2005.10.28.
BOD PÉTER ÁKOS:
Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt megjelentek! Ha Önök nem látják szükségességét a szakértői körnek, akkor engedjék meg, hogy megkezdjük az érdemi vitát, hiszen javaslatról volt szó.
Annak a kifejtése előtt ejtsünk egy pár szót az ide vezető helyzetről és a feltételekről. Előrebocsátom, hogy nekünk természetesen van felhatalmazásunk az Érdekegyeztetési Tanács ügyrendje szerint, de - ez mind a három félre vonatkozik - csak az jön el, akinek felhatalmazása van, tehát feltételezzük, hogy Önöknek is megvan a felhatalmazásuk. Az is világos, hogy az ÉT nyilvános, tehát örülünk, hogy a nyilvánosság előtt tárgyalhatunk, bár én mint gyakorló képviselő - és azt gondolom, Palotás János képviselőtársam egyetért ezzel - nagyon jól tudom, hogy a nyilvános ülések - különösen, ha a Rádió, Televízió ott van - némileg arra késztetik a résztvevőket, hogy szerepeljenek, a kamerának beszéljenek és ne a jelenlévőknek. Remélem, hogy mi valóban tudunk tárgyszerűen dolgozni. Ezért én most nem is reagálnék olyan kérdésekre, hogy mi a kormány felelőssége. Hiszen a felelősségről a mai helyzetben olyan sokat lehetne beszélni, és a felelőtlenség tobzódásáról is lehetne beszélni, azonban én valóban számokat, tényeket szeretnék előhozni, hogy elindulhasson a szakmai vita.
Én azzal kezdeném - nem akarok túl messzire visszamenni ennek a gazdasági évnek a történetében -, hogy volt már egy benzináremelés július 16-án -egy 20 %-os, ha jól emlékszem -, ami az inflációval való lépéstartást célozta, hiszen sajnálatos módon inflációs világban élünk; aminek az ára nem megy föl az infláció ütemének megfelelően, az relatíve egyre olcsóbbá válik. Márpedig nincs oka annak, hogy az energiahordozók árában rejtett szubvenció legyen.
Augusztus l-jén döntött a kormány arról is, hogy a fogyasztói energiák más körét - távhőt, villamos áramot stb-t (a nagyfogyasztókra kiterjedően más energiatételeket is) - kénytelen megemelni, most a lakosok kapják meg a számlát erre vonatkozólag.
A kormány tagjai is, személyesen magam is, több előadásban, beszédben, megnyilvánulásban utaltunk arra a választási időszak előtt is, annak során magam is miskolci beszédemben, ami nagy publicitást kapott, elég világosan elmondtam, hogy az energiahelyzet súlyos, az országban súlyos, és súlyos persze a világban. Utalnék itt az Öböl-válságra, ami mindenkinek a könyökén jön ki, de ez azon a tényen nem változtat, hogy korábban ismeretlen magasságba szökött fel az olajár, és utalni kell sajnos arra, hogy a megszokott kereskedelmi partnereink - elsősorban a Szovjetunió - szállítási képessége csökkent, és itt talán fölösleges is politikai motívumokat keresni. Aki ismeri a szovjet - és általában a kelet-európai - gazdaságok helyzetét, nagyon jól tudja, hogy nem szállításikészség-, hanem -képesség-csökkenésről van szó. Ezért a magyar kormány és az érintett vállalatok tárgyalásokat kezdtek a Szovjetunióval, annak különböző vezetési szintjeivel, vállalataival - bár meg kell mondani, hogy nagyon nehéz kompetens tárgyalópartnert találni külföldön is. Tárgyaltunk a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel, hiszen az minden bizonytalanság ellenére, sajnos, igen biztos, hogy ha január l-jén lejárnak a szerződéses keretek, áttérünk keményvalutás elszámolásra, dollárban kell fizetni, ez akkora fizetési terhet jelent az országra, amelyet a mostani pénzügyi tartalékokkal átvészelni igen nehéz, gyakorlatilag lehetetlen a pénzügyi szervezetek - Világbank, Valutaalap, nyugateurópai szervezetek - támogatása nélkül. Az is világos, hogy a bankok ezt a támogatást csak olyan gazdaságpolitikához adják meg, amelyet ésszerűnek, közgazdaságilag racionálisnak tartanak. És a közgazdasági ésszerűségbe beletartozik az, hogyha a világon fölmegy az energiaár, a magyar gazdaságnak is követnie kell.
Egyébként hadd idézzek néhány számot - mert az is fölmerült, hogy a magyar energiaár indokolatlanul magas, hiszen jön az olcsó szovjet olaj -, azt látni kell, hogy ebben az évben az első félévben, még a Németh-kormány alatt, sor került egy 200 000 tonna körüli beszerzésre (208 000 tonna), aminek az akkori ára, ha jól emlékszem 25 dollár/hordó körül volt. A harmadik negyedévben is kellett venni 243 000 tonnát, annak az ára ennél kevesebb volt, hiszen a nyáron volt egy alacsonyabb olajár. A negyedik negyedévben, tehát ami előtt most állunk, a dolláros beszerzés mindenképpen meghaladja a várható rubelbeszerzést, hiszen a szovjetek csökkentették a kvótát. Ha betartják ezt az eldöntött összeget, leszerződött összeget - én nagyon remélem és feltételezem, most nem tartják be -, az esetben is a beszerzés nagyobb része dollárért fog megtörténni. Egyébként az eddigi árak, árszámítások szerint jóval 30 dollár/hordó fölött lesz a beszerzési ár, ennek megfelelően a mi számításaink is körülbelül erre irányultak, hiszen - most ugróm egyet - az október 26-án bejelentett áremelés mögött az a közgazdasági kalkuláció áll, hogy 29 dollár/hordó áron szerezzük be.
Ez azonban csak az ár, és van egy másik, amiről nem szívesen beszélt senki felelős kormányzati tényező: ez a készlethelyzet. Magyarország csővezetéken kapja értelemszerűen az olajat, és a szovjet készség hol akadozott, hol leállt egy napra, több napra, ennek a kiszámíthatósága nagyon alacsony szintű volt, és míg Nyugat-Európában, ahol van tengeri kikötője a legtöbb országnak, és egyesített rendszere, 108-109 napi olajkészlete van tankokban, földalatti tárolókban, a magyar olajkészlet sosem volt ilyen magas, az elmúlt hetekben ez a készletszint lecsökkent 4-5 napra. Ennek megfelelően egy olyan országban, ahol jelentős turizmus van például - 25 millió turista fordult meg az országban, elég komoly összegben vásároltak, bevásárlóturizmus is van, és egyébként is a magyar gazdaság enerigaigényes -, ez olyan kockázati tényező volt, ami az egész gazdaság megbénulásával járhatott volna. És tessék arra gondolni, Kelet-Európában van jó néhány olyan ország, amelynek az életét a benzinkorlátozás, üzemanyagkorlátozás, elektromosáram-korlátozás megbénítja.
Ezt nem azért mondom, hogy örüljünk a mi helyzetünknek, csupán arra utalok, hogy reális veszélyek vannak a térségnek ebben a régiójában. Ez volt az a történelmi helyzet - ha szabad így mondanom -, amelyik a kormányzatot hosszas számítás után, elemzés után az október 26-i ár bejelentésére kényszerítette. El kell mondanom - most itt mindenki benzinről, gázolajról beszél -, ennek a döntésnek november 1-jei hatállyal nagyon jelentős közgazdasági hatása van, hiszen itt a kőolaj termelői árát, az elszámolási árát 90%-kal, a kokszok, brikettek árát, termelői árát 10-25%-kal, a fűtőolajak árát, ismét csak termelői árát, a nem lakossági célú földgáz árát 80-90%-kal, a villamos energia árát 29%-kal kénytelen megemelni a kormány.
Ez a magyar gazdaságot nagyon nehéz helyzetbe hozza, különösen az iparnak az energiaigényes ágazatait. Ennek a csomagnak a lakosságra közvetlenül egy hatása van, ez a bizonyos 66%-os átlagos benzin-gázolaj áremelés, amelyet - mondom még egyszer - 29 dollár/barreles számítás támasztott alá, valamint az az adóbevétel - hiszen nem kétséges, és sosem tagadta senki, minden országban jelentős adóbevétel van ezeken a cikkeken -, amelynek igen sok helye van a magyar gazdaság mostani pénzügyi állapotában.
Egyébként rögtön el is mondom - ha számokkal nem untatom Önöket -, hogy a lakossági ártámogatás igen jelentős. Igen jelentős, hiszen a távhőszolgáltatáson ez évben 7 milliárd forint költségvetési támogatás van, a szilárd energiahordozókon, a szénen, briketten, tűzifán 13 milliárd, a villamos energián, földgázon stb., úgyhogy mindent összeadva körülbelül 36 milliárd a nyílt és különböző kalkulációk miatt nehezebben elszámolható, de létező dotáció, amelyhez a mostani áremelés miatt - hiszen a beszerzési költségek nőnek, a fogyasztási ár nem nő - további számítások szerint 2,5 milliárd támogatásnövekedés társul az év hátralévő részében. Nos, ezek az előzmények, és javaslatról volt szó, a mi javaslatunk, amit már kifejtettünk a válság kitörése napjától kezdve rendszeresen az az, hogy nincs közgazdasági indoka a fogyasztói ár visszaállításának, és a különböző" felvásárlási hisztériák, amik sajnálatos módon kialakultak más területen - hát hiszen én mint a kereskedelemért is felelős miniszter jól tudom, hogy cukor, liszt..., minden más területen megindul ilyenkor a felvásárlás, ennek megfelelően csökkentett áron, visszaállított áron nem lehetne szavatolni az ellátást..., tudomásul véve, hogy a külföldhöz képest mérhetetlenül olcsóbb volna a benzinár, és fölvásárlási tünetek jelentkeznének. Ezért a mi javaslatunk nem az. A mi javaslatunk az - és ezt elmondtuk elég világosan -, hogy piaci ár mellett kell megmaradnunk, de ha a lakosság széles körének, és különösen bizonyos rétegeknek a teherbíró képessége korlátozott, arra figyelemmel kell lenni. Egyébként az eredeti bejelentésnek része volt egy kompenzációs számítás. Hiszen nagyon jól tudtuk, hogy vannak például hatóságilag kötött árak, szállítások, szolgáltatások, ahol nem lehet tovább hárítani, nincs kire tovább hárítani - nem lehet technikailag - a terheket, ezért október 26-i hatállyal a kormány ugyanezzel a döntéssel azt is eldöntötte, hogy a vasútnál teljes körű energiaár-kompenzációra kerül sor - mintegy 420 millió forint költségvetési támogatást jelent ez az év hátralévő rés/ében -, a távolsági közlekedésben, a budapesti helyközi közlekedésben, a vidéki helyi közlekedésben, busz-, villamosban, hiszen tarifa-változtatásról nincsen szó, ennek megfelelően a költségvetés állja ezeket a terheket.
A postánál és a vízműveknél 80%-os kompenzációról döntött a kormány, tehát ezeknek a szervczetcknek valahogy az energiafelhasználás racionalizálásával kell megtakarítaniuk egy részét a terhek -nek.
A mentőknél, tűzoltóknál, a mozgáskorlátozottaknál, a rendőrségnél, az orvosi ügyeleti szolgálatnál szintén teljes kompenzációi írt elő ez a kormánydöntés, és azt hiszem, hogy perceken belül elkészül az a rendelet - itt a rendelet kiadásáról van szó -, ami a gépjármű-átalány emelését is előírja, hiszen itt a körzeti orvosi ügyelet szolgáltatásnál nem lehel azt vállalni, hogy emiatt egy szolgáltatás megbénuljon vagy ellehetetlenüljön. Ennek megfelelően ez a kompenzációs kör, amelyet a bejelentéssel együtt dolgoztunk ki, azt garantálja, hogy alapszolgáltatások nem válnak lehetetlenné, a lakosság széles körét, gyakorlatilag mindenkit érintő szolgáltatásoknak fönn tudjuk tartani a működőképességét.
Ez természetesen valamelyest növeli a költségvetés hiányait, és igazából nem áll összhangban azzal a hosszabb távra megfogalmazott gazdaságpolitikai elgondolással, mely mindenki előtt, gondolom, ismert, és nyilván mindenki osztja - legalábbis, ha végiggondolja a dolgokat -, nevezetesen, hogy a szolgáltatásokat, termékeket árukon kell megfizetni a fogyasztónak, hiszen más megoldás nincs; illetve van, a költségvetésen keresztüli újraelosztás, amely azonban a jól ismert mai helyzethez vezet el, pontosabban a több évtizede folyó gazdálkodást tartósítaná, ez pedig csődöt mondott.
Egyébként csak utalok arra, hogy a mai nehéz gazdasági helyzetnek az egyik gyökere pontosan az 1973-as olajválságban keletkezett, amikor az akkori kormányzat egy hasonló állapotban, hasonló helyzetben nem vállalta azt, hogy áron fizettesse meg azt, aminek az ára nő, hanem azt mondta, hogy Hegyeshalomnál megáll a begyűrűzés, majd utána különböző költségvetési megoldásokkal szétterítette, mert hiszen a kormány pénzt nem csinálhat, a korábbi kormány sem tudott - illetve tud - pénzt csinálni fizikai értelemben: infláció formájában szétteríti a költségeket.
Ez azonban inkább a múlt, visszatérnék a jelenre, és azt szeretném zárásképpen közölni, hogy tehát az a javaslatunk - amiről tegnap tájékoztattuk ugyanebben az épületben az érintetteket -, a piaci ár egy olyan kategória, amelyik minden kormány jószándékától függetlenül van, előbb-utóbb - azt szeretném, ha minél előbb - bekövetkezne az árliberalizálás, ez elő van készítve, hiszen ez része a kormányzati elgondolásoknak, és január l-jével mindenképpen bekövetkezik, mert megszűnik az a fajta sajátosság, amelyik a viszonylag olcsón kapott szovjet olajhoz fűződött - hozzáteszem, amiért nekünk viszonylag olcsón kellett termékeket adnunk -, tehát az a viszonylagos olcsóság mindig is csak valamilyen közgazdasági, hát hogy is mondjam, nem trükk volt, de bizonytalanság forrása.
Ezért a konkrét javaslatunk az, a piaci ár marad - remélhetőleg nem következik be a világgazdaságban a következő egy-két hétben, hónapban olyan esemény, ami a most kialakított árakat irreálissá tenné. Mivel azonban a lakosság teherbíró képessége valóban véges, a szakmáké véges, és itt szociálpolitikai szempontok is vannak, ezért olyan javaslatot dolgoztunk ki, és fogunk -ha sor kerül majd a részletes vitára - előterjeszteni, amelyik korlátozott mértékben kedvezményes vásárlást tesz lehetővé a magyar lakosok számára. Természetszerűleg viszonylag kisebb mennyiséget lehet a normál polgárra, így kell mondani, hogy úr-autósra számítani, aki egy hónapban mondjuk kétszer-háromszor tankol, és megint mást, aki abból él hivatásszerűen, tehát a személyszállító kisiparosokra és az áruszállítókra, valamint hát az állami vállalatokra, amelyek szintén szállítanak eszközt.
Ez olyan kedvezmény, olyan kompenzáció, amelyik csak a magyar polgárokra terjed ki, és ennek megfelelően a hazánkba látogató és örömmel látott turisták - remélem ezután is jönnek még körünkbe -természetszerűleg világpiaci áron fizetik meg. És természetszerűleg mindenhol hozzájárulnak az állam adóbevételeihez is, hiszen ezekből az adóbevételekből kell útalap formájában az utakat, rendőrök bére formájában a közlekedésbiztonságot, környezetvédelmet és minden egyéb árukiadást fedezni.
És még egyet, a mi esetünkben ez sajnos szükséges - Ausztria esetében nem szükséges - tartalékokat kell képezni. A tartalékok felvásárlása költséggel jár, a tartalékoknak a földben tartása költséggel jár, ez drágítja az ország energiaszámláját, növeli, azonban hatalmas mértékben egyszerűsíti a helyzetet és a biztonságot. Hiszen most nem csupán az a gond, hogy kevés a készlet, hanem az, hogy emiatt az ország a lehető legdrágábban vásárol, mert azonnal kell venni, nincs idő taktikai vásárlásra. Előttem van az a kimutatás, amit most kaptam munkatársaimtól, október 6-án, 7-én érkezett be az a hajó, az első hajó, amelynek a szállítmányozására kormánydöntés alapján intézkedés történt. 39,6 dollár/hordónkénti áron érkezett be. Most van az Adria-csővezetéken éppen szállítási fázisban az a második hajórakomány, ahol 40 dollár/barrel fölött volt a vételi ár. A harmadik, negyedik, ötödik hajó útban van. Ezek 40 dollár fölötti árak, mert abban az időszakban, amikor meg kellett vennünk, az volt a világpiaci ár. Sajnos hozzá kell tennem, az Adria-vezeték szállításán is van költség, ez kb. 7,4 dollár szállítási költség.
Utolsó mondat a kilátásokról. Pénteken záráskor a világpiaci ára szerint 36 dolláron állt hordónként az olaj, a hétfői nyitást nem tudjuk, feltételezem, hogy nőni fog az ár, hiszen ismét feszültség van az Öböl térségében, ezenkívül aláaknázták a finomítókat, elképzelhető, hogy nőni fog. A múlt heti mozgás azt mutatta, hogy 26 dollárról 36 dollárra emelkedett fel a világpiaci ár, tehát ezek a sajtótájékoztatások, melyek az áresésről szóltak, igazak voltak azon a napon, sajnálatos módon a világgazdaságban növekedés is van. A konkrét javaslatról is nyilván lehet tárgyalni, azonban azt gondolom, túl sok számot és tényt kaptak, tehát illene itt talán megállni, és kérdem a pénzügyminiszter urat, hogy akar-e ehhez még hozzátenni, vagy elégséges egy szuszra ennyi tájékoztatás.
ORBÁN ISTVÁN:
Mielőtt átadnám a szót a munkavállalóknak, szeretnék emlékeztetni, hogy az első napirendi pont vitájában vagyunk benne. Az első napirendi pont éppen azt célozza, hogy most már a javaslatok vitája folyjék, mindannyiunkat, mindhárom oldalt a részletes helyzetelemzés mellőzésére szeretném megkérni.
NAGY SÁNDOR: Egy részben ügyrendinek is tekinthető kérdésem lenne, tekintettel arra, hogy az első napirendi pontnak a címe és a tartalma is azt a célt szolgálja, hogy 29-én reggel legkésőbb helyreállítható legyen a normális rend az országban, és tekintettel arra, hogy az is nyilvánvaló az elmúlt két nap eseményei és tárgyalásai alapján, hogy most első lépésként csak ároldalról történhet meg ez az induló lépés. Az a kérdésem lényege, hogy a kormány részéről van-e olyan szándék, hogy a világpiaci árhoz való igazodás szándékát nem megsértve, de költségvetési pozíciójavulás nélkül oldja meg czl a problémát. Magyarul, a mi javaslatainknak nem az a lényege, hogy a magyar ár eltérjen a világpiaci ártól, hanem a kialakult konfliktusban az a döntő mozzanat, hogy elviselhetetlennek tartjuk az egyúttali költségvetési pozíciójavulást. Magyarul az itt a kérdés, hogy költségvetési oldalról kezelhető-e az ügy, mert ha erre nem tudunk választ kapni, akkor végig egyébként ilyen eufémisztikus szakmai vitává fog fajulni az egész dolog, holott mindenki tudja, hogy a kérdésnek ez a lényege.
PALOTÁS JÁNOS:
Igyekszem az elnök úr javaslatát figyelembe venni, mert szeretnénk, ha holnap, 29-én reggel normális élet lenne az országban. Sikerült ezalatt a három-négy nap alatt vásárolnunk 40 dollár körüli barrelenkénti áron, amikor ez az ár volt érvényes, de azt a kérdést azért egyszer én is fel szeretném tenni, hogy az alatt a pár nap alatt, amikor 26 dollár volt, azalatt is vásároltunk-e.
Szeretném azt is megfogalmazni, hogy tartózkodjunk az olyan megjegyzésektől, hogy piaci ár az, amit a kormány bevezetett, és a piaci ártól való eltérést jelenti-e, ha erről tárgyalunk. Tudniillik a tárgyalófelek többsége - azt hiszem - azt vitatja, hogy ez piaci ár-e. Azt hiszem, hogy Nagy Sándor úr hozzászólása is ezt erősítette meg.
A mi állításunk és számításaink szerint a kormány egyidőben két lépést hozott meg az üzemanyagár-emeléssel. Egyrészt Nagy Sándor úr utalt rá, hogy egyrészt jelentős költségvetésipozíció-javítást célzott meg és végzett el. Ezt teheti megítélésünk szerint egy kormány a döntésében abban az esetben, ha a kérdés csak így merül föl, és úgy, hogy van egy költségvetési bevétel többletigénye, ezt deklarálja, bemutatja, hogy miért van erre szükség, hol merült föl ez a többlet, amivel most a költségvetésnek többletként kell számolnia, és bemutatja, hogy az a legcélszerűbb megoldás, ha ezt a költségvetési többletet, pozíciójavítást ma, mondjuk az üzemanyagokra terheli, mert az üzemanyagoknál könnyebben vagy jobban viseli el a gazdaság, mintha azt valamilyen más területen, esetleg az ártámogatás megvonásában tette volna.
Ez az eszköz azonban meggyőződésünk szerint nem áll számára rendelkezésre abban az esetben, abban a közgazdasági környezetben, amikor ezzel egyidőben valóban és vitathatatlanul a világpiacon olajárnövekedés, olajárrobbanás is bekövetkezett. Nem vitatjuk, hogy a magyar társadalomnak és gazdaságnak, meg a magyar költségvetésnek is nincs energiája arra, nincs fedezete, hogy ezt az árrobbanást ellentételezze, illetve nincs hatása a magyar kormánynak arra, hogy az Öböl-válság rendeződjön, hogy az árak visszaszoruljanak elviselhető szintre. Ezért tetszik nekünk, vagy nem, van rá igazán fedezetünk vagy sem, valószínűleg a tárgyalás során bele kell mennünk - sőt azt hiszem, mi belemegyünk abba -, hogy a korrekten kiszámított, árrobbanásból következő termelőiár-növekedést tudomásul vegyük. Azt hiszem, az alapvető közgazdasági tételt a tiltakozásban résztvevők első percben megfogalmazták. Azonban nem kaptak tájékoztatást arról, hogy ennek a hatása a mi számításaink szerint csak egy 30-35%-os áremelés lett volna. Ezen túlmenően a költségvetésipozíciójavítás egy további 30-35%-os árnövekedést eredményezett. Megítélésünk szerint ennek együttes bevezetésére nemcsak azért nincs mód, mert a társadalomban erre nincs fizetőképesség, hanem azért sem, mert ez így nem kezelhető, nem mutatható be, és ez így jelentősen eltér a világpiaci ármozgásoktól, annak a szabályaitól.
Azt is tudni kell, hogy sokkal inkább az a gyakorlat, hogy konkrétan van meghatározva az üzemanyagárakban, hogy mekkora abban a költségvetési adótartalom a nyugat-európai gazdaságokban; nem százalékosan, és ha mozog a világpiaci ár, akkor az üzemanyagárak mozognak - valószínűleg erre nekünk át kell térni, de ez - gondolom - a második napirendi pont, mondjuk ezt majd 1991. január l-jén -, akkor ez a termelői árak mozgását jelenti, és rajta a költségvetés egy időben adott pozíciót nem kell, hogy javítson. Ezért javaslata a munkaadó oldalnak nem is konkrét ár, hanem az, hogy nem az árat kell mint árat csökkentenie a kormánynak, hanem azt kell felvállalnia, hogy mondjon le az ezzel az áremeléssel bekövetkező költségvetési adótöbblet-bevételi pozíciójáról, tehát ezt vonja ki belőle. Ebben az esetben látjuk mi úgy, hogy olyan áremelés történik, amelyet egyébként egyedüli tényként deklarált a kormányzat, tehát semmi más nem történt, mint hogy nincs fedezete a támogatások növelésére, és ezért az olajárrobbanás következtében begyűrűző árakat érvényesítenie kell. Mi ezt a menetet, amit ő meghirdetett és hangoztatott, el tudjuk fogadni, de nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy visszalépjünk attól a javaslattól, amely szerint ezt az időpontot nem lehet költségvetési adótöbbletbevételre használni.
Hogy konkrétum is legyen, azért ehhez számok tartoznak, amivel természetesen lehet vitatkozni. A mi számaink szerint ez mintegy átlagosan 12 forint körüli árcsökkentést eredményezne valamennyi üzemanyagformában. Úgy hiszem, hogy ez a tiltakozásban résztvevők számára is elfogadható lenne, de nem történne más, mint az ő tiltakozásukban szereplő kérésnek a teljesítése, tehát hogy csak olyan áremelésre kerüljön sor, ami számunkra meg a társadalom számára kezelhető. Ez az ár, ami itt kialakul, mint árcentrum, meghaladja az 1,20 DM árat, ami a mi információnk szerint megfelel a nyugateurópai árszintnek. Az üzemanyag-felhasználás és -beszerzés területén működő legnagyobb felhasználónak sokkal inkább az angol vagy a nyugatnémet ár meghatározó. Nem hiszem, bár az infrastruktúrában sem megalapozott az a kormányzati állítás, hogy az így kialakított árnál felvásárlási lázra kerülne sor, hiszen nem hiszem, hogy van olyan közgazdász az asztalnál, aki egy 35-40%-os üzemanyagár-emelésnél hirtelen és drasztikus felvásárlási igényt prognosztizálna a felhasználók oldaláról, mintha ekkora keresleti tartalékok lennének az országban. Az sem megalapozott, saját importjukból adódóan, hogy az így kialkudott 1,20 DM körüli világpiaci ár esetén kiszivattyúzható lenne az úgynevezett olcsó üzemanyag a magyar gazdaságból. A konkrét javaslat az, és erre szeretnénk választ kapni, hogy hajlandó-e a kormány elfogadni, hogy az általa bejelentett árnövekedésben a költségvetést javító pozíciójáról lemond.
RABÁR FERENC:
Igyekszem nagyon tárgyszerű lenni, és röviden válaszolni ezekre a kérdésekre.
Nagy Sándor úr kérdésére, hogy tudniillik a világpiaci árakhoz alkalmazkodó piaci ár mellett kíván-e a kormány a költségvetésben ebből nagyobb tartalékot, nem tartalékokat képezni, hanem azt más célokra fordítani, az a válaszom, hogy nem kíván, a költségvetéshez pusztán akkora összeget kell biztosítani, amekkora éppen ennek az áremelésnek következtében keletkező kompenzációs igényeknek eleget tud tenni. Palotás úr kérésére vagy kérdését, amely lényegében ugyanez volt, az a válasz, hogy az általa említett, most már számszerűen említett 12 %-os, vagy 12 Ft-os érték, amely a fogyasztási adónak a terhére történne, már a tegnap esti nyilatkozatunkban szerepel - abban a nyilatkozatban, amely a kétnapos tárgyalásnak eredményeként tegnap este kiadatott -, tehát ilyen szempontból nyitott kapukat dönget. Amit viszont meg kell vizsgálni, az a mérték vagy az a kör, amely a készletektől függően ezt lehetségessé teszi. Úgy gondoljuk, hogy ha ebben meg tudunk egyezni, és minél előbb áttérünk a számításokra, akkor megelégedéssel állhat fel itt mindenki.
NAGY SÁNDOR: Jól értem, hogy a 12 Ft-os különbség, amiről mi itt most beszélünk, ami ugye egy igen tetemes bevételi különbséget tesz, vagy igen tetemes többletet hoz a bevételek oldaláról, ez megfelel annak a többletkiadásnak, ami a költségvetés saját intézményei megnövekedett termelői árú üzemanyag-fogyasztásának ellentételezésére szolgál?
Jól értjük?
Megjegyzés:
A dokumentumokat, Szakonyi Péter:
BLOKÁD Avagy kocsisor Kelettől Nyugatig c. könyvéből vettük.
Ezúton is köszönet neki, és munkatársainak a munkáért!