Button rajtolhat az élről Melbourne-ben

2006.04.01.

Időmérő edzés - Ausztrál GP
Jenson Button hódította el a pole pozíciót az Ausztrál Nagydíj szombati időmérő edzésén, amit kétszer is megszakítottak piros zászlókkal. A második helyről Giancarlo Fisichella, a harmadikról Fernando Alonso rajtolhat, míg a két Ferrari be sem jutott az utolsó etapban.

Jenson Button pályafutásának harmadik pole pozícióját szerezte meg az Ausztrál Nagydíj szombati időmérő edzésén, maga mögé utasítva a világbajnokságban vezető Renault párosát.
Az izgalmas tréning, amit különböző incidensek miatt kétszer is meg kellett szakítani, jócskán tartogatott meglepetéseket, Rubens Barrichello ugyanis már az első etapban kiesett, Felipe Massa összetörte a Ferrariját, Michael Schumacher pedig négy ezredmásodperccel lecsúszott a továbbjutásról az utolsó szakaszba.

A Forma-1 történetében másodszor fordul elő, hogy egy Honda rajtolhat az élről, amire eddig csak egyszer, az 1968-as Olasz Nagydíjon volt példa John Surtees jóvoltából. Button mellől Giancarlo Fisichella indulhat, míg Fernando Alonso a 3., Kimi Räikkönen pedig a 4. helyre szorult.



A Toyota és a BMW Sauber mindkét autója bekerült a legjobb tíz közé, jóllehet, Jacques Villeneuve-öt motorcseréje miatt tíz hellyel hátrébb fogják sorolni a rajtrácson.

Az első etap

A várt eső helyett napsütés mosolygott a csapatokra az időmérő elején, és a délelőtti hideg után már az aszfalt hőmérséklete is 27 fok volt.

Ahogy zöldre váltott a jelzőlámpa a boxutca kijáratánál, Tiago Monteiro, Tonio Liuzzi és Ralf Schumacher azonnal kihajtott a pályára. Az első mért kört Liuzzi tette meg, aki a délelőtti szabadedzésen 3. lett a Toro Rossóval, de egy pillanattal később csapattársa, Scott Speed állt az élre 1:30.426-os körideje révén.

Ralf Schumacher fél másodperccel lassabb volt nála, Jarno Trulli pedig még rosszabb kört autózott, mielőtt a 6. percben Ide kicsúszott, átsodródva a Super Agurival a jellegzetes rózsaszín kavicságyon. Ide autója hamarosan újra keresztbe állt a pályán, ahonnan nem tudott továbbmenni, így előkerültek a piros zászlók.

Ide végül nagy nehezen mégis elindult, a versenyzőknek azonban vissza kellett térniük a boxba. Ekkor 1:30.208-as eredményével Liuzzi állt az élen, és 7 perc 52 másodperc volt hátra az első etapból.

A rövid kényszerszünet több élversenyzőnek, így Fernando Alonsónak, Giancarlo Fisichellának és Kimi Räikkönennek is keresztbe tett, mivel ők már kint voltak a pályán, amikor megszakították az edzést, ezért két kört elpocsékoltak.

Öt perccel a szakasz vége előtt Räikkönen McLarenjén kívül valamennyi autó kint volt a pályán, majd hamarosan a finn is kigurult a boxból. Először Juan-Pablo Montoya vette át a vezetést, Fisichella azonban 1:27.765-ös körével még gyorsabb volt, mielőtt Trulli őt is megelőzte.

A hajrában Montoya és Räikkönen szerezte meg az első két helyet, Speed és Jenson Button rövid látogatást tett a kavicságyban, a Ferrari párosa pedig a már ismert kényelmes módon jutott tovább a második fordulóba.

Rubens Barrichello kiesett, miután a mért körében mindkét Super Aguri feltartotta, rajta kívül pedig Christijan Albers, Speed, Monteiro, Takuma Sato, valamint Ide nem folytathatta az időmérőt.

A második etap

A szünetet követően a délelőtti leggyorsabb Nick Heidfeld állította fel az első, 1:26.561-es mércét a BMW-vel, de nem sokáig őrizhette meg a helyét, mert Trulli rövidesen hátrébb szorította a tabellán. Ám a német azonnal visszavágott, és újra átvette a vezetést - csak hogy Trullinak ismét legyen kit megelőznie.

A 8. percben mindkettejüket maga mögé utasította Räikkönen a McLarennel, de Alonso sem volt rest, és négy tizedmásodpercet vert vetélytársára. Montoya ezután feljött a 2. helyre, és Michael Schumacher is megtett egy mért kört, tanúsítva, hogy az élcsapatok megtanulták a leckét, és igyekszenek minél korábban bebiztosítani a helyüket a továbbjutók között.

A második forduló drámájára 5 perc 28 másodperccel a leintés előtt került sor, amikor Felipe Massa Ferrariját megdobta a 11-es kanyar rázóköve, az autó fara ezért beriszált, és egy megpördülés után a gumifalban kötött ki.

Miután a sportbírók eltakarították a roncsokat, s az edzést újraindították, azonnal tumultus alakult ki a pályán, mert az élen álló négy versenyző - Alonso, Montoya, Räikkönen és Fisichella - kivételével mindenki igyekezett javítani az időeredményén.

Michael Schumacher autójáról leszakadt egy alkatrész, amikor kihajtott a boxutcából, és egy rosszul sikerült kör után a német vissza is tért a garázsba. Négy ezredmásodpercen elbukta a továbbjutást is, a 10. helyen végző Jacques Villeneuve ugyanis ennyivel volt gyorsabb nála, de vetélytársa motorcseréjének köszönhetően holnap ő rajtolhat a 10. kockából.

Kiesett még a két Red Bull, valamint Liuzzi és Nico Rosberg is.

A harmadik etap

Alig ért véget a második etap, amikor elkezdett szemerkélni az eső, mivel azonban nem kezdett rá komolyabban, a csapatok a megszokott lassú körözgetéssel indították az utolsó, 20 perces fordulót.

Kezdetben Alonso vezetett 1:28.942-es körével, de a BMW biztosra ment, és már az 5. percben új gumikat adott Heidfeldnek, aki ezt egy 1:28.545-ös körrel hálálta meg. Eddigre azonban Alonso és Button is javított, ezért a német ezzel az eredménnyel csak a 3. helyet hódította el.

Villeneuve a 10. percben hajtott ki a boxba először, és motorcseréjére való tekintettel többé ki sem jött onnan, majd egy perccel később Montoya vételezett új gumikat. Mark Webber közben egy kisebb kicsúszással keltett feltűnést, Räikkönen pedig csendben feljött a 2. helyre, Alonso mögé.

Montoya annak rendje és módja szerint átvette a vezetést egy 1:26.391-es körrel, a többiek azonban későbbre tartogatták a friss abroncsokat. Alonso 1:25.778 alatt repesztett körbe az Albert Parkban, és amint Montoya bemutatott egy szerencsés megpördülést, Button megszerezte az ideiglenes pole pozíciót.

Ezt már nem is tudták elvenni tőle, mert Montoya az utolsó körében hiába járt előtte 0.069 másodperccel a második mért ponton, a pálya utolsó részén hét tizedmásodpercet vesztett, s Fisichella erejéből is csak a 2. helyre futotta.

Végső sorrend
1. etap 2. etap 3. etap
P Név Csap G Ö P Köridő K M P Köridő K M P Köridő K
1. J. Button HON M 25 8. 1:28.081 7 8. 1:26.337 4 1. 1:25.229 14
2. G. Fisichella REN M 23 5. 1:27.765 5 6. 1:26.196 4 2. 1:25.635 14
3. F. Alonso REN M 24 13. 1:28.569 6 1. 1:25.729 3 3. 1:25.778 15
4. K. Räikkönen MCL M 22 2. 1:27.193 5 5. 1:26.161 3 4. 1:25.822 14
5. J. Montoya MCL M 22 1. 1:27.079 5 2. 1:25.902 3 5. 1:25.976 14
6. R. Schumacher TOY B 28 7. 1:28.007 7 9. 1:26.596 7 6. 1:26.612 14
7. M. Webber WIL B 22 3. 1:27.669 5 4. 1:26.075 5 7. 1:26.937 12
8. N. Heidfeld BMW M 30 6. 1:27.796 7 3. 1:26.014 9 8. 1:27.579 14
9. J. Villeneuve BMW M 19 12. 1:28.460 6 10. 1:26.714 8 9. 1:29.239 5
10. J. Trulli TOY B 14 4. 1:27.748 7 7. 1:26.327 7 10. 0
11. M. Schumacher FER B 11 9. 1:28.228 5 11. 1:26.718 6
12. D. Coulthard RED M 11 11. 1:28.408 5 12. 1:27.023 6
13. V. Liuzzi STR M 18 16. 1:28.999 9 13. 1:27.219 9
14. C. Klien RED M 14 14. 1:28.757 7 14. 1:27.591 7
15. N. Rosberg WIL B 11 10. 1:28.351 4 15. 1:29.422 7
16. F. Massa FER B 8 15. 1:28.868 6 16. 2
17. R. Barrichello HON M 6 17. 1:29.943 6
18. C. Albers MF1 B 8 18. 1:30.226 8
19. S. Speed STR M 9 19. 1:30.426 9
20. T. Monteiro MF1 B 7 20. 1:30.709 7
21. T. Sato AGU B 7 21. 1:32.279 7
22. Y. Ide AGU B 7 22. 1:36.164