A budapesti taxisok 700 forintos alapdíjat szeretnének

2018.02.22.

Körvonalazódni látszik az a díjtáblázat, amely mögé a taxisok legnagyobb része felsorakozott. Az alapdíj jóval többel emelkedne, mint 10 százalék, de – mint mondják – ez a rövid fuvarok miatt van. Egy átlagos út 10 százalékkal kerülne többe, de aligha június előtt.

700/300/75. Ez lehet az új taxis szentháromság a fővárosban. Azaz a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedne, a 280 forintos kilométerdíj 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 75 forintról 80 forintra kúszna fel. A Zoom.hu-hoz eljutott információk szerint ez az a tarifa, amely mögött a budapesti taxistársadalom és az érdekvédelmi szervezetek a legnagyobb arányban felsorakoztak. Úgy tudjuk, egységes álláspont azért nincs, mert van egy maghatározó társaság, amely más megoldásban gondolkodik. Az említett új, 700/300/75 forintos díjtáblát éppen ezért még nem lehet készpénznek venni. Forrásunk szerint ugyanis az önkormányzat jelezte a taxisoknak, hogy mindenképpen egységes álláspontot vár el a tőlük.

A rövid utak most sokszor veszteségesek

Felvetésünkre, hogy azért a 700 forintos alapdíj jóval nagyobb emelést jelent, mint a belengetett 10 százalék, forrásunk úgy reagált: valóban, azonban ezzel a rövid fuvarokra valószínűleg jóval több autót lehetne találni a mostaninál. Sok esetben, ha valaki rövid utakra hív címre autót, akkor a címre jutás költségeit is kalkulálva, valójában veszteséget kénytelen elszámolni a sofőr – magyarázta. Ezzel ez a helyzet javulna – folytatta. Összességében viszont

egy átlagos – jelenleg 10 kilométer közeli – fuvar nagyjából 10 százalékkal lenne drágább.

Mint ismert, a fővárosi taxis tarifák emelésének ötlete 2017 őszén vetődött fel először. A sofőrök úgy vélték, az immár csaknem 5 éves díjtáblához valamilyen formában jó lenne hozzányúlni.

A taxisok szerint muszáj emelni

Akkor a felvetődött egy olyan ötlet is, hogy hétvégi és éjszakai tarifákat kellene bevezetni. Ezen ötlet mögé alapvetően a Csertek István vezette Európai Taxis Egyesület (ETE) állt be. Ismereteink szerint azonban a tárgyalások során

Tarlós István egyértelművé tette, az a megoldás szóba sem jöhet.

Ezek után az ETE olyan álláspontra jutott, hogy ebben az esetben egy általános díjemeléssel több menne el az elmaradó utasok miatt, mint amennyivel nőne a bevételük. Így a reklámok autókra való visszahelyezésével és a járulékos költségek csökkentésével kívánták volna a sofőrök helyzetét javítani. Szakmai szervezetek szerint, s úgy tudjuk, a sofőrök többsége szerint is, ma már „egy elfogadható mértékű díjemelés” elodázhatatlan. Mert, mint fogalmaznak, a benzin ára csupán egyetlen összetevője költségeiknek, s számos másik elem –például a vizsgázás vagy a drosztdíj – évről-évre emelkedik. Ezeket pedig muszáj valahogyan fedezni – magyarázták.

Legkorábban júniusban lehet áremelés

Ismereteink szerint március elejére-közepére készülhet el egy új szakmai javaslatcsomag, amely aztán a fővárosi közgyűlés elé kerülhet. Hogy mikor szavazhatják meg, az persze még kérdéses. Forrásunk szerint ha a javaslat át is megy,

az új matricákat el kell készíteni, a taxiórákat is állítani kell, vagyis az ügyintézéssel hosszú hetek mehetnek el.

Így arra a felvetésünkre, hogy szerinte mikorra érhet el az utcára az új díjtáblázat annyit válaszolt: ha reálisan gondolkodom, akkor szerintem június előtt aligha.