2007.08.19.
Előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés részére
Az Ártv. módosítását követően 2005. évben felmerült a rögzített hatósági árként történő megállapítás bevezetése, és ennek érdekében az akkor illetékes szakmai bizottság egyeztetett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékeseivel, valamint a taxis érdekképviseleti szervekkel, de az érdekképviseleti szervek támogatásának hiányában a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés nem tárgyalta. Ebből következően a fővárosi szabályozásban a legmagasabb hatósági ár alkalmazása maradt fenn.
I. Előzmények
B U D A P E S T
FŐVÁROS
F Ő J E G Y Z Ő J E
Szám: 09 – 278/5/2007
Előterjesztés a
Fővárosi Közgyűlés
részére
Egyeztetve: Gazdasági Versenyhivatallal
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával
Fővárosi Fogyasztóvédelmi Felügyelőséggel
Szakmai érdekképviseleti szervezetekkel
A Fővárosi Közgyűlés állandó bizottságaival, tanácsnokaival
Tárgy: A személytaxi szolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj mértékének módosítása.
Tisztelt Közgyűlés!
I. Előzmények
A Fővárosi Közgyűlés 1998-ban a budapesti személytaxis szolgáltatásban alkalmazható tarifák szabályozása érdekében – az árak megállapításáról szóló módosított 1990. évi LXXXVII. tv. (továbbiakban: Ártv.) akkor hatályos 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – alkotta meg a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletét. A hatályba lépést követően 2000-ben a taxi szolgáltatást érintő gazdasági feltételek változása okán a Fővárosi Önkormányzat a személytaxi szolgáltatás korábban megállapított legmagasabb árát a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletével módosította, mely tarifák azóta is érvényben vannak.
Az Ártv. 2004. november 13-tól hatályos 7. § (3) bekezdésében foglaltak szerint „a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat – a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat – képviselő testülete a területi kereskedelmi és iparkamarával egyeztetve, a fogyasztóvédelmi hatóság és a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével rendeletben megállapíthatja a személytaxi szolgáltatásért felszámítható árat és annak alkalmazási feltételeit. A személytaxi szolgáltatás díjszabását (díjtételeit) a képviselő testület – a helyi körülmények mérlegelésével – legmagasabb hatósági árként vagy rögzített hatósági árként állapíthatja meg.”
A rögzített hatóság ár megállapításának lehetőségét az Ártv. 2004. évi XCVIII. törvénnyel való módosítása teremtette meg, korábban legmagasabb árként való szabályozást tartalmazott az Ártv.
Az Ártv. módosítását követően 2005. évben felmerült a rögzített hatósági árként történő megállapítás bevezetése, és ennek érdekében az akkor illetékes szakmai bizottság egyeztetett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékeseivel, valamint a taxis érdekképviseleti szervekkel, de az érdekképviseleti szervek támogatásának hiányában a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés nem tárgyalta. Ebből következően a fővárosi szabályozásban a legmagasabb hatósági ár alkalmazása maradt fenn.
Az elmúlt évben - különösen az üzemanyag áremelkedésre és az inflációra való hivatkozással több kérelem érkezett árat érvényesítő vállalkozótól a hatályban lévő tarifák módosítására vonatkozóan.
Az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján ugyanis a hatósági ár megállapítása - ideértve az áralkalmazási feltételeket is - hivatalból vagy az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére történhet. Ez utóbbi esetben a kérelmező köteles a hatósági árra vonatkozó javaslatát a hatósági ár megállapítója részére egyidejűleg megküldeni. A hatósági ár megállapítója - mindkét esetben - további adatokat kérhet. Az Ártv. 8. §. (1) bekezdése rögzíti, hogy a legmagasabb árat – a 8. §. (2) bekezdése kivételével – úgy kell megállapítani, hogy a hatékonyan működő vállalkozó ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a támogatásokra is. Emellett a 10. §. (2)-(3) bekezdése további eljárási szabályokat rögzít.
A fentiekből is látható, hogy a legmagasabb ár megváltoztatása árat érvényesítő vállalkozói kérelem benyújtása esetén feltételezi a javaslat megfogalmazását, illetve az ahhoz kapcsolódó adatok beszerzését. Mivel a benyújtott kérelmek nem tartalmaztak minden tarifa elemre vonatkozó részletes számításokat, ezért hiánypótlásra szólítottuk fel az érdekelteket.
Mivel a kért hiánypótlásra ismételten nem érkezett részletes, minden tarifaelemre vonatkozó számítás, a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottsága elé előterjesztés készült, hogy az árat érvényesítő vállalkozói javaslatok helyett vagy mellett az Ártv. vonatkozó szabálya értelmében a hatósági ár megállapítója hivatalból kezdeményezze –e a legmagasabb hatósági ár módosítását.
Az előterjesztett javaslatok közül a Gazdasági Bizottság 199/2007. (03. 27.) GB. sz. határozatával úgy döntött, hogy
„Egyetért az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján a taxiszolgáltatás legmagasabb hatósági árának hivatalból történő módosításának előkészítésével”
Mivel a BKIK, illetve VI. Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozási Osztály keretében működő Taxis Szakmai Kollégium is nyitott volt - a Gazdasági Bizottság határozatával összhangban - a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletben 2000. évben jóváhagyott tarifák módosítására vonatkozó javaslat kidolgozásában való közreműködésre, az előterjesztett alábbi javaslatok tartalmazzák a BKIK taxis társaságokkal is egyeztetett elképzeléseiket.
E dokumentum nyomtatható változata:
II. Az előzőekben leírtaknak megfelelően az alábbiakban teszek javaslatot a személytaxi szolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj mértékének módosítására
A jelenlegi tarifák a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletben foglaltak szerint az alábbiak:
Tarifaosztály |
Alapdíj (Ft) |
Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) |
Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
I-es (normál) tarifa |
300 |
240 |
60 |
II-es (emelt) tarifa |
420 |
336 |
84 |
A fentiekből megállapítható, hogy a maximált tarifa mértéke 7 éve változatlan, a személytaxis-szolgáltatás külső feltételei viszont folyamatos változáson mentek át, melybe beleértendő az üzemanyag áremelés, a személygépkocsi árak, az adók emelkedése is. Ez a jelenlegi díjszabás – a tarifa teljes mértékű érvényesítése következtében - rendkívül hátrányosan érinti, az un. „mezítlábas” taxisokat, akik csak az utcáról dolgoznak, és így munkájuk hatékonysága meglehetősen alacsony. Az ellenőrzéseink során megállapítható volt, hogy ma már az egyes taxistársaságok a szerződéseikben a távolsággal arányos egységdíj tekintetében a maximumot alkalmazzák. Így jelenleg elkerülhetetlenné vált, a tarifa, és ezzel együtt a tarifa szerkezet módosítása, melyet mind kamarai tagok, mind kamarán kívüli vállalkozók egyaránt kezdeményeztek a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma felé.
A hatósági maximált tarifa módosításának kiszámítására, és alátámasztására kétféle lehetőséget kell számba venni.
1. Az egyik és talán legegyszerűbb módja a KSH által a szolgáltatásokra vetített inflációs adatainak figyelembe vételével történő módosítás. A KSH honlapján (http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xstadat/tabl2_01_06_21.html) közzé tett, a szolgáltatásokra (melybe a taxisszolgáltatás is tartozik) vetített inflációs ráták éves bontásban, a következőképpen alakulnának 2007. évre (1. sz. táblázat)
1. sz. szövegközi táblázat
Év |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Éves infláció |
|
9.7% |
9.8% |
6.4% |
5.9% |
7.6% |
5.5% |
4,1% |
(160,38) |
Alapdíj (Ft) |
300 |
329 |
361 |
384 |
407 |
438 |
462 |
481 |
481 |
Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) |
240 |
263 |
289 |
307 |
325 |
350 |
369 |
384 |
384 |
Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
60 |
65 |
72 |
76 |
81 |
87 |
92 |
96 |
96 |
E számítási mód viszont feltételezi, hogy a fenti tarifa alkalmazását követően minden évben a szolgáltatásokra megállapított inflációs rátával az egyes elemeket meg kell emelni, amely így folyamatos rendeletmódosítást eredményezne.
2. A másik megközelítési mód a tarifa kiszámításra a BKIK szakértői által elkészített „Ajánlás a taxis személyszállítók árképzésére” című füzet, melynek elkészítésében részt vettek közgazdászok, és költségelemzők.
A taxisszolgáltatásban a legmagasabb hatósági árként alkalmazott viteldíj módosításának megalapozásához a BKIK részletes költségelemzést végezett, melynek során a szolgáltatás legfontosabb költségelemeit vette figyelembe, melyek a következők:
A tervezett 2007. évi tarifamódosításhoz természetesen át kell tekinteni a kiinduló 2000. évi kalkulációt (1. sz. melléklet), mely viszonyítási alap lehet a módosított tarifák kiszámításához.
A melléklet egy vállalkozó költségeit és árbevételét mutatja be havi bontásban, 40%-os „kihasználtság” mellett. A bemutatott példában a vállalkozás az üzemeltetési költségek finanszírozása mellett minimálbért és járulékait, valamint 20% profitot termel.
Fogalmak:
Kihasználtság = az utassal megtett és az összes megtett km aránya.
Átlagos fuvarhossz = az utassal megtett út hossza (a taxistársaságok statisztikái alapján)
A táblázatban látható hogy 2000. évben a taxis vállalkozó havi önköltsége 265 638 forint volt, az utassal megtett kilométer 1320/hó, az összes fuvar 189/hó. Az alapdíj mértékének megállapítása az egyéb tarifaelemektől elkülönítetten került kialakításra 100 forint összegben.
A fenti adatokat figyelembe véve a következő képlettel történő számítást követően alakultak ki az 1. sz. mellékletben az alap tarifa összegek (100 – 150 – 37 forint; 2. sz. táblázat)
Átlagos fuvarbevétel – Alapdíj
Átlagos fuvarhossz + (0,25 X átlagos fuvarhossz)
A km és a percdíj aránya 4: 1 (ez adja a 0,25-ös szorzót)
2. sz. szövegközi táblázat
|
Alapdíj |
Távolsággal arányos egységdíj |
Idővel arányos egységdíj |
Árképzés (rezsi költség |
100 Ft |
150 Ft |
37 Ft |
20% profittal növelt bevétel |
120 Ft |
179 Ft |
45 Ft |
Bruttó tarifa |
136 Ft |
203 Ft |
51 Ft |
Ezt figyelembe véve lett a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletben a nappali és éjszakai maximált tarifa értékek (300 – 240 -60 forint, illetve 420 – 336 – 84 forint) megállapítva, ezek már tartalmazták azt a tartalékot, amely az elmúlt 7 év során a költségek folyamatos emelkedésével „elkoptak”.
E dokumentum nyomtatható változata:
E számítási módszer szerint a 2007. évi javaslat (2. sz. melléklet) a következő:
A 2. sz. melléklet szemlélteti a 2000. bázis évhez képest a költségek növekedését és bemutatja, hogy a rendelet alapdíjra vonatkozó pontjának változatlanul hagyása (a R. 3. §-a: „az alapdíj a km díj kétszerese, de maximum 300.-ft lehet…”) azt eredményezi, hogy a km díj és a várakozási díj emelkedése igen jelentős lehet (3. sz. táblázat)
3. sz. szövegközi táblázat
|
Alapdíj |
Távolsággal arányos egységdíj |
Idővel arányos egységdíj |
Árképzés (rezsi költség |
208 Ft |
294 Ft |
74 Ft |
20% profittal növelt bevétel |
250 Ft |
353 Ft |
88 Ft |
Bruttó tarifa |
300 Ft |
424 Ft |
106 Ft |
Ezért ennek elkerülése, a rövid fuvarok veszteségességének csökkentése és a hosszabb fuvarok fajlagos drágulásának csökkentése érdekében javaslatunk az alapdíj bruttó 600.-ft-ra történő emelése, amely lehetővé teszi a változatlan nyereségességet, alacsonyabb km díj maximum és várakozási díj megállapítása mellett.
Ilyen módon elérhető, hogy a km díj maximum értéke a hét évvel korábbihoz képest csupán 50%-al emelkedjen, ne 75%-al.
A módosítást követően az emelt alapdíj kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeikre, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben. Ide tartoznának a taxi rendszerben négynél több személy szállítására alkalmas autóval dolgozó taxisok, ugyanis a piaci igények következtében ma már az engedéllyel rendelkező taxisok 5-10% ilyen típusú autókkal végzi tevékenységét. Számukra a jelenlegi tarifa rendszer nem ad módot a többletszolgáltatás árban történő érvényesítésére.
Szükségesnek tartjuk megjegyezni, hogy a maximált tarifa értékeinek módosítása vélhetően nem jár azonnali, automatikus emeléssel a fuvarszervező irodák körébe tartozó taxisoknál, tekintettel a piacon fennálló túlkínálatra. Vannak azonban a piacnak olyan szegmensei, amelyekben az emelés már indokolt és szükségszerű, sőt elengedhetetlen („mezítlábasok”).
Az előzőekben leírtaknak megfelelően az alábbi – maximált árként– megállapított tarifák bevezetését javasoljuk a 3. sz. melléklet szerinti adatokkal készített számítás szerint (4. sz. táblázat):
4. sz. szövegközi táblázat
|
Alapdíj |
Távolsággal arányos egységdíj |
Idővel arányos egységdíj |
Árképzés (rezsi költség |
417 Ft |
250 Ft |
63 Ft |
20% profittal növelt bevétel |
500 Ft |
300 Ft |
75 Ft |
Bruttó tarifa |
600 Ft |
360 Ft |
90 Ft |
Az előterjesztésben rögzítettek szerint igy a rendelet módosítás hatályba lépését követően alkalmazható maximált árak a következők lennének:
Tarifaosztály |
Alapdíj (Ft) |
Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) |
Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
I-es (normál) tarifa |
600 |
360 |
90 |
II-es (emelt) tarifa |
840 |
504 |
126 |
3. A fenti tarifamódosítás a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosítását is eredményezi. A tarifaösszegek módosításán felül az előterjesztő részben korábban leírtak szerint (az alapdíj meghatározása) a rendelet egyes paragrafusainak módosítása is szükséges, mely a pontosabb értelmezést és a gyakorlathoz igazítást szolgálják.
A módosítások így az alábbiak:
„3. § Az alapdíj mértéke nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét”
A módosítást követően az emelt alapdíj kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeikre, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben.
Tarifaosztály |
Alapdíj (Ft) |
Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) |
Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
I-es (normál) tarifa |
600 |
360 |
90 |
II-es (emelt) tarifa |
840 |
504 |
126 |
„7. §
- Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége
(A rendeletmódosítást a 4. sz. melléklet tartalmazza)
A véleményezésre és egyeztetésre megküldött tervezettel a taxis érdekképviseleti szervek, a BKIK VI. Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozási Osztálya, a Taxis Szakmai Kollégium a Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége egyetért, a rendelet módosítás elfogadását javasolja.
A Gazdasági Versenyhivatal levelében megismétli a korábbi (a rögzített ár tervezett bevezetéséhez tett) véleményét, a legmagasabb hatósági ár és a rögzített ár párhuzamos alkalmazására. Mivel azonban az Ártv. 7. § (3) bekezdése a kétfajta árat vagylagosan nevesíti, így ennek egyidejű alkalmazására jelenleg nincs törvényi lehetőség.
Kérem a T. Közgyűlést, az előterjesztést megtárgyalni és a döntési javaslatot jóváhagyni szíveskedjen.
E dokumentum nyomtatható változata:
Döntési javaslat
A Fővárosi Közgyűlés megalkotja a ………/2007. (….). sz. önkormányzati rendeletét személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról.
A rendelet megalkotásához minősített szavazattöbbség szükséges!
Budapest, 2007. június „ „
Dr. Tiba Zsolt
4sz. melléklet
Budapest Főváros Közgyűlésének
…../2007. (…..) sz. önkormányzati rendelete a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról
Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján Budapest Főváros Közgyűlése a személytaxi szolgáltatás hatósági árformába tartozó díját (taxiszolgáltatás díja: SZJ 60. 22. 11), mint legmagasabb hatósági árat és annak alkalmazási feltételeit - a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával egyeztetve, a Közép – magyarországi Régió Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége és a szolgáltatásban közvetlenül érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével - a következőkben módosítja.
„3. § Az alapdíj mértéke nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét”
Tarifaosztály |
Alapdíj (Ft) |
Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) |
Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
I-es (normál) tarifa |
600 |
360 |
90 |
II-es (emelt) tarifa |
840 |
504 |
126 |
„
3. §
„
4. §
E rendelet 2007. augusztus 1-én lép hatályba.
Dr. Tiba Zsolt dr. Demszky Gábor
főjegyző főpolgármester
E dokumentum nyomtatható változata:
Általános indokolás
A Fővárosi Közgyűlés 1998-ban a budapesti személytaxis szolgáltatásban alkalmazható tarifák szabályozása érdekében – az árak megállapításáról szóló módosított 1990. évi LXXXVII. tv. (továbbiakban: Ártv.) akkor hatályos 7. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – megalkotta a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről szóló 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. rendeletét. A hatályba lépést követően 2000-ben a taxi szolgáltatást érintő gazdasági feltételek változása okán a Fővárosi Önkormányzat a személytaxi szolgáltatás korábban megállapított legmagasabb árát a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. sz. rendeletével módosította, mely tarifák azóta is érvényben vannak.
Az elmúlt évben -különösen az üzemanyag áremelkedésre és az inflációra való hivatkozással- több kérelem érkezett árat érvényesítő vállalkozótól a hatályban lévő tarifák módosítására vonatkozóan, melyek alapján szükségessé vált a R. módosítása.
Részletes indokolás
1. §-hoz
Az alapdíj értékének behatárolásával az emelt alapdíj kompenzációt nyújt a vállalkozóknak azokra a költségeire, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összefüggésben.
2. §-hoz
Az egyes tarifaosztályokban alkalmazható legmagasabb egységdíjakat rögzíti
3. §-hoz
A panaszbejelentés lehetőségének pontos címeit rögzíti.
4.§-hoz
A jogalkotási törvény alapján a jogalkotónak rendelkeznie kell a jogszabály hatálybalépésének időpontjáról.
E dokumentum nyomtatható változata:
TÖRVÉNYEK
Önkormányzati rendeletek
1990. évi LXXXVII. törvény az árak megállapításáról
Fix összegű személytaxi szolgáltatás bizonylatolása Taxaméterhasználat
KRESZ módosítás
2006. évi IX. törvény a közúti közlekedésről szóló1988. évi I. törvény módosításáról
Mégis megoldható a létszámkorlátozás? Pécs Városa megoldotta!
E dokumentum nyomtatható változata: