2010.03.17.
de egyelőre kivárnak..
Az üzemanyagárak emelkedése indokolttá tenné a viteldíjemelést, de a taxisok kivárnak, nem mernek árat emelni. Azt mondják, van, hogy három-négy órát is kell várni egy fuvarra. Az elmúlt tíz évben a duplájára emelkedett a taxisok száma, miközben az utasok száma több mint a felére csökkent.
Utoljára 2007-ben emelték az alapdíj árát 200-ról 300 forintra, a kilométerdíjat pedig 190-ről 200 forintra. Tíz éve nem volt olyan áremelés, amely ellensúlyozta volna a növekvő költségeket - mondta el érdeklődésünkre Keresztúri Ferenc, a Halas Taxi szóvivője. Keményedik a piac, az utóbbi években néhányan felhagytak a taxizással, mert nem tudtak megélni belőle, de még így is kétszer annyian taxiznak a városban - körülbelül húsz fuvarozó -, mint tíz évvel ezelőtt, az utasok száma azonban 60 százalékkal csökkent. A legtöbben ma is másodállásban taxiznak, munka után ülnek autóba és várják a fuvart.
Az idő nagy részét a droszton töltik, mert kevés a fuvar. Néhány éve még érezhetők voltak a hétvégi diszkók az utas számban, de ma már nem, mert a legtöbb szórakozóhely bezárt Kiskunhalason. Ha nagyon meleg van, vagy hideg az idő, vagy esik az első, akkor valamivel többen rendelnek taxit, de amúgy nem. A legtöbb családnak már van autója, ők azzal közlekednek a városban, akinek pedig nincs autója, a legtöbben a taxit sem engedheti meg magának – mondják a taxisok.
Hasonlóan vélekednek a másik helyi, Csipke Taxi fuvarozói is, ott sem gondolkodnak a tarifaemelésen. A taxi üzemeltetését nem is elsősorban az üzemanyagárak határozzák meg, hanem az egyéb járulékos költségek. Évente kell vizsgáztatni az autóikat, amit jelentősen megemeltek az utóbbi években, és szigorúbb előírásoknak kell megfelelniük. Persze ha tovább fog emelkedni az üzemanyagok ára, sokáig nem lehet halogatni a tarifaemelést, de egyelőre azonban kivárnak a halasi taxisok is, mert nem szeretnék, hogy még jobban visszaessen az utasok száma.
Pozsgai Ákos