2007.10.03.
Szárnyalnak a közép-kelet európai eladások
A JATO Dynamics havi jelentése alapján a közép-kelet európai piacokon augusztusban tovább folytatódott a jelentős növekedés az új autó eladások terén, amely 2006 azonos időszakához képest 2007 első félévében 13,4%-ot tett ki, összesen mintegy 655.322 darabos eladást eredményezve. A régióban újra Lengyelország lett a piacvezető.
Az 1984 óta fennálló JATO Dynamics legújabb elemzésének középpontjában a közép-kelet európai piac állt. Bár az elemzők szerint az idei évre világszerte jelentős keresletcsökkenés várható, a valóság rácáfol az előzetes kalkulációkra. A 12 vizsgált ország közül egyedül Magyarországon csökkentek az újautó eladások; hazánk 10,3 százalékos visszaesésével jelentősen rontja a statisztikát, amely még így is átlagosan 13,4 százalékos emelkedést mutat.
Márkák |
2007 I. félév |
2006 I. félév |
Különbség (db) | Különbség (%) |
Skoda |
84 014 |
79 860 |
+4154 |
+5,2 |
Dacia |
52 751 |
56 126 |
-3375 |
-6,0 |
Opel |
49 815 |
43 942 |
+5873 |
+13,4 |
Renault |
47 769 |
46 281 |
+1188 |
+2,6 |
Volkswagen |
47 241 |
40 581 |
+6660 |
+16,4 |
Ford |
39 730 |
35 066 |
+4664 |
+13,3 |
Toyota |
45 134 |
35 767 |
+9367 |
+26,2 |
Peugeot |
36 002 |
29 708 |
+6294 |
+21,2 |
Fiat |
28 414 |
24 774 |
+3640 |
+14,7 |
Suzuki |
25 744 |
22 657 |
+3087 |
+13,6 |
Az eladási mennyiségek terén Lengyelország vezet 149 ezer autó vásárlásával. Őt csak Románia tudja megközelíteni, bár keleti szomszédunk így is több mint háromezres darabszámmal marad le. A dobogóra a visszaesés ellenére felkerült Magyarország is, mivel 84.732 négykerekűt vásároltunk 2007 első félévében.
Közép-kelet Európa legnépszerűbb márkája a Skoda lett, amelynek modelljei 5,2%-os eladás-emelkedést produkálva 84.014 példányban keltek el. A dobogó második fokán a Dacia áll (52.751), amit nem sokkal lemaradva az Opel követ (49.815). Az idén egyedül a román márka eladásai csökkentek a tavalyihoz képest, bár a 6 %-os lemaradást még a második félévben behozhatja a Dacia. A Top 10 márka közül a legnagyobb növekedést a Toyota produkálta (26,2%), a kisebb volumenű eladásokat elkönyvelő gyártók közül pedig a Kia járt legjobban (+82,6%). A prémiumszegmensben a minőségi problémák után magára találó Mercedes 30,3%-os növekedése a figyelemreméltó.
A legkedveltebb modellek trónját nem meglepő módon a Dacia egyetlen modellje, a Logan birtokolja, amelyet a Skoda Fabia illetve az Octavia követ. Előbbi eladása egyébként közel 10%-kal csökkent, amiből látható, hogy a modellváltás éppen jól jött a legkisebb Skodának. Érdekes, hogy az év autója díjat elnyerő harmadik generációs Renault Clio eladásai mélyrepülésben vannak (-14,8%), holott a modell még csak két éve van a piacon.
Modellek |
2007 I. félév |
2006 I. félév |
Különbség (%) |
Dacia Logan |
52 750 |
56 125 |
-6,0 |
Skoda Fabia |
41 227 |
45 624 |
-9,6 |
Skoda Octavia |
33 483 |
31 076 |
+7,7 |
Opel Astra |
16 442 |
13 777 |
+19,3 |
Ford Focus |
14 909 |
12 983 |
+14,8 |
Renault Clio |
14 609 |
17 139 |
-14,8 |
Toyota Yaris |
14 317 |
11 064 |
+29,4 |
Renault Megane |
13 407 |
12 331 |
+8,7 |
Fiat Punto |
12 299 |
10 836 |
+13,5 |
Opel Corsa |
12 058 |
8 032 |
+50,1 |
Számos új modell került bevezetésre 2007 első felében is. A Peugeot 207, a Kia Cee'd, a Skoda Roomster, a Toyota Auris, a Nissan Qashqai, a Fiat Bravo, a Ford S-Max, a Chevrolet Captiva, valamint a Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso sikerei az eladási számokban is szépen tükröződtek. A teljes megújulásuknak köszönheti megnövekedett eladását az Opel Corsa, a Honda CR-V, a Hyundai Santa Fe, valamint a Mitsubishi Outlander is.
A szegmens szerinti megosztást vizsgálva megállapítható, hogy egyedül a legnagyobb volumennel bíró kisautószegmens növekedése stagnált. A közepes egyterűek eladásai óriási mértékben növekedtek (+430,8%), igaz az összesített eladáshoz viszonyított arányuk még így sem jelentős. Nagy mennyiségben keltek el az alsó középosztály és a mini egyterűk osztályának tagjai is, míg a legszerényebb eladásokat az óriás SUV-ok produkálták