjével beszéltünk.

Rob Khazzam szerint kevesebb autó lehet az utakon ott, ahol van Uber

Forrás: Origo
 

Az Uber tavaly novemberben kezdte meg a működését Budapesten. Minden úgy alakult az indulással, ahogy terveztétek?

Valójában minden várakozásunkat felülmúlták az első hónapok. Nagyon gyorsan nőtt a felhasználók száma, az utasok és a sofőrök oldalán is. A legtöbb budapestinek van okostelefonja, és nyitott az újdonságokra, nagyon szeretik a készpénzmentes fizetési lehetőséget is.

Hány Uber-sofőr van most valójában?

A sofőrök számáról nem igazán beszélünk. Mert szerintünk nem ez a lényeg, hanem hogy bármikor is hívják az autót, hamar ott tudjunk lenni. A november közepi induláskor még 6,5 perces átlagos várakozási idővel számolhattunk, ma ez már kevesebb mint 4,5 perc átlagosan.

Mi úgy hallottuk, hogy már januárban több mint 500 sofőr volt. Ezzel akár a város legnagyobb taxitársasága is lehet az Uber.

Az Uber nem egy taxitársaság. Ez nagyon fontos számunkra. Az UberX igazából az utazás jövője. Ez egy költségmegosztás az utasok és a gépjármű-tulajdonosok között.

Forrás: AFP/Quique Garcia
 

Hogy elképzeljük, mekkora is lett az Uber itthon, megosztanád velünk az eddigi fuvarok számát?

Semmilyen ilyen jellegű adatba nem akarok belemenni. De azt elmondhatom, hogy több tízezer felhasználó regisztrált az indulás óta.

A sofőrök nem tartják be azokat a szabályokat, amelyeket a taxisoknak be kell. Nem sárgák a járművek, nem az egységes tarifát használják, és még lehetne sorolni. Nem túl nagy versenyelőny ez?

Nagyon fontosnak tartjuk a szabályok követését. Az Ubert használó sofőrök nem taxisok. Mi sem egy taxitársaság vagyunk. Az Uber csak egy költségmegosztási lehetőséggel van jelen Magyarországon. Reméljük, hogy a szabályozás is úgy fogja nézni a kérdést, mint egy lehetőséget a városnak. Lehetőség az autótulajdonosoknak, hogy megosszák a költségeiket. Lehetőség az utasoknak, hogy megbízhatóan és gyorsan autóhoz jussanak. Elég egyértelmű, hogy a sofőrjeink és az utasok is magyarok, akikkel együtt az Uber javíthatja a város környezetét és közlekedését.

Mire számítanak, hogyan alakul a magyarországi szabályozás?

Reméljük, hogy figyelembe veszik a budapestiek érdekeit. Az olyan szolgáltatások, mint az Uber, hatalmas mértékben tudják csökkenteni az utak és a környezet leterheltségét, javítják a város közlekedését. A gépjármű-tulajdonosoknak lehetőséget nyújt, hogy költségeiket csökkentsék. Mások pedig autó nélkül is kényelmesen utazhatnak a városban. Nem beszélve arról, hogy a szabályozásnak alkalmazkodnia kell a jelenlegi technológiai lehetőségekhez. Az is ugyanúgy versenyhátrányt jelentene az innovatív szereplőknek, ha megtiltanák ezek használatát. A jelenlegi szabályok még egy olyan korra készültek, amikor nemcsak okostelefon nem volt, de rendes telefon is csak minden harmadik ember otthonában. 

Szinte mindenhol tiltakoznak a taxisok, ahol megjelenik a cég

 

A magyar kormánnyal is megosztották már ezeket az érveket? Az eddigi egyeztetésekre csak a taxitársaságokat hívták meg.

Mi nyitottak vagyunk a kommunikációra. Az Uber a fejlesztések élén áll, ezért nagy tapasztalatokkal is rendelkezik ezen a téren. Épp ezért nemzetközi szinten egyre inkább figyelembe veszik az érveinket.

Saját tapasztalatból is mondhatom, hogy a magyar sofőrök nagy része nem a költségek csökkentése miatt uberezik. Ezt munkának tekintik, csak adót nem fizetnek. Ez a rendszer egyik másik fontos kritikája is. Kevés adó folyik be a költségvetésbe a sofőröktől.

Mi hangsúlyozzuk, hogy egy költségmegosztásra alkalmas rendszert építünk. Az autósok nem alkalmazottai a cégnek, így semmilyen ráhatásunk nincs erre a területre.

Az Airbnb is nagyon népszerű Budapesten. Az ő modelljük nagyban hasonlít az Uberére, csak autók helyett lakásokról van szó. Az Airbnb esetén már vannak olyan megoldások, hogy a bérbeadók bevételének egy része közvetlenül megy a kormányhoz, így az adózás része is átláthatóvá válik a rendszernek. Tervez hasonló megoldással előállni bárhol az Uber?

Az Uber most is az egyik legátláthatóbb vállalat. Nálunk nincs semmilyen készpénzmozgás, minden elektronikus. A terveinkről sajnos nem tudok többet elmondani.

Brüsszel enyhül, és integrálná az Uber szolgáltatását a város életébe

Forrás: AFP/Dominique Faget
 

Van enyhülés Európában

Brüsszel, ahol korábban betiltották az Ubert, most mintha megenyhülne. Megszületett az első szabályozási javaslat, amely integrálni próbálja a rendszert, és nem tiltani. Brüsszel célja, hogy a vállalat helyben fizessen adót, és feleljen meg minden feltételnek, amelyek a taxitársaságokra is vonatkoznak. Itthon inkább a tiltásra vagy a megtűrésre van esély.

Az utóbbi valószínűségét csökkenti, hogy rendkívül könnyű ellenőrizni, hagy ki használja a szolgáltatást. Az ellenőröknek egyszerűen elég regisztrálniuk, és akár házhoz is hívhatják a sofőrt, akit helyben meg is büntethetnek. Nemzetközi példákból kiindulva ilyenkor a sofőr fizet, és nem a cég. Brüsszelben például most még 10 ezer eurós büntetéssel fenyegetnek.