2006.12.11.
Monacói ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa (World Motor Sport Council, WMSC) írásba foglalta azokat a radikális változásokat, melyek az elkövetkező öt évben várnak a Forma-1-re.
Az FIA és a sportág autógyárait tömörítő GPMA hosszú alkudozást követően novemberben jutott dűlőre egymással az F1 jövőjét illetően, s határozta el, hogy ezentúl a társadalmi szempontból is hasznos, környezetbarát technológiákat állítják középpontba.
Ezt az egyezséget hagyta jóvá és konkretizálta pénteken a WMSC. "A GPMA és az FIA megállapodásának köszönhetően az F1 Technikai Szabályzata jelentős változásokon fog keresztülmenni az elkövetkező öt évben és azon túlmenően" - fogalmaz a szervezet közleménye.
"E változások fő céljai a következők: az autóipar (és általában a társadalom) számára hasznos kutatások előtérbe helyezése, az ennek a kritériumnak nem megfelelő fejlesztések leállítása, a kiadások csökkentése és a költséghatékonyság növelése amellett, hogy fenntartjuk és erősítjük az F1-ről mint a világ elsőszámú autósport-kategóriájáról kialakult képet."
Miként korábban megírtuk, ennek a tervnek a sarokköve a környezetbarát motortechnológia bevezetése, mely 2011-ben váltaná az addig befagyasztott jelenlegi V8-as formulát. Az új erőforrás kis térfogatú turbómotor lenne, ami valószínűleg bioüzemanyaggal működne, és az 2009-től bevezetett regeneratív rendszerekkel egészülne ki.
Az FIA nagymértékben csökkentené a Max Mosley által haszontalannak tartott aerodinamika szerepét is. 2008-tól betiltaná az első és a hátsó szárny közötti légterelő elemeket, és korlátozná a szélcsatornák használatát, 2009-re felére csökkentené a leszorító erő nagyságát, végül standardizálná az autók aero-csomagját is.
Az sem elképzelhetetlen ugyanakkor, hogy inkább az autóipar számára hasznos területekre terelné az aerodinamikai kutatás irányvonalát. Ugyancsak figyelemre méltó elgondolás, hogy 2011-ben lehetségesnek tartja a versenyzőt segítő elektronika teljes felszabadítását, minden bizonnyal azért, mert a közúti autóknál ez a tendencia.
A WMSC közleménye hangsúlyozza: "Mindez azon az elven nyugszik majd, hogy az új technológiákat, illetve a releváns alkatrészeket szabadon rendelkezésre kell bocsátani bármely azokat igénylő csapat számára, méghozzá elfogadhatóan alacsony áron."
A testület 2006. december 19-ére összehívta az FIA Szenátusát, hogy dolgozza ki a 2009-es szabályok végleges változatát, melyet december 31-ig kell megszavazni. Ez annak fényében különös, hogy a Szenátusnak korábban nem volt beleszólása az F1 Commission és WMSC hatáskörébe tartozó szabályalkotásba.
Az alábbiakban mi is közzé tesszük az FIA "ötéves tervét", melyet a szövetség azzal a megjegyzéssel látott el, hogy a 2010 utáni változásokhoz konzultálni kell a GPMA-val és autóipari szakértőkkel is.
2007
2008
2009
2010
2011
2012