2010.08.17.
Fizetésmustra az [origo]-n.
A kilencvenes években legendák keringtek arról, milyen elképesztő összegeket keres meg egy-egy taxis "hiéna" az átverős fuvarokkal. A legendák még mindig élnek, hiénák még mindig vannak, a taxizás azonban már nem tűnik túl kifizetődő szakmának.
Nehéz lenne még egy olyan szakmát találni, ahol olyan nagy az eltérés a nettó és a bruttó jövedelmek között, mint a taxizás. Évek óta gyilkos árverseny dúl a nagy taxiscégek között a kedvezményes kilométerdíjak és kiállási díjak területén.
A folyamatnak az utasok örülhetnek - már ha nem verik át őket -, a taxisok azonban kevésbé. Az [origo] összeállítása szerint átverés nélkül jó, ha 130-150 ezer forintot vihet haza egy taxis, de ehhez rengeteget kell dolgozni.
Mennyi marad?
"Napi 12-14 órát dolgozom, hogy valahogy megéljek belőle. Vannak cégek, amelyek már 160 forintos kilométerdíjért is visznek utasokat, az szerintem a költségek fedezéséhez sem elegendő" - panaszkodott egy neve elhallgatását kérő taxis az [origo]-nak és hozzátette: "Ott egy autót többen is használnak, mert csak így tudnak belőle valahogy megélni. De ezzel csak letörik a többi társaságnál is az árat, a végén pedig egyre több taxis fogja bedobni a törölközőt - vagy kezd el trükközni".
"Persze, hogy vannak hiénák, főleg a pályaudvarok körül. Csakhogy nekik, ha rossz napjuk van, két fuvarból kell megkeresniük azt, amit mi normálisan összeszedünk. Mivel főleg turistákra mennek, ha nincs turista, például télen, ők sem keresnek túl sokat" - mesélte egy másik taxis.
"Nem az a kérdés, mennyit keres, hanem, hogy mennyi marad meg neki" - mondta Németh Tamás, aki húsz éve dolgozik a Rádió Taxinál. A taxis közölte, fizetni kell az autó lízingdíját, a cascót, a kötelezőt, a tagdíjat a társaságnál, az évenkénti műszaki vizsgát, a kétévenkénti óraellenőrzést, a gázolajat, a kocsi tisztíttatását, a drosztdíjat, az adókat és járulékokat. "És pénzbe kerül a számlatömb és a kártyalehúzó is, ami most már minden kocsinkban van" - tette hozzá Németh Tamás.
"Átestünk a ló túloldalára"
"Lehet, hogy az utas azt látja, hogy sokat zsebre tesz egy taxis, de rengeteget fizet is. Ha elmegyek nyaralni a Balaton partjára egy hétre a feleségemmel, akkor is tovább ketyegnek ezek a kötelező kiadások, pedig egy fillér bevételem sincs. Lehet, hogy néha összejön egy fuvar, amikor az utas beül azzal, hogy Bécsbe mennék, mondjon egy árat, de ez nagyon ritka" - mondta egy másik taxis. "Ráadásul egyre keményebbek az elvárások az autóval szemben Magyarországon. Kicsit át is estünk a ló túloldalára, Bécsben például a Meridien előtt láttam 10-15 éves taxikat várakozni, nálunk a nyolcéves autó már öreg" - tette hozzá.
A megkérdezett taxisok a túl sok változó tényezőre hivatkozva nem mondtak összegszerű jövedelmeket, a taxisok szakmai portálján, a Hallotaxi.hu-n elérhető fórumok névtelen hozzászólói azonban szerencsére nyitottabbak. A havi 60-100 ezer forintos lízing, illetve bérleti díjak és a 40-80 ezer forint tagdíjat figyelembe véve, legalább 300 ezer forintot kell havonta megkeresnie egy taxisnak - és ez csak a nullszaldóra elég. Budapesten rengeteg munkával, lehúzás nélkül, korrekt tarifát alkalmazva átlagosan 130-150 ezer forintot lehet taxizással keresni, úgy, hogy nincs hétvége, nincs szabadság - írják a fórumozók és hozzáteszik, van viszont ezer rejtett buktató és kiadás, amelyek megkeseríthetik a taxisok életét. Ilyen például a késés esetén letiltás egy-két hétre, koszos autóval való közlekedés, dohányzást az autóban.