Témakörök > Droszt Híradó > Hogy mik vannak...!? A hozzászóláshoz be kell jelentkezned | |
---|---|
hiénakutya | 2013.06.24. 13:33:55 / # 219086 |
tizenhárom
Előzmény: #219081 Rocktaxi 2013.06.20. 10:54:30 |
|
szimi03 | 2013.06.23. 22:55:51 / # 219085 |
|
Keleti droszton új taxi
|
tomajer | 2013.06.23. 14:07:39 / # 219084 |
[b]Taxi: arra kell használni, amire való
A taxisok többnyire akkor kerülnek reflektorfénybe, ha botrányt kever egy átvert utas vagy új szabályokkal próbál rendet tenni a szolgáltatás háza táján valamelyik illetékes szervezet.
Most éppen divatja van a témának, mert a fővárosi önkormányzat kitalálta, hogy náluk a taxi egy olyan, tízévesnél fiatalabb, klímás, nemdohányzó és sárga színű autó, amely 450 forintért indul és 280 forintért tesz meg egy kilométert. A szakma győri képviselői szerint az efféle rendeleteknek csekély értelmük van, de legyen ez a pestiek gondja. Idei Tamással és Csémy Lászlóval, a Volán Taxi két sokat próbált, vezető munkatársával a saját portánk előtt söprögettünk.
Csémy László szerint Győrben két meghatározó taxis társaság működik, minden más jelentkezőt, internetes ajánlatot érdemes óvatosan fogadni. A Duna a nagyobb csapat, a Volán a régebbi, a nagy múltú fuvarszervező cég védőernyője alatt jelenleg huszonöt egyéni vállalkozó dolgozik. A győri kínálatot színesíti még vagy egy tucat szabad úszó taxis, akik gyakorlatilag azt csinálnak, amit akarnak, olyan kocsival és tarifával futnak, amilyen jólesik nekik. Itt mezítlábasoknak, a fővárosban hiénáknak hívják őket, nem minden alap nélkül. Iroda, szervező háttér híján ritkábban jutnak fuvarhoz, amit magasabb árakkal kell ellensúlyozniuk.
Győr utcáin a múlt század húszas éveinek elején jelentek meg az első bérautók két vállalkozó kedvű polgár, Csillag István és Békeffy Elemér jóvoltából. Ők indították el az első társas gépkocsit, vagyis autóbuszt is, amely 1926-ban a városháza és a hajóállomás között szállította az utasokat. A második világháború után mindkét üzletágat államosították, Csémy László 1982-től a rendszerváltásig felelt az állami tulajdonú Volán Taxi helyben viselt dolgaiért. Az akkoriban szokásos privatizáció zökkenők nélkül zajlott le, a nagyban utazó tömegközlekedési vállalat örült, hogy megszabadult a Ladáktól és a Daciáktól. A sofőrök azóta maguknak nyomják a gázpedált, magántársaságuk máig fizet a Volán név használatáért.
Csémy László a mai Volán Taxit fuvarszervező központként mutatja be. A taxisok alvállalkozói szerződéssel foglalkoztatott egyéni vállalkozók, akik havonta fizetnek az iroda szolgáltatásaiért, s betartják a közös játékszabályokat. Ilyen a fix tarifa, amit a költségekre és a konkurenciára figyelve, de nem kartelezve állapítanak meg, s ilyen a Volán-szolgáltatás jó hírének kötelező ápolása, amit a maguk módján ellenőriznek. A kocsik állapotának felmérése az éves, szigorú taxisvizsga dolga, de az például alapszabály, hogy Volán Taxi nem követhet el közlekedési vétséget.
Idei Tamás 1988-ban, a célgépgyár osztályvezetői székét cserélte fel egy Dacia sofőrülésére. Alighanem ő volt az első győri taxis kényszervállalkozó, az első fecske, akit a raj a rendszerváltás után követett. Aki elvesztette az állását, de volt egy autója, gondolkodás nélkül beállhatott a drosztra, még hivatásos jogosítvány sem kellett hozzá. Azóta szigorodtak a feltételek, a jelentkezőknek pályaalkalmassági vizsgát kell tenniük, mégis egyre kevesebben vannak azok a taxisok, akiknek eredeti szakmájuk a gépjárművezetés. A helyükbe mostanság értelmiségiek, tanárok, mérnökök, egyetemisták ülnek. Tamás szerint a napi tizenkét órás munkával elérhető magyar átlagkereset, az ünnepek nélküli folyamatos műszak nem túl vonzó, így a győri taxisok létszáma ideális, megfelel a fizetőképes keresletnek. Nagyjából ezer lakosra jut egy kocsi.
Arra a kérdésre, hogy kik, hogyan és miért utaznak taxival, Csémy László és Idei Tamás figyelemre méltó választ ad. A német cég Győrben dolgozó menedzsere alkuszik a diszpécserrel és elvárja, hogy luxusautó menjen érte. Nem hívja éjjel kettőkor a feleségét, hogy vigye haza a munkavacsoráról. Ugyanakkor egy kórházba siető nénike gondolkodás nélkül beleül bármennyiért, bármilyen autóba. A család meg inkább buszra száll ahelyett, hogy a négy jegy árából kényelmesen taxizna egyet. A bérautó soha nem volt és nem is lesz hétköznapi közlekedési eszköz, a busz, a saját kocsi, a kerékpár, a gyaloglás konkurenciája. Azt viszont ideje lenne megtanulnunk, hogy mire való.
Gaál József
Fotó: Marcali Gábor
|
|
tomajer | 2013.06.23. 14:04:25 / # 219083 |
[b][url=http://www.lengyelnet.hu/lengyelmadeinpoland/regi-idok-taxija-es-taxisa-115310.html]Taxis egy életen át
Csak kulturált utasokat szállít[/url]
Egy aranyos öreg bácsi a rekorder a lengyel taxisok között. Az öregúr több mint 50 éve vezet. Büszke munkájára és elveire: szélvédőjén a következő felirat áll: Csak kulturált utasokat szállítok! [/b]
A wroclawi úr most 81 éves, és nem hagyott fel a szakmával, ma is minden áldott nap kimegy a városba. Imádja a taxizást és azt mondja, jó életet biztosított számára. Persze, 40-50 éve könnyebb volt – mélázik –, akkor napi 30-35 fuvar is volt, manapság jó, ha naponta 1-1 akad.
De akkor sem adja fel elveit. A szélvédőn nagy betűkkel hirdeti: Csak kulturált utasokat szállítok! Ez azt jelenti, hogy eleve nem vesz fel ittas embereket, szereti, ha a kocsiban ülők viselkednek, azaz nem káromkodnak, nem kiabálnak, a párok tartózkodnak az intim jelenetektől. Ennek fejében ő pontos, megbízható, városát úgy ismeri, mint a tenyerét, és soha senkit nem ver át a fizetésnél.
A taxi is a régi időkre emlékeztet. Ez a harmadik kocsija, egy 26 éves, kocka Polski Fiat, amit nagy szeretettel ápolgat. Szereti, mint egy családtagot, megbecsüli. Amióta elkezdte a szakmát, összesen három kocsija volt. Azt mondja, ez a harmadik már biztosan kitart életében.
A második kocsit angol nyelvtudásának köszönheti. Egy új-zélandi házaspárt szállított több évtizede, s azok annyira meg voltak elégedve az általa nyújtott szolgáltatással, hogy megállapodtak vele, körbeviszi őket az országban. Akkoriban kocsit bérelni még alig lehetett Lengyelországban, így ő a taxijával ezt a lehetőséget is pótolta, emellett idegenvezetett. Több mint 3000 km-t tettek meg. A díjazásból vette a következő autóját, az is hosszan szolgálta.
A „régi idők taxisa” nem akar pihenni. Azt mondja, unatkozna. Ezért inkább kimegy taxizni – ameddig ő is, és a kocsi is bírja.
|
|
tomajer | 2013.06.23. 14:01:23 / # 219082 |
[b]Drágul a taxi és az iránytaxi díjszabása
Június 19-től, szerdától drágul mind a "privát" taxi (monit), mind a megszabott útvonalon közlekedő, "leszólítható" iránytaxi (sérut) díjszabása. Az emelkedés aránya 3,8 százalék.
Az emelést bejelentő Közlekedésügyi Minisztérium azt a járművek üzemeltetési költségeinek, első sorban az üzemanyagnak a drágulásával indokolta.
A magántaxik, amelynek a héber neve "monit" de inkább angolosan "prájvet"-nek nevezik, induló árként, vagyis, amit a taxióra bekapcsolása előtt mutat, 12.30 sékelt számítanak fel, az eddigi 11.80 sékel helyett.
A "prájvet" telefonon át történő rendelése mostantól 5.20 sékel, az eddigi 5 sékellel szemben.
Harmadik utasért fizetendő pótdíj 4.90 sékel, az eddigi 4.70 helyett.
Legutóbb 2012. márciusában drágult a taxik viteldíjszabása, akkor 6 százalékkal.
|
|
Rocktaxi | 2013.06.20. 10:54:30 / # 219081 |
|
|
törölt felh. | 2013.06.19. 18:55:17 / # 219080 |
|
|
tomajer | 2013.06.18. 13:04:32 / # 219079 |
Rég megvan:-)
Előzmény: #219077 alelölülő 2013.06.18. 12:55:26 |
|
alelölülő | 2013.06.18. 12:59:19 / # 219078 |
Ez mekkora!
Magyar Vállalkozók Ördögi körútja
Jattos utca
Hiéna utca
Mezitlábasok útja
Trükkös Óra út
Besz**ás!
:-D
|
|
alelölülő | 2013.06.18. 12:55:26 / # 219077 |
|
|
hiénakutya | 2013.06.18. 09:29:31 / # 219076 |
Nekik
ötvenkilenc
Előzmény: #219075 Rocktaxi 2013.06.18. 09:16:01 |
|
Rocktaxi | 2013.06.18. 09:16:01 / # 219075 |
|
|
tomajer | 2013.06.17. 15:24:43 / # 219074 |
[b]Iszonyatos módon végezte ki utasa a taxisofőrt
Esernyőt döfött a New York-i taxisofőr szemébe embertelen utasa, darabokra szakítva a férfi agyát. Az 54 éves férfi pillanatokkal később meghalt.[/b]
A halálosan megsebzett Orji-Ama Uro csodával határos módon még egy háztömbnyit tovább vezetett, mielőtt autója nekiütközött volna két parkoló autónak, írja a Daily Mail.
A mentősök valóságos vérfürdőre érkeztek ki, és bár még kórházba szállították a taxisofőrt, ott már csak a halál beálltát tudták megállapítani.
A tragédia egy rázós brooklyni környéken történt, a köztéri kamera megörökítette, hogy egy húszas éveiben járó férfi és egy nő szállt ki a taxiból, mielőtt az továbbgurult.
Az elkövetőket még keresik a rendőrök, még nem tudni, rablógyilkosságról volt-e szó. A meggyilkolt taxisofőr egy Nigériából menekült ötgyerekes családapa, aki a rokonai szerint keményen dolgozott, hogy megéljen.
|
|
krapek70 | 2013.06.17. 11:19:40 / # 219073 |
|
Sofőrszolgálat:-)
|
krapek70 | 2013.06.17. 11:18:33 / # 219072 |
|
Abszolút szívás:-)
|
krapek70 | 2013.06.17. 11:17:05 / # 219071 |
|
A dögös csajszi:-)
|
krapek70 | 2013.06.17. 11:16:10 / # 219070 |
|
Jó étvágyat:-)
|
krapek70 | 2013.06.17. 11:15:16 / # 219069 |
|
Így bízzunk a Nőkben:-)
|
Rita | 2013.06.17. 10:10:52 / # 219068 |
http://www.hirekma.hu/hir/1259252/farkas-zsolt-nyerte-az-enek-iskolajat.html
[url=http://www.hirekma.hu/hir/1259252/farkas-zsolt-nyerte-az-enek-iskolajat.html
]Apukának jó a hallása?[/url]
:-)
|
|
nagysagosur | 2013.06.15. 19:08:14 / # 219067 |
|
A múltkor még paróka is volt rajtad!!
Előzmény: #219064 fradika 2013.06.13. 16:30:54 |