2018.02.25.
Ha a hülyeség fájna, egyes újságírók, konkretice vinnyognának! :-(
Íme:
Annak ellenére, hogy ha egy taxiút tarifáját a lakók átlagos havi nettó jövedelméhez viszonyítjuk, akkor az albán és a szerb főváros után Budapest a legdrágább egész Európában, Magyarországon mégis áremelést sürgetnek a taxisok.
Év végén még csak pletyka volt, tegnap viszont a Zoom.hu megszerezte a számokat is, hogy mennyi áremelést szeretnének a taxisok júniustól.
Úgy nézünk ki, hogy a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedne, a 280 forintos kilométerdíj 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 70 forintról 75 forintra kúszna fel. A Zoom.hu-hoz eljutott információk szerint ez az a jövőbeli tarifa, amely mögött a budapesti taxistársadalom és az érdekvédelmi szervezetek a legnagyobb arányban felsorakoztak.
S miért van szükség több mint 55%-os emelésre az alapdíj esetében? A taxistársaság azt felelte: “Sok esetben, ha valaki rövid utakra hív címre autót, akkor a címre jutás költségeit is kalkulálva, valójában veszteséget kénytelen elszámolni a sofőr.”
Hogy ez a veszteség miként jön ki, arról nekem fogalmam sincs, hisz ma is elkéri minden taxis 3-4 liter benzin árát egy 2km-es fuvarért is.
Csak lábjegyzetként említeném, hogy a taxislobbi által kiűzött Ubernek nem volt gondja a rövid fuvarokkal, és gyakorlatilag fele annyiért szállította az utasokat Budapesten, mint a taxis társaságok… De ez a múlt és kár sírnunk utána, mert – hála a barcelonai taxisok perének- az Uber már sosem jön vissza olyan formában, amilyenben volt.
Ugyanis – a cég tevékenysége hiába volt kiugróan hasznos a fogyasztóknak – tavaly év végén Döntött az Európai Bíróság: az Uber taxicégnek fog számítani az Európai Unió teljes területén, s ezzel a cég versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxiszolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie.
Két éve a Portfolio elemezte a Numbeo statisztikáit az európai tarifaárakról, és adott egy releváns képet arról, hogy mennyire megterhelőek a taxistarifák a helyi lakosokra nézve, ha az átlagos nettó jövedelemszintekkel vetjük össze őket.
Látható, hogy még a mostani, “alacsonyabb” áraival is – Londont megelőzve -, Budapest az előkelő harmadik helyet szerezte meg a fordított árversenyben. S a kérdés rögtön szöget üt az ember fejébe, miért ilyen drága a taxizás nálunk, ha a hasonlóan szerencsétlen előmenetelű és csóró országokban, mint például Románia vagy Bulgária, meg tudják oldani sokkal-sokkal olcsóbban? S mi szükség van arra, hogy még emeljünk a tarifákon? Részemről a kérdés költői, de azért a taxisoknak vannak válaszaik.
Mint tudjuk, a budapesti tarifák emelésének ötlete 2017 őszén vetődött fel először. A sofőrök úgy vélték, az immár csaknem 5 éves díjtáblához valamilyen formában jó lenne hozzányúlni. Akkor felvetődött egy olyan ötlet is, hogy hétvégi és éjszakai tarifákat kellene bevezetni. Ezen ötlet mögé alapvetően a Csertek István vezette Európai Taxis Egyesület (ETE) állt be, azonban Tarlós ezt megvétózta. De akkor mit lehet tenni?
Szakmai szervezetek szerint, s úgy tudjuk, a sofőrök többsége szerint is, ma már “egy elfogadható mértékű díjemelés” elodázhatatlan. Mert, mint fogalmaznak, a benzin ára csupán egyetlen összetevője költségeiknek, s számos másik elem – például a vizsgázás vagy a drosztdíj – évről-évre emelkedik. Ezeket pedig muszáj valahogyan fedezni – magyarázták.
Hát igen, a benzinár ma kb. a 2011-es szintet üti meg. S majdnem 100 forinttal kevesebb, mint a 2012-2014-es horrorkiugrásoknál. A taxiforum kalkulátora szerint a drosztdíj és a behajtási engedély éves díja is eléri már a 82 ezer forintot. A vizsgáztatás éves árát meg kiröhögöm. Mindemellett, nem mondjuk azt mi se, hogy a taxizás olcsó mulatság egy sofőrnek, és aki nem akar egyoldalúan ítélni, az böngéssze át a fenti kalkulátor összegeit. De a taxisok minden járulékos költségének ellenére is, azt azért kimondhatjuk, ez az utasnak (is) nagyon fáj.
Mibe kerül a taxi a világ nagyvárosaiban
Íme egy lista, mibe kerül egy három kilométeres – cca. 2 mérföldes – utazás taxival a világ nagyvárosaiban.Az árakat persze átlagoltuk, hiszen egy-egy városban többféle taxitársaság többféle tarifával dolgozik, s más a díjszabás hétvégén vagy éjszaka.
Az átlagár azért mégis segít eligazodni és a költségeket előre kalkulálni.
Az árakat az egységesség kedvéért dollárban adjuk meg, s a városon belüli utazásokat tükrözik, a reptéri menetek vagy fix árasak vagy pótdíjasok sok városban.
Ja, és akkor érvényesek, ha egy bekapcsolt óra mellett fuvarozó, alapvetően becsületes, a turistát nem átvágni szándékozó sofőr mellé ülsz…
$0.90 – $1.58 Delhi, India
$0.97 – $1.28 Mumbai, India
$1.04 – $1.73 Kairó, Egyiptom
$1.14 – $1.71 La Paz, Bolivia
$1.17 – $1.87 Manila, Fülöp-szigetek
$1.22 – $2.03 Mexikóváros, Mexikó
$1.23 – $2.94 Panama City, Panama
$1.23 – $1.68 Kuta, Bali, Indonézia
$1.24 – $1.86 Fez, Marokkó
$1.29 – $1.94 Kuala Lumpur, Malajzia
$1.50 – $2.99 Peking, Kína
$1.54 – $2.05 Ho Si Minh-város, Vietnám
$1.64 – $2.05 Hanoi, Vietnám
$1.68 – $2.35 Bangkok, Thaiföld
$1.69 – $3.38 Katmandu, Nepál
$1.80 – $2.69 Shanghai, Kína
$1.86 – $3.10 Marrakech, Marokkó
$2.00 – $4.00 Quito, Ecuador
$2.01 – $3.51 Montevideo, Uruguay
$2.14 – $3.21 Lima, Peru
$2.53 – $3.03 Buenos Aires, Argentína
$2.60 – $3.90 Szentpétervár, Oroszország
$2.72 – $3.27 Dubai, Arab Emírségek
$2.82 – $4.23 Amman, Jordánia
$2.86 – $5.37 Szöul, Dél-Korea
$3.10 – $6.20 Szingapúr, Szingapúr
$3.35 – $5.16 Hong Kong, Kína
$3.53 – $5.88 Rio de Janeiro, Brazília
$3.57 – $5.00 Szófia, Bulgária
$3.68 – $6.25 Athén, Görögország
$3.74 – $5.52 Moszkva, Oroszország
$4.05 – $5.68 Santiago, Chile
$4.14 – $8.29 Tel Aviv, Izrae
l$4.93 – $7.04 Isztambul, Törökország
$5.28 – $8.80 Krakkó, Lengyelország
$5.33 – $7.99 Beirut, Libanon
$5.35 – $8.92 Tallinn, Észtország
$5.45 – $7.92 Vancouver, Kanada
$5.56 – $8.33 Lisszabon, Portugália
$5.70 – $7.98 Prága, Cseh Köztársaság
$5.70 – $8.29 Budapest, Magyarország
$5.75 – $7.90 Cape Town, Dél-Afrika
$5.91 – $7.88 Taipei, Taiwan
$6.25 – $9.72 Barcelona, Spanyolország
$6.45 – $9.68 Edinburgh, Skócia
$6.94 – $9.72 Madrid, Spanyolország
$7.00 – $12.00 New York City, USA
$7.50 – $10.00 Los Angeles, USA
$8.10 – $13.50 Reykjavik, Izland
$8.33 – $13.89 Brüsszel, Belgium
$8.33 – $13.89 Párizs, Franciaország
$8.91 – $11.88 Toronto, Kanada
$8.91 – $11.88 Montreal, Kanada
$9.00 – $12.00 Melbourne, Ausztrália
$9.23 – $11.54 Auckland, Új-Zéland
$9.51 – $15.21 Zágráb, Horvátország
$9.72 – $13.89 Bécs, Ausztria
$10.00 – $13.00 Sydney, Ausztrália
$10.86 – $13.67 Koppenhága, Dánia
$11.11 – $16.67 München, Németország
$11.11 – $15.28 Berlin, Németország
$11.11 – $16.67 Dublin, Írország
$11.11 – $13.89 Róma, Olaszország
$11.29 – $14.52 London, Anglia
$12.05 – $15.06 Stockholm, Svédország
$12.50 – $16.67 Nizza, Franciaország
$13.03 – $16.13 Tokió, Japán
$13.89 – $19.44 Helsinki, Finnország
$13.89 – $16.67 Amsterdam, Hollandia
$15.28 – $19.44 Monaco, Monaco
$17.12 – $22.26 Oslo, Norvégia
$18.18 – $24.24 Zürich, Svájc
Szerintem sokkal de sokkal olcsóbb, mint amilyennek lennie kéne, ha az üzemanyagárakat, az autóbeszerzési költségeket, és a járulékos adószerű költségeket is összehasonlítjuk ....
Mint az előttemszóló is utalt rá. Ez nem egy államilag dotált szolgáltatás. Kimaradt a rezsicsökkentésből.
Ez egy vállalkozás, aminek meg kell termelnie a költségeit, és a benne dolgozók megélhetését ...
jja, és az állami sarcot.