RÉTI PÁL Szabályozóalku szabadpiaci környezetben a budapesti taxipiac
„Lehet, hogy nem értem a közgazdaságtant, de a közgazdaságtan sem ért engem.”
(LinYutang, 19371; pesti taxis, 2013)
„Kell még torzítanunk ezen a piacon ahhoz, hogy helyreálljon.”
(pesti taxis, 2013)
Összefoglaló
A tanulmány a budapesti taxipiacot radikálisan átalakító 2013 áprilisi fővárosi közgyűlési
határozat létrejöttének előzményeit és közvetlen következményeit elemzi „A piacszabályozás nem várt következményei és hatásai” című OTKA-kutatás keretében. A „rendteremtés” igényével indult fővárosi szabályozás fő vonalaiban belesimul a taxiszabályozás nemzetközi trendjébe – noha ilyen irányú vizsgálatok nem előzték meg. A rendelethez vezető, 2011-ben indult alkufolyamatban egyre inkább megmutatkozott az érdekképviseletek gyenge legitimációja, s vált egyeduralkodóvá a tárgyalópartnerek megosztására játszó főpolgármesteri akarat. A teljesíthetetlenül szigorúra sikerült rendeletet már két hónappal a megalkotása után módosították. A szabályozás így is minden tekintetben uniformizálja az egyébként erősen szegmentált taxipiacot, aminek az egyik nem várt következménye az lehet, hogy bérfuvarozásból egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szabályozott taxipiacon kívüli szereplők.
A fecebook már kevés!
Be kell dobni magunkat nekük is!
Íme néhány fész post, aztán néhány hallotaxi cikk.
Mindenki döntsön a saját belátása szerint.
A hallotaxi olvasói rengeteg kellemes percet, köszönhetnek neki!!!
NEM!
A taxitarifát nem emelni kell, hanem a tarifarendszert (Budapest) helyreállítani.
Harminc éve hiányoznak fontos elemei!
Új taxitársaság (helyesebben: fuvarközvető vállalkozás) szabadjelzői világítanak Budapesten. Nem is lenne ezzel semmi baj, hiszen mostanában inkább a megszűnésekről, összeolvadásokról, felvásárlásokról olvashattunk. Viszont a taxistáknak azért az a jó, ha van miből válogatni. Tehát: örülünk, Vincent? Nem felhőtlenül.
Van (volt) egy „vállalkozó” a szakma környékén, akit bűnözőnek nem nevezhetünk, mert mehetünk megint a bíróságra, és kérhetünk tőle bocsánatot, de mindannyian tudjuk, hogy a tevékenysége még véletlenül se volt korrekt üzleti viselkedésnek minősíthető.
Valamikor ingyen adták a szállodák a zsíros kanyarokat. Kint állt a fószer (londiner), és megfújta a sípját, ha kellett neki egy taxi. Aki éppen arra járt, az (ha éppen volt kedve) megállt, és vitte a tutit. Frissen kiugrott az évszaknak megfelelő öltözékében – nyáron általában rövidgatya-póló –, és már mondta is, hogy good evening. Majd egyes kollégák felajánlottak egy szép papírhúszast, ha nekik int oda, őket hívja fel a szállodához. Így kezdődött. Ma meg ülhetnek MB elitesként öltönyben, vidéken egy családi háznak megfelelő áru autóban…
Öntsünk tiszta vizet a pohárba, mert itt már annyi mindenki beszélt összevissza annyi hülyeséget, hogy kettéáll a fülünk.
Elsősorban deklaráljuk: A taxi, egy személyszállításra rendszeresített, bárki által szabadon használható közlekedési eszköz. Feladata: emberek és személyi poggyászuk díj ellenében való elszállítása "A" pontból "B" pontba.
Nagyon fontos infó:
Tisztelt Kolléganő/Kolléga!
Ha a 2015. augusztus 7-én hatályba lépő 176/2015.(VII. 7.) Korm. rendelet szerint az adott járművedre a következő aktuális műszaki vizsgán – pl. a jobboldali első légzsák hiánya miatt - már nem kapnál igazoló lapot, javasoljuk, hogy a lehető legrövidebb időn belül - de legkésőbb augusztus 7-e előtt - jelentkezz be az illetékes megyei kormányhivatal közlekedésfelügyelősége vizsgaállomásán és kérj igazoló lapot a következő 12 hónapra, hogy a tevékenységed végzésének folytatásához szükséges változtatást ne azonnal kelljen megtenned!
Jelen javaslatunkról tájékoztatjuk az MKIK közlekedési kollégiumát, a társ munkaadói és munkavállalói érdekképviseleteket, és minden, általunk elérhető taxit és személygépkocsis személyszállító jármű üzemeltetőjét.
Kérünk, hogy Kollégáid körében ezt az információt szíveskedj továbbadni!
Segítségedet Köszönjük!
Budapest, 2015. július 23.
Peredi Péter Metál Zoltán
Értelmezések, kételyek (176/2015. (VII.7.) Korm. rendelet)
Szeretném néhány (vagy több) mondatban a fenti rendeletet talán kicsit közérthetőbb módon értelmezni és ezt megosztani az érdeklődőkkel. A rendelettel kapcsolatosan egy kicsit kitérek a kételyekre is, mert mint tudjuk, nincs tökéletes jogszabály, mindig akad néhány félreérthető rész, mely okot adhat reményre, vagy elkeseredettségre.
A Kormány 176/2015. (VII.7.) Korm. rendelete
a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról