A személytaxi szolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj mértékének módosítása 2007

2007.08.19.

Előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés részére
Az Ártv. módosítását követően 2005. évben felmerült a rögzített hatósági árként történő megállapítás bevezetése, és ennek érdekében az akkor illetékes szakmai bizottság egyeztetett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékeseivel, valamint a taxis érdekképviseleti szervekkel, de az érdekképviseleti szervek támogatásának hiányában a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés nem tárgyalta. Ebből következően a fővárosi szabályozásban a legmagasabb hatósági ár alkalmazása maradt fenn.

 

I. Előzmények

 

II. A taxitarifák kiszámításának módja

 

 E számítási módszer szerint a 2007. évi javaslat (2. sz. melléklet)

 

Döntési javaslat

 

Általános indokolás

 

TÖRVÉNYEK
Önkormányzati rendeletek

 


 

B U D A P E S T

FŐVÁROS

F Ő J E G Y Z Ő J E

 

                                                                       

Szám: 09 – 278/5/2007

 

Előterjesztés a

Fővárosi Közgyűlés

részére

 

Egyeztetve: Gazdasági Versenyhivatallal

                     Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával

                     Fővárosi Fogyasztóvédelmi Felügyelőséggel

                     Szakmai érdekképviseleti szervezetekkel

                     A Fővárosi Közgyűlés állandó bizottságaival, tanácsnokaival

 

Tárgy: A személytaxi szolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj mértékének módosítása.

 

Tisztelt Közgyűlés!

 

I. Előzmények

A Fővárosi Közgyűlés 1998-ban a budapesti személytaxis szolgáltatásban alkalmazható tarifák szabályozása érdekében – az árak megállapításáról szóló módosított 1990. évi LXXXVII. tv. (továbbiakban: Ártv.) akkor hatályos 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – alkotta meg a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletét. A hatályba lépést követően 2000-ben a taxi szolgáltatást érintő gazdasági feltételek változása okán a Fővárosi Önkormányzat a személytaxi szolgáltatás korábban megállapított legmagasabb árát a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletével módosította, mely tarifák azóta is érvényben vannak.

Az Ártv. 2004. november 13-tól hatályos 7. § (3) bekezdésében foglaltak szerint „a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat – a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat – képviselő testülete a területi kereskedelmi és iparkamarával egyeztetve, a fogyasztóvédelmi hatóság és a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével rendeletben megállapíthatja a személytaxi szolgáltatásért felszámítható árat és annak alkalmazási feltételeit. A személytaxi szolgáltatás díjszabását (díjtételeit) a képviselő testület – a helyi körülmények mérlegelésével – legmagasabb hatósági árként vagy rögzített hatósági árként állapíthatja meg.”

A rögzített hatóság ár megállapításának lehetőségét az Ártv. 2004. évi XCVIII. törvénnyel való módosítása teremtette meg, korábban legmagasabb árként való szabályozást tartalmazott az Ártv.

Az Ártv. módosítását követően 2005. évben felmerült a rögzített hatósági árként történő megállapítás bevezetése, és ennek érdekében az akkor illetékes szakmai bizottság egyeztetett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékeseivel, valamint a taxis érdekképviseleti szervekkel, de az érdekképviseleti szervek támogatásának hiányában a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés nem tárgyalta. Ebből következően a fővárosi szabályozásban a legmagasabb hatósági ár alkalmazása maradt fenn.

Az elmúlt évben - különösen az üzemanyag áremelkedésre és az inflációra való hivatkozással több kérelem érkezett árat érvényesítő vállalkozótól a hatályban lévő tarifák módosítására vonatkozóan.

Az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján ugyanis a hatósági ár megállapítása - ideértve az áralkalmazási feltételeket is - hivatalból vagy az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére történhet. Ez utóbbi esetben a kérelmező köteles a hatósági árra vonatkozó javaslatát a hatósági ár megállapítója részére egyidejűleg megküldeni. A hatósági ár megállapítója - mindkét esetben - további adatokat kérhet. Az Ártv. 8. §. (1) bekezdése rögzíti, hogy a legmagasabb árat – a 8. §. (2) bekezdése kivételével – úgy kell megállapítani, hogy a hatékonyan működő vállalkozó ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a támogatásokra is. Emellett a 10. §. (2)-(3) bekezdése további eljárási szabályokat rögzít.

A fentiekből is látható, hogy a legmagasabb ár megváltoztatása árat érvényesítő vállalkozói kérelem benyújtása esetén feltételezi a javaslat megfogalmazását, illetve az ahhoz kapcsolódó adatok beszerzését. Mivel a benyújtott kérelmek nem tartalmaztak minden tarifa elemre vonatkozó részletes számításokat, ezért hiánypótlásra szólítottuk fel az érdekelteket.

 

Mivel a kért hiánypótlásra ismételten nem érkezett részletes, minden tarifaelemre vonatkozó számítás, a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottsága elé előterjesztés készült, hogy az árat érvényesítő vállalkozói javaslatok helyett vagy mellett az Ártv. vonatkozó szabálya értelmében a hatósági ár megállapítója hivatalból kezdeményezze –e a legmagasabb hatósági ár módosítását.

 

Az előterjesztett javaslatok közül a Gazdasági Bizottság 199/2007. (03. 27.) GB. sz. határozatával úgy döntött, hogy

 

Egyetért az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján a taxiszolgáltatás legmagasabb hatósági árának hivatalból történő módosításának előkészítésével”

 

Mivel a BKIK, illetve VI. Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozási Osztály keretében működő Taxis Szakmai Kollégium is nyitott volt - a Gazdasági Bizottság határozatával összhangban - a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletben 2000. évben jóváhagyott tarifák módosítására vonatkozó javaslat kidolgozásában való közreműködésre, az előterjesztett alábbi javaslatok tartalmazzák a BKIK taxis társaságokkal is egyeztetett elképzeléseiket.

 

 

 

E dokumentum nyomtatható változata:

 

 


II. Az előzőekben leírtaknak megfelelően az alábbiakban teszek javaslatot a személytaxi szolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj mértékének módosítására

 

A jelenlegi tarifák a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletben foglaltak szerint az alábbiak:

 

 

Tarifaosztály

 Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

 I-es (normál) tarifa

 300

 240

60

 II-es (emelt) tarifa

 420

 336

84

 

A fentiekből megállapítható, hogy a maximált tarifa mértéke 7 éve változatlan, a személytaxis-szolgáltatás külső feltételei viszont folyamatos változáson mentek át, melybe beleértendő az üzemanyag áremelés, a személygépkocsi árak, az adók emelkedése is. Ez a jelenlegi díjszabás – a tarifa teljes mértékű érvényesítése következtében - rendkívül hátrányosan érinti, az un. „mezítlábas” taxisokat, akik csak az utcáról dolgoznak, és így munkájuk hatékonysága meglehetősen alacsony. Az ellenőrzéseink során megállapítható volt, hogy ma már az egyes taxistársaságok a szerződéseikben a távolsággal arányos egységdíj tekintetében a maximumot alkalmazzák. Így jelenleg elkerülhetetlenné vált, a tarifa, és ezzel együtt a tarifa szerkezet módosítása, melyet mind kamarai tagok, mind kamarán kívüli vállalkozók egyaránt kezdeményeztek a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma felé.

 

A hatósági maximált tarifa módosításának kiszámítására, és alátámasztására kétféle lehetőséget kell számba venni.

 

1. Az egyik és talán legegyszerűbb módja a KSH által a szolgáltatásokra vetített inflációs adatainak figyelembe vételével történő módosítás. A KSH honlapján (http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xstadat/tabl2_01_06_21.html) közzé tett, a szolgáltatásokra (melybe a taxisszolgáltatás is tartozik) vetített inflációs ráták éves bontásban, a következőképpen alakulnának 2007. évre (1. sz. táblázat)

 

 

1. sz. szövegközi táblázat

Év

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

         2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Éves infláció

 

9.7%

9.8%

6.4%

5.9%

7.6%

5.5%

   4,1%

(160,38)

Alapdíj (Ft)

300

329

361

384

407

438

462

481

481

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

 

240

 

263

 

289

 

307

 

325

 

350

 

369

 

384

 

384

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

 

60

 

65

 

72

 

76

 

81

 

87

 

92

 

96

 

96

 

  

E számítási mód viszont feltételezi, hogy a fenti tarifa alkalmazását követően minden évben a szolgáltatásokra megállapított inflációs rátával az egyes elemeket meg kell emelni, amely így folyamatos rendeletmódosítást eredményezne.

 

2.  A másik megközelítési mód a tarifa kiszámításra a BKIK szakértői által elkészített „Ajánlás a taxis személyszállítók árképzésére” című füzet, melynek elkészítésében részt vettek közgazdászok, és költségelemzők.

 

A taxisszolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj módosításának megalapozásához a BKIK részletes költségelemzést végezett, melynek során a szolgáltatás legfontosabb költségelemeit vette figyelembe, melyek a következők:

 

  • A gépjárművel kapcsolatos költségek
  • A gépjármű, taxizáshoz szükséges felszerelési tárgyainak költségei
  • Üzemanyag költségek
  • A vállalkozással kapcsolatos költségek
  • Személyi költségek (munkabér és közterhei)
  • Tervezett nyereség
  • Átlagos fuvarhossz bevétel
  • Átlagos fuvarhossz
  • Alapdíj

 

 

A tervezett 2007. évi tarifamódosításhoz természetesen át kell tekinteni a kiinduló 2000. évi kalkulációt (1. sz. melléklet), mely viszonyítási alap lehet a módosított tarifák kiszámításához.  

 

A melléklet egy vállalkozó költségeit és árbevételét mutatja be havi bontásban, 40%-os „kihasználtság” mellett. A bemutatott példában a vállalkozás az üzemeltetési költségek finanszírozása mellett minimálbért és járulékait, valamint 20% profitot termel.

 

Fogalmak:

 

Kihasználtság = az utassal megtett és az összes megtett km aránya.

Átlagos fuvarhossz = az utassal megtett út hossza (a taxistársaságok statisztikái alapján)

 

A táblázatban látható hogy 2000. évben a taxis vállalkozó havi önköltsége 265 638 forint volt, az utassal megtett kilométer 1320/hó, az összes fuvar 189/hó. Az alapdíj mértékének megállapítása az egyéb tarifaelemektől elkülönítetten került kialakításra 100 forint összegben.

 

A fenti adatokat figyelembe véve a következő képlettel történő számítást követően alakultak ki az 1. sz. mellékletben az alap tarifa összegek (100 – 150 – 37 forint; 2. sz. táblázat)

 

              Átlagos fuvarbevétel – Alapdíj                 

Átlagos fuvarhossz + (0,25 X átlagos fuvarhossz)

 

 

A km és a percdíj aránya 4: 1 (ez adja a 0,25-ös szorzót)

 

 

 

2. sz. szövegközi táblázat

 

Alapdíj

Távolsággal arányos egységdíj

Idővel arányos egységdíj

Árképzés (rezsi költség

100 Ft

150 Ft

37 Ft

20% profittal növelt bevétel

120 Ft

179 Ft

45 Ft

Bruttó tarifa

 

136 Ft

203 Ft

51 Ft

 

Ezt figyelembe véve lett a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletben a nappali és éjszakai maximált tarifa értékek (300 – 240 -60 forint, illetve 420 – 336 – 84 forint) megállapítva, ezek már tartalmazták azt a tartalékot, amely az elmúlt 7 év során a költségek folyamatos emelkedésével „elkoptak”.

 

 

 

E dokumentum nyomtatható változata:

 

 


 

E számítási módszer szerint a 2007. évi javaslat (2. sz. melléklet) a következő:

 

A 2. sz. melléklet szemlélteti a 2000. bázis évhez képest a költségek növekedését és bemutatja, hogy a rendelet alapdíjra vonatkozó pontjának változatlanul hagyása (a R. 3. §-a: „az alapdíj a km díj kétszerese, de maximum 300.-ft lehet…”) azt eredményezi, hogy a km díj és a várakozási díj emelkedése igen jelentős lehet (3. sz. táblázat)

 

3. sz. szövegközi táblázat

 

Alapdíj

Távolsággal arányos egységdíj

Idővel arányos egységdíj

Árképzés (rezsi költség

208 Ft

294 Ft

 74 Ft

20% profittal növelt bevétel

250 Ft

353 Ft

  88 Ft

Bruttó tarifa

 

300 Ft

424 Ft

106 Ft

 

Ezért ennek elkerülése, a rövid fuvarok veszteségességének csökkentése és a hosszabb fuvarok fajlagos drágulásának csökkentése érdekében javaslatunk az alapdíj bruttó 600.-ft-ra történő emelése, amely lehetővé teszi a változatlan nyereségességet, alacsonyabb km díj maximum és várakozási díj megállapítása mellett.

 

Ilyen módon elérhető, hogy a km díj maximum értéke a hét évvel korábbihoz képest csupán 50%-al emelkedjen, ne 75%-al.

 

A módosítást követően az emelt alapdíj kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeikre, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben. Ide tartoznának a taxi rendszerben négynél több személy szállítására alkalmas autóval dolgozó taxisok, ugyanis a piaci igények következtében ma már az engedéllyel rendelkező taxisok 5-10% ilyen típusú autókkal végzi tevékenységét. Számukra a jelenlegi tarifa rendszer nem ad módot a többletszolgáltatás árban történő érvényesítésére.

 

 

 

Szükségesnek tartjuk megjegyezni, hogy a maximált tarifa értékeinek módosítása vélhetően nem jár azonnali, automatikus emeléssel a fuvarszervező irodák körébe tartozó taxisoknál, tekintettel a piacon fennálló túlkínálatra. Vannak azonban a piacnak olyan szegmensei, amelyekben az emelés már indokolt és szükségszerű, sőt elengedhetetlen („mezítlábasok”).

 

Az előzőekben leírtaknak megfelelően az alábbi – maximált árként– megállapított tarifák bevezetését javasoljuk a 3. sz. melléklet szerinti adatokkal készített számítás szerint (4. sz. táblázat):

 

4. sz. szövegközi táblázat

 

Alapdíj

Távolsággal arányos egységdíj

Idővel arányos egységdíj

Árképzés (rezsi költség

417 Ft

250 Ft

63 Ft

20% profittal növelt bevétel

500 Ft

300 Ft

75 Ft

Bruttó tarifa

 

600 Ft

360 Ft

90 Ft

 

 

Az előterjesztésben rögzítettek szerint igy a rendelet módosítás hatályba lépését követően alkalmazható maximált árak a következők lennének:

 

Tarifaosztály

 Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

 I-es (normál) tarifa

 600

 360

90

 II-es (emelt) tarifa

 840

 504

126

 

 

3.  A fenti tarifamódosítás a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosítását is eredményezi.  A tarifaösszegek módosításán felül az előterjesztő részben korábban leírtak szerint (az alapdíj meghatározása) a rendelet egyes paragrafusainak módosítása is szükséges, mely a pontosabb értelmezést és a gyakorlathoz igazítást szolgálják.

 

A módosítások így az alábbiak:

 

1.          A személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet (továbbiakban: R.) 3. § - a jelenlegi szövegrésze helyébe (Az alapdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének kétszeresénél nagyobb nem lehet, és nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét) az alábbi új szövegrész kerül:

„3. § Az alapdíj mértéke nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét

 

A módosítást követően az emelt alapdíj kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeikre, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben.

 

2.          Az R. IV. a viteldíj mértéke fejezet 6. § (1) bekezdése a következőre módosul:

 „6. §

(1)    Az 5. § szerinti tarifaosztályokban alkalmazható legmagasabb egységdíjak mértéke a következő (a díjtételek az általános forgalmi adót tartalmazzák):

Tarifaosztály

 Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

 I-es (normál) tarifa

 600

 360

90

 II-es (emelt) tarifa

 840

 504

126

 

3.          Az R. 7. §. (4) bekezdése címváltozások következtében az alábbira módosul:

„7. §

(4) A műszerfalon elhelyezett tarifa tájékoztató táblázat mellett fel kell tüntetni a szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentés lehetőségéről szóló tájékoztatást, valamint a panaszbejelentés lehetséges címzettjeit (az intézmény nevének és címének feltüntetésével), de legalább a következőket:

Panaszaival kapcsolatosan a következő helyeken tehet bejelentést:

- Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal

   Fogyasztóvédelmi Felügyelősége

   1052 Budapest, Városház u. 7.

-   Fővárosi Önkormányzat Ügyfélszolgálata,

1052 Budapest, Bárczy István u. 1-3. „

(A rendeletmódosítást a 4. sz. melléklet tartalmazza)

 

A véleményezésre és egyeztetésre megküldött tervezettel a taxis érdekképviseleti szervek, a BKIK VI. Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozási Osztálya, a Taxis Szakmai Kollégium a Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége egyetért, a rendelet módosítás elfogadását javasolja.

 

 A Gazdasági Versenyhivatal levelében megismétli a korábbi (a rögzített ár tervezett bevezetéséhez tett) véleményét, a legmagasabb hatósági ár és a rögzített ár párhuzamos alkalmazására. Mivel azonban az Ártv. 7. § (3) bekezdése a kétfajta árat vagylagosan nevesíti, így ennek egyidejű alkalmazására jelenleg nincs törvényi lehetőség.

 

Kérem a T. Közgyűlést, az előterjesztést megtárgyalni és a döntési javaslatot jóváhagyni szíveskedjen.

 

 

E dokumentum nyomtatható változata:

 

 

 


Döntési javaslat

 

A Fővárosi Közgyűlés megalkotja a ………/2007. (….). sz. önkormányzati rendeletét személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról.

 

A rendelet megalkotásához minősített szavazattöbbség szükséges!

 

Budapest, 2007. június „ 

 

 

                                                                                         Dr. Tiba Zsolt

 

                                                    4sz. melléklet

 

 

 

Budapest Főváros Közgyűlésének 

…../2007. (…..) sz. önkormányzati rendelete a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról

 

 

 

Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján Budapest Főváros Közgyűlése a személytaxi szolgáltatás hatósági árformába tartozó díját (taxiszolgáltatás díja: SZJ 60. 22. 11), mint legmagasabb hatósági árat és annak alkalmazási feltételeit - a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával egyeztetve, a Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége és a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével - a következőkben módosítja.

 

 

  1. §

 

A személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet (továbbiakban: R.) 3. § - a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

 

„3. § Az alapdíj mértéke nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét

 

  1. §

 

Az R. 6. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

 

„(1) Az 5. § szerinti tarifaosztályokban alkalmazható legmagasabb egységdíjak mértéke a következő (a díjtételek az általános forgalmi adót tartalmazzák):

Tarifaosztály

 Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

 I-es (normál) tarifa

 600

 360

90

 II-es (emelt) tarifa

 840

 504

126

                                                                                                                                                     

 

 

3. §

 

 

Az R. 7. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(4) A műszerfalon elhelyezett tarifa tájékoztató táblázat mellett fel kell tüntetni a szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentés lehetőségéről szóló tájékoztatást, valamint a panaszbejelentés lehetséges címzettjeit (az intézmény nevének és címének feltüntetésével), de legalább a következőket:

  Panaszaival kapcsolatosan a következő helyeken tehet bejelentést:

  - Közép-magyarországi régió Közigazgatási Hivatal

    Fővárosi Fogyasztóvédelmi Felügyelőség,

   1052 Budapest, Városház u. 7.

 - Fővárosi Önkormányzat Ügyfélszolgálata,

1052 Budapest, Bárczy István u. 1-3. „

 

 

4. §

 

E rendelet 2007. augusztus 1-én lép hatályba.

 

 

 

 

Dr. Tiba Zsolt                                                             dr. Demszky Gábor

      főjegyző                                                                      főpolgármester 

 

E dokumentum nyomtatható változata:

 

 


 

Általános indokolás

 

 

A Fővárosi Közgyűlés 1998-ban a budapesti személytaxis szolgáltatásban alkalmazható tarifák szabályozása érdekében – az árak megállapításáról szóló módosított 1990. évi LXXXVII. tv. (továbbiakban: Ártv.) akkor hatályos 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – megalkotta a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletét. A hatályba lépést követően 2000-ben a taxi szolgáltatást érintő gazdasági feltételek változása okán a Fővárosi Önkormányzat a személytaxi szolgáltatás korábban megállapított legmagasabb árát a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletével módosította, mely tarifák azóta is érvényben vannak.

Az elmúlt évben -különösen az üzemanyag áremelkedésre és az inflációra való hivatkozással- több kérelem érkezett árat érvényesítő vállalkozótól a hatályban lévő tarifák módosítására vonatkozóan, melyek alapján szükségessé vált a R. módosítása.

 

 

Részletes indokolás

 

1. §-hoz

 

Az alapdíj értékének behatárolásával az emelt alapdíj kompenzációt nyújt a vállalkozóknak azokra a költségeire, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben.

 

 

2. §-hoz

 

Az egyes tarifaosztályokban alkalmazható legmagasabb egységdíjakat rögzíti

 

3. §-hoz

 

A panaszbejelentés lehetőségének pontos címeit rögzíti.

 

4.§-hoz

 

A jogalkotási törvény alapján a jogalkotónak rendelkeznie kell a jogszabály hatálybalépésének időpontjáról.

 

 

E dokumentum nyomtatható változata:

 

 


TÖRVÉNYEK

Önkormányzati rendeletek

 

1990. évi LXXXVII. törvény az árak megállapításáról

31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet
A személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről

Fix összegű személytaxi szolgáltatás bizonylatolása  Taxaméterhasználat

KRESZ módosítás
2006. évi IX. törvény a közúti közlekedésről szóló1988. évi I. törvény módosításáról


Budapest Főváros Közgyűlésének
25/2006. (….) önkormányzati rendelete a Budapest főváros közterületein a taxiállomások létesítéséről, használatának és üzemeltetésének rendjéről szóló 59/1999. (XI. 18.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról

DUNAÚJVÁROS MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZGYÛLÉSE 37/2005. (IX. 16.) KR számú rendelete a személytaxi-szolgáltatás legmagasabb hatósági díjának megállapításáról és a díjalkalmazás feltételeirõl

Mégis megoldható a létszámkorlátozás?  Pécs Városa megoldotta!

E dokumentum nyomtatható változata: