2009.03.04.
Lépjünk együtt, fogjunk össze
Többen érezzük, hogy most nem a szokásos évelejei megtorpanásról van szó, hanem ennél sokkal súlyosabb a baj. Mindenki érzi, hogy valamit lépni kell.
Ma kaptam az egyik kollégától egy hosszabb telefont, amiben kifejtette, hogy állítsunk fel egy válságstábot a taxisok közül, keressük fel a cégvezetőket és értessük meg velük, hogy bajban vagyunk.
Nagyon kiborult, amikor én megköszöntem a bizalmat, hogy rám (is) gondolt, mint a delegáció egyik résztvevője, de a legnagyobb tisztelettel nem élnék a lehetőséggel.
Hogy miért írom ezt le? Mert ismerem a szakmát, ismerem a benne szereplőket, főleg ha sértve érzik magukat. A legtisztább az, ha nagy nyilvánosság előtt tárom fel erről a véleményem, így elejét véve mindenfajta találgatásnak és rosszindulatú pletykának.
Nem igaz, hogy engem már nem érdekel ez a szakma és szereplői, mivel én is innen próbálok megélni és eltartani magunkat.
Nem igaz, hogy megfáradtam, befásultam, mert ha a legapróbb esélyt is látnám arra, hogy el lehet érni valami (itt egy nagyon fontos szó fog következni) érdemleges(!!!) eredményt, akkor nálam kevés aktívabb tagot lehetne találni.
Miért nem vennék részt egy ilyen delegációban? Mert pontosan azt nem látom, hogy érdemleges(!!!) eredményt el lehet érni.
Gondolom minden felsővezető érzi, hogy baj van…itt lent.
Mivel a közel 6 ezer céges taxis közül 10%-ának a bank el akarja vinni az autóját, illetve 1-2 hónap törlesztőrészlettel el vannak maradva. Van olyan taxisról tudomásom, aki 102 ezerrel hozta el az autóját (akkor sem volt normális, de mivel se kutyája, se macskája, azt hitte fogja tudni fizetni), erre a márciusi törlesztőrészlete 194.000 (!!!).
Mivel cégenként átlagosan 10-15% nem tud már időben tagdíjat fizetni!!!
Illetve, hogy a szakma nagy része a befejezésen ügyködik és ha egy esélye is van…lesz, akkor menekül innen. Fluktuáció az egy elfogadott és ismert dolog és csak akkor jelent veszélyt, ha a mértéke elér egy bizonyos %-ot. Ami miatt ez eddig nem következett be, nem más, mint hogy olyan adósságcsapdában vagyunk, hogy ebből kilépni szinte nem is lehet…nem is lehetett, de most, amikor nem tudsz tagdíjat fizetni, nem tudod a droid, illetve a lízinges autót fizetni, amikor ott maradsz autó nélkül…semmi sem tart itt…a kényszer kidob a szakmán kívülre.
Baj van és igen, fuzionálni kellene végre. A taxis és a cég. Ahogy régen. Együtt kellene egymásért és magunkért tenni. Úgy kellene a játékszabályokat felépíteni, hogy mind a két oldal életben maradhasson. Működőképességét megőrizhesse.
Sokan lemondtunk már arról a mondásról, hogy nem azért élek, hogy dolgozzak, hanem azért dolgozok, hogy élhessek. De legalább amit kell, azt tudjuk már kifizetni, ha már dolgozunk…mert már nincs hová eladósodnunk jobban!!!
Na és hogy én miért nem vennék részt egy ilyen „egyeztető tárgyalásban”?
Mert szerintem 3 pontban nem szabadna engednünk a mi részünkről, taxis oldalról.
Figyelem, semmi extrém dolgot nem fogok itt most leírni, ami más normális országban ne működne…na de ugye mi itt élünk...
- Azonnali létszámstop. Nem cégenként, mert az kijátszható, hanem addig ne kapjon senki taxisengedélyt, amíg a létszám nem szorul vissza legalább 4000 taxisra Budapesten! (Palinak, külön, mert még mindig nem érti…és ha ismét meglátom ezt leírva, akkor kiborulok…NEM, senkinek sem mondanánk, hogy holnaptól nem taxizhat, nem akarunk mi Istent játszani, hanem addig, amíg kihalás, szakma elhagyás stb…miatt nem szünteti be annyi taxis a munkavégzését, hogy 4 ezren maradjunk Budapesten, addig nem adnak ki több engedélyt. Hogy ez idő? Tudjuk, de mi, itt az internet oldalain, minimum 4 éve kérjük ezt…mostanra már nem lenne ekkora bajban a szakma, ha a mi véleményünk is érvényesülne végre.)
- Ne akadályozzák meg a cégek különböző belső szabályozással, hogy elkérhessük a munkánk utáni bért az utastól. A pluszokra gondolok. Ha valaki megpróbál egy kutyát vinni a BKV-n, akkor annak plusz jegyet KELL vennie. Míg egy taxisnak, ha bevállalja (és hogyne vállalná be, hiszen kényszerhelyzetben van) semmi plusz elkérésre nincs lehetősége…(1-2 céget kivéve, mert azért ebben van már némi pozitív változás). A kombis fuvarokért sem kérhetünk el többet, pedig a kedves kifizetné, hiszen pont azért hív taxit, mivel a teheresek 10-20 ezerért vinnék neki haza a cuccát. Akkor miért nem indulhatunk mi 1000 forintról, mint PLUSZ szolgáltatás? …és még sorolhatnám!!!
- Az éjszakai díjszabás bevezetése!!! Extrém dolog, hogy mi nem különböztetjük meg a nappalt az éjszakától! (tudom, van olyan cég, akinél most van ilyen…de ennek egyértelművé kellene vállnia!!!) …és akkor még nem szóltam a hétvégi, illetve az ünnepi tarifáról!
Lehetne folytatni, de ne legyünk telhetetlenek. Nem említettem meg az azonnali óraindítást, az ingyenes kiállást, mert nem…és sok-sok dolgot nem…
De ahhoz, hogy valóban komolyan vegyem azt, hogy a másik oldal is lépni szeretne, könnyebbé és elviselhetőbbé reformálni a megélhetési lehetőségünket(!!!), ahhoz ennek a 3 pontnak meg kellene valósulnia, illetve legyen meg a szándék a másik oldalról is!!!
Mivel nem hiszem, nem hiszek benne, hogy erre van fogadtatás, és hogy a delegáció mögött van olyan erő, ami ezt (ha kell!!!) ki tudja kényszeríteni…így bohócnak, bólogató Jánosnak, nem megyek el…mondom ezt minden sértés nélkül, mivel úgy érzem (pedig ismertek, nem vagyok egy büszke teremtmény) van akkora tapasztalat mögöttem, hogy tudjam, ezek nélkül a pontok nélkül csak egy felesleges, udvarias beszélgetésről lehet szó…és semmi több.
Semmi kifogásom egy jó beszélgetés, egy kellemes diskurzus ellen…akár nevezhetjük ezt, véleménycserének is, csak akkor ne ilyen elnevezéssel kerüljön rá sor. Mert nagyon szégyellném magam, ha ismét abba a hibába esnék, hogy bízom valamiben, ami a megszületése pillanatában halálra van ítélve.
Köszönöm hogy elolvastátok…