2011.10.28.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Ipari Tagozat Közlekedési Osztálya és Taxis Szakmai Kollégiuma az elmúlt fél év érdekegyeztető tárgyalásainak tapasztalatai alapján 12 pontban összefoglalva az alábbi ajánlást tette a fővárosi taxis piac átfogó szabályozására, annak érdekében, hogy a piac szolgáltatói oldala az európai normákhoz igazítva megtisztuljon, valamint minden tekintetben ellenőrzötté váljon, ezáltal az utazóközönség bizalommal vehesse igénybe a szolgáltatást.
1) A pályára jutás feltételeinek szigorítása, a szakmai ismeretek, a gépjármű műszaki paraméterei és a pénzügyi teljesítőképesség tekintetében.
2) Létszámszabályozás, a lakosság lélekszámához igazítva.
3) Rögzített hatósági ár, (fix tarifa) bevezetése, és évenkénti kötelező felülvizsgálat.
4) Az utazási szokásokhoz igazodó, az utas és a taxis egymásra találására alkalmas taxiállomás hálózat.
5) A taxi szolgáltatás integrálása a közösségi közlekedésbe.
6) A legális taxi tevékenységet végzők védelme érdekében a fővárosi taxikra jellemző, egységes arculat kialakítása.
7) A taxi szolgáltatásban részvevők szigorú ellenőrzése, „taxi rendőrség” felállítása.
8) Főváros által működtetett ügyfélszolgálat, panasziroda létrehozása.
9) A szabályszegőkkel szembeni szankciórendszer kialakítása.
10) A kontárok tevékenységének felszámolása.
11) A színlelt munkaszerződéssel, bérelt rendszámmal végzett tevékenység gyakorlatának megszüntetése.
12) A fuvarszervező irodák tevékenységének szabályozása.
Összegezve:
Korábbi állásfoglalásainknak megfelelően ismételten hangsúlyozzuk, hogy a tarifa mértékének megállapításához elengedhetetlenül szükséges a piac elemzése kereslet-kínálat szempontjából, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás szintje megállapítható legyen. Ennek ismeretében alakítható ki a létszám, valamint a kereslet alapján, a kihasználtság-hatékonyság figyelembe vételével az ár is meghatározásra kerülhet.
A szükséges létszám és a várható forgalom alakulás területi eloszlásának ismeretében felül kell vizsgálni a jelenlegi taxiállomás hálózatot, és az utazóközönség igényeinek megfelelően átalakítani.
Az átfogó szabályozás a közösségi közlekedést érintő stratégiai kérdés azaz politikai döntést igényel. Csak akkor lehet eredményes ha a szabályváltozások egyszerre lépnek érvénybe . Az átfogó szabályozás elmaradásának következménye az lehet hogy a fővárosi taxi helyzetre továbbra is az alacsony szolgáltatási színvonal, az állandó reklamációk , a járulék és adó bevételek alacsony szintje lesz jellemző. A fővárosi döntéshozóknak időről időre taxis kérdéssel kell foglalkozni, tekintettel arra, hogy a változások elmaradása a piaci egyensúly felborulásának állandó veszélyét jelenti, úgy a megrendelői, mint a szolgáltatói oldalról egyaránt!
Megítélésünk szerint a fentiekben szereplő 12 pont megvalósítható a Főváros jelenlegi kompetenciáival. Amennyiben mégsem, az átfogó szabályozás hatékony és minden részletre kiterjedő végrehajtásának biztosítása érdekében javasoljuk, hogy a Főváros és a Kamara, az érdekképviseletek támogatásával, közösen kezdeményezze a vonatkozó törvények és rendeletek módosítását, illetve egy teljesen új, egységes rendelet megalkotását. Szükségesnek látjuk, hogy a taxis szakma szabályozása és ellenőrzése egy helyre, a területileg illetékes önkormányzatokhoz, a fővárosban a Fővárosi Önkormányzathoz, kerüljön, oly módon, hogy a szakmai irányításra kijelölt önkormányzati testületben, döntési, illetve szavazati joggal a szakma képviselői is kötelezően helyet kapjanak.
A fenti javaslatok részletes kidolgozására - felkérés esetén - a fővárosi taxis szakma képviselői vállalják az együttműködést a Főváros szakértőivel.
Budapest, 2011. október 26.
Sose felejts el benézni a "Mit hol vegyünk" rovatba!